Väcka gamla trådar till liv

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler

Väcka gamla trådar till liv

Inläggav roggek » fre 11 feb, 2011 12:59

När det gäller gamla trådar, som är mer än ett halvår eller äldre så plocka inte fram dem och skriv svar på dem. Utan öppna en ny tråd i stället. Det är inte säkert att de som skrivit i den gamla tråden vill ha sina uppfattningar återgivna så här långt efteråt. Många gånger är ju också det som för så länge sedan var spekulationer nu allmänt känt, och den som skrev då kan framstå som extra okunnig om man inte ser att inlägget är gammalt.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Re: Utmaning: Plåta på samma plats idag!

Inläggav Inge » fre 11 feb, 2011 13:11

Kände inte till att det fanns en sådan policy på forumet, som dessutom förefaller mig något märklig. Vidare så finns det knappast något i den aktuella tråden som någon behöver skämmas för. Anledningen till att jag postade i den, var att jag just länkat till den från en annan tråd.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav bark » fre 11 feb, 2011 13:34

Inge skrev:Kände inte till att det fanns en sådan policy på forumet

Om det hade funnits någon sådan policy hade man kunnat automat-radera äldre inläggstrådar. Vilket inte sker (eller nämns i forumreglerna), så det där är bara löst tyckande från en enskild skribent.
Användarvisningsbild
bark

Inläggav 2763 » fre 11 feb, 2011 13:50

Det finns ingen sådan policy, tvärt om. Om man hårddrar forumreglerna så är det precis så här du skall göra. Dvs finns det en gammal tråd som avhandlar ett visst ämne så skall den konsulteras först.

Däremot så är det inte någon som blir nedklankad på om man skulle råka fråga och inte har plöjt igenom alla gamla trådar.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav M_M » lör 12 feb, 2011 0:57

bark skrev:
Inge skrev:Kände inte till att det fanns en sådan policy på forumet

Om det hade funnits någon sådan policy hade man kunnat automat-radera äldre inläggstrådar. Vilket inte sker (eller nämns i forumreglerna), så det där är bara löst tyckande från en enskild skribent.

De måste iofs inte raderas, det räcker att skrivskydda dem om man vill hejda folk från att haka på antika trådar.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Anders Hanquist » lör 12 feb, 2011 8:52

Jag kan hålla med om att det ofta är irriterande när en flera år gammal tråd (räknat från senaste inlägg) dyker upp igen. I just det här fallet kanske det inte gör så mycket. Men ibland kan det handla om något som var rykande aktuellt då. När sedan rubriken dyker upp när det hela är glömt sedan länge så skapar det viss förvirring. Visserligen står startdatum utsatt, men man kollar inte alltid det innan man klickar på tråden. Så man skulle ju kunna rekommendera folk att inte i onödan öppna upp en tråd som varit inaktiv i, låt säga, ett år.
Anders Hanquist

Inläggav LÅ1 » lör 12 feb, 2011 10:03

Nu har denna tråd spårat ut totalt. När det gäller trådämnet så har jag inte mer att tillägga än att det är en enorm skillnad mellan då- och nubilden. Om det nu verkligen är samma plats.

När det gäller debatten om gamla trådar så tycker jag att det i princip alltid är bättre att plocka upp en befintlig tråd än starta en ny om det är en naturlig fortsättning eller samma ämne. I det aktuella fallet så hade en ny tråd ändå fått hänvisa hit till den gamla, så vad är skillnaden?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav daniel_s » lör 12 feb, 2011 10:18

LÅ1 skrev:Nu har denna tråd spårat ut totalt. När det gäller trådämnet så har jag inte mer att tillägga än att det är en enorm skillnad mellan då- och nubilden. Om det nu verkligen är samma plats.

När det gäller debatten om gamla trådar så tycker jag att det i princip alltid är bättre att plocka upp en befintlig tråd än starta en ny om det är en naturlig fortsättning eller samma ämne. I det aktuella fallet så hade en ny tråd ändå fått hänvisa hit till den gamla, så vad är skillnaden?

Jag tycker att det helt beror på hur den gamla tråden ser ut. Om det som här är en seriös fråga/gåta som aldrig har blivit besvarad, så tycker jag också att det är helt i sin ordning att återuppta den gamla tråden och svara på frågan. Men det finns också trådar som det gör mer skada än nytta att återuppta, och då är det bättre att starta en ny tråd. Ett exempel kan vara att den befintliga tråden innehåller en ouppklarad pajkastning som är lätt att sätta igång igen, då är det bättre att låta den förbli glömd.
daniel_s

Re: Väcka gamla trådar till liv

Inläggav webmaster » lör 12 feb, 2011 10:25

Tråden splittrad från en annan tråd som handlade om andra saker från början. Fortsätt den intressanta tråden om huruvida gamla trådar ska väckas till liv eller inte.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarvisningsbild
webmaster
Webmaster
Webmaster

Inläggav LÅ1 » lör 12 feb, 2011 10:37

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Nu har denna tråd spårat ut totalt. När det gäller trådämnet så har jag inte mer att tillägga än att det är en enorm skillnad mellan då- och nubilden. Om det nu verkligen är samma plats.

Jag tycker att det helt beror på hur den gamla tråden ser ut. Om det som här är en seriös fråga/gåta som aldrig har blivit besvarad, så tycker jag också att det är helt i sin ordning att återuppta den gamla tråden och svara på frågan. Men det finns också trådar som det gör mer skada än nytta att återuppta, och då är det bättre att starta en ny tråd. Ett exempel kan vara att den befintliga tråden innehåller en ouppklarad pajkastning som är lätt att sätta igång igen, då är det bättre att låta den förbli glömd.

Jag var kanske lite väl kategorisk. I det fall du nämner så skall man nog vara försiktig med att väcka en avsomnad tråd. (Kanske rent av bättre att vid behov citera ett viktigt inlägg om det behövs.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Återgå till Frågor, kommentarer och förslag