Pendelbåtar har möjligheter att förbättra transportsituationen i Stockholm på marginalen, men inte mer än så. Det viktigaste för att få till stånd mer båtpendling är att hålla nere kostnaderna. Claes Thure Moberg har förtjänstfullt beskrivit att det finns stora fasta kostnader för fartygsdrift. Därmed är det inte realistiskt att köpa in nya dyra fartyg för denna trafik, inte till en början i alla fall. Frågan är då vilka fartyg som finns tillgängliga i närtid.
Mitt förslag är att med ett enkelt anbudsförfarande nyttja de många sightseeingbåtar som finns i Stockholm. Strömma kanalbolagets delfinbåtar och Rederi mälarens Aphroditebåtar används i allmänhet inte innan kl 10 på morgonen och endast i begränsad omfattning efter 17 på kvällen. Det borde finnas möjlighet för dem att i rusningstrafik transportera pendlare till en ganska rimlig kostnad. De 0 till 3 månader som isen ligger varje vinter skulle trafiken ställas in. Eventuellt kan till exempel Waxholmsbolagets Söderarmklass arbeta om nätterna för att hålla isrännor öppna och därmed förlänga säsongen, men det låter dyrt.
Jag är medveten om nackdelar med detta förslag, men det skulle inte kosta så fasligt mycket i alla fall.