Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Olle Mornell skrev:Harald har hittat en point med den något bättre turtätheten. Det finns dock flera saker som skiljer de båda koncepten åt. Min bekant bor åt Ålstenshållet så jag tror att det blir byte till t-banan hur som helst. När tvärbanan kommer till Solna station blir den säkert ett bra alternativ.
Olle Mornell skrev:Eftersom min bekant ibland arbetar sena kvällar så uppskattade han halvtimmestrafiken på SL-pendeln. SJ kör bara varje timme sena kvällar. Helt klart avgörande för hans val. Han hade också andra preferenser:
- Han retade sig på att behöva visa biljetten två gånger på SJ, först på plattformen och sedan på för tågmästaren.
- Det finns vägguttag på X60 så att man kan ladda datorn, saknas på SJ.
Jag frågade lite ledande om han uppskattade komforten med klimatanläggningen på pendeln. Han svarade att SJ:s vagnar var "muggiga".
SL blir billigare men han menade att man ändå fick dra av för resorna så priset var inte så viktigt.
Jag förmodar att han byter vid T-centralen men jag ska tipsa om St Eriksplan/Karlberg
daniel_s skrev:SJ har väl också vagnar med AC fast jag har aldrig fattat vilka som har det. Eluttag brukar också finnas på 80-talsvagnar, finns inte det på U-pendeln?
Men sen undrar jag, vad är det som hindrar att man mixar lite och åker ibland med UL, ibland med SJ? Taxan har inte nämnts i tråden, den har hittills gjort att jag avstått från att åka SL-pendeln (utom en gång när jag åkte på resplusbiljett).
daniel_s skrev:Tack, då finns det ingen anledning att låsa sig vid det ena alternativet.
Återgå till Övrig kollektivtrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst