LÅ1 skrev:(Fortsätter inte politik-snacket, det skulle bara bli tjafs!)
Stockholms handelskammare tycker attman skall förtäta utmed befintliga T-banesträckor, samt bygga några nya. ”Tunnelbaneinvesteringar kan bota bostadsbrist”.
”Utbyggd tunnelbana möjliggör 350 000 bostäder”.
Här är Handelskammarens karta över platser där de tyckar att man kan bygga mer. Där kan man också hämta deras rapport.
En kommentar till kartan: Varför inte fortsätta att förtäta i närförort. Där finns en hel del kvar att förtäta. Och kanske en del av de stora outnyttjade områdena i innerstaden. I båda fallen måste man förstås spara vissa grönområden, typ Haga, Tanto, en stor delar av Årstafältet.
En förtätning nära stan ger kortare resor för många, vilket är effektivt ur många synvinklar.
Ett sådant område som jag gärna skulle se bebyggt är Bromma flygplatsområde.
Visserligen sumpade staden ett gyllene tillfälle för några år sedan när man förlängde avtalet mot staten men det går ju att förhandla på nytt. Jag har sett en uppgift på att marken kan uppskattas till 30miljarder kr för hög expoloatering så det är en del. Med arlanda på 20min tågresa från city och en tänkt järnvägsstation även vid Skavsta borde det vara svårt motivera ett flygfält vid Bromma. Indirekt hindrar också flygfältet byggnation eftersom man inte får bygga hur högt som helst i inflygningsområdena och många upplever ju också verksamheten som störande.