Spåren mellan Stockholms central och Södra station har stora brister enligt vad som framkommit i media. Rälsens fästen håller inte.
Länk 1
Länk 2
Några frågor:
Är det fästena i sig som brister, eller är det syllen som inte håller måttet, så att fästena inte sitter stabilt? Vad kan göras som kvickfix?
Finns där extra räler för att hålla kvar urspårade vagnar i ungefär rätt läge? Som det brukar vara på broar. Gissar att det bara finns just på brosträckorna, men inte i tunnlarna. Hindrar dessa, om de fungerar, att vagnarna kommer så långt åt sidan att de inte träffas av möta de tåg? Antar att det är den stora risken vid en urspårning. Inte att tåget hamnar i Riddarfjärden.
Tänk tanken att det sker en olycka, med avstängning under räddnings- och bärgningsarbetet samt medan nödvändiga åtgärder för att få sträckan säker sker. Säg fyra veckor för att inte ta i i överkant. Vilket kaos. Både för Stockholms pendlare och för landets tågresenärer.
Det är mycket som får gå för långt innan åtgärder sker i Stockholm. Tranebergsbron, Slussen och nu getingmidjans spårunderhåll. Larmades det inte om T-banans söderströmsbro för några år sedan också?