Rullator vs Elefantröv...

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Rullator vs Elefantröv...

Inläggav roggek » tis 14 jun, 2011 7:41



De tågen måste väl ändå vara "jordens största designmiss"!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2430
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Rullator vs Elefantröv...

Inläggav 2763 » tis 14 jun, 2011 9:53

Vad jag kan se är det inte tåget utan snarare plattformen som är designmissen här. Låggolventréerna är spikade utifrån en korrekt standard som även trafikverket borde följa.

I övrigt är den här motorvagnsfamiljen designmässigt en riktigt bra succé i mina ögon. De har relativt goda areodynamiska egenskaper, bra modularitet i det att man kan koppla ihop och få öppna övergångar mellan fordonen. Litet vidntryck på frontrutan vilket hjälper till att hålla rent från insekter mm (den så kallade mopedstruteffekten) På DSB:s föregångare till dessa tåg kunde man dessutom i fart koppla isär tågsätten så att när man ankom e.xv. Fredericia kunde dela ett lyntogs-set i tre separata delar som rullade in på var sitt spår i Fredericia och sedan fortsätta som var sitt tåg till olika destinationer på Jylland.

Dessutom har vagnarna hyggliga gångegenskaper långt bättre än X2-familjen.

Dvs Skandia gjorde ett riktigt bra jobb som sedan Bombardier fått ta över.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9767
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Rullator vs Elefantröv...

Inläggav M_M » tis 14 jun, 2011 19:16

Det riktigt dumma är ju att standarden som tågen anpassats till gör att tågen blir åtminstone en smula sämre än om man haft ännu högre plattformhöjd (med insteg i plan till vagndelar som ser ut som höggolvdelarna av dessa tåg), och ändå uppfyller stationerna inte standarden.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst