I dag, måndagen den 18 augusti 2014, startade den ordinarie trafiken på sträckan Solna centrum–Solna station. Jag gick upp kl. 04.00 i morse för att inte missa något.

Första ordinarie vagn på den nya sträckan var A35 454. Bilden är tagen kl. 05.36 i morse. Tyvärr var det mulet och duggregn, så för att få en användbar bild blev jag tvungen att kontakta TLC och be att vagnen skulle stanna till en liten stund. Stort tack till trafikledaren och föraren.

Här står A35 454 vid Solna station och ska avgå kl. 05.41 på den första turen i motsatt riktning. Den åkte jag med.

A35 454 vid Solna station på nästa varv. Nu har ljuset blivit betydligt bättre.

A35 457 vid infarten till Solna station.

A35 457 har just passerat tunneln under Hagalundsgatan.

A35 458 mellan Kyrkbacken och Frösundaleden.

A35 456 vid infarten till Solna centrum.

Den här souveniren delades ut till alla som åkte med den första turen i morse.

Invigningsceremonin genomfördes vid Solna station kl. 10. Det var ett nedtonat evenemang jämfört med festligheterna i samband med invigningen av sträckan Alvik–Solna centrum i oktober förra året (
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=36644).

Bandklippning med trafiklandstingsrådet Christer G. Wennerholm (M) och kommunstyrelsens ordförande i Solna Pehr Granfalk (M).
Därmed är min bevakning av utbyggnaden av Tvärbanans Solnagren avslutad. Som avslutning vill jag tacka alla som hjälpt mig med tider för provkörningar o.dyl.
Hälsningar
Peter Bolin