Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
LÅ1 skrev:En sak jag funderar på är om ombyggnaden som görs nu är av den storleken så att alla ombyggda trappor måste besiktigas igen, eller om man bara kan starta dem när åtgärderna är vidtagna.
roggek skrev:LÅ1 skrev:En sak jag funderar på är om ombyggnaden som görs nu är av den storleken så att alla ombyggda trappor måste besiktigas igen, eller om man bara kan starta dem när åtgärderna är vidtagna.
Ja, de måste besiktigas igen.
Ombyggnaden består i att man kortsiktigt i princip har minimerat risken för att ett steg faller igenom på samma sätt som vid olyckan.
Gissar dock på att ett nytt steghaveri kommer numera att orsaka större skador på rulltrapporna...
På lång sikt så kommer nog alla 50-talskonstruktioner från ASEA att bytas ut helt, d v s helt nya rulltrappor från KONE eller Thyssen. En kostnadsfråga för SL.
LÅ1 skrev:Ibland kan det gå riktigt illa. Som i Kina. Men där hade servicepersonalen glömt att skruva fast alla delar ordentligt, enligt artikeln: "Rulltrappa tog livet av kvinna".
Dagens Nyheter skrev:Även modellerna är olika, här handlar det om en nyare modell som installerades 2012.
LÅ1 skrev:Även när folk inte skall byta mellan Roslagsbanan och T-banan här så brukar det vara trångt vid rulltrapporna. Fast den "vanliga" rusningen och den som består av Roslagsbaneresenärer går väl i olika riktningar? Observera frågetecknet!
Vi har gjort en första undersökning och konstaterat att det var en bult som lossnade och gjorde att trappsteget sjönk fem centimeter. Det gjorde att den slog i kanten och dÃ¥ lossade även delar av steget och rullÂtrappan gick sönder, säger Christian Hoffmann, pressÂansvarig.
Enligt SL är det hur som helst inte något handhavandefel och kvinnan har möjlighet att begära ersättning för sina skador.
– Vi har varit i kontakt med sjukvården och enligt uppgift är kvinnan lindrigt skadad. Vi beklagar det som hänt. Vi förstår också att det blir trångt för resenärerna i rusningstrafik, säger han.
Landstinget kände till att rulltrappan på Östermalms torg inte tålde den höga belastningen. Därmed hade den olycka där en kvinna var nära att förlora sitt ben kunnat förhindras. Det avslöjar tidningen Ny Teknik
P4 Stockholm skrev:Frågan om det var något brottsligt slarv bakom olyckan är inte färdigutredd. Förundersökningen har lagts ner två gånger, men tas nu upp igen.
Och nu måste det gå fort. Preskriptionstiden går ut om tre månader och ett eventuellt åtal måste väckas innan dess.
Återgå till Allmänt om lokaltrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster