Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen

Inläggav Peter Bolin » tis 08 jul, 2014 17:48

Efter ett avbrott på 55 år rullade i dag, tisdagen den 8 juli 2014, åter en spårvagn för egen maskin i Hagalund. Egentligen skulle det ha varit provkörning i går (måndag), men det hela blev försenat. Som boende på Kyrkbacken sedan 1973 och som medlem i SSS sedan 1978 var det en stor dag för mig. Här är några bilder:

Bild
A32 423 har här kommit ut ur tunneln under Frösundaleden och befinner sig mellan Kyrkbacken och Frösundaleden. Bilden är tagen i dag kl. 17.03. Senast en spårvagn rullade för egen maskin i Hagalund var natten till den 1 september 1959 i samband med nedläggningen av Sundbybergsbanan.

Bild
Vagnen är här på väg in i tunneln under Hagalundsgatan.

Bild
Vändning vid Solna station.

Bild
Här är vagnen på väg tillbaka igen. Det är faktiskt motspårskörning på bilden, så jag blev tvungen att snabbt springa över till andra sidan för att få en så bra bild som möjligt.

Jag vill framföra ett tack till alla inblandade för hjälp med tider. Ett särskilt stort tack till Maria S. för dina sms och mms under dagen.

Hälsningar
Peter Bolin
Peter Bolin

Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen

Inläggav Peter Bolin » sön 13 jul, 2014 19:01

I dag (13 juli 2014) fick jag av en slump se att en A35:a var ute och provkörde den nya sträckan till Solna station. Som tur var hade jag kameran med, så här kommer en bild:

Bild
A35 461 har just passerat tunneln under Hagalundsgatan på väg mot Solna centrum. Den här gången var det medspårskörning till skillnad från premiärturen i tisdags. Jag hade hoppats på en A35:a redan i tisdags, men bättre sent än aldrig.

Det finns några bilder av A35 461 även i den här tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=37389. Jag såg att plasten satt kvar på sätena, så det är uppenbarligen en splitterny leverans.

Jag tror att det var Maria S. som körde i dag också. Det framgår av hennes blogg att hon skulle jobba i dag.

/Peter Bolin
Peter Bolin

Inläggav Hechtwagen » mån 14 jul, 2014 0:49

Jahaja! Trodde du åsyftade den M32 från göteborg som står uppställd i Hagalund! Kanske vore läge att provköra den också?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Hechtwagen » mån 14 jul, 2014 0:51

Och en fråga! Används termerna med respektive motspårskörning i TRI Spårväg?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Jörgen_G » mån 14 jul, 2014 8:01

Ja begreppet "Motspårskörning" finns i SL:s Tri, det finns ett avsnitt i som beskriver hur detta ska gå till, både på signalreglerad och icke signalreglerad sträcka. Dessutom finns den närbesläktade begreppet "Rörelse mot viss färdriktning", som beskrivs i ett annat avsnitt.

mvh /Jörgen G
Användarvisningsbild
Jörgen_G

Inläggav daniel_s » mån 14 jul, 2014 11:56

Hechtwagen skrev:Jahaja! Trodde du åsyftade den M32 från göteborg som står uppställd i Hagalund! Kanske vore läge att provköra den också?

Tja, man skulle ju kunna anordna en 700V-festival där, det finns även en A35 och en C20 där om jag har räknat rätt...
daniel_s

Inläggav Peter Bolin » ons 16 jul, 2014 16:03

Nu har Anders Ekegren (FP), stadsbyggnadskommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen i Solna, skrivit om provkörningen i Hagalund på sin blogg: http://andersekegren.wordpress.com/2014/07/14/snart-dags-for-invigning-av-tvarbanan-mellan-solna-centrum-och-solna-station/.

/Peter Bolin
Peter Bolin

Inläggav Peter Bolin » tis 29 jul, 2014 15:01

Provkörningarna på sträckan Solna centrum–Solna station fortsätter, även om uppmärksamheten inte är lika stor den här gången jämfört med provkörningarna sommaren 2012. Nu har jag för första gången sett tvåvagnståg på den nya sträckan. Här kommer två bilder, tagna i fredags (25 juli):

Bild
A35 456 + 455 passerar här tunneln under Hagalundsgatan.

Bild
A35 455 + 456 vid Solna station. Föraren har just bytt körände och ska strax köra iväg.

Även den här gången fick jag syn på tåget av en slump. Tur att jag för det mesta har min avancerade kompaktkamera med mig.

/Peter Bolin
Peter Bolin

Inläggav Marcus L » tor 14 aug, 2014 8:25

Igår vid 17.50-tiden såg jag en ensam A35:a komma körande från Solna centrum mot Alvik, en annan A35:a stod still vid plattformen vid Solna station.
Nu imorse drog en A35:a iväg från Solna station ungefär vid 07.45 (kanske generalrepetion inför 07.46-avgången på måndag som undertecknad planerar att åka med :-) ).
Marcus L

Inläggav A32 » lör 16 aug, 2014 14:15

Bidrar med några bilder från i dag och testkörningarna mellan Alvik (ALV) - Solna Station (SOA)....

Bild
Inväntar vagnen från Solna Station innan vi lämnar Solna Centrum

Bild
Observera de nya grå/vita skyltarna ovanför infoskyltarna. Tidiga tvärbanan har alltid haft Gul färg som linjefärg
men nu sägs att gult är den mest populära färgen på nya Arenastadslinjen i Tunnelbanan.
Vi får väl se vad som blir vad på vilken linje.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/A32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarvisningsbild
A32

Inläggav Peter Bolin » mån 18 aug, 2014 11:48

I dag, måndagen den 18 augusti 2014, startade den ordinarie trafiken på sträckan Solna centrum–Solna station. Jag gick upp kl. 04.00 i morse för att inte missa något.

Bild
Första ordinarie vagn på den nya sträckan var A35 454. Bilden är tagen kl. 05.36 i morse. Tyvärr var det mulet och duggregn, så för att få en användbar bild blev jag tvungen att kontakta TLC och be att vagnen skulle stanna till en liten stund. Stort tack till trafikledaren och föraren.

Bild
Här står A35 454 vid Solna station och ska avgå kl. 05.41 på den första turen i motsatt riktning. Den åkte jag med.

Bild
A35 454 vid Solna station på nästa varv. Nu har ljuset blivit betydligt bättre.

Bild
A35 457 vid infarten till Solna station.

Bild
A35 457 har just passerat tunneln under Hagalundsgatan.

Bild
A35 458 mellan Kyrkbacken och Frösundaleden.

Bild
A35 456 vid infarten till Solna centrum.

Bild
Den här souveniren delades ut till alla som åkte med den första turen i morse.

Bild
Invigningsceremonin genomfördes vid Solna station kl. 10. Det var ett nedtonat evenemang jämfört med festligheterna i samband med invigningen av sträckan Alvik–Solna centrum i oktober förra året (https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=36644).

Bild
Bandklippning med trafiklandstingsrådet Christer G. Wennerholm (M) och kommunstyrelsens ordförande i Solna Pehr Granfalk (M).

Därmed är min bevakning av utbyggnaden av Tvärbanans Solnagren avslutad. Som avslutning vill jag tacka alla som hjälpt mig med tider för provkörningar o.dyl.

Hälsningar
Peter Bolin
Peter Bolin

Inläggav JohanB » mån 18 aug, 2014 20:24

Fina bilder, tack.

Men varför i hela friden är det 35 km/h hastighetsbegränsning på sträckan upp mot Solna C? Ska vi inte ha en flaggvakt som går framför spårvagnen också för säkerhets skull?
JohanB

Inläggav daniel_s » mån 18 aug, 2014 21:27

JohanB skrev:Fina bilder, tack.

Men varför i hela friden är det 35 km/h hastighetsbegränsning på sträckan upp mot Solna C? Ska vi inte ha en flaggvakt som går framför spårvagnen också för säkerhets skull?

Det är bara en liten bit av sträckan, i kurvan km 6+182 - 6+321, sth 35. Det räknas ut med hänsyn till kurvradie och rälsförhöjning.
daniel_s

Inläggav JohanB » tis 19 aug, 2014 1:29

daniel_s skrev:
JohanB skrev:Fina bilder, tack.

Det är bara en liten bit av sträckan, i kurvan km 6+182 - 6+321, sth 35. Det räknas ut med hänsyn till kurvradie och rälsförhöjning.

Räknas ut med våldsam, på gränsen till tokig, försiktighet då. Seriöst, vem bestämmer sådant här?

För en lekman som mig så ser banan ut att vara dimensionerad för X2000-tåg. En buss skulle ju åtminstone köra 50 km/h här och då har inte bussen räls som hjälper den att slippa svänga.
JohanB

Inläggav Henrik Schütz » tis 19 aug, 2014 8:01

Man kan "dosera" kurvorna mer, och köra fortare.

Järnvägen har betydligt mer "dosering" cirka 100 mm mer förhöjning på ytterrälen.

HS
Henrik Schütz

Inläggav daniel_s » tis 19 aug, 2014 9:08

JohanB skrev:Räknas ut med våldsam, på gränsen till tokig, försiktighet då. Seriöst, vem bestämmer sådant här?

Det är i projekteringsprocessen som det bestäms hur spåret skall se ut. När det gäller Solnagrenen lär det ha funnits ett politiskt tryck att banan skulle byggas billigare och mindre järnvägsmässig än den "befintliga" Tvärbanan och detta verkar bl a ha tagit sig uttrycket att rälsförhöjningen ("doseringen") är egendomligt låg eller obefintlig på vissa ställen, med löjligt låg hastighet som följd.
daniel_s

Inläggav hgsldf » tis 19 aug, 2014 10:32

Peter Bolin skrev:Efter ett avbrott på 55 år rullade i dag, tisdagen den 8 juli 2014, åter en spårvagn för egen maskin i Hagalund. Egentligen skulle det ha varit provkörning i går (måndag), men det hela blev försenat. Som boende på Kyrkbacken sedan 1973 och som medlem i SSS sedan 1978 var det en stor dag för mig. Här är några bilder:
Hälsningar
Peter Bolin

Det var väl redan förra hösten som Hpl Sundbybergs Centrum invigdes?

/Göran
hgsldf

Inläggav Peter Bolin » tis 19 aug, 2014 13:43

hgsldf skrev:Det var väl redan förra hösten som Hpl Sundbybergs Centrum invigdes?

/Göran

Hpl. Sundbybergs centrum ligger inte i Hagalund. Det är bara hpl. Solna station som ligger där.

För övrigt ligger den nuvarande hållplatsen Solna station på Tvärbanan ca 50 meter från den plats där hpl. Järnvägen på Sundbybergsbanan (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sundbybergsbanan) låg. Jag visar här en reprisbild av hpl. Järnvägen:

Bild
Hpl. Järnvägen 1931 (återges med tillstånd av Spårvägsmuseet).

Jag noterar att Wikipediaartikeln om Sundbybergsbanan verkar något bristfällig. Det var enligt mina uppgifter den 1 november 1928 som förlängningen från Sundbybergsgränsen till Esplanaden öppnades, inte 1925. Dessutom saknas några hållplatser i hållplatsförteckningen.

/Peter Bolin
Peter Bolin

Inläggav hgsldf » tis 19 aug, 2014 21:00

Mittåt, hjärnsläpp :oops:
hgsldf

Inläggav LÅ1 » tis 19 aug, 2014 21:53

Teståkte Tvärbanan från Sola Station i eftermiddag. Anlände dit med pendeln. Eftersom jag visste lite om geografin på platsen, och dessutom åt vilket håll banan går, alltså mot Solna centrum, så kunde jag sluta mig till hur jag skulle gå för att komma till hållplatsen. Men jag såg inte en enda skylt! Fick däremot en fråga från en annan resenär som hade samma problem.

Och när man väl kom upp för trappan så visste man inte på vilket spår som vagnen skulle komma in på, och därmed inte vilken perrong som man skulle gå till!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)