Lokal spårfråga till göteborgare: Hur växer Balder?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Lokal spårfråga till göteborgare: Hur växer Balder?

Inläggav Jörgen_G » sön 01 sep, 2002 17:03

Äntligen kan man skriva om den speciella form av lokal spårtrafik som utgörs av berg- och dalbanor på Forum - utan att riskera obehag över att forumets gränser överskrids.

Dagens fråga är alltså om någon av forumets göteborgare känner till hur Lisebergs nya träberg- och dalbana, Balder, växer till sig. Hörde tidigare i somras att bygget ser ut att pågå för fullt, men nu vill jag alltså veta om det finns någon info om huruvida bygget forskrider som beräknat.

mvh/ Jörgen G
Användarvisningsbild
Jörgen_G

Det ryktas även på Liseberg...

Inläggav Björn J. » mån 02 sep, 2002 7:44

Ja Balder... Man ser ju att bygget går i en galopperande fart, när man passerar på motorvägen förbi nöjesfältet.
Banans högsta punkt är nådd, och detta lär ha firats på något vis, en "taklagskrans" har suttit uppe någon vecka eller mer. "Upphissningsanordningen" var i fredags delvis monterad.

Mer info... har du kollat på Lisebergs sida? http://www.liseberg.se klicka vidare på "pressinfo"... jag har inte själv kollat så jag vet inte om det står någonting där om Balder.

"Balder" är ett traditionellt hästnamn, såväl Spårvägen, brandkåren och renhållningsverket har haft hästar med detta namn... ryktas det. Och vare sig de förstnämnda eller de sistnämnda har fått galoppera speciellt mycket.

Balder, berg&dalbanan alltså, byggs i "Balders hage" där Örgryte idrottssällskap någon gång under hästspårvägens tid anordnade fotbollsmatch för första gången i detta land. Hur det gick... ingen aning, men lagspelet i fråga bredde ju ut sig på ett oroveckande sätt.

Bj.
Björn J.

Re: Det ryktas även på Liseberg...

Inläggav 2763 » mån 02 sep, 2002 10:26

Björn Johansson (BJ) skrev:"Balder" är ett traditionellt hästnamn, såväl Spårvägen, brandkåren och renhållningsverket har haft hästar med detta namn... ryktas det. Och vare sig de förstnämnda eller de sistnämnda har fått galoppera speciellt mycket.

F'låt... kunde inte låta bli...
Var det om namnen eller var det hästana som (det) ryktades.....
*fniss*
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Just det!

Inläggav Björn J. » tis 03 sep, 2002 9:18

:lol:

Just det!

Bj.
Björn J.

Balder igen.

Inläggav Björn J. » tis 03 sep, 2002 9:36

Jag vet ju inte om "berg och dalbanor" platsar i detta forum...
men om nu frågan redan är väckt så har jag nu fått tid att kolla Lisebergs sida.
Det finns lite färsk info om balder. Lägger in en länk.

http://www.liseberg.se/document.asp?doc ... 22&id2=428

Under "kul i parken" och "Balder" finns mer info.

Bild
Balder lägst upp till vänster, Ringlinien nederst på mitten.
Känner bara inte igen vagnarna.

Appråpå b&d-banor finns det väl något web-forum för sådana intresseriktningar någonstans också? eller? någon som vet?

Bj.
Björn J.

Re: Balder igen.

Inläggav bruse » tis 03 sep, 2002 9:41

Björn Johansson (BJ) skrev:Jag vet ju inte om "berg och dalbanor" platsar i detta forum...
Bj.

Nej det gör det inte. Eller jo, i denna grupp, "Ordet är fritt".
Per definition är en berg- och dalbana inte lokaltrafik. Det är ju kul... för den som gillar att få magsäcken is trupen, grannens spya i nacken coh erhålla allmäna balansrubbningar för resten av veckan.
Själv tyckte jag det hemskt obehagligt att flyga hem från Budapest genom ovädret söndagen den 11 augusti. :(

Kolla reglerna: rules.php#0
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Okäj!

Inläggav Björn J. » tis 03 sep, 2002 10:47

Ok, Bruse!
I b&b banor blir ju trafiken väldigt lokal... och så kommer man tillbaka till samma ställe. Det blir ju inte "från punkt A till punkt B" utan man passerar ju dessutom punktena C, D, E, G, K, X och Y under färden, dessa ligger dessutom elerverade på vitt skilda nivåer, varför din nämnda icke frivilliga emimination kan hamna i framförvarande passagerares nacke...

Nåväl nog om detta.

Jag svarade aldrig på din fråga om "Sagan om Kringen" var en trilogi... skulle tro att det är som med den som med "Liftarens guide till galaxen" att det är en trilogi bestående av fem böcker...
Nu har ju iallafall del två påbörjats där broarna över fattighusån och spåren i Skånegatan förbereds.
Så om någon ser en rödhårig Ford Prefekt med pliriga ögon och någonting som liknar en liten bärbar dator med texten "Ta det lugnt" under armen ivrigt spanande i det blå, på någon hållplats så vet ni var som är på gång.

På biografena kommer väl den riktiga fortsättningen på Ringenfilmen... men den skall jag nog inte bese. Gillade inte direkt den första.
Tycke bättre om "Musse Piggs husvagn" eller "Mickeys Caravan" som den heter på orginalspråket, därför att Musse ger klarsignal med signlalinan med två kling från bakre plattformen innan dom ger sig iväg. Synd att SVT´s julversion av denna film är kraftfullt klippt.

Dina vänner "Trekkarna" har väl förresten årsmöte nu i höst, vill minnas att dessa brukar hålla till på en nedlagd biograf på Järntorget.
Kanske är det olika årsmötesplatser år från år?
Minns också en spårvagnsförare som berättat att han fick hela vagnen full av Klingoner i Brunnsparken som skulle till mötet, tydligen billigare att lösa kort på vagnen än att "beama sig".

Skulle givit mig ut på stan idag med kameran för att dokumentera spårvägen och dess vagnar, men har lyckats stuka foten illa, och således felbelastat benet på den icke stukade sidan så att jag fått en infllammation i knäet där... så jag får spara på promenerandet till jobbet.

Men återkommer! :wink:

Bj.
Björn J.

Re: Okäj!

Inläggav bruse » tis 03 sep, 2002 11:32

Björn Johansson (BJ) skrev:Jag svarade aldrig på din fråga om "Sagan om Kringen" var en trilogi... skulle tro att det är som med den som med "Liftarens guide till galaxen" att det är en trilogi bestående av fem böcker...

Eller som Isac Asimovs stiftelsetriologin, som totalt blev 9 böcker. Lite som Star Wars, de tre original böckerna blev sedemer del 4-6. Gillar man sci-fi rekomenderas böcker varmt. Eller allt av Asimov, han var en stor författare. Skrev hundratals romaner, samt många vetenskapliga artiklar.

Björn Johansson (BJ) skrev:Dina vänner "Trekkarna" har väl förresten årsmöte nu i höst, vill minnas att dessa brukar hålla till på en nedlagd biograf på Järntorget.
Kanske är det olika årsmötesplatser år från år?
Minns också en spårvagnsförare som berättat att han fick hela vagnen full av Klingoner i Brunnsparken som skulle till mötet, tydligen billigare att lösa kort på vagnen än att "beama sig".

Jag är inte medlem eller så, men köpte... hmphf... en Klingon-English ordbok :P (är man så är man)

Du kan tom få http://www.google.com/ på Klingon! Otroligt!
Användarvisningsbild
bruse

Klingonska

Inläggav Björn J. » tis 03 sep, 2002 19:58

Vad bra!
Då kan du ju komlettera språkkompatibliteten på denna web-plats, inte bara smurfsiska utan även klingonska då! :P
Björn J.

Engage!

Inläggav Danne » tis 03 sep, 2002 20:32

>> Dina vänner "Trekkarna" har väl förresten årsmöte nu i höst, vill minnas att dessa brukar hålla till på en nedlagd biograf på Järntorget.

När det är speciella Trekkie-föreställningar på bio brukar publiken vända sig mot maskinisten och säga "Engage!" för att få igång filmen! Kul grej!

// Danne (som inte missat ett enda avsnitt av varken TNG eller Voyager)
Danne

Re: Okäj!

Inläggav Martin Bernandersson » tis 03 sep, 2002 21:54

Björn Johansson (BJ) skrev:Så om någon ser en rödhårig Ford Prefekt med pliriga ögon och någonting som liknar en liten bärbar dator med texten "Ta det lugnt" under armen ivrigt spanande i det blå, på någon hållplats så vet ni var som är på gång.

Att någon håller på att bygga en motorväg genom hans hus? :wink:

Jag tycker nästan att den engelska versionen av omslaget är bättre "Don't Panic!" :D

Björn Johansson (BJ) skrev:Skulle givit mig ut på stan idag med kameran för att dokumentera spårvägen och dess vagnar, men har lyckats stuka foten illa, och således felbelastat benet på den icke stukade sidan så att jag fått en infllammation i knäet där... så jag får spara på promenerandet till jobbet.

Men återkommer! :wink:

Bj.

Ojdå, krya på dig.

/Martin
Martin Bernandersson

Bulldozrar är väldigt gula, samma färg som på verkvagnar.

Inläggav Björn J. » ons 04 sep, 2002 9:58

Inte hans, utan hans kompis hus, men det är väl inget att bry sig om...
Ta några öl och några påsar jordnötter istället, betala med en tusenlapp och låt bar-"tendern" behålla växeln, jorden skall ju snart ändå gå under... passande dag för det.

Foten är bättre idag, så också knät, men Voltaren och Diklofernak, som är synonymer, intages x3.

Sedan bör vi väl se till att de där "Tramse och Flamse" (vilka de nu är) hålls på behörigt avstånd :?

Bild
Bulldozrar har samma färg som verkvagnar, gula!
Ford Prefekt tv, Artur Dent i pyjamans och typiskt engelsk morgonrock th. Arbetsledaren med namn jag inte minns, på schaktbladet, men han är iallafall släkt i rakt nedstigande led till Jingis Khan. Jag själv är inte med på bilden.

Mvh Bj.

Bj
Senast redigerad av Björn J. ons 04 sep, 2002 10:09, redigerad totalt 1 gång.
Björn J.

Re: Engage!

Inläggav bruse » ons 04 sep, 2002 10:07

Danne skrev:// Danne (som inte missat ett enda avsnitt av varken TNG eller Voyager)

Jag är imponerad! Hur många avsnitt av TNG var det? Nåt på 250?
Då ska du hänga på låset den 13 december på biografen förstår jag? Se: http://nemesis.startrek.com

Bild
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav Christer J » tor 05 sep, 2002 11:27

Angående Asimov

Officiellt är det 7 böcker i Stiftelseserien
Preludium till Stiftelsen
Hari Seldon och Stiftelsen
StiftelsenStiftelsen och imperiet
Den segrande stiftelsen
Stiftelsen och tiden
Stiftelsen och Jorden

Innan dessa böcker kan man räkna in Robotböckerna som Död robot och Den okända lagen - där Daneel först? gången dyker upp

Ytterligare böcker som kan placeras in i utvecklingen är (osorterat): Stålgrottorna, Nemesis, Förbjuden värld, The stars like dust, Dömd planet...

H / Christer
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Inläggav bruse » tor 05 sep, 2002 11:58

Ah, någon som kan sin Harry Seldon!
Jag kanske räknade fel i huvudet. Men när jag kollar i min databas på Asimov, så stämmer det. Christer!
http://web.tram.nu/privat/bocker.asp?sok=Asimov
Användarvisningsbild
bruse

Återgå till Ordet är fritt