Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
PG skrev:De senaste dagarna har spårvägen i Lund diskuterats i Sydsvenskan. Det började med ett inlägg av Mats Améen som försökte nyansera debatten. Detta ledde till att FNL (FörNyaLund) svarade med att ge exempel på misslyckade spårvägssatsningar samt kritisera företaget Trivector - som nu svarat på påhoppet.
I anslutning till varje inlägg kan man rösta om det är rätt eller fel. Om du vill säga din mening om spårvägen i Lund kan du titta på följande länkar:
http://www.sydsvenskan.se/asikter/i-bergen-vande-opinionen--sta-nu-fast-vid-planerna-pa-en-sparvag-i-lund/
http://www.sydsvenskan.se/asikter/lat-inte-konsultforetag-som-tjanar-pa-sparvagsbygge-paverka-beslut/
http://www.sydsvenskan.se/asikter/system-for-elbuss-kan-ater-anvandas-vid-byte-till-spar/
http://www.sydsvenskan.se/asikter/fnls-pahopp-ar-ogrundat/
Hälsar PG från Lund
Hechtwagen skrev:Varför skulle inte Volvo kunna bygga spårvagnar?a
Stefan Widén skrev:GM kunde ju starta upp en verksamhet för 70 vagnar så varför skulle inte Volvos busstillverkning kunna göra det samma för motsvarande mängd ledvagnar.
Det är alltid fråga om vilja i detta läge kanske finner man svaret i att de kanske skulle tappa i anseende som busstillverkare om de tillverkade spv.
Stefan
Stefan Widén skrev:Allt hänger på hur stor orden är men att vinna en upphandling bara på ett ritningsunderlag är lite utmanande. De lär nog få minst en mockup med hytt och inredning fram t o m första dörren. Och för att ens kunna få fram ett grundkoncept måste de ha en stab med ingengörer som kan det dät med boggier el osv. Själva karossen fixar det nog själva.
Stefan
HSS F2 skrev:Senaste busstillverkaren som introducerade en spårvagn i sortimentet är Solaris med Tramino.
Stefan Widén skrev:GM kunde ju starta upp en verksamhet för 70 vagnar så varför skulle inte Volvos busstillverkning kunna göra det samma för motsvarande mängd ledvagnar.
Det är alltid fråga om vilja i detta läge kanske finner man svaret i att de kanske skulle tappa i anseende som busstillverkare om de tillverkade spv.
Stefan
Hechtwagen skrev:Stefan Widén skrev:GM kunde ju starta upp en verksamhet för 70 vagnar så varför skulle inte Volvos busstillverkning kunna göra det samma för motsvarande mängd ledvagnar.
Det är alltid fråga om vilja i detta läge kanske finner man svaret i att de kanske skulle tappa i anseende som busstillverkare om de tillverkade spv.
Stefan
80 vagnar var det Stefan! Du glömde Malmös G vagnar!
twr skrev:Stefan Widén skrev:Allt hänger på hur stor orden är men att vinna en upphandling bara på ett ritningsunderlag är lite utmanande. De lär nog få minst en mockup med hytt och inredning fram t o m första dörren. Och för att ens kunna få fram ett grundkoncept måste de ha en stab med ingengörer som kan det dät med boggier el osv. Själva karossen fixar det nog själva.
Stefan
Du har nog rätt. Min poäng är att de kommer inte att anställa en stab av ingenjörer som kan boggier om de inte vet att de kommer att sälja spårvagnar. Men de kommer inte att sälja spårvagnar utan staben av ingenjörer.
Jag tror helt enkelt inte att det kommer tillverkas spårvagnar i Sverige under 2000-talet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster