Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
minimum traction skrev:Återanvänder tråden för en annan kanske svårbesvarad fråga.
Om jag har sett rätt på foton och annat gick SS över från dubbla till enkla framdörrar på Capitolerna med den nyare (CF-lika) fronten. Hur i fridens namn motiverade man det, i storstadstrafik? Att dubbeldörr inte är något hinder mot enmansbetjäning måste man ju redan ha märkt.
Hechtwagen skrev:5412 hade dubbla framdörrar på prov innan den byggdes om till högertrafik.
Och SLs sista Capitol togs ur trafik 1981 för att svara på ursprungsfrågan!
Harald skrev:Det var inte trafikmängden som motiverade dubbeldäckare. Det var inga ståplatser i dem, så de tog inte fler resande än enkeldäckarna, men alla fick sitta.
Som du skriver är det inte så stor vits med dubbla framdörrar om alla påstigande ska betjänas en och en av föraren. Så frågan är väl snarare varför Metropol hade dubbla framdörrar. H20 och H22 hade ju konduktörsplats så där fanns det väl en vits med det, men Metropol var ju uteslutande byggd för enmansbetjäning. Kan man ha haft tankar om någon form av självbetjäning redan i början av 50-talet?
En annan fråga är varför det aldrig blev någon självbetjäning i Stockholm. Det fanns ett tag på Nockebybanan, men de maskinerna togs väl bort.
Harald skrev:Det var inte trafikmängden som motiverade dubbeldäckare. Det var inga ståplatser i dem, så de tog inte fler resande än enkeldäckarna, men alla fick sitta.
Harald skrev:Som du skriver är det inte så stor vits med dubbla framdörrar om alla påstigande ska betjänas en och en av föraren. Så frågan är väl snarare varför Metropol hade dubbla framdörrar. H20 och H22 hade ju konduktörsplats så där fanns det väl en vits med det, men Metropol var ju uteslutande byggd för enmansbetjäning. Kan man ha haft tankar om någon form av självbetjäning redan i början av 50-talet?
En annan fråga är varför det aldrig blev någon självbetjäning i Stockholm. Det fanns ett tag på Nockebybanan, men de maskinerna togs väl bort.
minimum traction skrev:Väcker också frågan varför SS/SL valde en merkostnad som inte gav fler resande per buss eller förare.
Harald skrev:minimum traction skrev:Väcker också frågan varför SS/SL valde en merkostnad som inte gav fler resande per buss eller förare.
Man kanske såg det som ett sätt att öka kollektivtrafikens attraktivitet.
Harald skrev:Dock kanske lite missriktat med de relativt korta resorna i innerstaden. Det blev ju inte fler dubbeldäckare där. Men de har kommit tillbaka på linjer med längre resor.
Harald skrev:Det var inte trafikmängden som motiverade dubbeldäckare. Det var inga ståplatser i dem, så de tog inte fler resande än enkeldäckarna, men alla fick sitta.
218 skrev:Förresten så fick man väl stå på nedervåningen, 8 pass eller något sådant!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster