Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Martin skrev:När kommer slingan vid Bellevue att rivas?
gek skrev:skall väl tillägga att min skiss mycket väl kan innehålla fel; de flesta signalerna är ännu vridna 90 eller 180 grader från vad som borde bli det framtida läget. Jag har ritat som jag förmodar att det kommer att se ut när anläggningen tagits i bruk. Men i några fall kan jag ha gissat fel på hur signalen skall vara riktad i framtiden. Signalerna i vardera änden av hållplatsplattformarna längs slingspåret är nu riktade tvärtom mot vad jag ritat, kanske skall de förbli vridna så? Avsikten skulle då kanske vara att hindra kollision om det av någon anledning samtidigt finns "normalvändande" och backvändande vagnar i slingan. Å andra sidan borde de signaler som reglerar utfart från slingan, både vid backvändning och vid vändning på det vanliga sättet, finnas efter hållplatsplattformarna. I annat fall stoppas trafik på genomgående spår hela tiden vagnen står vid hållplatsläget.
Eftersom det är så många signaler kan jag också ha missat någon. Om det skall bli signalreglering av trafiken i tunneln kan det väl tänkas att dessa signaler ännu inte blivit uppsatta eller att jag inte tittade efter tillräckligt noga
Ang. demontering av vändslinga vid Bellevue
Med ett beräknat startdatum den 7 januari 2014 börjar demonteringen av vändslingan vid
Bellevue. Växlar 751 och 752 klossas för rakspår.
Spårvagnar som behöver vända kommer att få göra detta i slingan vid Nymånegatan.
Signalanläggningen är inte inkopplad.
Från den 7 januari kommer det för spårvagnar från Runstavsgatan mot Nymånegatan att först i
tunnelmynningen till tunnel 49 sättas upp en hastighetstavla med STH 40 km/h och ungefär mitt i
tunneln kommer det att sitta en hastighetstavla med STH 20 km/h. Strax innan korsningen med
spåret i vändslingan sitter det en stopptavla.
För spårvagnar som vänder i slingan Nymånegatan kommer det att strax innan man korsar spåret från
Runstavsgatan kommer det att placeras en stopptavla.
Detta förfaringsätt gäller tills anläggningen tas i bruk.
Denna tillfälliga trafikorder gäller t.o.m. 2014-02-05
Harald skrev:Är det någon som vet hur mycket pengar som kastades bort vid Munkebäck?
gek skrev:Jag antar att spårledningen fortsätter t o m hållplatsen vid Runstavsgatan, på samma sätt som numera gäller vid andra tunnelutfarter
olasand skrev:Skylten som markerar var signalsäkrad sträcka upphör sitter innan kurvan in till hållplatsen Runstavsgatan. Ingen konsekvens här inte!
Harald skrev: De tidigare signalerna på Bergsjölinjen, som endast täckte tunnlarna, måste bytas ut. Det visade sig att de var byggda med likströmsspårledningar (konsult från SJ?), vilket ju inte är så lyckat på en bana med likströmsdrift. Vid den tiden hade jag möjlighet att påverka saker, så jag såg till att det blev signalering som täckte även sträckorna mellan tunnlarna. Nu är det väl ingen som ser till sådant längre. De som styr och ställer har väl fullt upp med att göra hastighetsnedsättningar.
Harald skrev: De tidigare signalerna på Bergsjölinjen, som endast täckte tunnlarna, måste bytas ut. Det visade sig att de var byggda med likströmsspårledningar (konsult från SJ?), vilket ju inte är så lyckat på en bana med likströmsdrift.
gek skrev:Så antingen har man inte utfört anläggningen enligt beskrivningen ovan eller så har man senare bytt ut spårledningarna.
gek skrev:Vad som var tanken med att ha korta blocksträckor och signaler även inne i tunnlarna vet jag inte. Det har väl visat sig att trafiken fungerar bra och säkert med nuvarande arrangemang med genomgående signalering och endast en blocksignal per hållplatssträcka.
hej skrev:Det är en viktig uppgift att fylla att spårvägen inte fungerar.
Hur skulle det se ut om vi hade fungerade spårväg?
Harald skrev:Kors i taket! Då får man väl nästan lov att ta sig dit och beskåda underverket. Den 28:e stängs ju Angeredsbanan också, och fyran och nian ska vända vid Nymånegatan, så man kan få se om det fungerar som avsett.
Återgå till Spårtrafik (bilder)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster