Spårvägslämningar i Uppsala

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Spårvägslämningar i Uppsala

Inläggav carlolof » tor 27 maj, 2004 20:56

Hej
På min hemsida http://w1.870.telia.com/~u87010436/lemningar.htm har jag börjat publicera lämningar från spårvägstiden i Uppsala. Än så länge finns bara en lämning inrapporterad, ett fäste för stag till kontaktledningen, som sitter på en husgavel. Men jag hoppas på fler. Gå ut i Uppsala och leta!

Carl-Olof
Användarvisningsbild
carlolof

Inläggav Nils Carl Aspenberg » mån 28 jun, 2004 1:20

I Uppsala fans det en provstrecka till den planerade spårtaxi. Finns denna kvar?
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Inläggav essin » mån 31 jan, 2005 13:55

Jag har sett en spårtaxi stående på en industritomt i Boländerna, men jag såg inte riktigt om det fanns något spår till den.

För övrigt var jag idag ute och cyklade längs den gamla Granebergslinjen, där man ganska ofta kan ana hur spårvägen gått. Genom Ulleråker är jag inte helt säker, men Ulls väg genom Ultuna har ett mycket brett vägrum. Om man skulle återuppbygga spårvägen i Uppsala skulle man lätt få plats med separata kollektivtrafik- bil- och GC-körfält på denna gata.

När man fortsätter söderut passerar man över den spårvägsbro som nämnts nånstans tidigare, och sedan kommer man in på Åkervägen, som har en gräsmittremsa ganska lagom för ett enkelspår. Numera står det några fåniga träd i den, så ska man återuppbygga spårväg här krävs nog en lite större ombyggnad av gatan. Där spårvägen korsade Dag Hammarskjölds väg har det olyckligtvis byggts en del. Linjens fortsättning i Rälsvägen är kanske tydligast på en karta, där man ser att den går i en snygg båge genom Sunnerstas annars ganska oregelbundna gatunät.

Sedan kan man se banvallen en bit parallellt med Granebergsvägen, och när jag sedan fortsatte i banvallens förlängning längs Seglarvägen upptäckte jag en kort bit banvall vid Lyssnaängsbadet. Det verkar som att ändhållplatsen låg här, eftersom banvallen är ganska hög och sedan slutar tvärt strax före badplatsen. Banvallen är ganska igenvuxen, men fullt identifierbar.

Tyvärr hade jag ingen kamera med mig, men det kanske blir fler bilder nån annan gång!
essin

Inläggav GLG » mån 21 mar, 2005 12:40

Missade Du stolpfundamenten vid Graneberg?
GLG

Inläggav essin » tor 14 apr, 2005 18:17

GLG skrev:Missade Du stolpfundamenten vid Graneberg?

De missade jag nog tyvärr. Jag var ute en ny vända för ett par dagar sedan, men inte till Graneberg den här gången, bara till Ultuna. Nu utforskade jag banvallen genom Ulleråker noggrannare, den är ganska välbevarad som cykelväg, förutom att något sorts ungdomsvårdboende byggts mitt på. Det verkar också som att SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) har byggts över banvallen där den gick in i Ultuna norrifrån. Jag såg också resterna av fyrans slinga vid Polacksbacken, där kommunen till och med satt upp en liten infoskylt med en spårvagn på.

Ännu inga bilder, men jag har önskat mig en digitalkamera i födelsedagspresent, så vi får väl se!
essin

Re: Spårvägslämningar i Uppsala

Inläggav FredrickB » sön 12 apr, 2009 10:03

Hej, jag bor i Sunnersta, och har nyligen letat och fotograferat spår efter Mälarbanan från Grindstugan till Graneberg. Carl-Olof Lind har varit vänlig att publicera detta på sin hemsida över Upsala Spårvägar.
FredrickB

Inläggav BaardB » sön 12 apr, 2009 10:54

Så bra! Hvilken adresse har hjemmesiden?
Användarvisningsbild
BaardB

Inläggav Andy » sön 12 apr, 2009 18:02

BaardB skrev:Så bra! Hvilken adresse har hjemmesiden?

Prøv deg på http://www.colind.se/us/

Andreas
Användarvisningsbild
Andy

Inläggav FredrickB » sön 12 apr, 2009 18:38

det som ligger där nu är bara del 1 av en mer omfattande "vandring", där vi försökt att visa hur det ser ut där de gamla fotona togs, typ "då och nu"-reportage, kanske man kan säga.
FredrickB

Inläggav Verspieder » sön 12 apr, 2009 20:36

Jag skulle gärna vilja se de gamla spårvägslinjerna utritade på en modern karta över Uppsala. :)
Verspieder

Inläggav FredrickB » sön 12 apr, 2009 20:40

Mälarbanan har jag ritat ut på Google Maps:

http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&h ... urce=embed
FredrickB

Inläggav ADDE » mån 13 apr, 2009 19:25

har de satt någon fnurra på en återuppbyggnad, eller en ny musiespårväg?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav FredrickB » tor 20 maj, 2010 10:25

FredrickB

Inläggav LÅ1 » tor 20 maj, 2010 12:00

FredrickB skrev:här är nu foton + dokument:

http://www.facebook.com/album.php?aid=1 ... 4127e41b58

Kul med dokumentation av gamla linjer med nya och gamla bilder! Med lite text till, så skulle det kunna publiceras som en bok!
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Inläggav M_M » lör 22 maj, 2010 5:56

Cool design på kontaktledningsstolparna. Förekom designen nån annan stans än i Uppsala?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav FredrickB » lör 22 maj, 2010 6:31

Enligt boken "Spårvägen i Uppsala" är kontaktledningsstolparna ett patent, utvecklat av spårvägsdirektören Hilding Ångström, mannen som var primus motor bakom byggandet av Mälarlinjen. "Svanhalsstolpar" kallades de, och patenterades. Konstruktionen möjliggjorde att avståndet mellan stolparna kunde ökas från c:a 60 m för traditionella, upp till 75-80 m. Enligt boken förekom dessa stolpar, som tillverkades i spårvägsbolagets egna verkstäder, endast på Mälarlinjen.
FredrickB

Återgå till Spårtrafik (bilder)