Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
thorwald skrev:När det gäller tåg till Åland finns det frågor som bör besvaras i någon form, och kanske detta är skälet varför alla projekt tilsvidare har blivit ingenting
[list]
[*]Finns det ett tillräckligt kundunderlag för investeringenTricket i lösningen Karis-Grisslehamn är att öka kundunderlaget med kunder från och via riket.
thorwald skrev:[*]Kan vi bygga utan att ruinera den Åländska miljönSvaret ligger i långa havstunnlar men även i banor medgrävda på land och tunnlar på land. Det är fråga om tunnlar på en längd mindre 25 km av vad man kan bedömma enligt sjökort och kartor
thorwald skrev:[*]Hur påverkas jobben i och med att sjö-barikaden bryts och vi får fasta förbindleserFörluster i färgtrafiken men kanske vinster i pendling till Stockholmstrakten. Åland knyts alltså ännu mera till kungliga huvudstaden
thorwald skrev:[*]Är Ålandsk sjöfart i faraVarför skulle den vara ? Egentligen kan resultatet bli hellt det motsatta eftersom goda logistiska komunikationer in till Stockholm gör landskapet attraktivt
thorwald skrev:[*]Frikopplas Åland i och med detta hellt från riketIngen aning men i och med kopplingen till Åboland och Väst-Nyland så uppstår en hellt ny situation. Har beskrivit följderna i tidigare inlägg i denna tråd.
Kantorn skrev:Där tror jag du har fel. Förlåt detta påstående, men jag tror att enligt principen "där det byggs infrastruktur, där används den" så tror jag att om det byggs järnväg till Finland, då kommer folk att utnyttja den med den nya flexibilitet som uppstår.
Kantorn skrev:... men jag tror att enligt principen "där det byggs infrastruktur, där används den" så tror jag att om det byggs järnväg till Finland, då kommer folk att utnyttja den med den nya flexibilitet som uppstår.
hgsldf skrev:Jag misstänker dock att det måste finnas ett rimligt prognosticerat resandeunderlag, innan någon investerare eller regering tar initiativ till ett sådant här projekt.
I dag (18/4) finns under den tid trafiken bedrivs (15 timmar) följande avgångar från Arlanda, Helsingfors 19, Åbo 4 och Uleåborg 2, samtliga bolag. Ett plan var 35:e minut och de flesta är nog långt ifrån knökfulla. Även om tåget skulle ta över samtliga passagerare (vilket inte är troligt), skulle det räcka med ett tåg om dagen.
Inge skrev:Det där resonemanget förstår jag iofs inte. Ett genomsnittligt tåg har inte fler passagerare än ett genomsnittligt flygplan. Tvärt om. Men problemet är förstås att man inte skulle få många procents marknadsandel med en långsammare produkt som dessutom är mångfaldigt dyrare att producera och att marknaden som helhet är för liten.
- Men som jag tidigare i tråden beskrivit väntar ej heller jag att alla passagerarna skall resa Stockholm-Helsingors eller visa versa. Karis som utgångspunkt i Västra Nyland är vald just för att den öppnar mycket större möjligheter både för trafik från insjö landet alltså från ett område som stäcker sig från Tammerfors till Finlands öst-gräns. Detta beror i hög grad på det sett som Finlands vägtrafik- och järnvägstrafiknät är byggt. Vidare kastade jag fram Andiamo, alltså möjlighten att utnyttja den järnväg som byggdes av Finland från Finska stationen till Hangö isfria hamn. Beskrev även resultatet som redan syns i Helsingfors med motsvarande Allegro. Kort sagt detta ger ryssar i norra Ryssland en förmånlig reselösnig till EU. Sedan har vi frågan om gröna världen, vad smustar mera el-tåg eller flyg om vi lyckas tillverka el på ett miljövänligt sätt.Inge skrev:Jag skull nog beteckna det som en högoddsare att tågen skulle kunna få högre marnadsandel än flyget på Stockholm-Helsingfors.
- Av hellt annan åsikt skillnaden mellan Göteborg och Helsingfors är drastisk. Men detta gäller ej bara Helsingfors ekonomiska zon utan med kommer även effekten av Nargö - Porkkala banan, såsom jag även tidigare i tråden har beskrivit. Plus det jag sade i förra kommentarenInge skrev:jämför med Göteborg, men även där är skillnaden inte så stor. Flyget till Helsingfors utgörs dock till större del av transferresenärer som näppeligen väljer tåget.
- Just det det är privatresande som vi här satsar på och dess möjligheter till expansion. Totalmarknaden påverkas även av en hellt ny komponent nämligen pendlingstrafiken och även av lokaltrafiken (se mitt förra inlägg angående Parga/Kirjais station). Fastän business resande väljer flyg alternativt färja finns det därför ändå tillräckligt med nya resursser för banan Karis-Norrtälje.Inge skrev:Totalmarknaden är också mindre främst på grund av ett betydligt lägre privatresande. Dvs just den kategori resenärer som väljer tåget till Göteborg är mycket mindre till Helsingfors.
- Idag har fyra Y-tåg från Helsingfors till Karis under vardagar och om dessa alla fyra lokatåg skulle fortsätta mot Norrtälje skulle påstående uppfyllas. Men vad jag föreslår är en hellt ny marknad ej något som kanske redan existerar. En ny idé kan bara delvis bygga på något som finns men måste även innehålla något nytt. Om ej detta är sannt skulle mänskligheten aldrig ha besökt Månen. Det är definitivt ej irrelevant att packa passagerare i flygplan utan det är fråga om en ny trafiklösning som både blir miljövänlig och förmånlig (om politikerna ej sätter käppar i hjulen)Inge skrev:Det är för övrigt irrellevant att man tex kan packa in passagerarna från 19 A320 flygningar i fyra flygningar med en A380 eftersom passagerarna inte har lust att anpassa sina tider på det viset. På samma vis är det irrellevant att man kan köra med fyra tåg med 10 vagnar i varje, när marknaden är alldeles för liten får tåg av sådan längder.
thorwald skrev: politiskt sunt förnuft.
Kantorn skrev:thorwald skrev: politiskt sunt förnuft.
Är inte det en oförenlig paradox?
LÅ1 skrev:Eller också en speciell variant av sunt förnuft, väsensskilt från det som vanligen kallas sunt förnuft eller bondförnuft!
Återgå till Övrig kollektivtrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster