Hållplatsstoppen i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav 20581000184197 » ons 11 nov, 2009 13:28

Jag kom på att en sak är oklar för mig, som aldrig har åkt spårvagn i Stockholm: Är det så på alla nuvarande spårvägar i Stockholm (DjL undantagen) att spårvagnarna liksom tåg stannar vid varje hållplats oavsett om det står någon där eller om någon i vagnen tryckt på en knapp? Jag har i så fall ytterligare frågor som jag dock väntar med tills jag sett svaret på denna.
20581000184197
 
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 14 sep, 2007 21:41
Ort: Linköping

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav daniel_s » ons 11 nov, 2009 13:36

20581000184197 skrev:Jag kom på att en sak är oklar för mig, som aldrig har åkt spårvagn i Stockholm: Är det så på alla nuvarande spårvägar i Stockholm (DjL undantagen) att spårvagnarna liksom tåg stannar vid varje hållplats oavsett om det står någon där eller om någon i vagnen tryckt på en knapp? Jag har i så fall ytterligare frågor som jag dock väntar med tills jag sett svaret på denna.


På Nockebybanan stannar tågen alltid vid varje hållplats, eftersom plankorsningarna (som finns vid varje hållplats utom ändhållplatserna) är obevakade. På övriga banor (Tvärbanan, Lidingöbanan och Djurgårdslinjen) kör man förbi om ingen anledning till uppehåll finns.
daniel_s
 
Inlägg: 11948
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav A32 » ons 11 nov, 2009 13:41

På Nockebybanan Linje 12 gäller stopp vid varje hållplats oavsett om det är någon på plattformen eller någon i vagnen som vill gå av.

På Tvärbanan Linje 22 gäller stopp vid hållplats om någon i vagnen tryckt på en stannarknapp eller om någon på plattformen vill åka med, annars är det upp till föraren att åka förbi hållplatsen utan att stanna.
Dock är det väldigt luddigt på Veolia vad som gäller, men av "godwill" så ser väl arbetsledningen att föraren stannar om det är oklart så att inga onödiga klagomål inkommer till SL resp Veolia :wink: 8)

Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.
/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarvisningsbild
A32
 
Inlägg: 1687
Blev medlem: fre 16 sep, 2005 11:09
Ort: Stockholm

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav LÅ1 » ons 11 nov, 2009 14:14

A32 skrev:Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.

Är det så?
En orsak är säkert att man känner det som om man åker tåg och associerar trafikslaget med T-bana och pendeltåg snarare än med buss! Och att det då handlar om stationer med obligatoriskt uppehåll och inte simpla hållplatser!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 12969
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav A32 » ons 11 nov, 2009 14:24

LÅ1 skrev:
A32 skrev:Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.

Är det så?
En orsak är säkert att man känner det som om man åker tåg och associerar trafikslaget med T-bana och pendeltåg snarare än med buss! Och att det då handlar om stationer med obligatoriskt uppehåll och inte simpla hållplatser!


Nu är ju inte trafikslaget något av de du nämner och utropen i A32 gör klart att det är hållplatser.
Har varit med om många gånger när resenärer tror att det är en buss dom åker, men bland dem finns det medfödda att trycka på stannarknappen om man vill komma av annars får man åka med till nästa hpl.
När A32 kom i början så var inte ringarna runt knapparna på dörrarna försedda men STOPP eller STANNAR, utan det byttes ut senare efter några år säkert efter att en del kunder saknade den upplysningen från SL.
Men vill man ha en spårvagn som stannar vid varje "mjölkpall" oavsett om folk går av eller på så får man inte den smidiga och snabba spårväg som man vill ha i Stockholm.
Och man kunde ju önska att SL var mer tydliga i informationen i vagnarna om vikten av att trycka om man åker på tvärbanan.

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarvisningsbild
A32
 
Inlägg: 1687
Blev medlem: fre 16 sep, 2005 11:09
Ort: Stockholm

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav 20581000184197 » ons 11 nov, 2009 14:34

Och Lidingöbanan, som numera är spårväg?
20581000184197
 
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 14 sep, 2007 21:41
Ort: Linköping

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav daniel_s » ons 11 nov, 2009 18:37

20581000184197 skrev:Och Lidingöbanan, som numera är spårväg?


Din fråga är redan besvarad! Vill du ha detaljer?

daniel_s skrev:På övriga banor (Tvärbanan, Lidingöbanan och Djurgårdslinjen) kör man förbi om ingen anledning till uppehåll finns.
daniel_s
 
Inlägg: 11948
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav 20581000184197 » ons 11 nov, 2009 22:11

daniel_s skrev:
20581000184197 skrev:Och Lidingöbanan, som numera är spårväg?


Din fråga är redan besvarad! Vill du ha detaljer?

daniel_s skrev:På övriga banor (Tvärbanan, Lidingöbanan och Djurgårdslinjen) kör man förbi om ingen anledning till uppehåll finns.


Jag beder om ursäkt. Tack för svaren. Har det alltid funkat likadant som nu på Nockebybanan?
20581000184197
 
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 14 sep, 2007 21:41
Ort: Linköping

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav daniel_s » tor 12 nov, 2009 10:48

20581000184197 skrev:Tack för svaren. Har det alltid funkat likadant som nu på Nockebybanan?


Ja, det får man nog säga. På A30 (och dessförinnan A24) fanns det inte ens några nästa hållplats-knappar, så när det var tvåvagnståg måste föraren öppna dörrarna en stund vid varje hållplats vare sig det behövdes eller inte.
daniel_s
 
Inlägg: 11948
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav Kjell Ronne » tor 12 nov, 2009 23:21

På den tiden då spårvagnarna gick i hela Stockholm( fram till Dagen H ) fanns två typer av hållplats - "hållstation" där man alltid stannade och "hållplats" där man bara stannade för på- och avstigande. Bussarna hade i princip bara "hållplats" men då buss använde spårvagnshållplatserna gällde samma regler för bussen som för spårvagnen. Ett gul-rött fält på hållplatstavlan markerade "hållstation".
Kjell Ronne
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 12 nov, 2009 22:22

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav Stefan Isaksson » sön 15 nov, 2009 22:41

daniel_s skrev:
20581000184197 skrev:Tack för svaren. Har det alltid funkat likadant som nu på Nockebybanan?


Ja, det får man nog säga. På A30 (och dessförinnan A24) fanns det inte ens några nästa hållplats-knappar, så när det var tvåvagnståg måste föraren öppna dörrarna en stund vid varje hållplats vare sig det behövdes eller inte.


Nja det beror nog på vilket tidsperspektiv man har. Efter att konduktörerna drogs in på 12:an 1972 så är det mig veterligt som ni säger. Till 1972 kan det ha rått en annan ordning och i riktigt gammal tid lär stannade säkert spårvagnarna bara vid behov vid hållplatserna.

För övrigt är skillnaden inte SÅ stor jämfört med järnvägen som i alla fall förr i tiden skiljde mellan fast uppehåll och behovsuppehåll. Om det är så fortfarande vet jag inte, men Roslagsbanan hade i alla fall behovsuppehåll långt in i modern tid.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 490
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav daniel_s » mån 16 nov, 2009 0:10

Stefan Isaksson skrev:Nja det beror nog på vilket tidsperspektiv man har. Efter att konduktörerna drogs in på 12:an 1972 så är det mig veterligt som ni säger. Till 1972 kan det ha rått en annan ordning och i riktigt gammal tid lär stannade säkert spårvagnarna bara vid behov vid hållplatserna.


Jag har för mig att alla hållplatser på Nockebybanan var hållstationer på gamla reglementets tid. Nåväl, det är undersökningsbart. Numera är det som sagt mest skyddet för vägkorsningen som motiverar obligatoriskt stopp.

Stefan Isaksson skrev:För övrigt är skillnaden inte SÅ stor jämfört med järnvägen som i alla fall förr i tiden skiljde mellan fast uppehåll och behovsuppehåll. Om det är så fortfarande vet jag inte, men Roslagsbanan hade i alla fall behovsuppehåll långt in i modern tid.


Begreppen "behovsuppehåll" och "fast uppehåll" finns väl nuförtiden bara i talspråket, men visst finns det fortfarande i praktiken på såväl RB som SB. Det finns dock en viktig skillnad mot spårvägen i det att det där är tågets tidtabell som avgör om det är behovsuppehåll eller inte (det kan alltså skilja mellan olika tåg), medan det på spårvägen var hållplatsens status som avgjorde (oavsett vilket tåg man kom med).
daniel_s
 
Inlägg: 11948
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav Hans Wibacke » mån 16 nov, 2009 0:23

A32 skrev:Men vill man ha en spårvagn som stannar vid varje "mjölkpall" oavsett om folk går av eller på så får man inte den smidiga och snabba spårväg som man vill ha i Stockholm.
Och man kunde ju önska att SL var mer tydliga i informationen i vagnarna om vikten av att trycka om man åker på tvärbanan.


Om SL tycker att det är viktigt att resenärerna trycker på knappar, vore det bra om det fanns tillräckligt många, tillräckligt tydliga sådana i A32-vagnarna. Rimligt vore - i mitt tycke - att det fanns en tydlig knapp som man kunde nå (eller i alla fall se) från varje sittplats. Jag minns att jag (typ) den enda gång jag åkte med Tvärbanan innan jag blev förare reagerade över att behöva resa mig upp och leta efter en knapp att trycka på. Ja, jag visste att man skulle trycka, men jag har full förståelse för vana tunnelbaneresenärer som inte tänker på det.

Under de tider då jag kör på Tvärbanan (lunch till tidig kväll) händer det (mellan tummen och pekfingret) på sin höjd en gång per dag jag skulle kunna köra förbi någon hållplats (utan att göra någon besviken). Däremot händer det rätt ofta att ingen "plingat". Oftast ser jag i backspegeln att någon gör sig beredd att kliva av. Självklart stannar jag då även om vederbörande inte "plingat" - det är ju trots allt för resenärerna som banan finns. Jag ser inte hur jag/man skulle kunna göra på annat sätt - service före principer - även om det förstås inte direkt ökar knapptryckarfrekvensen. Någon gång stannar jag även när jag inte ser någon som verkar vilja gå av (det kan ju finnas någon som vill gå av i den andra vagnen) och oftast går det också av någon. Nej, personligen tycker jag att spårvagnen alltid borde stanna vid varje "mjölkpall".

Det vore förstås också bra om alla stannaknappar som finns i A32-vagnarna fungerade, vilket inte alltid är fallet. Det ökar inte direkt lusten att köra förbi hållplatser när man vet att en handfull knappar då och då plötsligt lägger av.
Senast redigerad av Hans Wibacke mån 16 nov, 2009 0:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 444
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan i Stockholm, och ibland Järnvägstorget i Åbo

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav LÅ1 » mån 16 nov, 2009 0:37

För länge sedan, när man åkte 54:an över Västerbron, så gick ju dessa ofta i konvoj. Bussen jag åkte med var full med folk. Naturligtvis planerade många att stiga av vid Fridhemsplan, men ingen pingade! Eftersom bussen var fylld till sista ståplats tyckte föraren att det inte fanns någon anledning att stanna. Ingen skulle ju av. Då blev det liv på passagerarna! Bussen stannade en bit framför hållplatsen. Om det var chaufförens plan från början, för att uppfostra passagerarna, eller om han verkligen inte trodde någon skulle av, det vet jag ju inte. Men man kan ju gissa! :wink:
Han ropade i alla fall ut att vill man stiga av så skall man trycka för stopp. Trafikanterna tyckte att det var självklart att han skulle stanna på ett sådant ställe som Fridhemsplan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 12969
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav Kantorn » mån 16 nov, 2009 10:18

Stefan Isaksson skrev:För övrigt är skillnaden inte SÅ stor jämfört med järnvägen som i alla fall förr i tiden skiljde mellan fast uppehåll och behovsuppehåll. Om det är så fortfarande vet jag inte, men Roslagsbanan hade i alla fall behovsuppehåll långt in i modern tid.

SI

Vill minnas att Täljö hade det vissa turer långt in på 90-talet.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7165
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav Fredrik E » mån 16 nov, 2009 14:51

Det bästa för tabellen är om man har stopp-knapparna vid dörrarna och en vid en plats för rörelsehindrade, detta för att folk ska vara uppe från sätet när vagnen anländer hållplats och på det sättet påskynda avstigningen. I Göteborg är det alldeles för slött då det finns knappar och snören överallt i fordonen.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarvisningsbild
Fredrik E
 
Inlägg: 2298
Blev medlem: mån 22 sep, 2003 18:17
Ort: Göteborg

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav Kantorn » mån 16 nov, 2009 14:55

Grovsnus skrev:Det bästa för tabellen är om man har stopp-knapparna vid dörrarna och en vid en plats för rörelsehindrade, detta för att folk ska vara uppe från sätet när vagnen anländer hållplats och på det sättet påskynda avstigningen. I Göteborg är det alldeles för slött då det finns knappar och snören överallt i fordonen.

Det låter som en inte så bra idé, om spårvagnen är full och alla som ska av tränger sig mot dörrarna för att trycka på knappen - då kommer ingen nånstans, speciellt om de som råkar stå vid dörrarna inte ska av förrän nästa hållplats, tex. Bättre som nu då det räcker med att en trycker/drar.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7165
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav Sparkfot » mån 16 nov, 2009 16:56

A32 skrev:Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.
/a32 :wink:

Det är en bit att knalla om man missar att gå av vid Stora Essingen och får kliva av i Gröndal och vise versa. :wink:
Sparkfot
 
Inlägg: 3493
Blev medlem: sön 14 aug, 2005 11:43

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav Calipo » mån 16 nov, 2009 17:07

A32 skrev:På Nockebybanan Linje 12 gäller stopp vid varje hållplats oavsett om det är någon på plattformen eller någon i vagnen som vill gå av.

På Tvärbanan Linje 22 gäller stopp vid hållplats om någon i vagnen tryckt på en stannarknapp eller om någon på plattformen vill åka med, annars är det upp till föraren att åka förbi hållplatsen utan att stanna.
Dock är det väldigt luddigt på Veolia vad som gäller, men av "godwill" så ser väl arbetsledningen att föraren stannar om det är oklart så att inga onödiga klagomål inkommer till SL resp Veolia :wink: 8)

Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.
/a32 :wink:


En god vän till mig skulle resa från Alvik till Stora Essingen ganska tidigt en söndagsmorgon. Detta var en sträcka som hon ofta reste, men hon hade aldrig brytt sig om att plinga, varpå hon inte heller plingade denna gången. Plötsligt var hon i Gröndal och fick vänta 10 minuter på nästa tåg som kunde ta henne till Stora Essingen. På den sista resan så plingade hon!
Calipo
 
Inlägg: 199
Blev medlem: sön 26 aug, 2007 13:18
Ort: Stockholm

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav Sparkfot » mån 16 nov, 2009 18:02

Calipo skrev:
A32 skrev:På Nockebybanan Linje 12 gäller stopp vid varje hållplats oavsett om det är någon på plattformen eller någon i vagnen som vill gå av.

På Tvärbanan Linje 22 gäller stopp vid hållplats om någon i vagnen tryckt på en stannarknapp eller om någon på plattformen vill åka med, annars är det upp till föraren att åka förbi hållplatsen utan att stanna.
Dock är det väldigt luddigt på Veolia vad som gäller, men av "godwill" så ser väl arbetsledningen att föraren stannar om det är oklart så att inga onödiga klagomål inkommer till SL resp Veolia :wink: 8)

Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.
/a32 :wink:


En god vän till mig skulle resa från Alvik till Stora Essingen ganska tidigt en söndagsmorgon. Detta var en sträcka som hon ofta reste, men hon hade aldrig brytt sig om att plinga, varpå hon inte heller plingade denna gången. Plötsligt var hon i Gröndal och fick vänta 10 minuter på nästa tåg som kunde ta henne till Stora Essingen. På den sista resan så plingade hon!

Det förstår jag, det stora antalet trafikanter i Stora Essingen kommer väl med 1ans buss eller ska till franska skolan eller lärar högskolan som ligger där och de reser ju kanske inte så ofta en tidig söndagsmorgon..
Sparkfot
 
Inlägg: 3493
Blev medlem: sön 14 aug, 2005 11:43

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst