Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav twr » ons 25 feb, 2015 16:04

Lars_L skrev:Om man ser till resandeunderlaget för dessa resor idag, så kan det nog inte vara mer än några hundra resor per dag som görs. blir väl en årlig kostnad på ett par hundra kr per resa. Acceptabelt, men ändå mycket pengar. Nu planerar man i och för sig en del bostäder vid Hjulsta. Men med tanke på hur få som får tidsvinster av lösningen, känns det väl inte som den bästa investeringen. Å andra sidan är det väl möjligt att Stockholms stad är beredd att bidra med pengar för att få t-banan byggd. Varje extra miljard som investeras ger ju dock 20 miljoner som minst i ökade driftskostnader. Ibland dubbelt upp.

Samma storleksordning på resandet som tunnelbanan Odenplan - Hagaplan - Solna stn alltså! Stombussnivå!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Lars_L » ons 25 feb, 2015 16:39

twr skrev:
Lars_L skrev:Om man ser till resandeunderlaget för dessa resor idag, så kan det nog inte vara mer än några hundra resor per dag som görs. blir väl en årlig kostnad på ett par hundra kr per resa. Acceptabelt, men ändå mycket pengar. Nu planerar man i och för sig en del bostäder vid Hjulsta. Men med tanke på hur få som får tidsvinster av lösningen, känns det väl inte som den bästa investeringen. Å andra sidan är det väl möjligt att Stockholms stad är beredd att bidra med pengar för att få t-banan byggd. Varje extra miljard som investeras ger ju dock 20 miljoner som minst i ökade driftskostnader. Ibland dubbelt upp.

Samma storleksordning på resandet som tunnelbanan Odenplan - Hagaplan - Solna stn alltså! Stombussnivå!


Nja - Odenplan-Nya karolinska lär få rätt bra underlag. Ungefär samma som Barkarbylinjen till Akalla. Tror man räknade med 3500 ungefär i maxtimmen för båda dessa. Om man som det tycks nu inte vill köra med genomgående tåg söderifrån, blir ju dock resandet mindre. Där är väl dock frågan hur stor effekten är av bytet. Tror väl personligen att avbräcket blir lite mindre än vad modellerna generellt ger i utslag (att bytet ändå uppfattas som rätt bekvämt, jämfört med att byta till en annan buss på en blåsig busstation (som exempel).

Däremot har ju fortsättningen till Solna station mycket begränsat värde. 300 resenärer blir det väl där ungefär i maxtimmen från Odenplan (vilket är dimensionerande) och 400 totalt (inklusive NKS) mot Odenplan, vilket väl i princip innebär 0 resenärer.

Men hela den delen får nog ses som ett politiskt spel från några som vill ha tunnelbana till Mörby/Arninge. Så det är väl ingen som tycker det gör något att vagnarna går tomma. Å andra sidan lär ju inte den fungera om man inte bygger vidare t-banan från Odenplan, alternativt kör tåg direkt söderut utan byte vid Odenplan. För den förbindelsen är ju betydligt känsligare, då det helt enkelt kommer att gå fortare annars att åka röda linjen till stan. Och nog även om man ska till Rådmansgatan eller Hötorget. I alla fall kommer ju bytet vid T-centralen att uppfattas som betydligt mer bekvämt än att byta vid Odenplan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2191
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav M_M » ons 25 feb, 2015 18:59

Lars_L skrev:
Lennart Petersen skrev:

Nu tillsätts det i alla fall en ordentlig utredning om ihopknytningen T-Hjulsta till T-Barkarby som ska arbeta under 2015 och 2016 och senast 2017 väntas ett beslut från kommuner,landsting och staten om det är värt bygga denna anslutning. Allt enligt tidningen Mitt i


Jo, och det är väl bra i och för sig. Men så sent som i januari svarade Trafikfövaltningen enligt nedan på en remiss i nämnden:

Det finns en behovsanalys genomförd för tunnelbana Hjulsta-Barkarby i form av åtgärdsvalsstudien som visar på låg nytta med förlängingen [sic!] av Hjulstagrenen till Barkarby. Det indikerar att en sådan förlängning av tunnelbanan har marginell påverkan på kollektivtrafikandelen i länet


Jag kommer på två invändningar:

1) Nästan allt utom de gemensamma sträckorna för tunnelbanelinjerna och pendeltågen har mer än "marginell påverkan på kollektivtrafikandelen i länet". Även om man skulle stänga hela Hässelbygrenen väster om Alvik så finns det så många resenärer som aldrig vistas rakt väster om Alvik att de som faktiskt berörs är en "marginell" del av alla resenärer. :wink: :roll:

2) Har utredningen nagelfarits ordentligt t.ex. här på forumet? Jämför t.ex. den famösa första "vi måste ha tunnelbana till Karolinska"-rapporten som fastslog att det dels var så många resande att tunnelbana behövs, dels var det så få resande att spårvagnar skulle gå nästan tomma, men ändå var det också så många resande att det skulle behövas en omfattande busstrafik för att förstärka de tomma spårvagnarna. (Ja, jag raljerar lite men resonemanget i rapporten var på den nivån). :wink: :roll:
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav twr » ons 25 feb, 2015 19:43

M_M skrev:Har utredningen nagelfarits ordentligt t.ex. här på forumet? Jämför t.ex. den famösa första "vi måste ha tunnelbana till Karolinska"-rapporten som fastslog att det dels var så många resande att tunnelbana behövs, dels var det så få resande att spårvagnar skulle gå nästan tomma, men ändå var det också så många resande att det skulle behövas en omfattande busstrafik för att förstärka de tomma spårvagnarna. (Ja, jag raljerar lite men resonemanget i rapporten var på den nivån). :wink: :roll:

Du får leta rätt på åtgärdsvalsstudien och nagelfara på!

Som i alla utredningar beror ju svaret på hur frågan eller problemet formuleras (eller hur "utredningen riggas" som du något konspirationsteoretiskt brukar uttrycka det). :D

Det vi diskuterar här tas nämligen inte upp i ÅVS:en. Den konstaterar att tunnelbana Hjulsta - Barkarby har låg måluppfyllelse i jämförelse med tunnelbana Akalla - Barkarby.

Men att bygga både och (antingen separat eller som en slinga) studeras inte över huvud taget i ÅVS:en.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Lars_L » ons 25 feb, 2015 19:53

M_M skrev:
Lars_L skrev:
Lennart Petersen skrev:

Nu tillsätts det i alla fall en ordentlig utredning om ihopknytningen T-Hjulsta till T-Barkarby som ska arbeta under 2015 och 2016 och senast 2017 väntas ett beslut från kommuner,landsting och staten om det är värt bygga denna anslutning. Allt enligt tidningen Mitt i


Jo, och det är väl bra i och för sig. Men så sent som i januari svarade Trafikfövaltningen enligt nedan på en remiss i nämnden:

Det finns en behovsanalys genomförd för tunnelbana Hjulsta-Barkarby i form av åtgärdsvalsstudien som visar på låg nytta med förlängingen [sic!] av Hjulstagrenen till Barkarby. Det indikerar att en sådan förlängning av tunnelbanan har marginell påverkan på kollektivtrafikandelen i länet


Jag kommer på två invändningar:

1) Nästan allt utom de gemensamma sträckorna för tunnelbanelinjerna och pendeltågen har mer än "marginell påverkan på kollektivtrafikandelen i länet". Även om man skulle stänga hela Hässelbygrenen väster om Alvik så finns det så många resenärer som aldrig vistas rakt väster om Alvik att de som faktiskt berörs är en "marginell" del av alla resenärer. :wink: :roll:

2) Har utredningen nagelfarits ordentligt t.ex. här på forumet? Jämför t.ex. den famösa första "vi måste ha tunnelbana till Karolinska"-rapporten som fastslog att det dels var så många resande att tunnelbana behövs, dels var det så få resande att spårvagnar skulle gå nästan tomma, men ändå var det också så många resande att det skulle behövas en omfattande busstrafik för att förstärka de tomma spårvagnarna. (Ja, jag raljerar lite men resonemanget i rapporten var på den nivån). :wink: :roll:


1) Så är det givetvis. Men det argumentet har ju använts förr. Var det inte Göran Tegnér som menade på att spårväg i innerstaden var värdelöst eftersom det "bara" skulle öka kollektivtrafikandel i länet med 2 procent. Alltså i själva verket en väldigt hög siffra! Och nog den största effekt man kan få på kollektivtrafikandelen för den summa det skulle kosta.

2) Jo lite raljant är du nog :) . Det var ju också olika utredningar... Men, nu har man ju inte gjort så djupa utredningar som skulle behövas för Hjulstagrenen för att få fram mer exakta värden. Egentligen var det ju en underlagsrapport som framförallt handlade om valet mellan Akallagren eller Hjulstagren till Barkarby. Eftersom resultatet där var så givet till förmån för Akallagren, så var väl frågan inte värd att ta alltför stor analyskraft i anspråk på.

När det gäller att jämföra olika alternativ så finns det alltid ett subjektivt inslag. Men samtidigt är ju själva tanken med en satsning att man faktiskt även bör skapa kortare restider etc. Så för att lyckas med det senare innebar det väl rätt mycket av busstrafik som komplement till spårtrafiken. Sedan försökte man väl med ett spårvägsnät för att svara mot den kritiken, men då blev det ju också helt andra summor förstås.

Å andra sidan kunde ju bara tunnelbaneutredningen ge ett positivt värde i den unika lösning att driftkostnaderna minskade. Det vill säga genom att man kunde köra mindre trafik genom att vända tåg vid NKS istället för i Åkeshov. Restidsmässigt blev det ju där totalt en förlust i och med att alla som bodde i Västerort skulle få längre upplevd restid i och med NKS-grenen.

Samtidigt måste jag nog ändå säga att t-bana fungerar rätt bra för området. Man får ett högt resande och det är en hög bebyggelsekoncentration. Men det svåra i analyser är ju vilket alternativ som folk väljer, när fler alternativ finns.

Men visst - man får förstås utreda saken ordentligt. Men mycket kan man ju förvisso komma fram till genom lite sunt förnuft. Och det sunda förnuftet säger att sträckan kommer få relativt få resenärer. Sedan - om man ska ta hänsyn till det - är väl kollektivtrafikandelen också rätt stor i Hjulsta, så det bidrar väl också till att nyttan blir marginell - om man ser till målet att öka kollektivtrafikandelen.

Det senare är ju också oerhört intressant. Är det mer motiverat att bygga en tunnelbaneförbindelse till Mörby, än till en söderförort med lågt bilinnehav? Utifrån en analys som inkluderar resmönster skulle man säkert komma fram till att det var mer motiverat att bygga i Mörby än i Söderort. Helt enkelt för att den förra har högre bilinnehav och skulle därmed också få fler resenärer som skulle välja tunnelbana istället för bil, ifall restiden minskar, mot i Söderort, där kanske färre har ekonomiska möjligheter att välja och kollektivtrafikandelen redan är mycket högre.

Med detta sagt, är väl egentligen storleken på restidsminskningar det mest relevanta, före en ökad kollektivtrafikandel. Vårt rättsmedvetande känner väl också att vi inte riktigt kan gynna en stadsdel bara för att de boende där är mer kräsna (även om det nog hänt i historien, om än av andra orsaker (som förmåga till opinionsbildning etc.).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2191
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav twr » ons 25 feb, 2015 20:24

Lars_L skrev:Det senare är ju också oerhört intressant. Är det mer motiverat att bygga en tunnelbaneförbindelse till Mörby, än till en söderförort med lågt bilinnehav? Utifrån en analys som inkluderar resmönster skulle man säkert komma fram till att det var mer motiverat att bygga i Mörby än i Söderort. Helt enkelt för att den förra har högre bilinnehav och skulle därmed också få fler resenärer som skulle välja tunnelbana istället för bil, ifall restiden minskar, mot i Söderort, där kanske färre har ekonomiska möjligheter att välja och kollektivtrafikandelen redan är mycket högre.

