Lars_L skrev:Sedan kör man ju inte långa tåg egentligen för att man tycker att det behövs utanför rusning (även om det kan vara mycket resande framförallt till Flemingsberg dagtid), utan lika mycket för att det inte är för krångligt och tar för lång tid att "koppla ifrån" och till etc - det riskerar alltså förseningar och kräver personal.
Fast det där stämmer bara delvis. Det finns depåer i Södertälje och i Bro och det bör därmed gå att antingen koppla till/från med passagerare eller helt enkelt byta tåg.
Det är nog ingen större pedagogisk utmaning att övertyga Södertäljeborna om att det är bättre att ha hög turtäthet även utanför rusningen även om det kostar resenärerna ett extra tågbyte vid Södertälje Hamn i motrusningsriktningen under de tider som det pågår ändring av tåglängden. Fördelen med att göra detta vid Södertälje Hamn och inte Södertälje C är att det räcker med växlingspersonal för att köra tomtågen mellan plattform och depå.
Lars_L skrev:Det blir också lite knepigt att köra 7,5-minuterstraifk på Kungsängengrenen - framförallt för att vissa tåg måste vända i Jakobsberg etc - vilket ger otydlig tidtabell.
Så krångligt behöver det inte vara. Det "knepiga" skulle väl vara att ändringen av tåglängd behöver ske på lite olika tidpunkter för de omlopp som går ända till Bålsta v.s. de som bara vänder vid Kallhäll. (Nu räknar jag med att fyrspåret är färdigt till Kallhäll).
Lars_L skrev:Det kanske också behövs plats för några godståg etc som ska kunna passera även dagtid, utan risk för förseningar i systemet.
Det är väl iofs inget större problem med 7½-min-trafik?
Lars_L skrev:Till Västerhaninge finns knappast underlag.
Fast Västerhaninge lider väl av att det är allt annat än "metro"-turtäthet. Alla dessa bussar som går till Gullmarsplan skulle delvis kunna mata pendeln om den vore attraktivare.
Lars_L skrev:Att Uppsalapendeln vänder i Älvsjö dagtid på vardagar är ju dock ett mysterium!
Det lär väl bero på att man inte vill ha för långa omlopp (jag är helt övertygad om att varken SL eller UL är särskilt sugna på att riskera förseningar till Arlanda), och Älvsjö är väl ett bra ställe att vända tåg på.
Lars_L skrev:Det största problemet i lågtrafik tycker jag dock är när det är 30-minuterstrafik. Det skulle göra mycket för attraktiviteten om man hade 15-minuterstrafik som bas hela trafikdygnet.10-minuterstrafik vore egentligen lagom dagtid (på huvuddelen av linjerna.
Medhåll++
Lars_L skrev:Men har sina problem (innebär olika tider mot högtrafik, som även fjärr- och regionaltåg måste anpassa sig till och 10/20-minuterstrafik på några delsträckor).
Fjärrtågen har ju generellt timtrafik eller glesare. De fjärr/regionaltåg som går tätare är tågen till Uppsala, Västerås och Eskilstuna, om jag minns rätt ur huvudet. "Järnvägsmässigt" så kvittar det väl om "tätare än entimmestrafik" på dessa sträckor innebär 30- eller 20-min-trafik. Däremot har det väl viss betydelse hur stadsbusstrafiken är uppbyggd. Det är dumt att köra 20-min-trafik på tåg och 15-min-trafik på bussar, och också dumt att köra 30-min-trafik på tåg och 20-min-trafik på bussar.
Enda banan som i sig hårdkodar möjligheterna är till Eskilstuna, men där går tågen på helt egna spår från Stockholm S till Eskilstuna, helt oberoende av pendeltågen, så just de tågen kan vi strunta i.
Om vi leker med tanken att Mälab tar över allt mer av regionaltrafiken så kan SL-pendel och Mälabtåg integreras mycket bättre än idag. Ett tänkbart upplägg är att ha snabbare pendeltåg som kör non-stop (ungefär) Odenplan-Kallhäll men å andra sidan kör ända till Västerås. Något liknande kunde införas även för Uppsalatågen. Fast det lär väl (tyvärr) bli tvunget att stanna vid Barkarby och/eller kanske Sundbyberg C för att ge byte till tunnelbanan/spårvägen för att ge smidigare pendling Västerås-Kista. Snabbpendlar skulle kunna vända vid Älvsjö - då får de uppläggen vändning invid depå och till/frånkoppling blir lätt ordnat.
Lars_L skrev:Men egentligen borde ju pendeln ha ungefär samma turtäthet som grenarna på tunnelbanan har. Antalet resenärer kan faktiskt jämföras rätt bra med medelstora t-banesystem (såsom Oslos).
Ja, fast man kan också tycka att tunnelbanan borde kanske ha lite bättre turtäthet utanför rusningen.
Vad gäller genomgående busslinjer så är det väl inget hinder att längs linjen ha viss ställtid vid pendeltågstationer. Fast finns det särskilt många linjer som detta skulle vara någon vinst på? Det är väl i de fall nån större resenärmagnet (typ lokalt centrum, stor arbetsplats eller liknande) ligger en bit från stationen.
Eller menar ni busslinjer som går mellan två olika stationer? Det är väl generellt sett en bra idé - det är alltid bra att ha stora resenärmagneter i båda ändar av en linje eftersom det ger ett effektivare nyttjande av linjen. Fast så är det ju redan på många ställen i SL-trafiken.
Vad gäller krav på en/tvåmansbetjäning av fordon o.s.v. så finns det märkligheter i regelverken som styr detta. Det kan t.ex. skilja för olika företag (SJ är t.ex. enda företaget som måste ha två personer ombord på en ensam Regina) och för olika områden (i Stockholms län gäller hårdare pausregler än i resten av landet). Jag vet inte om jag tycker detta är bra eller dåligt - det är ju "orättvist" och delvis irrationellt att ha på detta sätt, men å andra sidan så är det också bra att när hårda regler utmanas så kan det bli än hårdare. Det torde göra att resten av branschen skärper sig. Alla vet ju nu att ifall det faktiskt blir strul vid enmansbetjänad Regina så kommer möjligheten att få köra så att dras in, och det vill ju ingen. Därför snålas det inte på tvåmansbetjäningen och därmed funkar det bra. På samma sätt så torde arbetstids/pausreglerna också följas inom busstrafiken i andra delar av landet eftersom det skulle nog kosta rätt mycket extra (antingen räknat i pengar eller förlängd restid för resenärerna) att köra de lite krångligare glesbygdsuppläggen.