De blå strecken visar busslinje 670 Stockholm-Danderyds sjukhus-Kulla vägskäl-Vaxholm.
De röda strecken visar busslinje 629 Danderyds sjukhus-Arninge-Kulla vägskäl-Svinninge-Åkersberga.
Upplägget är till synes enkelt. De två linjerna har varsin hållplats i riktning Vaxholm resp Åkersberga, och en gemensam hållplats i riktning Tekniska högskolan/Danderyds sjukhus/Arninge. Sydväst om korsningen finns en infartsparkering på resterna av en tidigare vägsträckning.

Fördelar:
* Tryggt byte för resande Vaxholm->Arninge och Åkersberga->Tekniska högskolan.
Nackdelar:
* Resande Vaxholm->Åkersberga måste korsa Svinningevägen.
* Resande Arninge->Vaxholm och Tekniska högskolan->Åkersberga måste korsa Vaxholmsvägen.
* Resande Åkersberga->Vaxholm måste korsa både Svinningevägen och Vaxholmsvägen.
* De som använder infartsparkeringen måste varje morgon korsa både Svinningevägen och Vaxholmsvägen = de genar rakt över korsningen.
För att lösa problemen byggs en vändslinga med hållplats sydväst om korsningen och en extra hållplats norr om Svinningevägen. Linje 629 använder vändslingan i båda riktningarna och får alltså två hållplatser i riktning Åkersberga och tre i riktning Danderyds sjukhus.

Fördelar:
* Resande Åkersberga->Vaxholm, Arninge->Vaxholm och Tekniska högskolan->Åkersberga får ett tryggare byte.
Nackdelar:
* Resande Vaxholm->Åkersberga måste fortfarande korsa Svinningevägen.
* De som använder infartsparkeringen genar fortfarande rakt över korsningen.
* Linje 629 (i båda riktningarna) måste korsa Vaxholmsvägen.
För att göra livet säkrare för de som använder infartsparkeringen flyttas hållplatsen för linje 670 till öster om korsningen. Linje 629 har nu bara två hållplatser i riktning Danderyds sjukhus. Ett “nästan-övergångsställe” byggs över Vaxholmsvägen, vägbanan får en avsmalning som markeras med gummistolpar.

Fördelar:
* Tryggare byte för de som använder infartsparkeringen, de behöver bara korsa Vaxholmsvägen.
* Tryggare byte för resande Vaxholm->Åkersberga.
Nackdelar:
* Resande Vaxholm->Arninge måste korsa Vaxholmsvägen.
* Resande Åkersberga->Tekniska högskolan måste korsa Svinningevägen.
* En del resenärer tror att "nästan-övergångsstället" är ett riktigt övergångsställe och att de har företräde.
* En del av gummistolparna som markerar “nästan-övergångsstället” försvinner efter en tid.
Bland de som måste korsa Svinningevägen varje morgon finns ett antal skolungdomar och situationen blir så otrygg att man redan efter åtta dagar återgår till den tidigare ordningen.

Efter mycket utredande och planerande byggs så en infartsparkering öster om korsningen, med en vändslinga för linje 629. Den tidigare vändslingan försvinner och markägaren sätter en bom vid infarten till den tidigare parkeringen.

Fördelar:
* Tryggare byte Vaxholm->Åkersberga.
* Tryggare infartsparkering.
Nackdelar:
* De som använder infartsparkeringen måste fortfarande korsa Vaxholmsvägen (men nu på kvällen).
* Resande Åkersberga->Vaxholm, Arninge->Vaxholm och Tekniska högskolan->Åkersberga måste korsa Vaxholmsvägen.
* Många resenärer väljer att korsa Vaxholmsvägen på fel ställe, istället för att gå 50 meter till “nästan-övergångsstället” och sedan 50 meter tillbaka. Särskilt när de upplever att de är på väg att missa bytet.
Vad blir nästa steg? Kanske kommer vi att få se en välplacerad gångtunnel som gör slut på alla problem? Eller ger Trafikverket upp sitt hårdnackade motstånd och bygger en cirkulationsplats?