Tankar efter några SJ-resor

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Tankar efter några SJ-resor

Inläggav LÅ1 » sön 31 jul, 2011 21:19

Jag har rest med SJ ett antal gånger senaste året. Trotts alla problem med tågtrafiken så har jag sluppit stora förseningar. Men vid ett några tillfällen berodde det på att jag valt intercity i stället för X2000 för att spara några kronor. Vid två av dessa tillfällen fick X2000-tåget vid motsvarande tid problem och jag hade kommit fram senare, och efter betydligt längre restid.
I julas fick jag däremot boka om en IC-biljett till en X2000-biljett (första klass) för att IC-tåget blev inställt. Men jag kom fram ungefär som beräknat i alla fall.

En gång åkte jag med X2000 och kom fram i god tid för det aktuella tågbytet, men X2000-tåget hade fått startas om ett par gånger, och väl framme så fick jag veta att X2000-tåget hade tagits ur trafik och aldrig nått sin slutdestination.

Senast jag åkte så jämförde jag ankomsttiden till Stockholm som fanns på biljetten med den tid som fanns i den tryckta tidtabellen. Precis som media uppgivit så var biljettens tid ca 10 min. senare än tidtabellens! Så om jag kom fram i tid eller inte beror på vilken tid man jämför med.

Har också märkt att tågpersonalen numera nästan alltid kallar tåget (konceptet) för "X twothousand" när de gör utrop på engelska. För en del år sedan hörde man sällan det. X2000 betraktades som ett namn och uttalades lika på både svenska och engelska. Är detta något som är styrt centralt? Eller har det aldrig funnits regler för hur man hanterar detta?

Och slutligen det här med personliga biljetter. Har någon råkat ut för att biljettkontrollanten vill kolla att namnet på biljetten överensstämmer med legitimationen? Aldrig jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: Tankar efter några SJ-resor

Inläggav Jörgen_G » mån 01 aug, 2011 7:15

LÅ1 skrev:/.../
Och slutligen det här med personliga biljetter. Har någon råkat ut för att biljettkontrollanten vill kolla att namnet på biljetten överensstämmer med legitimationen? Aldrig jag.

Jag har väl vid ungefär en tredjedel av mina resor med namngiven biljett blivit ombedd att visa leg. Huruvida det var en önskan att kontrollera att namnet på biljetten överensstämde med legets eller om det enbart var för att leg ska uppvisas tillsamman med biljetten vet jag inte.

mvh /Jörgen G
Användarvisningsbild
Jörgen_G

Återgå till Övrig kollektivtrafik