Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav Ulrik Berggren » sön 01 maj, 2016 22:13

dr Cassandra Nojdh skrev:Enligt uppgift ställde sig Trafiknämnden bakom landstingsdirektörens förslag (dvs. att senarelägga utbyggnaden av Tvärbanans Kistagren till tidigast 2022). Frågan överlämnas nu till landstingsfullmäktige för beslut.

Man säger alltså nej till en rätt omfattande medfinansiering (och räknar tydligen kallt med att berörda kommuner inte ska våga backa i ett senare skede). Det här visar enligt min mening att Stockholmsmodellen, där landstinget, och landstinget ensamt beslutar om kollektivtrafiken, är felkonstruerad.

Nu är det väl bara ett fåtal RKTM:er som bygger på kommunförbund (är det två eller tre kvar i nuläget?). Övriga har skatteväxlat kommunerna fria från ansvar, såsom i AB-län. Med de för och nackdelar detta innebär
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav TKO » mån 02 maj, 2016 13:18

dr Cassandra Nojdh skrev:Enligt uppgift ställde sig Trafiknämnden bakom landstingsdirektörens förslag (dvs. att senarelägga utbyggnaden av Tvärbanans Kistagren till tidigast 2022). Frågan överlämnas nu till landstingsfullmäktige för beslut.

Man säger alltså nej till en rätt omfattande medfinansiering (och räknar tydligen kallt med att berörda kommuner inte ska våga backa i ett senare skede). Det här visar enligt min mening att Stockholmsmodellen, där landstinget, och landstinget ensamt beslutar om kollektivtrafiken, är felkonstruerad.

Detta visar ju med all önskvärd tydlighet hur inkompetent den nuvarande landstingsmajoriteten är. (Läs gärna vad landstingsrevisorerna tycker... jag orkar inte leta fram en länk nu men det är inte så svårt att hitta).

Däremot är jag inte säker på att det vore bättre med en annan finansierings- (och besluts) modell vore bättre. Har inte t o m Västtrafik övergivit kommunförbundsmodellen? Och hur bra funkar Västtrafik i ett regionalt perspektiv?

(Ursäkta att det blev lite vid sidan av trådens huvudämne!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav CS » mån 02 maj, 2016 22:26

TKO skrev:

Detta visar ju med all önskvärd tydlighet hur inkompetent den nuvarande landstingsmajoriteten är. (Läs gärna vad landstingsrevisorerna tycker... jag orkar inte leta fram en länk nu men det är inte så svårt att hitta).

Däremot är jag inte säker på att det vore bättre med en annan finansierings- (och besluts) modell vore bättre. Har inte t o m Västtrafik övergivit kommunförbundsmodellen? Och hur bra funkar Västtrafik i ett regionalt perspektiv?

/TKO

Problemet är att kollektivtrafikens villkor, kostnader och möjligheter styrs till mycket stor del av kommuner, länsstyrelsen och trafikverket (infrastrukturhållare och samhällsplanerare) Men de parterna har i Stockholmsfallet
-låg kompetens och intresse för kollektivtrafikens villkor
-misstroende för landstinget

Om man är med och betalar för kollektivtrafiken, då är man oftast mer intresserad av vad man får ut av det man betalar.

En fråga till dig TKO: Tyckte landstingets revisorer att regimen Berger-Kettner eller Elwe Nilsson var bättre än nuvarande regim. Det vore intressant att se hur revisionerna har utvecklats sig över tid. I synnerhet vore det intressant att läsa om vad revisorerna tyckte om enhetstaxan 2006.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav TKO » tis 03 maj, 2016 14:17

CS skrev:
TKO skrev:

/TKO

Problemet är att kollektivtrafikens villkor, kostnader och möjligheter styrs till mycket stor del av kommuner, länsstyrelsen och trafikverket (infrastrukturhållare och samhällsplanerare) Men de parterna har i Stockholmsfallet
-låg kompetens och intresse för kollektivtrafikens villkor
-misstroende för landstinget

Om man är med och betalar för kollektivtrafiken, då är man oftast mer intresserad av vad man får ut av det man betalar.

En fråga till dig TKO: Tyckte landstingets revisorer att regimen Berger-Kettner eller Elwe Nilsson var bättre än nuvarande regim. Det vore intressant att se hur revisionerna har utvecklats sig över tid. I synnerhet vore det intressant att läsa om vad revisorerna tyckte om enhetstaxan 2006.

Jag kan inte svara på dessa frågor på rak arm - men jag ska naturligtvis göra allt för att ta reda på det!
Och visst var det bättre på Annas tid...

Och sen har vi käre Elwe. Ett av de få landstingsråd som lyckats bli fälld i domstol för sitt agerande! Behöver jag säga mer?
Tillsammans med Schön ett verkligt radarpar...

För er som glömt eller inte ens var födda då: http://www.svd.se/elwe-nilsson-vagrar-ta-emot-miljonrakning

Även mitt minne sviker dock på en punkt - Schön blev ju även han senare fälld i domstol, men kom han undan med villkorligt?

Ja vilka pajaser vi haft inom SL!

Thomas K Ohlsson
ej längre konsult
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Lars_L » tis 10 maj, 2016 9:42

Nu har allt löst sig , Roslagsbana, tvärbana och höjning av SL-kort, Men inte genom S, utan det är mp som den här gången orkade ta ansvar.

http://mitti.se/sl-kortet-hojs-och-zons ... =stockholm
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav Lars_L » tis 10 maj, 2016 13:34

Inge skrev:Det är väl ingen som orkat ta något ansvar den här gången heller. Då hade vi haft en helt annan kostnadsnivå för SL, sluppit enhetstaxa och inte behövt betala för en onödig Roslagsbanesatsning ytterligare.

Däremot har det länge varit uppenbart att det är med MP man sökt dela ansvarslösheten.

Med ansvar menar jag här främst att hitta en lösning som inte innebär att kollektivtrafiken drabbas av stora sparåtgärder, eller att man får ta pengar från sjukvården som blev fallet i år - för att finansiera den ökade skattesubventioneringen av SL - en konsekvens när man inte kunde höja biljettpriset.

Man kan vara emot enhetstaxa på rationella grunder. Men man kan inte säga att det är ansvarslöshet om reformen är finansierad.

Sedan kan man ha egna ambitioner för kollektivtrafiken. Men jag har i andra trådar märkt att även du föreslagit tät trafik i exempelvis Bromsten. Så helt emot att man satsar på kollektivtrafiken verkar du inte vara, utan mer att du inte gillar att de som åker Roslagsbanan ska få sittplats, eller att den helst kan ersättas med buss.

Och visst, du har en poäng. Men då skulle vi ju kunna ersätta all tunnelbanetrafik utanför tullarna med buss också och all pendeltågstrafik. Blir ju mycket billigare än dagens dyra tåglösningar.
Lars_L

Inläggav Lars_L » tis 10 maj, 2016 14:11

Inge skrev:Ansvar är att man inte låter den egna organisationen sitta och jäsa till ohemula kostnader. Ansvarslöshet är den enkla vägen att göra upp med någon annan att någon tredje får betala.

Fast så är det ju inte. Det är ju ganska lätt att se i SL:s ekonomi att det ligger ganska lite och jäser i den egna organisationen. En del handlar ju om saker som förvisso kanske inte behövs, men som nog ändå skulle bli ett ramaskri om det inte fanns/ om man inte gjorde. Oavsett är det ju inte i overheaden de stora kostnaderna ligger.

Men om man nu vill att de ska minska i de egna leden, så får man väl då säga vad man ska ta bort för något, istället för att bara komma med svepande formuleringar.
Lars_L

Inläggav Ulrik Berggren » ons 11 maj, 2016 21:40

Inge skrev:
Lars_L skrev:
Inge skrev:Ansvar är att man inte låter den egna organisationen sitta och jäsa till ohemula kostnader. Ansvarslöshet är den enkla vägen att göra upp med någon annan att någon tredje får betala.

Fast så är det ju inte. Det är ju ganska lätt att se i SL:s ekonomi att det ligger ganska lite och jäser i den egna organisationen. En del handlar ju om saker som förvisso kanske inte behövs, men som nog ändå skulle bli ett ramaskri om det inte fanns/ om man inte gjorde. Oavsett är det ju inte i overheaden de stora kostnaderna ligger.

Men om man nu vill att de ska minska i de egna leden, så får man väl då säga vad man ska ta bort för något, istället för att bara komma med svepande formuleringar.

Att hantera "ramaskri" är att ta ansvar. (Det kommer dessutom ändå inte att höras utanför kontoret.) Att inte hantera det och istället låta någon annan betala är ansvarslöst.

Men tala ur skägget nu, vad är det för enorma summor som kan sparas på att minska fermenteringsgraden i den egna organisationen? Betänk att en för anorektisk beställarorganisation riskerar att öka ineffektiviteten i upphandlingarna (sämre kommunikation mellan upphandlare och projektledare, sämre teknisk kunskap hos projektledare mm)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav Lennart Petersen » ons 11 maj, 2016 22:28

TKO skrev:Och sen har vi käre Elwe. Ett av de få landstingsråd som lyckats bli fälld i domstol för sitt agerande! Behöver jag säga mer?
Tillsammans med Schön ett verkligt radarpar...

För er som glömt eller inte ens var födda då: http://www.svd.se/elwe-nilsson-vagrar-ta-emot-miljonrakning

Även mitt minne sviker dock på en punkt - Schön blev ju även han senare fälld i domstol, men kom han undan med villkorligt?

Ja vilka pajaser vi haft inom SL!

Thomas K Ohlsson
ej längre konsult

Schön fick villkorligt plus 26000kr i böter för bedrägeri. Enligt DN-arkiv.
Men det här är ju lite typ forntid ....
Lennart Petersen

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 12 maj, 2016 4:39

Men var vänliga och ge :evil: i att kverulera om annat i denna tråd, som handlar om Tvärbanans utbyggnad till Kista/Helelelund.

Själv gläder jag mig åt att ett angeläget projekt nu inte försenas ytterligare, och att kommunal medfinansiering inte går förlorad.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LasseW » tor 12 maj, 2016 21:50

Kommar Kistagrenen endast att anslutas till befintlig tvärbana i riktning mot Alvik? Skall båda linjerna gå till Sickla?

LasseW
LasseW

Inläggav Lars_L » fre 13 maj, 2016 7:32

LasseW skrev:Kommar Kistagrenen endast att anslutas till befintlig tvärbana i riktning mot Alvik? Skall båda linjerna gå till Sickla?

LasseW

Båda grenarna är tänkta att gå till Sickla - så det är inte planerat med någon dragning Kista-Solna. Orsaken är väl egentligen att greningen ligger ganska långt söderut i Ulvsunda - vilket ju gör att resan Kista-Sundbyberg skulle innebära en relativt stor omväg. Och att dra en avgreningssträcka via Bällsta Bro är det väl lite ont om plats för. Men samtidigt blir det ju därmed lite konstigt att Annedalsborna ska åka "baklänges" till Rissne för att komma till tunnelbanan, vilket gör att flertalet ändå kommer ta 113 till Sundbyberg.
Lars_L

Inläggav twr » fre 13 maj, 2016 23:19

Lars_L skrev:
LasseW skrev:Kommar Kistagrenen endast att anslutas till befintlig tvärbana i riktning mot Alvik? Skall båda linjerna gå till Sickla?

LasseW

Båda grenarna är tänkta att gå till Sickla - så det är inte planerat med någon dragning Kista-Solna. Orsaken är väl egentligen att greningen ligger ganska långt söderut i Ulvsunda - vilket ju gör att resan Kista-Sundbyberg skulle innebära en relativt stor omväg. Och att dra en avgreningssträcka via Bällsta Bro är det väl lite ont om plats för. Men samtidigt blir det ju därmed lite konstigt att Annedalsborna ska åka "baklänges" till Rissne för att komma till tunnelbanan, vilket gör att flertalet ändå kommer ta 113 till Sundbyberg.

Däremot kommer nog inte trafiken på båda grenarna gå ändå till Sickla, då skulle utbudet bli för stort. Vändspår för tidigare vändning planeras i Alviks strand, Årstaberg och Mårtensdal.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lars_L » lör 14 maj, 2016 1:12

twr skrev:
Lars_L skrev:

LasseW

Däremot kommer nog inte trafiken på båda grenarna gå ändå till Sickla, då skulle utbudet bli för stort. Vändspår för tidigare vändning planeras i Alviks strand, Årstaberg och Mårtensdal.

Allt beror ju givetvis på trafikupplägg i slutändan. Men faktiskt har nog huvudtanken varit att ha 10-minuterstrafik på grenarna och 5-minuterstrafik till Sickla. Därtill skulle i sådana fall insattståg gå mellan Mårtensdal och Ulvsunda. Alviks strand kommer väl i huvudsak användas för "ingående trafik". Men den som lever får se.
Lars_L

Inläggav LÅ1 » lör 14 maj, 2016 9:03

Lars_L skrev:Allt beror ju givetvis på trafikupplägg i slutändan. Men faktiskt har nog huvudtanken varit att ha 10-minuterstrafik på grenarna och 5-minuterstrafik till Sickla. Därtill skulle i sådana fall insattståg gå mellan Mårtensdal och Ulvsunda. Alviks strand kommer väl i huvudsak användas för "ingående trafik". Men den som lever får se.

Man bedömer alltså att mängden resenärer till/från KIsta inte blir mer än ca. hälften av mängden resenärer genom de södra förorterna? Jag vet inte, men min känsla säger mig att resandet till Kista kommer att bli stort.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Inläggav LasseW » lör 14 maj, 2016 9:43

LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:Allt beror ju givetvis på trafikupplägg i slutändan. Men faktiskt har nog huvudtanken varit att ha 10-minuterstrafik på grenarna och 5-minuterstrafik till Sickla. Därtill skulle i sådana fall insattståg gå mellan Mårtensdal och Ulvsunda. Alviks strand kommer väl i huvudsak användas för "ingående trafik". Men den som lever får se.

Man bedömer alltså att mängden resenärer till/från KIsta inte blir mer än ca. hälften av mängden resenärer genom de södra förorterna? Jag vet inte, men min känsla säger mig att resandet till Kista kommer att bli stort.

Hur skall vändspåren se ut resp. placeras? Finns ritningar att hitta någonstans?

Lasse
LasseW

Inläggav twr » lör 14 maj, 2016 12:34

Lars_L, du verkar vara väl insatt. Men i förstudien för Kistagrenen beskrivs ett annat upplägg, med två "linjer" mot Solna och två mot Kista. Av dessa fyra linjer antas en vända i Alvik och en i Årstaberg. Hur det faktiskt blir är förstås en annan sak.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav daniel_s » lör 14 maj, 2016 16:42

twr skrev:Lars_L, du verkar vara väl insatt. Men i förstudien för Kistagrenen beskrivs ett annat upplägg, med två "linjer" mot Solna och två mot Kista. Av dessa fyra linjer antas en vända i Alvik och en i Årstaberg. Hur det faktiskt blir är förstås en annan sak.

Ja, vilken turtäthet kommer operatören att vara skyldig att ha?
daniel_s

Inläggav Lars_L » lör 14 maj, 2016 19:18

twr skrev:Lars_L, du verkar vara väl insatt. Men i förstudien för Kistagrenen beskrivs ett annat upplägg, med två "linjer" mot Solna och två mot Kista. Av dessa fyra linjer antas en vända i Alvik och en i Årstaberg. Hur det faktiskt blir är förstås en annan sak.

Nu tog jag bara hur jag mindes i huvudet. Men man läser så många olika rapporter och det har nog framkastats olika förslag. Och säkerligen kommer väl bara fordonsinköpen motsvara någon viss tänkt planering i slutändan.
Lars_L

Inläggav Lars_L » lör 14 maj, 2016 19:22

daniel_s skrev:

Ja, vilken turtäthet kommer operatören att vara skyldig att ha?

Bra fråga, I E20 satt man ju ganska hårt reglerade krav. Detta har man ju övergett lite i senare upphandlingar. Kistagrenen berörs ju egentligen inte i avtalet. För Solnadelen har man väl nu ett rent produktionsavtal har jag för mig, så då bestämmer väl SL. Samma sak blir det väl med Kistagrenen, ifall inte resandet uppgår till den nivå som gör det intressant att låta ingå i VBP.
Lars_L

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik