Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav LÅ1 » mån 18 apr, 2016 21:07

twr skrev:Med risk för att reta vissa meddebattörer, kan det inte vara läge att höja landstingsskatten?

Nej!
Bättre att först höja trängselskatten, eller i alla fall andelen av den som går till kollektivtrafik i Stockholms län. Sedan kanske priset på 30-dagarsbiljetten kan höjas innan skattehöjning för kollektivtrafikens skull. Sjukvården lär behöva mer pengar också, så höjd landstingsskatt bör i första hand gå dit.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » tis 19 apr, 2016 0:17

LÅ1 skrev:
twr skrev:Med risk för att reta vissa meddebattörer, kan det inte vara läge att höja landstingsskatten?

Nej!
Bättre att först höja trängselskatten, eller i alla fall andelen av den som går till kollektivtrafik i Stockholms län. Sedan kanske priset på 30-dagarsbiljetten kan höjas innan skattehöjning för kollektivtrafikens skull. Sjukvården lär behöva mer pengar också, så höjd landstingsskatt bör i första hand gå dit.

Tyvärr kanske, så är trängselavgifterna inget man kan besluta om kommunalt.
Det är ett riksdagsbeslut och kommunal instans varken landsting eller kommun råder egentligen över deras utformande, belopp på avgifterna eller vilket ändamål som avgifterna tillfaller. Det finns ett löfte från staten att avgiften ska återinvesteras i lokala vägprojekt och utbyggnad av kollektivtrafiken men någon garanti finns inte.
Det är knappast möjligt att ta pengar från trängselavgiften till löpande utgifter för själva driften av kollektivtrafiken
Lennart Petersen

Inläggav BSB101 » tis 19 apr, 2016 9:27

Stockholm har redan en av landets högsta landstingsskatter. Med tanke på att SLLs båda stora ansvarsområden har ekonomiska svårigheter är det kanske kostnadssidan man ska titta först på. Detta tillsammans med den ekonomiska styrningen. Att bara skjuta till mer pengar utan att ha koll på varför det förbrukas så mycket pengar löser inga problem.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav twr » tis 19 apr, 2016 12:32

Inge skrev:Det finns ju minst 10 givna miljarder att plocka från, så jag ser inte riktigt problemet. Verkar vara politiskt konstruerat.

Vilka 10 miljarder är det menar du?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 19 apr, 2016 15:22

twr skrev:
Inge skrev:Det finns ju minst 10 givna miljarder att plocka från, så jag ser inte riktigt problemet. Verkar vara politiskt konstruerat.

Vilka 10 miljarder är det menar du?

Det är väl de pengar som figurerar här viewtopic.php?f=2&t=38830
så det behöver man inte fästa något större avseende vid. Däremot var det synd att att man inte bevistade detta på Spårvägsmuseet för en dryg vecka sedan:
http://sparvagsmuseet.sl.se/2016/04/11/ ... 134-kl-18/

Ack ja. Det var då det. Men kolla in visualiseringen av hpl Solvalla.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » tis 19 apr, 2016 15:46

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:

Nej!

Tyvärr kanske, så är trängselavgifterna inget man kan besluta om kommunalt.
Det är ett riksdagsbeslut och kommunal instans varken landsting eller kommun råder egentligen över deras utformande, belopp på avgifterna eller vilket ändamål som avgifterna tillfaller. Det finns ett löfte från staten att avgiften ska återinvesteras i lokala vägprojekt och utbyggnad av kollektivtrafiken men någon garanti finns inte.
Det är knappast möjligt att ta pengar från trängselavgiften till löpande utgifter för själva driften av kollektivtrafiken

Nej Landstinget styr inte över trängselskatten. Och vilken möjlighet dagens landstingsmajoritet har att få gehör hos regeringen i frågor om denna skatt vet jag inte.
Det är väl inte omöjligt att ta av trängselskatten till driftkostnader, men kanske inte lämpligt. Fast det var väl inte driftkostnader som var på tapeten nu.
LÅ1

Inläggav BSB101 » tis 19 apr, 2016 17:59

Oavsett vad eventuella tillskott till SLL kan komma ifrån bör inga större tillskott komma SLL till del innan man kan visa på att man kan handskas med pengar. Den ekonomiska knipa som SLL är i är inget som uppstått av sig själv utan beror på att man har handskas med ekonomin på ett dåligt sätt. Lyxfällan nästa kanske?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav twr » ons 20 apr, 2016 6:19

BSB101 skrev:Oavsett vad eventuella tillskott till SLL kan komma ifrån bör inga större tillskott komma SLL till del innan man kan visa på att man kan handskas med pengar. Den ekonomiska knipa som SLL är i är inget som uppstått av sig själv utan beror på att man har handskas med ekonomin på ett dåligt sätt. Lyxfällan nästa kanske?

Jag är inte alls insatt i landstingspolitiken som sådan, eller i NKS. Ni verkar vara överens om att borgarna har misskött ekonomin sedan 2006. Berätta gärna mer, du eller någon annan! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lars_L » ons 20 apr, 2016 8:20

twr skrev:
BSB101 skrev:Oavsett vad eventuella tillskott till SLL kan komma ifrån bör inga större tillskott komma SLL till del innan man kan visa på att man kan handskas med pengar. Den ekonomiska knipa som SLL är i är inget som uppstått av sig själv utan beror på att man har handskas med ekonomin på ett dåligt sätt. Lyxfällan nästa kanske?

Jag är inte alls insatt i landstingspolitiken som sådan, eller i NKS. Ni verkar vara överens om att borgarna har misskött ekonomin sedan 2006. Berätta gärna mer, du eller någon annan! :D

Egentligen är det ju bara populistiskt dravel att säga att man misskött ekonomin. Möjligen kan man säga att man gjorde det 1998-2002, då man ju hade miljardunderskott, som man skyllde på Robin Hood-skatten.

Ekonomin har man haft ordning på. Däremot har man problem med kostnadsökningarna som fortfarande finns både i vården och kollektivtrafiken. När det gäller investeringar (som man ju alltid lånar till i landstinget) har man fått en hög kostnadsbild. Men mycket handlar just om att projekten blivit mycket dyrare än man tänkt, och andra projekt tillkommit (såsom förlängningen till Sickla och tunnelbaneutbyggnaden). Då måste man prioritera mellan projekten. Och det är väl det som landstingsdirektören försöker göra här.

En stor orsak till kostnadsökningen inom kollektivtrafiken är ju miljökrav, utvecklingen på drivmedel och krav på tillgänglighet. Viktiga och nödvändiga aspekter. Här hade man väl önskat att trafikförvaltningen hade tagit fram lite mer strategiska dokument kring kostnaderna. Men i sammanhanget bör ihågkommas att resandet i kollektivtrafiken också ökat rätt mycket. Sådant är alltid dyrt. Det är ju rätt personalintensiv verksamhet, vilket också gör att det är svårt att rationalisera.
Senast redigerad av Lars_L ons 20 apr, 2016 19:35, redigerad totalt 1 gång.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav TKO » ons 20 apr, 2016 13:40

Lars_L skrev:
twr skrev:

Egentligen är det ju bara populistiskt dravel att säga att man misskött ekonomin. Möjligen kan man säga att man gjorde det 2002-2006, då man ju hade miljardunderskott, som man skyllde på Robin Hood-skatten.

Ekonomin har man haft ordning på. Däremot har man problem med kostnadsökningarna som fortfarande finns både i vården och kollektivtrafiken. När det gäller investeringar (som man ju alltid lånar till i landstinget) har man fått en hög kostnadsbild. Men mycket handlar just om att projekten blivit mycket dyrare än man tänkt, och andra projekt tillkommit (såsom förlängningen till Sickla och tunnelbaneutbyggnaden). Då måste man prioritera mellan projekten. Och det är väl det som landstingsdirektören försöker göra här.

En stor orsak till kostnadsökningen inom kollektivtrafiken är ju miljökrav, utvecklingen på drivmedel och krav på tillgänglighet. Viktiga och nödvändiga aspekter. Här hade man väl önskat att trafikförvaltningen hade tagit fram lite mer strategiska dokument kring kostnaderna. Men i sammanhanget bör ihågkommas att resandet i kollektivtrafiken också ökat rätt mycket. Sådant är alltid dyrt. Det är ju rätt personalintensiv verksamhet, vilket också gör att det är svårt att rationalisera.

Jag tror att signaturen "Lars_L" är en av de få som hävdar att landstingshögern inte misskött ekonomin de senaste 9 åren. Även de nuvarande allianspolitikerna i SLL försöker ju omväxlande lägga skulden på tiden 2006-2010 eller 2006-2014, beroende på hur länge man själva varit ansvariga. Nu gör man däremot allting rätt!

Men jag kan inte ta en person som i en annan tråd skrivit att "det är väl inget större fel på NKS" på allvar. Det finns väl annars ingen som inte skulle vilja backa bandet till den olycksaliga dagen när den dåvarande landstingsledningen skrev under avtalet med skanskakonsortiet och då vilja skrika "GÖR DET INTE"!

Det är lite "Inge"-varning över detta tycker jag...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Lars_L » ons 20 apr, 2016 19:40

TKO skrev:Jag tror att signaturen "Lars_L" är en av de få som hävdar att landstingshögern inte misskött ekonomin de senaste 9 åren. Även de nuvarande allianspolitikerna i SLL försöker ju omväxlande lägga skulden på tiden 2006-2010 eller 2006-2014, beroende på hur länge man själva varit ansvariga. Nu gör man däremot allting rätt!

Men jag kan inte ta en person som i en annan tråd skrivit att "det är väl inget större fel på NKS" på allvar. Det finns väl annars ingen som inte skulle vilja backa bandet till den olycksaliga dagen när den dåvarande landstingsledningen skrev under avtalet med skanskakonsortiet och då vilja skrika "GÖR DET INTE"!

/TKO

Du läser nog för mycket i Svd skulle jag tro. Fast jag menade ovan (även om jag skrev fel år - avvsåg 1998-2002 (rättat ovan) - då alliansen hade makten. Och hör och häpna, jag erkänner att man misskötte ekonomin då. Man ville protestera mot Robin-hood-skatten och det är naturligtvis inte ett rimligt sätt att förhålla sig till den ekonomiska verkligheten.

Jag har inte sett ett enda belägg för att NKS-bygget skulle vara ett dåligt projekt. Tvärtom - sedan är det givetvis så att OPS alltid har en kostnad. Man köper ju risken mot ett visst pris. Det bör ju dock inte påverka slutnotan så värst mycket skulle jag tro.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav BSB101 » tor 21 apr, 2016 8:54

twr skrev:

Var har jag skrivit om att misskötseln började 2006? läs gärna vad jag skriver och inte mellan raderna. Att påstå att SLL inte har det svårt med ekonomin är att stoppa huvudet i sanden. Miljard efter miljard måste skjutas till olika investeringsprojekt. Visa av detta projekt får skarp kritik för att vara onödigt dyra. samtidigt får man skjuta planerade investeringar på framtiden gång efter annan för att man inte har pengar. Samtidigt gör man utförsäljningar till priser som man starkt kan ifrågasätta.

Jag har inget emot att man investerar eller säljer tillgångar men båda dessa ska göras på ett ekonomiskt bra och försvarbart sätt. Detta lyckas SLL gång på gång med. Att det händer en gång kan väl vara men om det händer igen och igen är det nog dags att säga stopp och ta sig en funderare på vad man gör fel.
BSB101

Inläggav twr » tor 21 apr, 2016 9:11

BSB101 skrev:
twr skrev:

Var har jag skrivit om att misskötseln började 2006? läs gärna vad jag skriver och inte mellan raderna. Att påstå att SLL inte har det svårt med ekonomin är att stoppa huvudet i sanden. Miljard efter miljard måste skjutas till olika investeringsprojekt. Visa av detta projekt får skarp kritik för att vara onödigt dyra. samtidigt får man skjuta planerade investeringar på framtiden gång efter annan för att man inte har pengar. Samtidigt gör man utförsäljningar till priser som man starkt kan ifrågasätta.

Jag har inget emot att man investerar eller säljer tillgångar men båda dessa ska göras på ett ekonomiskt bra och försvarbart sätt. Detta lyckas SLL gång på gång med. Att det händer en gång kan väl vara men om det händer igen och igen är det nog dags att säga stopp och ta sig en funderare på vad man gör fel.

Tack för svar! Jag hoppas du inte menade att jag påstod det, för jag påstår ingenting i denna fråga, som jag inte vet något om. Bara ställde en fråga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tor 21 apr, 2016 9:17

Lars_L skrev:
TKO skrev:Jag tror att signaturen "Lars_L" är en av de få som hävdar att landstingshögern inte misskött ekonomin de senaste 9 åren. Även de nuvarande allianspolitikerna i SLL försöker ju omväxlande lägga skulden på tiden 2006-2010 eller 2006-2014, beroende på hur länge man själva varit ansvariga. Nu gör man däremot allting rätt!

/TKO

Du läser nog för mycket i Svd skulle jag tro. Fast jag menade ovan (även om jag skrev fel år - avvsåg 1998-2002 (rättat ovan) - då alliansen hade makten. Och hör och häpna, jag erkänner att man misskötte ekonomin då. Man ville protestera mot Robin-hood-skatten och det är naturligtvis inte ett rimligt sätt att förhålla sig till den ekonomiska verkligheten.

Jag har inte sett ett enda belägg för att NKS-bygget skulle vara ett dåligt projekt. Tvärtom - sedan är det givetvis så att OPS alltid har en kostnad. Man köper ju risken mot ett visst pris. Det bör ju dock inte påverka slutnotan så värst mycket skulle jag tro.

Det beror ju på vad man jämför med... jämför vi NKS med den ursprungliga upphandlingen av "Tvärbana City" så var ju NKS en pyramidal succé, man fick ju till och med in anbud. Låt vara bara ett! (Se där - nu kom vi i varje fall delvis upp på spåret!)

Men som jag skrivit i en annan tråd - jag tycker trots allt inte att detta skall vara ett forum för allmänpolitiska debatter, inte ens om de berör SLL.

Vad säger moderatorerna?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav twr » tor 21 apr, 2016 10:53

TKO skrev:Men som jag skrivit i en annan tråd - jag tycker trots allt inte att detta skall vara ett forum för allmänpolitiska debatter, inte ens om de berör SLL.

Vad säger moderatorerna?

/TKO

Frågorna är väl intressanta, men de kanske kunde brytas ut till en egen tråd under Ordet är fritt? (Ber om ursäkt att det var jag som satte igång det hela.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » mån 25 apr, 2016 16:48

LÅ1

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 25 apr, 2016 17:45

Bra om det för en gångs skull kunde gå att fokusera på trådens egentliga ämne och inte sväva ut i fria fantasier om vem som misskött vad och varför.

Ovanstående slås upp som en nyhet på citerad sajt, men berörs redan i trafikförvaltningens yttrande över landstingsdirektörens etc. etc.... (daterad 1/4 !)
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... D-2017.pdf
där trafikförvaltningen med en axelryckning konstaterar
Trafikförvaltningen skrev:För Tvärbanans utbyggnad med Kistagrenen finns i dagsläget medfinansiering. Objektet finns med i länsplanen för statlig medfinansiering med cirka 600 miljoner kronor och överenskommelser
finns med de berörda kommunerna om medfinansiering på totalt närmare 1 000 miljoner kronor. Vid en senareläggning med fem år finns risken att den kommunala medfinansieringen uteblir samt att objektet utgår ut länsplanen.

Intressant vore om någon har någon information om hur beslutet i trafiknämnden blev.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » mån 25 apr, 2016 17:51

dr Cassandra Nojdh skrev:

Bra om det för en gångs skull kunde gå att fokusera på trådens egentliga ämne och inte sväva ut i fria fantasier om vem som misskött vad och varför.

Det inlägget var inte tänkt som en politisk smutskastning, utan information om eventuellt problem med att senarelägga byggandet av spårvägssträckan. (Däremot kollade jag inte lång upp i tråden om information om detta eventuellt varit uppe här tidigare.)
LÅ1

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 25 apr, 2016 19:35

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:

Det inlägget var inte tänkt som en politisk smutskastning, utan information om eventuellt problem med att senarelägga byggandet av spårvägssträckan. (Däremot kollade jag inte lång upp i tråden om information om detta eventuellt varit uppe här tidigare.)

Jag måste förtydliga mig. Mitt inlägg var inte avsett som polemik mot dig, tvärtom tyckte jag att det var bra att någon försökte återföra tråden till dess ämne, även om jag formulerade mig otydligt. Att detta slås upp som en nyhet först nu (med politiska förtecken) kan man ju knappast lasta dig för.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » mån 25 apr, 2016 20:29

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Jag måste förtydliga mig. Mitt inlägg var inte avsett som polemik mot dig, tvärtom tyckte jag att det var bra att någon försökte återföra tråden till dess ämne, även om jag formulerade mig otydligt. Att detta slås upp som en nyhet först nu (med politiska förtecken) kan man ju knappast lasta dig för.

Tack för det! :D
Min första tolkning var just den du avsåg. Men sen tänkte jag en gång till och tyckte man kanske kunde tolka den som en önskan framöver, i motsats till mitt inlägg. Därför kände jag att jag måste förtydliga varför jag gjorde inlägget. För som du säger så har ju artikeln en politisk udd!
LÅ1

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik