Själva olyckan är rimligt beskriven i följande wikipedia-artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Bad_Aibling_rail_accident ( varje fall är beskrivningen i denna inte sämre än i svenska nyhetsmedia), möjligen kan den kompletteras med följande BBC-rapportering: http://www.bbc.com/news/world-europe-35539089
Här är en karta över olyckssträckan:

Banan är enkelspårig mellan stationerna Bad Aibling och Kolbermoor, vid den senare skulle ordinarie tågmöte ha inträffat kl. 6:40. Istället kolliderade tågen ca. kl 6:48 mellan Bad Aibling-Kurpark (som är en hållplats på den enkelspåriga sträckan) och Kolbermoor. Enligt uppgift var det östgående tåget 4 minuter försenat och släpptes ut på enkelspårssträckan från Bad Aibling kl. 6:42 istf. 6:38 enl tidtabell. Jag vill i det följande, utan att spekulera för mycket (det är tillåtet att spekulera givet att man som utomstående inte låser sig för ett enda möjligt alternativ) resonera kring möjliga olycksorsaker och hoppas att slippa ryggmärgsreaktionen "spekulera inte innan utredningen är klar". Eller som signaturen JDS uttrycker det i postvagnen "Spekulera får man göra. Att rabbla upp flera tänkbara orsaker och vidga perspektiven är ett bra sätt att spekulera. Det som jag tycker är att "spekulera för mycket" är när man gör det omvända, snävar in det för mycket och fäster sig vid en (eller få) av alla tänkbara händelsekedjor." För egen del överträffas mitt intresse för järnvägssäkerhet enbart av min okunnighet i järnvägstekniska frågor.
Detta vore inte Tyskland om det inte funnes youtubefilmer från förarhytt över aktuell bansträcka. Låt oss därför ta plats hos Herr/Frau Lokomotivführer:
A. Holtzkirchen - Rosenheim, östgående
Tåget är vid Bad Aibling (med mötesspår) 29:25 in i filmen, vid Bad Aibling-Kurpark ca. 31:15 (olycksplatsen ungefär 32:56, mellan avståndstavlorna 30-32 och 30-34) och når Kolbermoor (med nästa mötesspår) ca. 36:00. Den här gången gick allt bra, mötande västgående tåg inväntar snällt tågmötet därstädes.
B. Rosenheim Holzkirchen, västgående
Tåget är vid Kolbermoor ca 3:40 in i filmen (olycksplatsen ca 6:40) och ankommer till Bad Aibling-Kurpark 8:15 och till Bad Aibling och mötesspåret vid Bad Aibling ca. 10:00 (där tågmöte sker denna gång).
Sträckorna förefaller att ha rätt gott om signaler och ATP-baliser och de gula lådor man skymtar vid vid sidan av spåret antagligen axelräknare, för närvarodetekteringen. Den tekniken gillar man i Tyskland: http://www.intelligentsignalling.com/axle-counters/
Det är därför ingen vågad gissning att enkelspårssträckan har automatisk linjeblockering.
Jag fortsätter, för överskådlighetens skull, mina resonemang i ett nytt inlägg)