"Spårväg syd blir verklighet"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: "Spårväg syd blir verklighet"

Inläggav Stefan B » mån 24 feb, 2014 9:26

Nej det är inte planerat för det. Inte ens vad jag förstått för en BRT-bana, vilket (för en gångs skull) vore en kostnadseffektiv lösning längs just denna förbifart. Har åkt motsvarande typ av BRT i Istanbul på deras kringfartsled. Så länge man inte skall ha stationer under väg i tunneln borde det inte vara omöjligt att få till.

SB
Användarvisningsbild
Stefan B

Inläggav Ulrik Berggren » mån 24 feb, 2014 21:26

C30 skrev:
Ulrik Berggren skrev:Tankar har funnits om förlängningar till både F18 och Haninge, eller de har åtminstone funnits med som scenarier vid trafikanalyserna. Nyttan var vad jag minns tyvärr begränsad, särskilt mot Tullinge. Men måhända tar man upp Haningeförlängningen i den pågående åtgärdsvalsstudien för Södertörnsleden?

Hur seriöst har man tittat på förlängningar från Älvsjö som knyter ihop de tre gröna tunnelbanegrenarna?

En förlänging Älvsjö - Skarpnäck via Bandhagen-Hökarängen ingick också bland de studerade scenarierna vill jag minnas. Men jag tror inte de alternativen kostnasberäknades ö h t, bara bedmdes utifrån hur många (fler) resande det skulle bli på "huvudsträckan" Älvsjö - Skärholmen som resultat av en sådan förlängning.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav twr » lör 26 apr, 2014 17:41

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav M_M » tis 29 apr, 2014 23:45

Ulrik Berggren skrev:
C30 skrev:
Ulrik Berggren skrev:Tankar har funnits om förlängningar till både F18 och Haninge, eller de har åtminstone funnits med som scenarier vid trafikanalyserna. Nyttan var vad jag minns tyvärr begränsad, särskilt mot Tullinge. Men måhända tar man upp Haningeförlängningen i den pågående åtgärdsvalsstudien för Södertörnsleden?

Hur seriöst har man tittat på förlängningar från Älvsjö som knyter ihop de tre gröna tunnelbanegrenarna?

En förlänging Älvsjö - Skarpnäck via Bandhagen-Hökarängen ingick också bland de studerade scenarierna vill jag minnas. Men jag tror inte de alternativen kostnasberäknades ö h t, bara bedmdes utifrån hur många (fler) resande det skulle bli på "huvudsträckan" Älvsjö - Skärholmen som resultat av en sådan förlängning.

Räknar man in det samhällsekonomiska värdet på att folk inte fastnar totalt utan får en alternativ väg vid störningar på ordinarie trafik? Störningsbenägenheten hos ordinarie trafik bör väl gå att få fram acceptabel statistik på...
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Henrik Schütz » ons 30 apr, 2014 0:06

Nej det gör man inte, men man kanske borde!

HS
Henrik Schütz

Inläggav M_M » ons 30 apr, 2014 0:50

Risken är väl att man "går back" i kalkylen på att man också måste räkna med fel emellanåt på föreslagen ny spårtrafik... :wink: :roll:
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav twr » tis 20 maj, 2014 7:03

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » ons 21 maj, 2014 11:17

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav twr » tis 05 aug, 2014 10:37

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav BSB101 » tis 05 aug, 2014 13:48

Är tanken att en ska gå i/på Glömstavägen eller vid sidan om?

Verken Skärholmsvägen eller Smista allé känns som några optimala vägar att ha spårväg i.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav twr » tis 05 aug, 2014 14:04

BSB101 skrev:Är tanken att en ska gå i/på Glömstavägen eller vid sidan om?

Verken Skärholmsvägen eller Smista allé känns som några optimala vägar att ha spårväg i.

Nu kanske det blåser nya vindar när det ska byggas "stadsspårväg". Annars ska spårvägen förstås inte gå i någon av vägarna du nämner, utan vid sidan om eller i närheten. Det är bara smidiga namn på respektive alternativ.

Gamla Södertäljevägen som har dykt upp som ett alternativ på senare tid är en annan sak. Där måste nog spårvägen gå i gatan,och troligen i blandtrafik om man inte vågar sig på att knapra lite på villatomterna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav hgsldf » tis 05 aug, 2014 18:22

BSB101 skrev:Är tanken att en ska gå i/på Glömstavägen eller vid sidan om?
Det har funnits tankar, men Trafikverket har begärt att få börja om från början och det betyder förmodligen ingen spårväg i Glömstadalen de närmaste 10-20 åren. Glömstavägen skall ersättas av sista delen i Södertörnsleden och där är allt oklart, likaså bostäder mm.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gl%C3%B6mstaleden
http://www.trafikverket.se/Pressrum/Pre ... aneras-om/

Håller med, trots att man inte får säga så, problemet är att det inte kommer att finnas n¨got seriöst projekt för spårväg-syd överhuvudtaget och då tycker jag att nya busslinjer är totalkvadd!
hgsldf

Inläggav twr » lör 19 sep, 2015 11:02

https://www.sll.se/Global/Politik/Polit ... vagSyd.pdf

http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... etapp2.pdf

På sidan 77 av Stomnätsplanen konstateras att om Spårväg syd byggs ut bör den kopplas samman med Tvärbanan, genom en koppling Älvsjö - Globen. Det kan vara lösningen på Enskede gårds kollektivtrafik när tunnelbanan flyttas. Samtidigt betyder det att en ganska lång del av spårvägens sträckning blir "gratis".

Spårväg syd kan alltså gå Flemingsberg - Skärholmen - Sickla. Om den någonsin byggs, förstås,
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav kildor » lör 19 sep, 2015 13:00

twr skrev:https://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2015/2015-04-14/p21-Info-TN%20-Lagesrapport-programstudien-SparvagSyd.pdf

På sidan 77 av Stomnätsplanen konstateras att om Spårväg syd byggs ut bör den kopplas samman med Tvärbanan, genom en koppling Älvsjö - Globen. Det kan vara lösningen på Enskede gårds kollektivtrafik när tunnelbanan flyttas. Samtidigt betyder det att en ganska lång del av spårvägens sträckning blir "gratis".

Spårväg syd kan alltså gå Flemingsberg - Skärholmen - Sickla. Om den någonsin byggs, förstås,

Vad är det som skulle bli "gratis"?
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav twr » lör 19 sep, 2015 17:50

kildor skrev:
twr skrev:https://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2015/2015-04-14/p21-Info-TN%20-Lagesrapport-programstudien-SparvagSyd.pdf

Vad är det som skulle bli "gratis"?

Spårvägens sträckning mellan Enskede gård och Globen förstås. Genom att den tar över tunnelbanans befintliga spår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Odd » lör 19 sep, 2015 21:00

Det är en ganska bra idé om man har en bra lösning på hur den skall fortsätta senare. Men då borde ett av spåren ha strömskena så att tunnelbanan fortfarande kan göra transporter mellan tub 1 och 3.

Jag har en fundering på en lösning vid Glb som gör att man både kan ha kvar förbindelsen mellan ettan och trean och dessutom få en utmärkt evenemangslösning för tunnelbanan.

Tubens gamla söderspår används som norrspår för evenemang vid Glb. Tunnelbanans gamla norrspår används som söderspår för Tvärbanan. Tvärbanans gamla söderspår används som mellanspår för tex uppställning av evenemangståg.

Om man skall kunna göra något liknande, men ändå kunna köra spårvagn mot Enskede gård, så skulle ett av spåren kunna användas för tunnelbanetransporter och evenemangståg samtidigt som den används för spårvagnstrafik.

tvbglb.png
tvbglb.png (5.95 KiB) Visad 1508 gånger

Notera att denna bild inte avser avgrening mot ex spårväg syd, utan endast ett upplägg för evenemangstrafik när tunnelbanan fått ny sträckning.
Senast redigerad av Odd sön 20 sep, 2015 10:48, redigerad totalt 1 gång.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav ADDE » lör 19 sep, 2015 22:00

Om man bygger ut Högdalsdepån för att serva 2 linjer så kan förbindelsespåret Högdalen-Hökarängen vara väl representivt för transporter mellan 1 & 3. Annars var denna idé en rätt bra lösning. Men det uppstår flera problem med att ha strömskena i kombination med spårvägshållplatser.

Och varför behövs det flera plattformar i Globen när det blir en förgreningsstation? Duger inte det att man har samma arragemang som Östermalmstorg här? dvs. bara 2 spår, och banorna förgrenas direkt söder om plattformen, inkl. korsande tågvägar för tåg mot Enskede respektive från Linde. Jag tycker man inte behöver bygga en järnvägsmässig snabbspårväg här. Jag skulle vilja hålla det simpelt, helt enkelt.

Däremot blir det en helt annan sak om den lilla spårvägshållplatsen däckas över. Då kan jag tänka mig en 3:e spår + plattform, men det skulle nog kosta en hel del att bygga om, tror jag...

EDIT, kollade närmare i ditt inlägg, som nämner uppställningsspår. här får jag nya idéer. Först och främst: 2 plattformar och 4 spår. En södergående plattform och en östgående plattform.
Den befintliga plattformen blir södergående, med spår 1 gemensamt för tåg som förgrenas söderöver. Spår 2 blir ett reservspår. Här kan spårvagnar vända och utgå ifrån vid evegemang bl.a., men man kan dra hit spårvägslinje 4 i framtiden, eller blir det för mycket?
Spår 3 är för tåg från linde & spår 4 från Enskede.
Söder om stationen kommer dessvärre tågvägarna mot Enskede resp. från Linde att korsa varandra. Norr om stationen kan man anlägga ett gäng uppställningsspår. Här kan spårvagnarna gå både till GUP såväl som GLB. Det är inte bara evegemang jag tänker på, även vid trafikstörningar är det bra med backup så man kan vända åt alla håll både vid Gullmarsplan och vid Globen, utan att tåg står i vägen...
Bilagor
GLB 2030.png
OBS! Bryr er inte om växlarna. Ni fattar väl principen ändå?
GLB 2030.png (9.73 KiB) Visad 1487 gånger
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav LÅ1 » lör 19 sep, 2015 22:48

Om man skall bygga spårväg mellan Globen och Älvsjö vore väl den lämpligaste dragningen vid Enskede gård att lägg spår i Bägerstavägen? För att sedan dra spårvägen mot Årstafältet på något vis. Kanske med en hållplats vid Årsta park-området.
Om man skall köra på dagens T-banespår vid dagens station Enskede gård så hamnar man väl lite i fel riktning, och kanske kan det vara besvärligt att komma bort från spåren innan den punkt där nya T-banan skall kopplas ihop med spåren före Sockenplan. (Vet i och för sig inte var det skall ske.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav ADDE » lör 19 sep, 2015 23:05

Jag tänkte mig att Tvärbanans spår går på T-banans spår förbi Enskede gård, med befintlig hållplatsläge. Där Blå linjens spår dyker upp så viker Spårvägen av och går som gatuspårväg på Palmfeltsvägen. Jag undrar om man kan klämma till en ny hållplats häromkring, Ungefär vid Enskede gårds gymnasium?

Gatuspåret blir tillfälligt egen banvall precis intill Enskedevägen innan det återigen blir gatuspårväg längs med Sockenvägen hela vägen till Årsta park. Här finns det utrymme för egen banvall igen intill vägen i fortsättningen...

Fördel: Knytpunkt vid Sockenplan, Enskede gård finns kvar/Återuppstår.
Nackdel: Omväg, nära Tvärbanans spår vid ett ställe.

En fråga: Gick Örbybanan längs med Sockenvägen? eller hur gick den och vart slutade den någonstans?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Odd » lör 19 sep, 2015 23:24

Det blir en väldig krok. Bättre då längs Bägerstavägen och en ny Enskede Gård hållplats där. Det behövs ingen anslutning vid Sockenplan eftersom bytesmöjlighet redan finns vid Gup.

Men Idén med Tvärbanan från Glb till Älvsjö är bra. Frågan är om den sedan skall gå via Huddingevägen (billigast och enklast) eller via Östberga och villaområderna?

Örbybanan gick, från Stureby, på Sågverksvägen och vände där Örbyskolan ligger.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik