Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
ADDE skrev:Rulltrappor och Hissar i Sverige (Och en hel del andra installationer) måste besiktigas varje år, och det är upp till fastighetsägaren att anlita en besiktningsfirma att kontrollera anläggningen.
Som konsekvens av olyckan så har SL stängt av samtliga rulltrappor av samma modell i Östermalmstorg, T-Centralen, SLussen, Skanstull, Mariatorget, Zinkensdamm, Hornstull & Midsommarkransen för att se över dessa. Detta gjorde man redan igår kväll, har jag märkt! SL Panikstoppar Rlltrappor
kildor skrev:http:///sv/info/nyheter/rulltrappor-stangs/
ADDE skrev:Jag får väl helt enkelt byta tåg vid slussen för att hamna vid den övre plattformen i T-centralen...
Hechtwagen skrev:Minns en i princip identisk olycka cirka 1975, tror det var en kvinna med barnvagn den gången, var det Tce eller Ömt den gången? Fast "SL":s presstalare minns inte den tidigare olyckan utan meddelar glatt att något liknande aaaaadrig hänt tidigare!
643 skrev:Hechtwagen skrev:Minns en i princip identisk olycka cirka 1975, tror det var en kvinna med barnvagn den gången, var det Tce eller Ömt den gången? Fast "SL":s presstalare minns inte den tidigare olyckan utan meddelar glatt att något liknande aaaaadrig hänt tidigare!
Enligt en skaderapport från 1965 lyckades en man fastna med foten i handledaren på en rulltrappa vid Fridhemsplan.
Har alltid undrat hur han egentligen bar sig åt...
Odd skrev:Å andra sidan handlar det om sannolikheter. Man kan förmodligen lika gärna låta rulltrapporna gå och undersöka dom skyndsamt men efterhand. Men som vanligt så handlar man nog i all hast för att det skall se ut som att man tar problemet på större allvar än vad man egentligen gör.
Lennart Petersen skrev:Odd skrev:Å andra sidan handlar det om sannolikheter. Man kan förmodligen lika gärna låta rulltrapporna gå och undersöka dom skyndsamt men efterhand. Men som vanligt så handlar man nog i all hast för att det skall se ut som att man tar problemet på större allvar än vad man egentligen gör.
Men det strider ju mot allt normalt säkerhetstänk när det gäller transporter.
Det har inträffat en olycka och man misstänker att kan finnas något konstruktionsfel.
Då är det väl självklart att man stoppar tills man konstaterat var felet finns och försäkrat sig om att trapporna är funktionsdugliga.
Det är att ta problemet på allvar.
Och även om det blir besvärligt för många så är det väl någorlunda hanterbart. Värre vore ju om t.ex all tågtrafik ställdes in eller så.
Odd skrev:Lennart Petersen skrev:Odd skrev:Å andra sidan handlar det om sannolikheter. Man kan förmodligen lika gärna låta rulltrapporna gå och undersöka dom skyndsamt men efterhand. Men som vanligt så handlar man nog i all hast för att det skall se ut som att man tar problemet på större allvar än vad man egentligen gör.
Men det strider ju mot allt normalt säkerhetstänk när det gäller transporter.
Det har inträffat en olycka och man misstänker att kan finnas något konstruktionsfel.
Då är det väl självklart att man stoppar tills man konstaterat var felet finns och försäkrat sig om att trapporna är funktionsdugliga.
Det är att ta problemet på allvar.
Och även om det blir besvärligt för många så är det väl någorlunda hanterbart. Värre vore ju om t.ex all tågtrafik ställdes in eller så.
Jag håller inte med dig. Med ditt resonemang skulle man stoppa alla volvobilar men inte bilar av övriga fabrikat när en olycka händer med en volvobil, stänga av alla vänsterkurvor när en bil åker av i en vänsterkurva men inte i övriga kurvor eller stänga av alla bilverkstäder med billyftar när det händer en olycka med en billyft.
Jag anser att man skall vidta rätt åtgärder vid händelser, inte populistiska åtgärder!
Kantorn skrev:...
Eller kalla in alla bilar av ett visst märke, modell, årsmodell pga något allvarligt som hänt och som kan misstänkas vara liknande i alla av samma slag. Det görs också i många fall.
Odd skrev:Kantorn skrev:...
Eller kalla in alla bilar av ett visst märke, modell, årsmodell pga något allvarligt som hänt och som kan misstänkas vara liknande i alla av samma slag. Det görs också i många fall.
Precis. Först identifierar man vad som är problemet, sen kallar man in aktuella fordon (rulltrappor) för kontroll och åtgärd. Man stoppar inte alla aktuella fordon (rulltrappor).
Återgå till Allmänt om lokaltrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster