Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
643 skrev:Kravet på 12 tecken i det av högst oklar anledning jättehemliga lösenordet infördes helt plötsligt och
i känd stil helt utan varje form av information om nypåfundet...- inte underligt att många bojkottar
Forum! Den vänlige informatören rekommenderade att man använde sitt vanliga 6-siffriga fast två
gånger i följd...
LÅ1 skrev:643 skrev:Kravet på 12 tecken i det av högst oklar anledning jättehemliga lösenordet infördes helt plötsligt och
i känd stil helt utan varje form av information om nypåfundet...- inte underligt att många bojkottar
Forum! Den vänlige informatören rekommenderade att man använde sitt vanliga 6-siffriga fast två
gånger i följd...
Jag är inloggad med "kom ihåg mig"-funktionen på min kontorsdator. Så jag kör väl då med lösenord som är sex tecken långt. Blandat siffror och bokstäver. Det är ca en månad sedan jag loggade in från annan plats/enhet. Behöver jag byta lösenord nästa gång jag loggar in?
Kantorn skrev:Svaret är att webmaster vill ha det så för att ha det så säkert som möjligt. Om jag minns rätt. Och eftersom webmaster är just webmaster så är det något vi inte kan göra något åt. För om webmaster blir sur får vi kanske leta efter en ny webmaster. Han gör sitt bästa - troligen på fritiden - för att vi ska ha det så roligt som möjligt, och det hedrar honom.
Då är tolv teckens lösenord ett billigt sätt för oss att visa vår uppskattning.
Ett lösenord är inte skapat för att det ska vara "roligt" eller "lätt att komma ihåg". Ett lösenord är skapat för att skydda obehöriga från given information. Att det då är ett krav på att ha ett start lösenord skyddar också slutanvändaren i större grad av intrång. Med det sagt är det fullt resonabelt att du kör 8 strängar med minst en versal och en siffra.
Kantorn skrev:Det verkar som om gamla lösenort fungerar bra. Men som ny medlem eller om man vill byta lösenord gäller 12 tecken. Rätt eller fel? Jag har kvar ett gammalt på bara 6 tecken i alla fall.
Claes Thure Moberg skrev:Kanske webmaster eller någon annan kan komma med något förnuftigt råd. Och nämn inte memorera, det är omöjligt- jag har svårt att komma ihåg pinkoden till mitt plastkort och det är bara fyra siffror.
webmaster skrev:Den här strippen säger allt: Ett långt enkelt lösenord är starkare än ett kort krångligt. Välj själva, vill ni ha ett kort lösenord där ni måste använda gemener versaler siffror och udda tecken - eller ett långt där ni kan skriva vad som helst?
Återgå till Frågor, kommentarer och förslag
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst