Var ska de nya stockholmarna bo?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Var ska de nya stockholmarna bo?

Inläggav BSB101 » ons 04 jan, 2012 13:51

daniel_s skrev:
twr skrev:En rejäl expansion, gärna fördubbling, av stenstaden, tror jag behövs. Det är helt enkelt betydligt fler som vill bo i stenstaden än som har råd med det. Varför ska detta vara förbehållet dem som har råd?

Egendomlig formulering. Om vi bortser från det uppenbart ologiska i att föreslå att även den som inte har råd att bo i stenstaden ska kunna göra det, så återstår fortfarande problemet att det kommer att bli påtagligt mycket dyrare att bo i din "utökning av stenstaden" än det redan är att bo i den stenstad som finns idag.

Klart att det kan vara kul att göra stan större, men inbilla dig ingenting om vilka som kommer att ha råd att bo i de nya husen. Mitt tips är att en "utbyggd innerstad" till sin natur kommer att skapa en inflationsbubbla med överbetalda medelklassmänniskor som försörjer sig på att leverera nonsenstjänster till varandra för att ha råd med sina marknadsprissatta stenstadslägenheter. Bättre vore väl i så fall att bygga nya billiga förorter, om något sådant nu är möjligt...

Att bygga bostäder kostar lika mycket (i byggkostnader) även om man bygger en ny förort.
BSB101

Inläggav Roy M » ons 04 jan, 2012 14:01

daniel_s skrev:Hm, visst kan 40-, 50- och 60-talens stadsplaneidéer ha varit förfelade, men vad är det som säger att dagens är så mycket bättre? Eller vilka då förresten, dagens "planidé" tycks vara att låta marknaden göra lite som den vill, ett slags anti-idé skulle man kanske kunna kalla det.

Inte dagens, gårdagens. Man skall helt enkelt återgå till de klassiska stadsbyggnadsideal som rådde i hundratals år innan modernismen kom. Det är nog ingen som ifrågasätter "vad som är så mycket bättre med dem", det är bara att titta på vilka delar av staden som är mest omtyckta. Man borde inse att det inte finns något att förbättra, ingen anledning att experimentera, det gjorde man under tidigare nämnda decennier, och det blev föga lyckat. Man borde göra en ny Lindhagensplan, en övergripande stadsplan för kvartersbebyggelse, för Liljeholmen/Trekanten, Årsta, Solna, Kista, och på alla andra håll det kan tänkas att byggas.

Här finns en omfattande blogg om nära nog alla byggprojekt runt om i Stockholms län. Centralt och längre bort. Man kan notera att mycket planeras som kvartersstad, dock fortfarande med en del brister och modernistiska avarter, som till exempel icke-slutna kvarter.
Användarvisningsbild
Roy M

Inläggav A35 » ons 04 jan, 2012 14:21

daniel_s skrev:Hm, visst kan 40-, 50- och 60-talens stadsplaneidéer ha varit förfelade, men vad är det som säger att dagens är så mycket bättre? Eller vilka då förresten, dagens "planidé" tycks vara att låta marknaden göra lite som den vill, ett slags anti-idé skulle man kanske kunna kalla det.

Ja, jag har nog inte sagt det i alla fall. Som du är inne på så kan man ifrågasätta om det under senare år funnits något egentligt sammanhängande idésystem för hur Stockholm ska utvecklas. I övrigt instämmer jag i Roys senaste inlägg.
Användarvisningsbild
A35

Inläggav twr » ons 04 jan, 2012 14:29

Roy M skrev:

Inte dagens, gårdagens. Man skall helt enkelt återgå till de klassiska stadsbyggnadsideal som rådde i hundratals år innan modernismen kom. Det är nog ingen som ifrågasätter "vad som är så mycket bättre med dem", det är bara att titta på vilka delar av staden som är mest omtyckta. Man borde inse att det inte finns något att förbättra, ingen anledning att experimentera, det gjorde man under tidigare nämnda decennier, och det blev föga lyckat. Man borde göra en ny Lindhagensplan, en övergripande stadsplan för kvartersbebyggelse, för Liljeholmen/Trekanten, Årsta, Solna, Kista, och på alla andra håll det kan tänkas att byggas.

Här finns en omfattande blogg om nära nog alla byggprojekt runt om i Stockholms län. Centralt och längre bort. Man kan notera att mycket planeras som kvartersstad, dock fortfarande med en del brister och modernistiska avarter, som till exempel icke-slutna kvarter.

Intressant!

http://stockholmprojekt.blogspot.com/

Jag hade skrivit ett inlägg med samma budskap som ditt, som jag på något sätt lyckats slarva bort. Men ditt inlägg är nog mer välformulerat än mitt var, så lika gott är det!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav daniel_s » ons 04 jan, 2012 15:18

Roy M skrev:

Inte dagens, gårdagens. Man skall helt enkelt återgå till de klassiska stadsbyggnadsideal som rådde i hundratals år innan modernismen kom. Det är nog ingen som ifrågasätter "vad som är så mycket bättre med dem", det är bara att titta på vilka delar av staden som är mest omtyckta.

Jaha, men dit hör ju uppenbarligen även om inte 60-talets, så i alla fall 40- och 50-talens förorter. Att bo längs T-bana 1 brukar vara rätt populärt, inte sant?
daniel_s

Inläggav A35 » ons 04 jan, 2012 15:34

daniel_s skrev:
Roy M skrev:

Inte dagens, gårdagens. Man skall helt enkelt återgå till de klassiska stadsbyggnadsideal som rådde i hundratals år innan modernismen kom. Det är nog ingen som ifrågasätter "vad som är så mycket bättre med dem", det är bara att titta på vilka delar av staden som är mest omtyckta.

Jaha, men dit hör ju uppenbarligen även om inte 60-talets, så i alla fall 40- och 50-talens förorter. Att bo längs T-bana 1 brukar vara rätt populärt, inte sant?

Nu tycker nog du läser Roys inlägg lite som :evil: läser bibeln. Ja, det är populärt att bo längs TUB 1 (det gör jag själv) men det betyder inte att de stadsplaneidéer som skapat de förfärliga miljöer jag har omkring mig är bra.
Användarvisningsbild
A35

Inläggav hgsldf » tor 05 jan, 2012 4:19

I kommunreformen 1862 avskaffades Socken som administrativ enhet (den levde kvar andra avseenden till 1900-talet). Jag tycker att det var modigt och framsynt, vi borde på samma sätt ifrågasätta det administrativa systemet med stat, landsting och kommun. Det finns politiker som har ifrågasatt landstingen därför att det är ett led för mycket, jag anser i stället att primärkommunerna har spelat ut sin roll och det här har i högsta grad bäring på regionalpolitik och infrastrukturplanering. Tråden handlar ju om Stockholm, men det som gäller där är förmodligen applicerbart på andra regioner i Sverige, Europa och världen.

Primärkommunerna ser jag som ett problem för utvecklingen av samhället och för stadsplanering i allmänhet. Om vi återgår till Stockholmsregionen, så hade Södermalm för 5 år sedan 100.000 invånare, Lidingö är ungefär 6 ggr så stort och skulle teoretiskt kunna ha 600.000 innevånare och vara en del av innerstaden med nya kommunikationer, på Lidingö existerar i dag inte behovet av storskaliga kommunikationslösningar, men där skulle det vara genomförbart.

I Nacka och Täby har såväl politiker som kommuninnevånare i årtionden motsatt sig integrering i det regionala kollektivtrafiksystemet, för att plötsligt ändra uppfattning och kräva regionala satsningar.

Bogesundslandet är lika stort som Lidingö och skulle kunna ligga ligga 15 min från City, problemet är att Vaxholms kommun inte önskar några nya innevånare, bara sommargäster och golfspelare.

Hemfosa på Södertörn har 80 invånare och är den minsta pendeltågsstationen i SL-området (100 påstigande), i området mellan här och Västerhaninge var det planerat att Stockholms internationella flygplats skulle byggas. Det blev tyvärr inte så därför att försvarsmakten motsatte sig att Aeroflotplan skulle kunna flyga över Berga örlogsbas och fotografera, det blev i stället Uppsala-airport och området i södra Haninge kommun på Södertörn hamnade i törnrosasömn. Det här är ett mycket attraktivt område med närhet både till Stockholm och skärgården och det skulle var möjligt att anlägga en stenstad för 100.000 invånare här och på sikt lika många periferboende.

Nynäshamn kommer förr eller senare att vara regionens hamn och är dessutom en gravt undervärderad bostadsort, med fyra spår, två för gods och två för snabbpendel har kommunen med sin närhet till Stockholm potential att härbärgera 200.000 innevånare och i det läget kommer Jordbro att vara ett naturligt logistikcentrum, stor arbetsplats och därmed kan centralorten förtätas med mera bostäder.

I såväl Haninge som Nynäshamn har jag uppfattat det som att man är positiva till expansion om landstinget satsar på infrastrukturen.

Ostlänken har förmodligen en enorm potential att tillgodose regionen med nya bostäder och arbetsplatser, Skavsta kan bli ett alternativ till Uppsala flygplats för innevånare söder om Slussen, Nyköping kan växa som förort till Stockholm och samtidigt utvecklas som stad.

Norr och nordväst om mälarsnittet borde det gälla byggförbud, allt där belastar transportsystemet negativt.
hgsldf

Inläggav BSB101 » tor 05 jan, 2012 19:28

Om primärkommunerna skulle försvinna skulle besluten och makten komma ännu längre bort från medborgarna. Detta skulle innebära att glappet mellan politikerna och medborgarna skulle bli större och möjligheten för medborgarna att påverka sin boendemiljö och sitt närområde skulle minska. Inget av detta är önskvärt.

Sedan förstår jag inte vad du menar med att Vaxholm bara vill ha sommargäster? Sedan 1980-talet har man i stort sätt fördubblad sin befolkning. En kommuns inkomster är även beroende av skatteintäkter och då är fastboende höginkomsttagare betydligt intressantare än dito sommargäster. Sedan betyder det inte att man vill bygga hus och lägenheter på varenda tillgänglig gräsplätt.
BSB101

Inläggav daniel_s » tor 05 jan, 2012 23:39

BSB101 skrev:Om primärkommunerna skulle försvinna skulle besluten och makten komma ännu längre bort från medborgarna. Detta skulle innebära att glappet mellan politikerna och medborgarna skulle bli större och möjligheten för medborgarna att påverka sin boendemiljö och sitt närområde skulle minska.

Håller med!

BSB101 skrev:Inget av detta är önskvärt.

Där är jag inte lika säker...
daniel_s

Inläggav Christer J » fre 06 jan, 2012 1:36

Som Årstabo av födsel och ohejdad vana så upplever jag inte att Årsta är impopulärt. Bostadspriserna är höga (närmar sig innerstadspriserna) och många barnfamiljer bosätter sig i Årsta. Medianlön ökar över genomsnittet och andelen akademiker ökar för varje år (enligt USK). Förtätningen fortgår men man följer i huvudsak principen "hus i park" som är kännetecknande för Årsta.

Många jag talar med som bor i olika delar av söderförort (Stockholmsdelen) trivs i just denna typ av bebyggelse "hus i park". Det man önskar är förtätning och fler arbetsplatser. Man löser inte de problem som finns i förorterna bara genom att omvandla den öppna stadsplanelösningen till slutna kvarter - det behövs även arbetsplatser för att förorterna skall leva upp. Dessa kan byggas även de som "hus i park" eller integreras med bostadshus (dagens arbetsplatser är i regel inte lika bullriga och miljöstörande som förr i tiden). Dessutom vill man ha bort de barriärer som motorvägarna skapar. Norra Nynäsvägen (ned till Skogskyrkogården) har man sedan 20 år försökt få överdäckad för att förbättra miljön, men även förtäta genom att bebygga den frilagda ytan. Gullmarsplan passeras av 45.000 bilar varje dag. Det blir inte en attraktivare miljö om man behåller den trafiken på ytan och bygger hus på Johanneshovsvägens norra sida.

Jag upplever dagens trend att tycka, att bara man bygger med slutna kvarter så löser sig alla problem, som den typiska svenska åsiktsdiktaturen att bara ett synsätt är rätt vid varje tillfälle. Här 1945-1965: stad i park + ABC-stad; 1965-1980: miljonprograms områden; 1980-1995: rätt mycket baksmälla och lågkonjunktur med relativt låg byggnadstakt; 1995 - idag: retro med en tilltagande sluten kvarter-trend.

Vill man bevara till exempel Årstaskogen kan man inte bygga igen grönstråket norr om Gullmarsplan och vidare österut mellan Hammarbyhöjden och Hammarby Sjöstad mot Nackareservatet. Likaså kan man inte bygga igen den gröna kilen norra Järfälla - Järvafältet - Kymlingeområdet - Hagaparken - Nationalstadsparken, om man vill behålla naturmiljön på södra Djurgården. Fler exempel kan ges om hur viktigt det är att inte bryta de gröna kilarna in mot regionkärnan om man vill behålla en av de saker som gör staden attraktiv, nämligen att det mitt i staden finns stor grönska men även relativt vild natur. Detta finns beskrivet i regionplanekontorets skrifter om Stockholms gröna kilar som gavs ut i början av 1990-talet (bör finnas på bibliotek).

Glöm inte bort att turistnäringen är på tillväxt i Stockholmsregionen - just den gröna staden är en av attraktionskrafterna - låt oss inte förstöra det genom att bygga bort denna grönska genom en total och monoton sluten-kvarter-superstad som bildar oöverstigliga murar mellan några förskrämda parker.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Inläggav NerdBoy » fre 06 jan, 2012 9:27

hgsldf skrev:Bogesundslandet är lika stort som Lidingö och skulle kunna ligga ligga 15 min från City, problemet är att Vaxholms kommun inte önskar några nya innevånare, bara sommargäster och golfspelare.

En lite mer nyanserad beskrivning är att kommunen, länsstyrelsen och staten (som är huvudsaklig markägare) är överens om att området ska bevaras som en "grön lunga" och på sikt göras till naturreservat. Området används av långt fler än "bara sommargäster och golfspelare".
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Kantorn » fre 06 jan, 2012 10:47

NerdBoy skrev:
hgsldf skrev:Bogesundslandet är lika stort som Lidingö och skulle kunna ligga ligga 15 min från City, problemet är att Vaxholms kommun inte önskar några nya innevånare, bara sommargäster och golfspelare.

En lite mer nyanserad beskrivning är att kommunen, länsstyrelsen och staten (som är huvudsaklig markägare) är överens om att området ska bevaras som en "grön lunga" och på sikt göras till naturreservat. Området används av långt fler än "bara sommargäster och golfspelare".

På sikt? Här i Småland görs naturreservat fort. Bogesund borde väl ha varit det för länge sedan.
Bebygg åkrarna mellan Hägernäs/Arninge och Rydbo till exempel. Se till att få Roslagspilen igång som kan trafikförsörja denna plats. Se där ett litet exempel.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav NerdBoy » fre 06 jan, 2012 11:46

Kantorn skrev:
NerdBoy skrev:

På sikt? Här i Småland görs naturreservat fort. Bogesund borde väl ha varit det för länge sedan.

I och med att man under lång tid har varit överens om bevarandet så har det inte varit så bråttom med att skapa naturreservatet. 2008 skickade länsstyrelsen ut ett förslag på remiss, där i princip hela Bogesundslandet blir reservat, men nu har kommunen (läs: Alliansen) ångrat sig angående ett par mindre delar av området.

Kantorn skrev:Bebygg åkrarna mellan Hägernäs/Arninge och Rydbo till exempel. Se till att få Roslagspilen igång som kan trafikförsörja denna plats. Se där ett litet exempel.

Åkrarnas ägare är en av Sveriges 10 mest förmögna personer och en av världens 500 mest förmögna. Han sitter dessutom i Moderaternas partistyrelse. Du kan räkna med att få betala en bra slant för åkrarna... :wink:

Åkrarna ligger för övrigt i Österåkers kommun, och jag vet inte hur pigga de är på att få ny bebyggelse i kommunens utkant.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Var ska de nya stockholmarna bo?

Inläggav bruse » fre 06 jan, 2012 14:14

Vem är ägaren?

Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav roggek » fre 06 jan, 2012 14:43

NerdBoy skrev:Åkrarnas ägare är en av Sveriges 10 mest förmögna personer och en av världens 500 mest förmögna. Han sitter dessutom i Moderaternas partistyrelse. Du kan räkna med att få betala en bra slant för åkrarna... :wink:

Åkrarna ligger för övrigt i Österåkers kommun, och jag vet inte hur pigga de är på att få ny bebyggelse i kommunens utkant.

bruse skrev:Vem är ägaren?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Någon av dessa...
http://www.moderat.se/web/Partistyrelse.aspx

Skulle gissa på en av dem...
http://www.moderat.se/web/Gustaf_Douglas.aspx
Låter lite som en "jordägare"...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Christer J » fre 06 jan, 2012 18:46

Kantorn skrev:
NerdBoy skrev:

Bebygg åkrarna mellan Hägernäs/Arninge och Rydbo till exempel. Se till att få Roslagspilen igång som kan trafikförsörja denna plats. Se där ett litet exempel.

I dessa trakter eller strax norr därom så köpet Stockholms stad mark för att anlägga ett bostadsområde av norra Botkyrkas storlek för att fixa bostäder till sina medborgares barn i framtiden - därav tunnelbana till Täby och förberedelse för avknoppning söder om Tekniska Högskolan. (Man litade inte på att grannkomunerna skulle bygga dem.) Man har beslutat att sälja mycket av den mark man köpte in i kranskommunerna för sådana framtida behov (men även för fritidsbehov). Om man ännu sålt Arningeområdet än vet jag ej. Eventuellt är det den mark som dagens Arninge är byggt på.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Inläggav twr » fre 06 jan, 2012 19:03

Christer J skrev:
Kantorn skrev:Bebygg åkrarna mellan Hägernäs/Arninge och Rydbo till exempel. Se till att få Roslagspilen igång som kan trafikförsörja denna plats. Se där ett litet exempel.

I dessa trakter eller strax norr därom så köpet Stockholms stad mark för att anlägga ett bostadsområde av norra Botkyrkas storlek för att fixa bostäder till sina medborgares barn i framtiden - därav tunnelbana till Täby och förberedelse för avknoppning söder om Tekniska Högskolan. (Man litade inte på att grannkomunerna skulle bygga dem.) Man har beslutat att sälja mycket av den mark man köpte in i kranskommunerna för sådana framtida behov (men även för fritidsbehov). Om man ännu sålt Arningeområdet än vet jag ej. Eventuellt är det den mark som dagens Arninge är byggt på.

Össeby-Garn vill jag minnas att området heter. Det ligger längre norrut, i Vallentuna kommun.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav hgsldf » sön 08 jan, 2012 23:17

Om det inte hade existerat ett hägrande OS, hade vi med största sannolikhet inte haft Tvärbanan (med eller utan överenskommelser) och förutom den har det har det tillkommit relativt få nya spår för lokaltrafik i länet det senaste 50 åren. Fram till dess hade Stockholm exploaterbar mark inom kommungränserna och dessutom egen kontroll över trafikföretaget SS. När sedan Landstinget och SL fick huvudmannaskapet för kollektivtrafiken i länet, lyckades man initialt, i samförstånd med några kommuner åstadkomma ytterligare några T-banestationer, en kommun accepterade en station men vägrade två, andra planer gick i stå och så även de hundra år g:a lokalbanorna, varav vissa kom att hotas av nedläggning.

Vi hade en helt ny situation med regional demokrati avseende kollektivtrafiken och kommunal demokrati när det gällde stadsplaner. Fram till 1987 hade dock Länsstyrelsen sista ordet i stadsplanefrågor, i och med PBL-lagen försvann till stora delar den makten även om landstingen kunde producera regionplaner, men dessa är snarast att betrakta som önskelistor, till intet förpliktigande. Primärkommunerna ålades å andra sidan att tillskapa egna planer, vilket man vid den tidpunkten på många håll saknade, såväl kunskap som resurser för att genomföra. Snabbfixen blev att anställa tjänstemän som mer eller mindre enligt eget gottfinnande och utan politiskt styrning skapade planer som snabbklubbades i fullmäktige, minst sagt ett demokratiskt tillkortakommande!

Det här är inte specifikt ett stockholmsproblem, eller ett storstadsproblem. Problemet är att det fortfarande förmodligen existerar 10-tusentals planbeslut som tillkommit på tvivelaktiga grunder och som är svåra att ifrågasätta, därför att det är samma tjänstemän, eller deras efterträdare, som skall bedöma ett överklagande innan det i sinom tid når den politiska nivån.

I de flesta kommuner har man för länge sedan skapat bra beslutsstrukturer för planfrågor, däremot skiljer det sig en hel del när det gäller hur man kommer tillrätta med gamla misstag, det råder helt enkelt olika kulturer. I vissa kommuner ses ett planärende som ett administrativt uppdrag, i andra som ett personligt angrepp.

Jag anser att vi i flera årtionden levt i det i mitt tycke odemokratiska klimat jag här beskriver. När vi nu på senare tid, bland annat i Stockholms landsting har begåvats med politiker som inte gömmer sig bakom tjänstemännen, utan tar sitt ansvar att fatta beslut utifrån det politiska mandatet, vad händer då, jo man häcklas i detta medium såväl som i andra media och att jag vänder mig mot detta är definitivt inte avhängligt politisk samsyn.

Vad är det för samhälle vi vill ha, skall det vara som i Ryssland, där man alltid kan köpa sig rätt till allt och "politikerna" är onåbara, eller skall vi acceptera att folkflertalets val gäller, oavsett om det överenstämmer med den egna uppfattningen för stunden eller inte. Vi må tycka att Hjalmar M fattade felaktiga beslut på 60-talet, men vi hade valt honom och kunde välja bort honom nästa gång. Libyerna hade inte valt Muammar K.

Jag hoppas att vi får se fler politiker som vågar stå upp för sina visioner, oavsett om dom tror att vi skall göra vågen eller inte.

Och åter, jag är inte övertygad om att primärkommunerna är en förutsättning för fungerande demokrati i dag.

/Göran
hgsldf

Inläggav Ulrik Berggren » mån 09 jan, 2012 12:52

hgsldf skrev:Om det inte hade existerat ett hägrande OS, hade vi med största sannolikhet inte haft Tvärbanan (med eller utan överenskommelser) och förutom den har det har det tillkommit relativt få nya spår för lokaltrafik i länet det senaste 50 åren. Fram till dess hade Stockholm exploaterbar mark inom kommungränserna och dessutom egen kontroll över trafikföretaget SS. När sedan Landstinget och SL fick huvudmannaskapet för kollektivtrafiken i länet, lyckades man initialt, i samförstånd med några kommuner åstadkomma ytterligare några T-banestationer, en kommun accepterade en station men vägrade två, andra planer gick i stå och så även de hundra år g:a lokalbanorna, varav vissa kom att hotas av nedläggning.

Vi hade en helt ny situation med regional demokrati avseende kollektivtrafiken och kommunal demokrati när det gällde stadsplaner. Fram till 1987 hade dock Länsstyrelsen sista ordet i stadsplanefrågor, i och med PBL-lagen försvann till stora delar den makten även om landstingen kunde producera regionplaner, men dessa är snarast att betrakta som önskelistor, till intet förpliktigande. Primärkommunerna ålades å andra sidan att tillskapa egna planer, vilket man vid den tidpunkten på många håll saknade, såväl kunskap som resurser för att genomföra. Snabbfixen blev att anställa tjänstemän som mer eller mindre enligt eget gottfinnande och utan politiskt styrning skapade planer som snabbklubbades i fullmäktige, minst sagt ett demokratiskt tillkortakommande!

Det här är inte specifikt ett stockholmsproblem, eller ett storstadsproblem. Problemet är att det fortfarande förmodligen existerar 10-tusentals planbeslut som tillkommit på tvivelaktiga grunder och som är svåra att ifrågasätta, därför att det är samma tjänstemän, eller deras efterträdare, som skall bedöma ett överklagande innan det i sinom tid når den politiska nivån.

I de flesta kommuner har man för länge sedan skapat bra beslutsstrukturer för planfrågor, däremot skiljer det sig en hel del när det gäller hur man kommer tillrätta med gamla misstag, det råder helt enkelt olika kulturer. I vissa kommuner ses ett planärende som ett administrativt uppdrag, i andra som ett personligt angrepp.

Jag anser att vi i flera årtionden levt i det i mitt tycke odemokratiska klimat jag här beskriver. När vi nu på senare tid, bland annat i Stockholms landsting har begåvats med politiker som inte gömmer sig bakom tjänstemännen, utan tar sitt ansvar att fatta beslut utifrån det politiska mandatet, vad händer då, jo man häcklas i detta medium såväl som i andra media och att jag vänder mig mot detta är definitivt inte avhängligt politisk samsyn.

Vad är det för samhälle vi vill ha, skall det vara som i Ryssland, där man alltid kan köpa sig rätt till allt och "politikerna" är onåbara, eller skall vi acceptera att folkflertalets val gäller, oavsett om det överenstämmer med den egna uppfattningen för stunden eller inte. Vi må tycka att Hjalmar M fattade felaktiga beslut på 60-talet, men vi hade valt honom och kunde välja bort honom nästa gång. Libyerna hade inte valt Muammar K.

Jag hoppas att vi får se fler politiker som vågar stå upp för sina visioner, oavsett om dom tror att vi skall göra vågen eller inte.

Och åter, jag är inte övertygad om att primärkommunerna är en förutsättning för fungerande demokrati i dag.

/Göran

Jag tror att du är inne på ett intressant spår hår. En viktig förutsättning vid t-baneutbyggnaden varatt Staden hade köpt upp marken där de nya förorterna skulle byggas. Genom 1947 års byggnadslag fick kommunerna möjlighet att styra var bebyggelsen skulle förläggas - innan dess var det upp till markägarna/exploatörerna (ungeför så som det de factor går till idag alltså). På 1950 och 60 -talen var det i många fall kommunerna som var byggherrar och markkägare - därav möjligheten att samplanera bebyggelse och infrastruktur. Sedan 1980-talets allt mer nyliberala pasadigm så är det nu upp till marknaden och primärkommunerna att försöka komma fram till var folk vill bo - därav den något splittrade planeringen som sker idag.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav hgsldf » mån 09 jan, 2012 20:51

DN Stockholm hade i dag en intressant artikel om pendeltågs-tvärbana Täby-Sollentuna-Kista-Järf'älla-Västerås
I samma tidning fans en inbjudan till "samråd" kring smalspår från Täby till Arlanda, väldigt spontant så känns detta som överspelat! Jag bor visserligen inte i Vallentuna och jobbar på Arlanda, men hur många gör det?

För 50 år sedan var det meningen att tunnelbanan skulle fortsätta från Bagarmossen via Skarpnäck och Älta till Bollmora, det blev inte så då och det här diskuterade jag med en lillasyster boende i Tyresö, som jag träffade i dag. Hon påstod att det hade varit en lokal folkomröstning angående tunnebana eller ej (någon som vet mer?)

Det här påminner om såväl folkliga som politikerinitiativ i andra kommuner under de gångna årtiondena, t ex i Täby, Nacka och Lidingö. Jag tror att man till mans blandade i hop de negativa konsekvenserna av miljonprogrammet med tunnelbana, hur dumt det än låter. Det är som att säga att Saltsjöbanan hade hög status innan Fisksätra byggdes, men inte sedan.

Jag har slutat jobba, men är fortfarande vid god vigör, så länge det varar. Jag skulle aldrig frivilligt bosätta mig någonstans där det inte existerar spårbunden kollektivtrafik, nu är det bara så att jag bor i Stockholms innerstad och där har vi väntar på spårvagnen i 45 år, så i stället för att frysa fast på hållplatsen, promenerar jag och det är väl också bra så länge det fungerar.

Regionen behöver ALLA former av spårtrafik, rätt trafikslag på rätt linje med rätt underlag. Vi behöver vidare en lagstiftning som möjliggör effektiv regionalplanering som leder till att en majoritet av befolkningen dels kan och dessutom väljer att att transportera sig med spårtrafik, när man inte kan gå eller velocipera.

Den där lokaltidningen i Stockholm hade i dag även en ovetenskaplig fråga till "läsarna Vilket färdmedel föredrar Du?"
Svar:
Tåg: 55 %
Bil: 37%
Buss:7%
hgsldf

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik