Lars_L skrev:Some skrev:
Nu talar du näppeligen om de utredningar som föregick utbyggnade Barkarby-Kallhäll. Om man sedan byter fot helt efter att miljarder beviljats och eventuellt hävdar motsatt åsikt är det helt enkelt oacceptabelt. Mer än åsikter är det knappast, utredning är att ta i.
F.ö. gör verkligen den nya åsikten, om den beakras, utbyggnaden Barkarby-Kallhäll helt värdelös. En titt på grafen ger vid handen att det redan finns plats att köra tågen som idag vänder i Jakobsberg till Kallhäll. Det är andra orsaker/prioriteringar som gör att man avstår. Fyrspåret Barkarby-Kallhäll kan endast göra nytta vid förbigång och 10 minuters trafik.
Jodå, visst talar jag om det. I Banverkets rapporter och järnvägsutredningar talas det om att utbyggnaden på sträckan har en "begränsad nytta" och jag kan inte se någonstans att man skulle säga att tidtabellslagd förbigång är möjlig. Men du missar själv poängen i detta. Man har aldrig sett utbyggnaden Barkarby-Kallhäll som annat än en etapputbyggnad. När jag tittade i utredningarna nu så framgår också orsaken till den här etapputbyggnaden. Egentligen handlade det om att man diskuterade att dra första sträckan från Ostkustbanan först som ett alternativ, medan fyrspårssträckan Barkarby-Kallhäll redan var given från början - och givetvis också mindre komplicerad. Men poängen är alltså att man aldrig sett sträckan som något annat än en etapputbyggnad. Det är på hela fyrspårsutbyggnaden som beräkningarna som samhällsekonomi etc. gjorts.
Nej, det går inte att köra tågen som vänder vid Jakobsberg från Kallhäll med hänsyn till de avstånd mellan tåg som Trafikverket satt upp med nuvarande tabellsupplägg. Som jag skrivit tidigare är det 4-minuters mellanrum som krävs på sträckan Kungsängen-Jakobsberg. Skulle tåget förlängas till Kallhäll, blir det knappt 3-minuter enligt grafen. Men visst, drar man in uppehållet vid Spånga, så skulle det naturligtvis fungera. Man kan inte heller tidigarelägga tåget från Västerås med en minut, då det i sådana fall skulle komma i konflikt med föregående pendeltåg från Bålsta. Givetvis kan man kritisera dem för den planeringen och givetvis går det alltid att sänka hastigheten på tågen, eller ha en sämre punktlighet. Men man får inte glömma att ska man ha så här pass tät trafik, så innebär det rätt stor tidsförlust ifall regionaltågen får bromsa in på grund av framförvarande tåg.
Men det här är man talar om vad som "går" i spårtrafik är alltid komplicerat. På pappret kan naturligtvis saker fungera men det ska fungera i verkligheten också. Det var ju en av upptäckterna när man exempelvis hade insatståg som avgick tre-fyra minuter före ordinarie för några år sedan att man bl.a. inte hann få undan tågen vid Jakobsberg i tid, då tömningen av tågen vid Jakobsberg helt enkelt tog för lång tid - som exempel.
Så naturligtvis kan man i teorin klämma in fler tåg -men minsta försening får ju då stor inverkan. Inte ens på den centrala sträckan, där man har bäst förutsättningar utifrån signalsystem etc, så klarar ju pendeltågen ett avstånd mellan varandra på mindre än ca 2½-minut.
Det är korrekt att man diskuterade om fjärrtågen skulle gå via Sundbyberg eller Kista. Det i sig kam dock aldrig motivera byggstart av något som inte ger nytta. Man måste motivera varför man ville ha etappvis uybyggnad och då var det förbigången man motiverade sig med.
Säkerligen har man enligt sedvanlig banverkskorruptiom räknat med nyttor som inte ligger i etappen i den "samhällsekonomiska" kalkylen. Det för att sedan räkna samma nyttor om och om igen för de olika etapperna. Det har man fått mycket kritik för, men naturligtvis har ingen behövt bära ansvar. Det är ju bara skattepengar.
Angående minuttalen så gissar jag att du plockat dem från trångsektorplanen. Men det är stängt taget bara hittepå för att uppnå diverse, inte sällan ljusskygga, mål. Som att utöka inflytandet över trafiken, uyan att det nödvändigtvis behövs, eller att få bygga så mycket som möjligt.
Naturligtvis är inte Kallhälls station optimal. Men det motiverar maximalt "etappen" Kallhälls station. Dvs några hundra miljoner av miljarderna för Barkarby-Kallhäll.