Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
turbo skrev:Det talas åter om spårtaxi har jag sett. Jag tror inte detta är något att satsa på. I Stockholm vill man av olika skäl sällan bygga om miljöer och skulle nu alla gator få dessa spårbanor uppstår ju ett oändligt antal spår och växlar antar jag. Skall dessa dessutom gå ovanför marken blir det direkt fult och säkert mycket dyrt. Och hur försäkrar man sig om att växlarna fungerar även i snö? Om fordonen skall komma i den takt som vissa reklamfilmer vill göra gällande måste det minsta fel skapa jätteköer direkt. Jag förstår inte hur detta skulle fungera men om det finns någon anhängare här är jag idel öra.
643 skrev:Spårtaxi kan vara en kul grej i en Bondfilm - men inte mera!
Hur resonerar de som kämpar så hårt?
turbo skrev:Det talas åter om spårtaxi har jag sett. Jag tror inte detta är något att satsa på. I Stockholm vill man av olika skäl sällan bygga om miljöer och skulle nu alla gator få dessa spårbanor uppstår ju ett oändligt antal spår och växlar antar jag. Skall dessa dessutom gå ovanför marken blir det direkt fult och säkert mycket dyrt. Och hur försäkrar man sig om att växlarna fungerar även i snö? Om fordonen skall komma i den takt som vissa reklamfilmer vill göra gällande måste det minsta fel skapa jätteköer direkt. Jag förstår inte hur detta skulle fungera men om det finns någon anhängare här är jag idel öra.
twr skrev:Däremot är linbanor väldigt "hett" just nu. Vi får se hur länge det håller i sig...
Magnus Ahltorp skrev:twr skrev:Däremot är linbanor väldigt "hett" just nu. Vi får se hur länge det håller i sig...
Linbanor är välbeprövat
Nils Carl Aspenberg skrev:Göteborg skulle satse på sportaxi tidlig på 1970-tallet. Det ble aldri noe av. Det er heller ingen andre steder i verden som har bygd ut et større system med sportaxi.
Lars_L skrev:Grundprincipen är väl nästan i alla sammanhang annars att fordon med liten kapacitet, oavsett om de går ofta, förvisso ger den fördelen att turtätheten kan vara hög, men nackdelen att man fort slår i kapacitetstaket. Fungerar ju därmed också synnerligen dåligt i kombination med tyngre transportmedel där många stiger av samtidigt vid en station och ska byta till spårtaxi. detta gäller ju även linbanor och andra lösningar med liten kapacitet per fordon.
Harald skrev:Lars_L skrev:Grundprincipen är väl nästan i alla sammanhang annars att fordon med liten kapacitet, oavsett om de går ofta, förvisso ger den fördelen att turtätheten kan vara hög, men nackdelen att man fort slår i kapacitetstaket. Fungerar ju därmed också synnerligen dåligt i kombination med tyngre transportmedel där många stiger av samtidigt vid en station och ska byta till spårtaxi. detta gäller ju även linbanor och andra lösningar med liten kapacitet per fordon.
Linbanor behöver inte ha liten kapacitet per kabin. En av de ledande tillverkarna, Leitner, anger upp till 35 personer per kabin för en bana av typen med kabiner som går runt. Kabiner för upp till 200 personer finns också, men då är det typen med två kabiner som pendlar.
http://www.leitner-ropeways.com/Produkt ... -2S-Bahnen
Harald skrev:Leitner anger maxkapaciteten 5.000 personer per timme för en "Dreiseilbahn" (den med kabiner för 35). Det kräver ju drygt två kabiner per minut, så troligen går det att ordna stationerna så att man kan lasta och lossa flera kabiner samtidigt.
Harald skrev:Leitner anger maxkapaciteten 5.000 personer per timme för en "Dreiseilbahn" (den med kabiner för 35). Det kräver ju drygt två kabiner per minut, så troligen går det att ordna stationerna så att man kan lasta och lossa flera kabiner samtidigt.
2763 skrev:Harald skrev:Leitner anger maxkapaciteten 5.000 personer per timme för en "Dreiseilbahn" (den med kabiner för 35). Det kräver ju drygt två kabiner per minut, så troligen går det att ordna stationerna så att man kan lasta och lossa flera kabiner samtidigt.
På de flesta större skidanläggningar växlar man sittliftkorgar mellan hög och låg hastighet i på- och avstigningstationer genom att koppla loss från huvudwiren. Samma sak torde inte vara omöjligare på en kabinbana.
Återgå till Allmänt om lokaltrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster