Lars_L skrev:Däremot, och det har väl konstaterats tidigare, så kommer kapaciteten att minska för pendeltågen genom centrala Stockholm på alla delar förutom vid själva getingmidjan där den blir likvärdig med dagens - eftersom det ju inte går att lösa det med att använda andra spår vid "normala" förseningar eller kortare trafikhinder, då man som sagt bara kan nyttja Citybanan.
Visst har pendeltågen idag teoretisk möjlighet att använda alla spår på Stockholm C, men den teoretiska möjligheten kommer ju finnas kvar. Precis som idag är det förstås så att spåren bara kan användas under vissa speciella förhållanden. Det är ju inte så att Stockholm C är tom, utan spåren används ju av andra tåg, både idag och efter Citybanan är invigd.
Karlberg kan idag teoretiskt få plats med fyra pendeltåg samtidigt, men i praktiken så hindrar man icke-pendeltågen då, så det är också "under vissa speciella förhållanden". På Stockholm S kan man idag teoretiskt få plats med tre pendeltåg samtidigt, men i praktiken hindrar man icke-pendeltågen där också.
Så långt minussidan. Men det finns ju en ganska stor plussida också, att pendeltågen är ensamma på Citybanan, och inte bara där, utan hela vägen från Skavstaby till Järna och från Nynäshamn till Huvudsta.
Lars_L skrev:Citybanan ger ju utrymme för att i princip fördubbla trafiken på regionaltåg och fjärrtåg, medan pendeltågen direkt drabbas av kapacitetsproblem, där ökad turtäthet tar rätt mycket av återställningsförmågan i systemet. Och punktligheten är ju inte så jättebra idag på pendeltågen. Och då är ju felen (förutom vissa problem som varit vid Södra station), sällan på den gemensamma centrala sträckan, utan fel längre ut på banan. Detta blir ju inte bättre i och med Citybanan.
Att ökad turtäthet tar av återställningsförmågan är ju knappast konstigt, men den relevanta frågan är ju om turtäthet+återställningsförmåga är bättre efter Citybanans invigning eller inte. Du säger att kapaciteten kommer att minska, och då tolkar jag det som att du menar att turtäthet+återställningsförmåga blir sämre. Menar du verkligen att återställningsförmågan skulle bli sämre med Citybanan om inte turtätheten skulle öka?