Aktuellt från Stockholms östra

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Aktuellt från Stockholms östra

Inläggav Persson » ons 09 sep, 2015 20:37

På Stockholms östra fortskrider arbetet med nya spår 6 och 7, vilket är ett av de arbeten som görs denna sommar och höst (det görs även ombyggnader av bangården). Utseendemässigt blir detta en av de mest genomgripande förändringarna av Östra i modern tid: spår 6 och 7 kommer inte längre att ligga i lutning ner mot Drottning Kristinas väg (en kvarleva från den tid Djursholmsbanan fortsatte härifrån till Engelbrektsplan), utan i nivå med övriga spår och med mittplattform.

Bild
Foto taget från gamla nedre nivån. Det nya plattformstaket för spår 6 och 7 tornar upp sig i bakgrunden.

Bild
Övre nivån. Det nya plattformstaket byggs i klassisk stil med svängda bjälkar.

Bild
Ur en annan vinkel.

Bild
Från berget ovanför stationen. Den nya plattformen blir som synes kortare än de två andra.

Slutligen två bilder från banans tillfälliga slutstation vid Universitetet:
Bild
Bild
Persson

Re: Aktuellt från Stockholms östra

Inläggav turbo » sön 11 okt, 2015 14:10

Verkligen fantastiskt att se hur mycket man satsar på denna järnväg. Jag har hört att utbyggnad till Rimbo/Norrtälje/Arlanda diskuteras. Är det rimligt att satsa allt detta på en så gammal järnväg eller borde man tänka i nya banor? Har det till exempel diskuterats att köra tunnelbanetåg på denna banvall? Det borde väl gå att sätta på smalspåriga boggis på vagnarna och en pantograf på taket. Så har man ju t ex gjort på Saltsjöbanan.
turbo

Inläggav spårsnoken » sön 11 okt, 2015 15:19

På Saltsjöbanan använder man tunnelvagnar som man satt pantograf på. Men att sätta smalspårsboggier på tunnelvagnar kostar nog mer än det smakar. Dessutom får man bredda banprofilen. Saltsjöbanan var normalspårig redan tidigare så därför gick det bra att använda tunnelvagnar efter vissa anpassningar.

mvh/spårsnoken
spårsnoken

Inläggav Odd » sön 11 okt, 2015 18:12

turbo skrev:Verkligen fantastiskt att se hur mycket man satsar på denna järnväg. Jag har hört att utbyggnad till Rimbo/Norrtälje/Arlanda diskuteras. Är det rimligt att satsa allt detta på en så gammal järnväg eller borde man tänka i nya banor? Har det till exempel diskuterats att köra tunnelbanetåg på denna banvall? Det borde väl gå att sätta på smalspåriga boggis på vagnarna och en pantograf på taket. Så har man ju t ex gjort på Saltsjöbanan.

Att fokusera på spårvidden är ett typiskt feltänk. För de hastigheter som det handlar om inom lokaltrafiken så spelar spårvidden, liksom huruvida det är strömskena eller kontaktledning, ingen som helst roll. Om man köper in vagnar med "tunnelbaneprestanda" till Roslagsbanan så kan man få samma prestanda. Om man vill ha en turtäthet på två minuters luckor så får man byta signalsystem. Även det omvända gäller, om man införde kontaktledning i tunnelbanan och bytte spårvidd till 891 mm, så skulle man fortfarande kunna ha samma turtäthet och prestanda som idag.

Därför spelar det ingen roll att Roslagsbanan har smalspår och kontaktledning. Visst kan man ta en C20 och sätta smalspårsboggier och takströmavtagare på, men då skulle man få problem med plattformshöjd och bredden. Man håller på med en upphandling av nya tåg till Roslagsbanan. Ryktesvägen har jag hört att man talat om vagnar liknande de nya NExT-tåg som finns på RBS utanför Bern, med en toppfart på 120km/h, mot dagens 80 km/h för SL X10p/UBp/UBxp. Vill man dessutom ha lite bredare vagnar men utan att behöva bygga om infrastrukturen så kan man ju ge vagnarna en lite annan form genom att de blir något bredare i "axelhöjd". Adtranz C20 är lite bredare än Cx och de danska S-tågen DSB SA/SE är rejält bredare än sina föregångare, vilket syns på bilden från Wikipedia
Bild
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav C12C3C3C12 » sön 11 okt, 2015 19:51

Mer info om Stadler NExT smalspårsmotorvagnar på engelska :)

http://www.stadlerrail.com/en/news/2011 ... -bern-sol/
http://www.stadlerrail.com/referenzen/r ... orblaufen/

En gissning är att dom borde kunna pinna på i 100 knyck på 891 mm.
C12C3C3C12

Inläggav Hechtwagen » mån 12 okt, 2015 8:37

Var kör man 100 km/h eller mer på spårvidder understigande 1000 mm? Ingenstans i världen kan jag meddela herrarna!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Kantorn » mån 12 okt, 2015 9:06

Hechtwagen skrev:Var kör man 100 km/h eller mer på spårvidder understigande 1000 mm? Ingenstans i världen kan jag meddela herrarna!

Och vad säger att det därmed är omöjligt?
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Thomas Lange » mån 12 okt, 2015 9:43

Intressant det där med specifikation och verklighet!

Nya Lidingöbanan har vagnar som är byggda för 90 km/h. Själva banan har 80 km/h som största tillåtna hastighet (dock bara på två ganska korta delsträckor).

I praktiken blir det en ganska skakig upplevelse och min erfarenhet är att man sällan kör mer än 65-70 km/h.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Inläggav Odd » mån 12 okt, 2015 11:29

Nu när vi redan har spårat ur, men Lidingöbanans STH var 80 km/h även innan avstängningen, men vagnarna var strypta till 65 km/h.

När det gäller Roslagsbanan, hur stor skillnad är det egentligen tekniskt på 891mm och 1000mm, förutom 109mm spårviddsskillnad, avseende möjligheten att kunna köra mer än 100 km/h? Är det större risk att välta?
I Australien kör man tex 160km/h på 1067mm spår .
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav CS » mån 12 okt, 2015 18:06

Hechtwagen skrev:Var kör man 100 km/h eller mer på spårvidder understigande 1000 mm? Ingenstans i världen kan jag meddela herrarna!

Duger den här? Ligger Apulien i världen?
http://www.stadlerrail.com/media/uploads/TLFAL1011d.pdf
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav Hechtwagen » mån 12 okt, 2015 18:19

Tackar! Den duger utmärkt! Var tvungen att formulera min fråga som ett tvärsäkert påstående för det ökar chansen att få svar med flera hundra procent!

Typ: "Finns det ånglok med strömavtagare och eluppvärmd panna?" = Knäpptyst och inget svar!
"Varför finns det inte ånglok med strömavtagare och eluppvärmd panna?" = Omedelbart svar med länk och upplysning om att det visst finns slika lok! :D

Detta är en del av internets psykologi!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav CS » mån 12 okt, 2015 18:31

Hechtwagen skrev:Tackar! Den duger utmärkt! Var tvungen att formulera min fråga som ett tvärsäkert påstående för det ökar chansen att få svar med flera hundra procent!

Typ: "Finns det ånglok med strömavtagare och eluppvärmd panna?" = Knäpptyst och inget svar!
"Varför finns det inte ånglok med strömavtagare och eluppvärmd panna?" = Omedelbart svar med länk och upplysning om att det visst finns slika lok! :D

Jo precis, själv tvivlar jag ju fortfarande på att Apulien ligger i världen :D
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav C12C3C3C12 » mån 12 okt, 2015 19:33

CS skrev:
Hechtwagen skrev:Tackar! Den duger utmärkt! Var tvungen att formulera min fråga som ett tvärsäkert påstående för det ökar chansen att få svar med flera hundra procent!

Kan dom pinna på i 120 km/h på 950 mm I Apulien/Italien så borde det inte vara omöjligt med 100 knyck på 891 mm i Roslagen/Sverige (som ligger i världen vad jag vet).
C12C3C3C12

Inläggav Torbjörn » mån 12 okt, 2015 20:50

På den tiden det begav sig så har jag åkt med Yp i 100 knyck på vissa sträckor på en sen kvällsfärd mot Stockholm Ö så det går nog också med moderna fordon :-)!

/Torbjörn
Torbjörn

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 14 okt, 2015 9:26

Thomas Lange skrev:Intressant det där med specifikation och verklighet!

Nya Lidingöbanan har vagnar som är byggda för 90 km/h. Själva banan har 80 km/h som största tillåtna hastighet (dock bara på två ganska korta delsträckor).

I praktiken blir det en ganska skakig upplevelse och min erfarenhet är att man sällan kör mer än 65-70 km/h.

Att man specade A35/A36 för sth 90 km/tim berodde på att man trodde att de skulle kunna köras på Saltsjöbanan. Feltänkt, förstås, men så var det. Om det blir skakigt i 80 km/tim så beror det på att vagnarna är felkonstruerade, de har för dålig dämpning i lederna. A32 däremot, går lugnt och stadigt i spåret på de (iof. också ganska korta) delsträckor där 80 km/tim är sth på Tvärbanan. Men så är de också byggda av en tillverkare som kan bygga vagnar. Det skramlar en del från mittboggin (som egentligen inte är någon boggi), men det har Bombardier redan fått göra prisavdrag för. Thomas Langes författarkompis Thomas Johansson brukar stiga på vid Årstafältet. Han berättar om detta på sid. 117 i sin Tvärbanebok. Åter till Roslagsbanan!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 14 okt, 2015 9:56

C12C3C3C12 skrev:
CS skrev:

Kan dom pinna på i 120 km/h på 950 mm I Apulien/Italien så borde det inte vara omöjligt med 100 knyck på 891 mm i Roslagen/Sverige (som ligger i världen vad jag vet).

Fast det där är ju bara en tråkig dieselvagn :D . Stadler tillverkar ytterligare en sådan: http://www.stadlerrail.ch/en/references/arst/
De kan italienarna gott ha. Nä, RBS/NExT, som du länkade in tidigare, ska det va:

Bild

Men skämt åsido, här ser man tyvärr en av nackdelarna med att ha en så pass udda spårvidd som 891 mm. Fordonen måste i regel specialbeställas, vilket blir dyrare (jag använder Stadler som exempel här, men utgår från att förhållandena är liknande hos andra seriösa tillverkare) eftersom andra spårvidder än normalspår sällan ingår i tillverkarnas modulariserade systemkoncept - möjligen med undantag för spårvidd 1000 mm. Alla de vagnkonstruktioner som Stadler har tillverkat under begreppet "customized" eller "tailor made" har (med ett normalspårigt undantag) spårvidd 1000 mm eller mindre. Stadler tillverkar t.om. en motorvagn med så pass liten spårvidd som 760 mm.
http://www.stadlerrail.ch/media/uploads ... _Kopie.pdf
Bild
Här är dock sth. begränsad till 90 km/tim
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Återgå till Spårtrafik (bilder)