Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Björn Ehnberg skrev:Ansökan om att få borra ska bl.a. innehålla yttranden/utmärkningar från Fortum Distribution, Stockholm Vatten, Telia Skanova och Fortum Gas, men egendomligt nog inte från SL. Kanske kontrollerar Stockholms stad själva att de angivna borrhålen inte går ned i någon t-banetunnel.
Björn Ehnberg skrev:Undrar hur det här har gått till. Stockholm har ju ett regelverk för detta. Det måste vara den här fastigheten, den är den enda på Wollmar Yxkullsgatan som finns med i Stockholms stads bergvärmepumpregister.
Ansökan om att få borra ska bl.a. innehålla yttranden/utmärkningar från Fortum Distribution, Stockholm Vatten, Telia Skanova och Fortum Gas, men egendomligt nog inte från SL. Kanske kontrollerar Stockholms stad själva att de angivna borrhålen inte går ned i någon t-banetunnel.
bruse skrev:Har för mig att när man borrade tunneln under engelska kanalen från varsitt håll, diffade det max en centimeter. Så det går att precisionsborra om man vill.
Odd skrev:bruse skrev:Har för mig att när man borrade tunneln under engelska kanalen från varsitt håll, diffade det max en centimeter. Så det går att precisionsborra om man vill.
Blandar du inte ihop äpplen med päron nu? Hur i helsike hittar du en person eller maskin som är så liten så att den kan ge sig in i ett bergvärmeborrör och mäta med laser i ett borrkylvätskefyllt roterande rör...? Men vad vet jag om borrning? Jag bara spekulerar...
TonyM skrev:Rimligen skall sådant tas om hand i den tillståndspliktiga processen. Dvs skyddsavstånd till tunelbanor och vägtunnlar skall hållas.
Å andra sidan har jag förstått att när man kan trycka kabelrör under en motorväg med cm-precision så borde man väl för böfvelen kunna borra rakt.
Det som sagt, förutsatt att man har tillstånd och att tillståndsgivaren gjort rätt bedömningar.
//Tony
LÅ1 skrev:Varje gång man hör eller läser om denna nyhet så heter det något i stil med "borren träffat ett tunnelbanetåg".
Men nog borde det varit så att borren gick ner i tunneln och tåget träffade (eller körde in i) borren.
Hur förloppet sedan fortsatte kan man ju också gissa på. Det rimliga är väl att borren böjdes och gick av och att tåget nödbromsades. Ett alternativ är att borren var fast och hård och skar sig genom det framrusande tåget. Inte troligt. Ett annat alternativen är tvärstopp, (60 - 0 km/tim på mindre än 1 mm, typ,) vilket inte heller är troligt. Det enda ytterligare alternativet jag kan komma på är en kombination av de två.
Hur skulle scenariot sett ut om borren verkligen träffat ett framrusande tåg uppifrån? Borren hade förstås böjts, men om det inte gått av och samtidigt fortsatt rotera så hade det nog varit det mest ogynnsamma händelseförloppet.
OBS. Jag vet inte mycket om bergsborrning, så allt är spekulationer på djupaste amatörnivå.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster