Göteborg Nordost

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Göteborg Nordost

Inläggav PerW » ons 14 jan, 2004 12:46

I flera inlägg har tunneln under Rannebergen figurerat.
Är det någon som sitter inne med mer information om tidigare planer respektive framtida förlängningar? I Gbg översiktsplan finns en förbindelse mellan Kortedala och jag tror det blir Hjälbo.En sådan skulle ju vara välkommen. Finns det mer utrett om denna annat än ett streck på kartan.
PerW

Inläggav Tony M » ons 14 jan, 2004 16:33

Översiktsplanen är den bästa sammanställningen av vad som är möjligt för tillfället.

Just Rannebergen är för närvarande inte en möjlig förlängning eftersom det ligger en skolbyggnad i vägen för att kunna använda den byggda anläggningen - sådana är svåra att flytta på, lättast sker det efter att man hittar mögel eller att byggnaden döms ut av ett eller annat skäl.

Däremot så är Skeppsbron, tidigare även kallad "Badhusgatan" aktuell. Denna kommer att knyta ihop "Lilla Torget" och "Järntorget" med en ny länk. Byggstart så fort som vägarbetsnissarna grävt färdigt och släppt på biltrafiken. Det finns även något som kallas "Operalänken" vilket är en förbindelse mellan skeppsbron och lilla bommen. Denna är dock inte klar.

I Övrigt så finns det i princip beslut på "triangelspår" vid munkebäck så att man kan förlänga linje 5 från Torp till Östra Sjukhuset. Detta är dock inte finansierat. Med nuvarane ekonomiska situation i Gbg och framförallt innan vi får en något förnyad (större) vagnpark är detta dock inte aktuellt.

Vad gäller linjen Kortedala Torg-Hjällbo som förelsagits så kan man lätt påstå att det kan stöta på svårigheter med tanke på passagen av Lärjedalen.

Vidare så finns det en markering i Norra Älvstranden. Det är den nuvarande bussgatan som kan komma att byggas om till spårväg - då är det även möjligt att Bräckebanan återkommer.

Andra mål som är rimliga är även Torslandaregionen som växer ganska kraftigt just nu, med en återbyggd bräckebana och en bana på älvstranden kan det bli riktigt intressant.

Den eviga frågan om Backa/Kärra finns givetvis också här finns ett reservat.

En gissning är att om båda dessa grenar tillkommer så måste ytterligare minst en gren tillkomma på fastlandssidan för att kunna "göra av" vagnarna någonstans. Det hetaste tipset är att man bygger en snutt mot Järnbrott från Marklandsgatan på en gammal järnvägsbanvall...

Men detta är inget som är klart på något sätt, klart är att vi får spårväg från Lilla Torget till Järntorget och att det sker när Götatunneln är klar.

/Tony
Tony M

Inläggav MartinW » ons 14 jan, 2004 17:27

En partilleförlängning från Östra Sjukhuset har väl att varit på tapeten också, även om inget konkret har beslutats någongång.

Om man nu bygger alla eller några av de grenar på Hisingen som du nämner, så borde man även fundera på en eller två nya anslutningar till "fastlandet".

Älvsborgsbron har väl ofta diskuterats i detta, men med den trafikmängd som går över bron idag är det knappast lämpligt. En tunnel någonstans från Norra Älvstranden till Majorna kanske är lämpligt?

En anslutning från Angered över Angeredsbron ner förbi Backa kanske är något om man nu ska bygga Backa-grenen?

Vad tycks om det här?
MartinW

Inläggav 2763 » ons 14 jan, 2004 17:51

MartinW skrev:En partilleförlängning från Östra Sjukhuset har väl att varit på tapeten också, även om inget konkret har beslutats någongång.

Det som har diskuterats är att förlänga till Vallhamra torg (om man inte läser snabbspårvägsutredningen från 60-talet då Björndammen var slutmål, det är dock väl skilt från att vara ett "Smörslott", det är nämligen ett luftdito)

Vad som talar emot detta är snabbussen som går från nämnda torg. Den är nämligen inne i Centrala Göteborg innan en potentiell vagn är vid Munkebäckstorget.

MartinW skrev:Om man nu bygger alla eller några av de grenar på Hisingen som du nämner, så borde man även fundera på en eller två nya anslutningar till "fastlandet".

Älvsborgsbron har väl ofta diskuterats i detta, men med den trafikmängd som går över bron idag är det knappast lämpligt. En tunnel någonstans från Norra Älvstranden till Majorna kanske är lämpligt?

Älvsborgsbron är väl helt riktigt inte en bra kandidat. I ÖP99 finns en fast förbindelse som inkluderar en korridor från Gropegårdsgatan ner över N Älvstranden och över på Maj-sidan. Denna skulle i så fall vara delad med en vägtunnel som gick under halva stan och slutligen kom fram vid Korsvägen (Vägen alltså, inte spårvägen för den är bara med under älven) Kanske intressant. Personligen tror jag dock mer på en förbindelse mellan Eriksberg och Majnabbe i kombination med en ombyggd eketrägata och återbyggd Bräckelinje. På så vis kan man knyta Västra hisingen kollektivt till de västra och sydvästra stadsdelarna på ett ganska intressant sätt.

MartinW skrev:
En anslutning från Angered över Angeredsbron ner förbi Backa kanske är något om man nu ska bygga Backa-grenen?

Vad tycks om det här?

En förbindelse mellan Angered och Kärra tror jag är tveksam, den är något för perifer för att ha annat än vagnstekniska fördelar vid trafikstörningar.

Jag tror mer på en förbindelse från Gamlestadstorget över Marieholm parallellt med järnbanan. På så vis skulle man kunna knyta Angered/Kortedala/Bergsjön samman med Hjalmarbrantingsplatsen på ett mycket intressant sätt. Det finns många stora arbetsplatser på Hisingen och det finns många som bor i de Nordöstra stadsdelarna. Med en sådan förbindelse tror jag dessutom att man kan öppna den gamla hållplatsen Kviberg som försvann 1956 (Närmaste till denna idag är "Brovägen" på linjer 58 och 21) och dessutom förlänga denna på befintlig gräsmatta längs utbyvägen till Partille C. Detta underbyggs dessutom av bostadsbyggnadsplanerna för fälten kring Kviberg.
På så vis får man en snabb förbindelse mellan Partille och Hisingen - och det är med snabba förbindelser man kan konkurrera med bilismen!

En annan sak som jag tycker kunde vara intressant för Angeredsborna är en förlängning via Gårdsten till den kommande Surte pendeltågsstation. Från sista huset i Gårdsten till det första i Surte skiljer ett par hundra meter. Tyvärr talar terängen i området kraftigt emot något sådant - se upp för stupet! Vilket stuuuuuuuuup?

Många av de här idéerna kan säkerligen kullkastas av de som finns inne i gemet - men de är mina och de är drömmar som jag åtminstone inte ännu insett totalt sakna relevans.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav MartinW » ons 14 jan, 2004 18:11

När jag satt och tittade på kartor över kviberg/utby/partille så funderade jag på om det inte skulle gå att bygga en linje från just Kviberg till Partille över Utby. Finns det utrymme för egen banvall den vägen, och på det viset kunna få ner tiderna in till centrala göteborg?
MartinW

Nordöst

Inläggav PerW » ons 14 jan, 2004 18:22

Riktigt trevliga drömmar för Öst-Nordöst sektorn Tony om du frågar mig. Så småningom kommer det att behövas mer kapasitet härifrån, särskilt med en utbyggnad av Kviberg-Gamlestaden-Marieholm. Flera hundra student lägenheter har byggts förra året och ytterligare 400 byggs i Kviberg vid spårvägen, detta är bara början på utbyggnaden som kommar att omfatta flera tusen lägenheter/villor. Förbindelsen mellan Kortedala och Hjällbo skulle vara en bra början, resande underlag torde inte saknas om man ser hur många som byter vid Gamlestadstorget idag.
En utbyggnad norr om Angered och mot Hisingen skulle naturligtvis vara mer än välkommet men det ligger väl mycket långt fram i tiden??

Dagens drömmar morgondagens framtid.
PerW

Inläggav PerW » ons 14 jan, 2004 18:24

MartinW skrev:När jag satt och tittade på kartor över kviberg/utby/partille så funderade jag på om det inte skulle gå att bygga en linje från just Kviberg till Partille över Utby. Finns det utrymme för egen banvall den vägen, och på det viset kunna få ner tiderna in till centrala göteborg?

Visst finns det plats! Gick där själv i helgen, finns väl något ställe där det blir trångt(?) men några större svårigheter torde det inte bli.
Egen banvall kanske det inte blir överallt dock.
PerW

Inläggav 2763 » ons 14 jan, 2004 18:36

MartinW skrev:När jag satt och tittade på kartor över kviberg/utby/partille så funderade jag på om det inte skulle gå att bygga en linje från just Kviberg till Partille över Utby. Finns det utrymme för egen banvall den vägen, och på det viset kunna få ner tiderna in till centrala göteborg?

Gamla banvallen från Bellevue och ut till Rondellen ligger kvar i stort sett ograverad. Därefter får man nog gå över vägen och där finns det med ett litet undantag precis vid Utbys början gott om plats hela vägen.

En annan möjlighet är att spränga berg precis framför Kviberg och sedan fortsätta på den sidan ända fram till den lilla bäcken som markerar Utbys början. Där snedda över Utbyvägen och in på gräsmattan - då kan man utan att genomföra expropriation av fastighet faktiskt lyckas med det här.

Spårväg till Utby är inte ett nytt påfund - det har funnits flera förslag dels ett som gick i gata hela vägen bort till dagens kommungräns som är från tidigt 1900-tal. Dels fanns det ett på fyrtiotalet som vek av in i parken precis efter österlyckan och med vändslinga uppe vid Fjällbo Park.

Väl i Partille kan det dock bli lite trångt om jag inte missminner mig helt. Efter "Järnringen" har jag för mig att det är riktigt ont om plats.

Åk en sväng med linje 21 mellan Bellevue och Partille så skall du se.

Att det skulle gå att få en snabbare linje in till staden detta hållet förhåller jag mig tveksam till. Möjligen om man kan ta sig ut till "Gluggen" utan att passera gamlestaden, men jag ser det som ganska tveksamt. Att ta sig från Österlyckan till Centrum med linje 21 eller 58 tar idag (faktisk tid) c:a 20 minuter, för att inte tala om pendeltåget som tar under 10.
Det går förmodligen inte märkbart fortare med spårvagn. Expressbussarna från Partille till Centrum ligger väl idag på c:a 15-20 minuter. Det som är möjligt är om man kan få en snabb tvärförbindelse till Hisingen där man kan nå Hjalmarbrantingsplatsen på samma tid.

/Tony
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Dennis Sigward » ons 14 jan, 2004 21:36

Jag har tittat många gånger på webbkameran vid Älvborgsbron och undrar ofta varför det är hela tre filer i vardera riktning. Trafiken har aldrig varit så hård att nog skulle 2 filer skulle räcka i var riktning. Tror också om det lades spårvägsspår på bron skulle nog antalet bilar minskas eftersom det då finns en ordentlig kollektivtrafiks sammanbindning Nord-Syd.

Om detta gjordes så kunde ju bron öka person överresor dramatiskt istället för att bara räkna bilkapacitet. Då blev nog bron mycket värdefullare för regionen.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Dennis Sigward

Inläggav Ragnar D » ons 14 jan, 2004 21:43

Till Per W:

Har just besvarat en fråga från Bengt J angående tidigare planer i Rannebergen (i annan tråd om skrönor)

Ragnar D
Ragnar D

Inläggav MartinW » ons 14 jan, 2004 22:14

Dennis Hage skrev:Jag har tittat många gånger på webbkameran vid Älvborgsbron och undrar ofta varför det är hela tre filer i vardera riktning. Trafiken har aldrig varit så hård att nog skulle 2 filer skulle räcka i var riktning. Tror också om det lades spårvägsspår på bron skulle nog antalet bilar minskas eftersom det då finns en ordentlig kollektivtrafiks sammanbindning Nord-Syd.

Om detta gjordes så kunde ju bron öka person överresor dramatiskt istället för att bara räkna bilkapacitet. Då blev nog bron mycket värdefullare för regionen.

mvh Dennis

Det har inte bara med trafiken att göra att det är tre filer i vardera riktningen, utan även trafikapparaten på framför allt södra sidan men även norra. Det är många på och avfarter åt alla håll.
MartinW

Inläggav Martin J » ons 14 jan, 2004 22:37

Finns dessa översiktsplaner som det talas om att tillgå på webben?
Martin J

Inläggav Mr. Burns » ons 14 jan, 2004 22:43

Dennis Hage skrev:Jag har tittat många gånger på webbkameran vid Älvborgsbron och undrar ofta varför det är hela tre filer i vardera riktning. Trafiken har aldrig varit så hård att nog skulle 2 filer skulle räcka i var riktning.

Nog behövs de sex filerna. Dock bara under en bråkdel av dygnet. Och precis som för övriga leder i stan är maxtimmarna dimensionerande.
Mr. Burns

Inläggav Q » ons 14 jan, 2004 22:58

Martin J skrev:Finns dessa översiktsplaner som det talas om att tillgå på webben?

Stabsbyggnadskontoret
ÖP99 är den senaste, jag har letat efter markeringar på planen för ev. förlängning av spårvägen. Men de har int ritat ut ngt, inte ens spårvägen till Angered.

//Q
Q

Älvsborgsbron...

Inläggav Reimersholme71 » tor 15 jan, 2004 8:20

Dennis Hage skrev:Jag har tittat många gånger på webbkameran vid Älvborgsbron och undrar ofta varför det är hela tre filer i vardera riktning. Trafiken har aldrig varit så hård att nog skulle 2 filer skulle räcka i var riktning.

Mr. Burns skrev:Nog behövs de sex filerna. Dock bara under en bråkdel av dygnet. Och precis som för övriga leder i stan är maxtimmarna dimensionerande.

Vad jag har hört här på Forum så var Älvsborgsbrom från början planerad för spårväg (men det blev bara morotväg eftersom Göteborgs stad inte skulle få statsbidrag till bron om det gick spårväg på den :roll: ) så varför skulle den inte kunna få spårväg nu? Om tretti år när världens petroleumreserver är på upphällningen behövs ju bara en fil i vardera riktinen i alla fall... :lol:

Allvarligt talat, med ordentligt utbyggd spårväg borde ju biltrafiken minska tillräckligt för att minskad bredd på bron för bilarna inte spelar någon roll? Bara nå't tiotal procent borde väl räcka? Och att ha spår på bron behöver ju inte innebära att en tunnel mellan Eriksberg och Majorna blir onödig. Varför inte båda delarna, med snabbspårväg på bron mot Torslanda eller Ytterby? :wink:

Är det någon som har koll på terrängen söder om stan? Jag tycker att det på kartan ser ut som om en förlängning från Guldheden via Tolltorpsdalen till Åby/Mölndal vore en bra grej. Alla Astra-byggena kan ju behöva lite spårväg, och när man ändå är i gång, varför inte ända till IKEA? :)

Martin
Användarvisningsbild
Reimersholme71

Re: Älvsborgsbron...

Inläggav MartinW » tor 15 jan, 2004 8:37

Reimersholme71 skrev:Varför inte båda delarna, med snabbspårväg på bron mot Torslanda eller Ytterby? :wink:

Spårväg till Torslanda är inte en så dum idé, men Ytterby är nog dumt. Dit kan man istället utöka pendeltågsverksamheten om nödvändigt.
MartinW

Inläggav 2763 » tor 15 jan, 2004 9:12

Och ändå skulle det gått Tunnelbana till Ytterby, om snabbspårvägsutredningen från 60-talet hade genomförts.

(Ytterby förresten, det finns minst två i Sverige. Det är inte det i Bohuslänska Ytterby som man först påträffat grundämnena "Ytterbium" "Yttrium" "Erbium" och "Holmium" första gången. "Holmium" bär sitt namn efter nämrsta större stad. Ta bort "ium" och lägg till valfri träddetalj framför för att få stadens namn.)

Angående Älvsborgsbron, eller snarare älvförbindelser.

I en film från bygget av Tingstadstunneln nämns att tunneln kommer att rymma sex körfält. Enbart fyra behövs och vad som hamnar i de två sista vill man inte nämna. Det är alltså möjligt att man på 60-talet haft funderingar om att dra tunnelbana den vägen - det blev nu lyckligtvis inte av utan vägtrafiken har sina behövliga sex körfält.

Samma sak gäller för Älvsborgsbron. Körfälten behövs - annars hade det väl knappast varit kö ute ifrån RA och ibland PVH på därstädes belägna bilutvecklignsanläggning varenda eftermiddag.

/Tony
Användarvisningsbild
2763

Inläggav MartinW » tor 15 jan, 2004 9:15

TonyM skrev:Och ändå skulle det gått Tunnelbana till Ytterby, om snabbspårvägsutredningen från 60-talet hade genomförts.

Denna snabbspårvägsutredning som ibland diskuteras här på forumet, finns den att läsa på internet eller dylikt?

Skulle vara väldigt intressant att se.

Eller kan någon referera den?
MartinW

Inläggav Reimersholme71 » tor 15 jan, 2004 9:25

TonyM skrev:Ytterby förresten, det finns minst två i Sverige. Det är inte det i Bohuslänska Ytterby som man först påträffat grundämnena "Ytterbium" "Yttrium" "Erbium" och "Holmium" första gången. "Holmium" bär sitt namn efter nämrsta större stad. Ta bort "ium" och lägg till valfri träddetalj framför för att få stadens namn.

Alldeles riktigt, Ytterby gruva norr om Waxholm är stället man hittade olika mineraler som gadolinit och annat med olika sällsynta jordartsmetaller. Holmia är det latiniserade namnet på tunnelbanemetropolen Stockholm. Att det finns så mycket intressanta mineraler just där beror på att det ligger en gammal vulkanisk öbåge i Uppland - ett antal hundra miljoner år gammal... Däremot lär fissionsenergins gåta ha lösts i just Ytterby (eller i Kungälvs omgivningar) när Lise Meitner var ute på juldagspromenad.

TonyM skrev:Angående Älvsborgsbron, eller snarare älvförbindelser.

I en film från bygget av Tingstadstunneln nämns att tunneln kommer att rymma sex körfält. Enbart fyra behövs och vad som hamnar i de två sista vill man inte nämna. Det är alltså möjligt att man på 60-talet haft funderingar om att dra tunnelbana den vägen - det blev nu lyckligtvis inte av utan vägtrafiken har sina behövliga sex körfält.

Samma sak gäller för Älvsborgsbron. Körfälten behövs - annars hade det väl knappast varit kö ute ifrån RA och ibland PVH på därstädes belägna bilutvecklignsanläggning varenda eftermiddag.

Men att körfälten "behövs" beror väl främst på att kollektivtrafiken inte är tillräckligt bra? Att dom byggde bostäder i Västra Frölunda för dom som skulle jobba i Torslanda utan att dra spårväg för deras arbetsresor? Jag kan inte tänka mig att det finns folk som faktiskt föredrar att sitta i bilkö i en timme istället för att åka spårvagn i trekvart? :wink:

Martin
Användarvisningsbild
Reimersholme71

Inläggav 2763 » tor 15 jan, 2004 9:26

MartinW skrev:
TonyM skrev:Och ändå skulle det gått Tunnelbana till Ytterby, om snabbspårvägsutredningen från 60-talet hade genomförts.

Denna snabbspårvägsutredning som ibland diskuteras här på forumet, finns den att läsa på internet eller dylikt?

Skulle vara väldigt intressant att se.

Eller kan någon referera den?

Jag får nog helt enkelt säga "Stadsarkivet"
Om du lägger den på ett bord så är det en bunke på c:a 5 cm tättskrivna A4 sidor med tryck på bägge sidor. Det är ganska mycket läsning.

I Princip går den ut på att man har utvärderat framtidens göteborgska kollektivtrafik. Kommit fram till att man bör hålla sig till "Konventionella" system (det vill säga Buss, Spårvagn och Stadsbana)

Vidare har man kommit fram till att Spårväg är omodernt, men en möjlig lösning. Man förordar en "Stadsbana" och jämför mot "Stadsbanan i Stockholm" - som de flesta andra kallar för "Tunnelbana". Man har två system på förslag, ett "Enbanesystem" där alla tåg går i samma tunnel genom city och sedan förgrenas. och ett "Tvåbanesystem" där det finns två vägar genom city. Utanför City används i princip de idag existerande banvallarna till Angered, Bergsjön, Frölunda och Mölndal några av dessa är förlängda samtidigt som det finnns ytterligare bandelar.

Man förordar tvåbanesystem med en utbyggnad som är anpassad till när M29 anses skrotfärdiga runt år 2000.

/Tony
Användarvisningsbild
2763

Nästa

Återgå till Spårtrafik