Med detta sagt, är väl egentligen storleken på restidsminskningar det mest relevanta, före en ökad kollektivtrafikandel. Vårt rättsmedvetande känner väl också att vi inte riktigt kan gynna en stadsdel bara för att de boende där är mer kräsna (även om det nog hänt i historien, om än av andra orsaker (som förmåga till opinionsbildning etc.).

Det här tyckte jag var så intressant - som elefanten sa - att jag gick och startade en ny tråd:

viewtopic.php?f=14&t=37910
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav M_M » ons 25 feb, 2015 20:53

twr skrev:Det vi diskuterar här tas nämligen inte upp i ÅVS:en. Den konstaterar att tunnelbana Hjulsta - Barkarby har låg måluppfyllelse i jämförelse med tunnelbana Akalla - Barkarby.

Men att bygga både och (antingen separat eller som en slinga) studeras inte över huvud taget i ÅVS:en.
Aha. Men då har vi ju kort och koncist konstaterat att det finns ingen utredning om att också ansluta Hjulsta till Barkarby. Att Akalla-Barkarby fick högst poäng vid val mellan de båda är ju inte konstigt.

Jag ser att det finns en rätt stor "jokerfaktor" i Hjulsta-Barkarby. Det är troligtvis rätt svårt att veta hur stort resande det faktiskt skulle bli den vägen. Dels torde en sådan länk ha rätt stor inverkan på de resor som inte är jobbpendling och därmed mer svårbedömda. Det är ju rätt lätt att analysera nuvarande resande och utgå från att folk även fortsättningsvis kommer åka till jobbet om linjenätet ritas om. Däremot är det inte alls självklart att folk kommer handla i samma butiker eller ens lämna ungarna på samma dagis om linjenätet ritas om. Det kan dessutom få effekter på kommande beslut. Denna länk ger - till Sundbybergs förtret - Barkarby en fördel över Sundbyberg om man ska välja vid vilken av dessa två stationer som regionaltåg och/eller någon slags "snabbpendlar" ska stanna vid.

Lars_L skrev:2) Jo lite raljant är du nog :) . Det var ju också olika utredningar... Men, nu har man ju inte gjort så djupa utredningar som skulle behövas för Hjulstagrenen för att få fram mer exakta värden. Egentligen var det ju en underlagsrapport som framförallt handlade om valet mellan Akallagren eller Hjulstagren till Barkarby. Eftersom resultatet där var så givet till förmån för Akallagren, så var väl frågan inte värd att ta alltför stor analyskraft i anspråk på.
Nog var det väl faktiskt en enda utredning som kom fram till alla dessa tokerier? En nästan legendarisk tråd på Postvagnen från sommaren 2010 där sign. pgr nagelfar utredningen rejält. Sen kom det förvisso ytterligare utredningar som visade på olika resultat allt eftersom opinionen svängde, men det är ju en annan grej. :wink:

Lars_L skrev:Men mycket kan man ju förvisso komma fram till genom lite sunt förnuft. Och det sunda förnuftet säger att sträckan kommer få relativt få resenärer.
Det sunda förnuftet har dock den förrädiska egenskapen att det är alltför bra på att sortera bort vad som kanske faktiskt är den bästa lösningen om lösningen framstår som alltför olik det område man tror den bästa lösningen befinner sig inom.

Tänk om allt vore precis tvärtom! :mrgreen:
http://www.aftonbladet.se/kultur/article16144141.ab
Bild
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Lars_L » tor 26 feb, 2015 20:08

Visst kan resandet bli högre till Barkarby än man kalkylerar med. Men poängen är ju att resenärerna inte finns. Inte som kan motivera sträckan. Detta nästan hur populärt det än skulle bli att åka till Barkarby. I analysenb mellan Akalla och Hjulsta, finns givetvis den summan med som skulle åka till Hjulsta för att resmöjligheten fanns. Däremot inte den andel som skulle ta den vägen för att komma till exempelvis Kista.

Men i sammanhanget måste man ju komma ihåg att det inte heller skulle vara motiverat att bygga tunnelbana till Barkarby från Akalla om det inte vore för att man bygger ut Barkarbystaden. Men resandet mellan Kista och Barkarby station skulle ju aldrig i sig kunna motivera tunnelbana.

Jo, jag visste att jag skulle få äta upp det där med "sunda förnuftet". Jag skulle väl snarare ha sagt att utifrån resandeunderlag och resvanor så kan man sluta sig till att ett sådant alternativ inte skulle vara samhällsekonomiskt försvarbart.

Jo, kostnadsmässigt fanns det väl en del att andraga när det gällde NKS-utredningen. Även om väl pgr där räknade lite väl lågt för spårväg. Men man hade ju långt före det kommit fram till utredningar om tunnelbana till NKS, om än då inte i jämförelse med spårväg.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2191
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav M_M » fre 27 feb, 2015 12:40

Nja, snarast att med nuvarande analysmetod så hittar man mestadels bara resenärer mot Akalla (vad nu det har med att *också* bygga till Hjulsta att göra).

Hur bra är analysverktygen? Hur stor del av det faktiska resandet på befintliga linjer kan förklaras med analysmodellerna och hur stor/liten del vet man inte riktigt vad det beror på?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Lennart Petersen » fre 27 feb, 2015 17:18

M_M skrev:Nja, snarast att med nuvarande analysmetod så hittar man mestadels bara resenärer mot Akalla (vad nu det har med att *också* bygga till Hjulsta att göra).

Hur bra är analysverktygen? Hur stor del av det faktiska resandet på befintliga linjer kan förklaras med analysmodellerna och hur stor/liten del vet man inte riktigt vad det beror på?


Idag finns det tre busslinjer mellan södra och norra Järvafälten, en fullsatt blåbuss kan i högtrafik ha 100 resenärer.
Bussarna är hopplöst långsamma och fastnar i köer när de ska in och ut i samhällena. Dessa är också byggda som återvändsgränder och inte lämpade för genomgående trafik och T-banan är byggd för transporter in mot City. Tensta-Kista kan med T-bana via Barkarby tänkas ta 12 minuter jämfört med att det idag kan ta 20-30min med buss när det är köer. Det går snabbare att cykla och många åker bil.
Västerut mot Barkarby och Järfälla är det idag urusla förbindelser från Södra Järva och det skulle bli en väsentlig förbättring från Rissne till Hjulsta för förbindelser mot Barkarby som ju också väntas bli knutpunkt och station även för fjärr och regionaltåg i en framtid. Det kan ju bara läge att förutom befintlig kollektivtrafik även studera biltrafiken och de mängder av bilar som strömmar in och ut på E18.
Sen ska man inte bara titta på dagens resande utan även fundera på de möjligheter som skapas med bättre resmöjligheter som en ihopknytning Hjulsta-Barkarby kan ge och som kan ge helt nya resmönster när folk väljer arbete-bostad efter dessa möjligheter eller var man vill handla.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1791
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Lars_L » fre 27 feb, 2015 21:24

Man kan förvisso komma till olika resultat för hur många som väljer att åka via Barkarby till Kista. Det beror ju också på om man kommer ha genomgående tåg, eller om man får byta vid Barkarby. Oavsett kommer man nog bli tvungen att ha en hålltid på några minuter där för att det ska fungera; Lägger man dem inte där, så måste de ligga på "vägen ut" och då ökar i sådana fall restiden för majoriteten av resenärer. Förutom vid kösituation kommer det alltså inte vara någon tidsvinst jämfört med 179. Det har ju också redan nu förbättrats rätt bra med de ombyggnationer man genomfört med motorvägen, vilket tagit bort en hel del av köerna.

Idag är det i maxtimmen på buss 179 ungefär 190 personer som stiger på i Tensta och de två hållplatserna i Rinkeby till Kista.

Jag ser väl alltså bara att den stora tidsvinsten är för dem som har en målpunkt i Barkarby (eller ska byta till pendeltåg/regionaltåg norrut). Den senare delen må vara relativt liten. Förvisso lär väl handelsområdet kring Barkarby dra en del. Det ska inte underskattas, men är ju faktiskt störst resande på helger och utslaget på helår blir den inte så stor andel heller.

Investeringen hamnar väl på ett nuvärde motsvarande ca 90 000 kronor per vardag (mkt enkelt räknat). Även om vi räknar med en tidsvinst för varje resenär på 30-minuter till Barkarby, så skulle det väl kräva 3 000 påstigande per dag från/till Hjulstagrenen - till Barkarby och Barkarbystaden (alltså inte till Kista). Har jag mycket svårt att se som realistiskt. Det skulle innebär nästan 60 procent fler resande än som åker till Kista från Rinkeby/Tensta idag.

Det enda som talar för tunnelbana är väl att det skulle bli rätt dyrt med bussförbindelse till Barkarby från Husby i tät trafik (såvida man inte bygger en smidig avfart vid Barkarby). Så driftkostnaderna blir väl ganska jämförbara. Bilister som väljer t-bana är förvisso en miljövinst, men deras upplevda restid lär ju inte bli mindre.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2191
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Some » lör 28 feb, 2015 9:35

Att ordna en bussförbindelse mellan Hjulsta (gissar jag att du menar) och Barkarby är väl enkelt ordnat. Bara att låta 517 svänga höger vid Lunda, istället för vänster mot Spånga. Samtidigt finge man väl öka turtätheten på 157 mellan Spånga och Lunda (och kanske även dra ut den till Barkarby om det blir regionaltågsstopp där) men det är ju också enkelt ordnat.

179 kunde bli mycket snabbare om den gick direkt ut på motorvägen vid Tensta och hoppade över Rinkeby. Om 514 samtidigt hoppade över Tensta skulle även den bli mycket snabbare (mellan Spånga och Rinkeby). Det är onödigt att båda linjerna går genom både Tensta och Rinkeby.
Some
 
Inlägg: 283
Blev medlem: tor 01 jan, 2015 21:13

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav twr » ons 01 apr, 2015 18:12

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav ADDE » sön 26 apr, 2015 13:51

Det här har funnits ett tag! Du kan lämna in synpunkter till samrådet fram till den 7:e maj

http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... -Barkarby/

Jag påpekade som vanligt om plattformslängden. De planerar att bygga de nya stationerna för 145 meter.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1603
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav LÅ1 » ons 29 apr, 2015 7:51

Stockholm direkt skriver "Nya t-banestationen i Barkarby anpassas för gren mot Hjulsta". Om jag uppfattar texten rätt, och den i sin tur speglar verkligheten korrekt, så skall man förbereda för att det skall vara lätt att bygga en slags "Järvaslinga" av de två nuvarande grenarna. Dvs. man förbereder inte för att kunna dra de båda grenarna vidare åt olika håll.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11987
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav Kantorn » ons 29 apr, 2015 9:29

LÅ1 skrev:Stockholm direkt skriver "Nya t-banestationen i Barkarby anpassas för gren mot Hjulsta". Om jag uppfattar texten rätt, och den i sin tur speglar verkligheten korrekt, så skall man förbereda för att det skall vara lätt att bygga en slags "Järvaslinga" av de två nuvarande grenarna. Dvs. man förbereder inte för att kunna dra de båda grenarna vidare åt olika håll.

Knepigt. Jag tycker inte det är en bra ide. Men det går ju att "bygga om" sedan, om man gör antingen en "Slussen-station" eller en "T-centralenstation". Jag hade hellre sett Akalla-Barkarby-Vällingby (Via Skälby, Vinsta eller Nälsta...) och Hjulsta till antingen Tureberg eller Viksjö. Men det är ju jag det. (Inte bara för att det vore diggabelt att kunna åka från Farsta till Hagsätra via Vällingby - Akalla med en linje som korsar sig själv inte mindre än tre gånger, utan också för att få bra förbindelse mellan Vällingby och den förmodat stora stationen i Barkarby...)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7014
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav twr » ons 29 apr, 2015 12:48

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Stockholm direkt skriver "Nya t-banestationen i Barkarby anpassas för gren mot Hjulsta". Om jag uppfattar texten rätt, och den i sin tur speglar verkligheten korrekt, så skall man förbereda för att det skall vara lätt att bygga en slags "Järvaslinga" av de två nuvarande grenarna. Dvs. man förbereder inte för att kunna dra de båda grenarna vidare åt olika håll.

Knepigt. Jag tycker inte det är en bra ide. Men det går ju att "bygga om" sedan, om man gör antingen en "Slussen-station" eller en "T-centralenstation". Jag hade hellre sett Akalla-Barkarby-Vällingby (Via Skälby, Vinsta eller Nälsta...) och Hjulsta till antingen Tureberg eller Viksjö. Men det är ju jag det. (Inte bara för att det vore diggabelt att kunna åka från Farsta till Hagsätra via Vällingby - Akalla med en linje som korsar sig själv inte mindre än tre gånger, utan också för att få bra förbindelse mellan Vällingby och den förmodat stora stationen i Barkarby...)

Det är säkert möjligt att göra det du beskriver i ett senare skede!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav twr » ons 08 jul, 2015 15:51

Jag tror vi har diskuterat det någonstans, men jag hittar det inte nu. Hur skulle man trafikera en "jätteslinga" på Blå linje? Om även Hjulsta och Barkarby binds ihop. Samma tåg skulle alltså köra Nacka centrum - Barkarby - Hjulsta - Hagsätra.

Det verkar rimligt att lägga lite extra reglertid i Barkarby (där även tågen kan skylta om till en annan linje, dock utan att tvinga passagerarna att stiga av). Om det på sikt ska vara möjligt att köra 4 minuters trafik kan uppehållen i barkarby vara max i storleksordningen 3 minuter.

* Hur långa bör uppehållen i Barkarby vara? 1, 2 eller 3 minuter?
* Hur långa vändtider behövs i ändstationerna? Räcker det med sedvanliga vändtider? Med två spår och 5 minuters trafik till att börja med kan vändtiderna vara som mest 8 till 9 minuter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav AdrianLangemar » ons 08 jul, 2015 16:56

twr skrev:Jag tror vi har diskuterat det någonstans, men jag hittar det inte nu. Hur skulle man trafikera en "jätteslinga" på Blå linje? Om även Hjulsta och Barkarby binds ihop. Samma tåg skulle alltså köra Nacka centrum - Barkarby - Hjulsta - Hagsätra.

Man kan köra vilket trafikupplägg som helst. Det beror på vad som passar bäst med tidtabellen, bland annat vändtider, bytestider och belastning på de olika grenarna. Det går inte att veta nu.

twr skrev:Det verkar rimligt att lägga lite extra reglertid i Barkarby (där även tågen kan skylta om till en annan linje, dock utan att tvinga passagerarna att stiga av). Om det på sikt ska vara möjligt att köra 4 minuters trafik kan uppehållen i barkarby vara max i storleksordningen 3 minuter.

* Hur långa bör uppehållen i Barkarby vara? 1, 2 eller 3 minuter?
* Hur långa vändtider behövs i ändstationerna? Räcker det med sedvanliga vändtider? Med två spår och 5 minuters trafik till att börja med kan vändtiderna vara som mest 8 till 9 minuter.

I princip kan man ju räkna på samma sätt som på vilken station som helst, alltså man jämför förarkostnaden och tidsförlusten för genomgående resenärer mot tidsvinsten för resenärer som går på senare (som får bättre punktlighet och jämnare trafik vid längre uppehållstider). I detta fall är ju de som går på senare många fler än de genomgående resenärerna i Barkarby, så man bör ha ungefär lika lång uppehållstid som vid ändstationer minus tiden för att byta förarhytt. Generellt behövs det längre vändtid ju senare i trafikdygnet man kommer. Jag skulle gissa, om man har en realistisk tidtabell, att 1,5 minuter räcker tidigt på morgonen, 2 minuter i morgonrusningen och mitt på dagen, kanske 3 minuter i eftermiddagsrusningen och på kvällarna. Extra långa vändtider på ändstationerna behövs inte, i så fall är det för kort uppehållstid i Barkarby! I nattrafiken kan man ha längre uppehållstid då bytestiderna till andra linjer är viktigare. Sen behöver ju inte uppehållstiden vara just i Barkarby utan kan vara helt eller delvis på andra ställen olika tider beroende på antalet resenärer.

Allt detta gäller endast för en utopisk framtid där man inser att sådana här minuter har ett väldigt stort samhällsekonomiskt värde och måste tas på stort allvar, jag har ingen aning om hur verklighetens SL/MTR skulle resonera!
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inläggav twr » tor 09 jul, 2015 12:24

AdrianLangemar skrev:
twr skrev:Det verkar rimligt att lägga lite extra reglertid i Barkarby (där även tågen kan skylta om till en annan linje, dock utan att tvinga passagerarna att stiga av). Om det på sikt ska vara möjligt att köra 4 minuters trafik kan uppehållen i Barkarby vara max i storleksordningen 3 minuter.

* Hur långa bör uppehållen i Barkarby vara? 1, 2 eller 3 minuter?
* Hur långa vändtider behövs i ändstationerna? Räcker det med sedvanliga vändtider? Med två spår och 5 minuters trafik till att börja med kan vändtiderna vara som mest 8 till 9 minuter.

I princip kan man ju räkna på samma sätt som på vilken station som helst, alltså man jämför förarkostnaden och tidsförlusten för genomgående resenärer mot tidsvinsten för resenärer som går på senare (som får bättre punktlighet och jämnare trafik vid längre uppehållstider). I detta fall är ju de som går på senare många fler än de genomgående resenärerna i Barkarby, så man bör ha ungefär lika lång uppehållstid som vid ändstationer minus tiden för att byta förarhytt. Generellt behövs det längre vändtid ju senare i trafikdygnet man kommer. Jag skulle gissa, om man har en realistisk tidtabell, att 1,5 minuter räcker tidigt på morgonen, 2 minuter i morgonrusningen och mitt på dagen, kanske 3 minuter i eftermiddagsrusningen och på kvällarna. Extra långa vändtider på ändstationerna behövs inte, i så fall är det för kort uppehållstid i Barkarby! I nattrafiken kan man ha längre uppehållstid då bytestiderna till andra linjer är viktigare. Sen behöver ju inte uppehållstiden vara just i Barkarby utan kan vara helt eller delvis på andra ställen olika tider beroende på antalet resenärer.

Allt detta gäller endast för en utopisk framtid där man inser att sådana här minuter har ett väldigt stort samhällsekonomiskt värde och måste tas på stort allvar, jag har ingen aning om hur verklighetens SL/MTR skulle resonera!

Varför ska reglertiden vara längre senare på dygnet? För att förseningarna har hunnit ackumuleras?

Kanske som dimensionerande fall att det är 3 minuters reglertid, men den behöver inte helt vara i Barkarby. med hålltider i Sundbyberg, kista etc förbättras tidhållningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Vestis och 1 gäst