Östgötapendeln

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Östgötapendeln

Inläggav Anknöwn » lör 23 jul, 2011 12:28

Är det bara jag som tycker att Östgötapendeln även borde trafikera på Stångådalsbanan och Tjustbanan? Detta skulle ju öppna för en stor utveckling söderut i länet och flera som idag tar bilen skulle troligen istället överväga att ta pendeln in till Linköping. Självklart lär ju kostnaderna bli väldigt höga eftersom stora delar av järnvägen behöver rustas upp, man måste även elektrifiera båda banorna, nuvarande stationer behöver byggas om och man behöver också bygga nya stationer. Nya tåg måste ju förstås också köpas in vilket kan bli kostsamt. Skulle dock gärna se att Trafikverket gick in här tillsammans med Östergötlands län och Kalmar län för att bekosta detta.

Nya tågsträckingar skulle kunna bli:
Linköping - Kisa (Sturefors, (Bjärka-Säby), Bestorp, Brokind, Rimforsa, Kisa). Eventuellt skulle pendeln kunna förlängas vidare ner mot Hultsfred (om inte hela vägen till Kalmar)
Linköping - Västervik (Sturefors, (Bjärka-Säby), Åtvidaberg, Falerum, Överum, Gamleby, Västervik)

Tills vidare får Kustpilen fortsätta att trafikera i väntan på detta...
Användarvisningsbild
Anknöwn

Re: Östgötapendeln

Inläggav bark » lör 23 jul, 2011 12:39

Elektrifiering tror jag inte är värt pengarna. Men ska man ha vettig trafik på banorna så är det helt klart så att en ordentlig upprustning måste till. Vilket är planerat, men finansiering saknas.
Användarvisningsbild
bark

Inläggav Niklas Karlsson » lör 23 jul, 2011 15:16

Däremot kan man i stort sett omgående förlänga pendeln via Åby till Gravesfors-Simonstorp-Strångsjö-Katrineholm och Kolmården-Ålberga-Jönåker-Enstaberga-Nyköping. Givetvis kan man inledningsvis hoppa över mellanstationerna (utom Åby och Kolmården) för att få igång trafiken.

Att pendeltåg skulle göra sig väl på såväl Stångådalsbanan som Tjustbanan är på gränsen till självklart, men som påtalats är den nuvarande tekniska standarden på tok för dålig helt enkelt.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Niklas Karlsson

Inläggav Anknöwn » lör 23 jul, 2011 16:37

Niklas Karlsson skrev:Däremot kan man i stort sett omgående förlänga pendeln via Åby till Gravesfors-Simonstorp-Strångsjö-Katrineholm och Kolmården-Ålberga-Jönåker-Enstaberga-Nyköping. Givetvis kan man inledningsvis hoppa över mellanstationerna (utom Åby och Kolmården) för att få igång trafiken.

Att pendeltåg skulle göra sig väl på såväl Stångådalsbanan som Tjustbanan är på gränsen till självklart, men som påtalats är den nuvarande tekniska standarden på tok för dålig helt enkelt.

/Niklas

Det låter iaf positivt om pendeln skulle gå och förlänga till Nyköping och Katrineholm vilket jag även tror att sörmlandsborna tackar för. Fast man måste väl i såna fall köpa in fler X61:or ifall det ska bli möjligt?

I väntan på riktig pendeltågstrafik tycker jag att man kan på åtminstone Stångådalsbanan åter öppna de gamla stationerna Bestorp och Brokind för att möjliggöra en slags pendelförbindelse mellan Linköping och de södra delarna av länet. Tjustbanan funkar ganska bra idag.

När skulle det dock vara möjligt att börja upprusta Stångådalsbanan och Tjustbanan på allvar?
Användarvisningsbild
Anknöwn

Inläggav bark » lör 23 jul, 2011 16:39

Anknöwn skrev:När skulle det dock vara möjligt att börja upprusta Stångådalsbanan och Tjustbanan på allvar?

Så fort det finns pengar.

Jag tror jag missar din poäng.
Användarvisningsbild
bark

Inläggav Anknöwn » lör 23 jul, 2011 17:16

bark skrev:
Anknöwn skrev:När skulle det dock vara möjligt att börja upprusta Stångådalsbanan och Tjustbanan på allvar?

Så fort det finns pengar.

Jag tror jag missar din poäng.

Nä, min poäng är när en upprustning av båda banorna kan ske och när pendeltåg kan börja trafikera sträckorna. Jag tror du har förstått min poäng. :P
Användarvisningsbild
Anknöwn

Inläggav bark » lör 23 jul, 2011 20:40

Jag tycker att man just nu ska vara mest tacksam över att Y31-vagnarna köpts in vilket visar att banan inte kommer att läggas ner under närmsta åren vilket varit risken under de senaste åren.
Användarvisningsbild
bark

Inläggav leifd » lör 23 jul, 2011 21:57

Det är ju som så, att Nyköpings kommun köpt ytterligare turer med Regionaltåg av SJAB (upphandlig som vanns av SJAB).
Detta kommer bli ytterligare förbindelser hela vägen Stockholm - Norrköping, med stopp i Flemingsberg, Södertälje Syd, Vagnhärad, Nyköping, Kolmården och Norrköping. Detta kommer från T12 i december. Kommer att ersätta trafiken med X12 lokalt Norrköping - Nyköping, men blir även ytterligare ett antal nya tåg.

Det är också så att Åtvidabergs kommun avser att beställa mer tågtrafik i form av lokala tåg Åtvidaberg - Linköping, ev med stopp på ytterligare platser än f.n. Ötraf och Veolia lär räkna på detta nu och trafik kan komma igång fort.

Pendeltåg är nog bra, men att köra allt för komplicerade omlopp ihopsytt med den täta och tunga trafiken mellan Norrköping och Mjölby, är inte speciellt lyckat. Framför allt är de olämpligt att köra på enklespårsträckor om man vill ha god regularitet. Detta märks tydligt om man ser på hur pass dåligt de tåg som kommer från Jönköping håller tiderna tidvis.

Att rusta upp Länsbanorna för pendeltågstrafik är ju ett projekt, som om det skulle finnas pengar till det, ändå skulle ta mellan 5 och 10 år att förverkliga. Det är så väldigt enkelt att önska, fantisera och tycka, speciellt om man inte kan så mycke om hur sånna här saker ska vara och skötas.
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav Anknöwn » sön 24 jul, 2011 11:52

bark skrev:Jag tycker att man just nu ska vara mest tacksam över att Y31-vagnarna köpts in vilket visar att banan inte kommer att läggas ner under närmsta åren vilket varit risken under de senaste åren.

Jo, det är ju förstås sant.

Här är två artiklar angående upprustning av Stångådalsbanan samt Tjustbanan:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4555274
http://www.corren.se/ostergotland/?arti ... nuids55274
Användarvisningsbild
Anknöwn

Inläggav bark » mån 25 jul, 2011 16:01

Däremot tycker jag att det varit relativt tyst om nya perronger i Åby på senaste tiden.
Användarvisningsbild
bark

Inläggav Niklas Karlsson » mån 25 jul, 2011 19:19

bark skrev:Däremot tycker jag att det varit relativt tyst om nya perronger i Åby på senaste tiden.

Ja, nu när du säger det får man ju onekligen hålla med om den saken. Det finns en sida på kommunens webbplats (http://www.norrkoping.se/bo-miljo/stadsutveckling/detaljplaner/aby/program-tillhorande-pende/index.xml) där detaljplanen beskrivs. I pdf:en som det finns en länk till på denna sida framgår att detaljplanen skulle ha antagits fjärde kvartalet 2010. Så har det nu inte blivit utan planen är fortfarande kvar i fasen godkännande av program. Exakt vad detta innebär övergår min förmåga att se in i den kommunala byråkratin, men den är i vart fall inte så långt gånget att den är antagen och därmed också ännu mindre lagakraftvunnen.

Ungefär så här verkar planprocessen gå till i Norrköpings kommun.

1. Ett församråd hålls med "berörda" där tillfälle ges för allmänna synpunkter i inledningen av processen. Ibland förekommer flera scenarier och församrådets uppgift blir att sålla bland idéerna för att välja ut ett eller några få som går vidare till nästa steg i processen.
  2. Ett planbesked följer där kommunen i princip basunerat ut att man tänker ta fram en plan.
  3. Själva programmet tas fram.
  4. Samråd hålls med berörda och leder i vissa fall till att programmet ändras.
  5. Det möjligen ändrade programmet utsätts för granskning i lagens mening.
  6. Planen antas av vederhäftigt organ.
  7. I förekommande fall behandlas inkomna överklaganden.
  8. Planen vinner laga kraft enligt bestämmelserna i plan- och bygglagen.

Som jag förstått det bör detaljplanen för stationen i Åby befinna sig på punkt 3 i ovan andragna process.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Niklas Karlsson

Inläggav twr » tis 26 jul, 2011 12:37

VTI utredde ju för några år sedan trafik med dieseldrivna duospårvagnar mot Åtvidaberg och Kisa. Det finns många olika typer av trafik som kan vara intressant att studera.

http://www.vti.se/templates/Page____4848.aspx
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav leifd » tis 26 jul, 2011 13:10

twr skrev:VTI utredde ju för några år sedan trafik med dieseldrivna duospårvagnar mot Åtvidaberg och Kisa. Det finns många olika typer av trafik som kan vara intressant att studera.

Det studera alldeles för mycket. Men de handlas nästa aldrig...
Vore nog lite läge att nån försökte komma till skott med nått snart. I dagsläget är de nog trafik med lediga Y1 och Y31 som kan vara aktuellt, men på sikt kan ju annat vara intressant.
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav Anknöwn » mån 01 aug, 2011 20:39

leifd skrev:
twr skrev:VTI utredde ju för några år sedan trafik med dieseldrivna duospårvagnar mot Åtvidaberg och Kisa. Det finns många olika typer av trafik som kan vara intressant att studera.

Det studera alldeles för mycket. Men de handlas nästa aldrig...
Vore nog lite läge att nån försökte komma till skott med nått snart. I dagsläget är de nog trafik med lediga Y1 och Y31 som kan vara aktuellt, men på sikt kan ju annat vara intressant.

Det är väl i såna fall Trafikverket tillsammans med Östgötatrafiken och Östergötlands läns landsting som ska bekosta hela upprustningen? Det lär väl förmodligen (som det låter) inte hända något förrän framåt 2020-2030
Användarvisningsbild
Anknöwn

Återgå till Övrig kollektivtrafik