Undrar ja om det kan ha något med att den blivande föraren ska få känna på hur det är att köra med ett felande släp eller något? Varje gång vagnen stannar så får föraren ropa ut i högtalaren att "bakre vagnen stängd, skynda till första vagnen?"
Nä, det är så att Spårvägen har haft problem med att folk kläms i dörrarna på bakre vagnen, så därför provar man nu denna vagn där man inte KAN klämma sig!
Hjortron skrev:Vart skulle Agne Simonsson (856) då? :S Tas allt bort när dom ska få samma färg som 833an??
Det är renovering/rostlagning/översyn mm mm, en del görs på Rantorget och en del görs i Majorna dit denna vagn lär vara på väg på dessa bilder.
Dock undrar jag liiiite över vägvalet
Annars vore det en bra idé att skcia M28 till varmare breddgrader då vagnarna inte är så bra längre
Bättre med denna väg via Chalmerstunneln och Marklandsgatan så inga försöker hoppa in i vagnarna genom till exempel Brunnsparken och Drottningtorget eller andra centrala hållplatser med stopplikt.
Grovsnus skrev:Bättre med denna väg via Chalmerstunneln och Marklandsgatan så inga försöker hoppa in i vagnarna genom till exempel Brunnsparken och Drottningtorget eller andra centrala hållplatser med stopplikt.
Tittade lite för snabbt på första bilden, självklart att vägvalet är bättre denna väg
Tänk om man åtminstone kunde kosta på sig nån slags budgetvariant på ombyggnad av dörrarna även på M28'orna. Vad sägs om ett solenoidstyrt lås som gör att när man öppnar dörrarna för hand så hakar de fast i öppet läge, och när föraren väljer att stänga/låsa (eller när en detektor tycker att ingen varit i dörröppningen på en lagom stund) så släpper solenoiden och dörren går igen. Då skulle det räcka att en istället för alla personer håller upp dörrarna.
Behövs mittenstången för att de gamla dörrarna ska fungera eller skulle man kunna ta bort allt sånt och fortfarande ha kvar den gamla dörrtypen?
(det här borde jag nog eg. skriva i "spårtrafik" (inte bilder)-forumet)...
mats skrev:Behövs mittenstången för att de gamla dörrarna ska fungera eller skulle man kunna ta bort allt sånt och fortfarande ha kvar den gamla dörrtypen?
Ja "mittstången" är nödvändig om man vill ha dörrarna kvar i vagnkorgen ("gångjärnsida"). Jag hoppas du har noterat att mittdörren består av fyra dörrblad.
/JAgr
PS.
Jag kan lägga till att M28 har inte så många år kvar som trafikvagn, vagnmodellen är den första som skrotas när antalet M32 blivit tillräckligt stort.
/DS
Men nu menade jag ett lås som håller kvar dörren i öppet läge när någon väl har öppnat dörren, och inte släpper tag i den förrän vid samma tillfälle som de nymonterade dörrarna på M29 skulle ha stängts.
Med andra ord "två solenoider", en "håll öppen" förutom den befintliga "håll låst".
JAgr skrev:
mats skrev:Behövs mittenstången för att de gamla dörrarna ska fungera eller skulle man kunna ta bort allt sånt och fortfarande ha kvar den gamla dörrtypen?
Ja "mittstången" är nödvändig om man vill ha dörrarna kvar i vagnkorgen ("gångjärnsida"). Jag hoppas du har noterat att mittdörren består av fyra dörrblad.
Nu minns jag faktiskt inte exakt hur dörrbladen viker sig. M31 har ju också fyra dörrblad men har ingen mittstång, där hänger bladen ihop parvis. Sitter bladen istället ihop mekaniskt via mekanik i dörrkarmen uppe i taket på de ej ombyggda M28/M29?
JAgr skrev:Jag kan lägga till att M28 har inte så många år kvar som trafikvagn, vagnmodellen är den första som skrotas när antalet M32 blivit tillräckligt stort.
Jo, jag känner till det, fast jag trodde det var lagring i förråd som gällde till att börja med för M28.
mats skrev:Nu minns jag faktiskt inte exakt hur dörrbladen viker sig. M31 har ju också fyra dörrblad men har ingen mittstång, där hänger bladen ihop parvis. Sitter bladen istället ihop mekaniskt via mekanik i dörrkarmen uppe i taket på de ej ombyggda M28/M29?
Rätta mig gärna om jag har fel men M31 dörrar består av två dörrblad, visserligen är varje blad delat (ledat) förutom mittdelens dörr som har två fasta blad.
/JAgr
PS
som kuriosum kan jag tillägga att dörblad 1 och 2 är separat manövrerbara, därför talar man om dörr 1 och 2 när man refererar till första dörren och analogt kallas övriga dörrblad för dörr 3-4, 5-6, 7-8 och 9-10.
JAgr skrev:Jag kan lägga till att M28 har inte så många år kvar som trafikvagn, vagnmodellen är den första som skrotas när antalet M32 blivit tillräckligt stort.
Jo, jag känner till det, fast jag trodde det var lagring i förråd som gällde till att börja med för M28.
Du föreslår alltså att man ska lägga pengar på att bygga om vagnar som ska ställas undan. Det överträffas väl bara av Stockholms Spårvägar som körde trådbussar direkt från huvudrevision till skroten.