Coronaviruset

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Coronaviruset

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 03 apr, 2020 17:18

TKO skrev:Jag tycker nog att doktorn skall komma med fler inpass om andan faller på!
Vi har ju - till skillnad från visa andra EU-länder - både åsikts- och yttrandefriheten i behåll...

/TKO

Jaså, jaha. Ja, då vill jag bara framhålla en sak. Trots alla försäkringar från FHM och dr. Tegnell håller vården i Stockholm redan på att kollapsa:
https://sverigesradio.se/artikel/7445616

Det här förnekas givetvis av diverse politruker, som Björn Eriksson, sjukvårdsdirektör i Region Stockholm och Charlotta Wadenbrant, informatör på Capio S:t Görans Sjukhus. Hur var det nu FOI sade:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/foi- ... k-sjukvard
Antingen måste det få kosta mer eller så prioriterar man kärnverksamhet. I sjukvårdens fall handlar det om läkare, sjuksköterskor, utrustning, snarare än stora kommunikations- och HR-avdelningar och inte minst en alltför stor chefsöverbyggnad

Detta förutsade jag redan 29/2;
viewtopic.php?f=5&t=42077#p388614
Beträffande vården talas det en del om "oortodoxa" lösningar om covid-19 når pandemiska dimensioner i Sverige. De allra sjukaste i ett i ett sådant scenario kommer i stort sett att lämnas att dö.

Fast nu stuvar man inte in dem i gymnastiksalar, som under spanska sjukan. De får dö hemma istället:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vard ... apatienter
På bilden ser man en man som är döende i covid-19 och en sjuksköterska som i full skyddsutrustning försöker hjälpa honom så gott det går. Frågan är om det ens kommer att bli så, eftersom skyddsutrustningen håller på att ta slut och hemsjukvården/ASIH inte prioriteras jämfört med IVA-personalen.

I Spanien dör ju människor helt ensamma och utan någon assistans alls, både hemma och på äldreboenden.

För att inte tala om äldreboendena:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... headpapper

Ytterligare en politruk Makan Afshinnejad, presschef på Attendo:
– Jag går inte in på sådana frågor (smitta på äldreboendena och personalens brist på skyddsutrustning, min anm.) , jag kan bara konstatera att vi har smittade av corona. Det andra är inte relevant.

Varför är inte det relevant?

– Det intressanta är vårt arbete att förhindra smittspridningen i samhället och på våra äldreboenden, där samhällets mest sköra finns.

Makan Afshinnejad forstätter:

– Det förvånar mig att du väljer att ställa den här typen av frågor. Vad är poängen? Blir inte följden av den här typen av frågor att personal blir mer rädda att gå till jobbet?

Bättre att tysta ned missförhållandena, tydligen. Som sagt, för stor chefsöverbyggnad!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 03 apr, 2020 18:04

Som jag sade tidigare, vårdpersonalen offras:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/cor ... sa-mycket/
https://www.dn.se/nyheter/sverige/regio ... ensivvard/
Men då kan väl chefsöverbyggnaden ut och jobba i produktionen istället!

Men det är märkligt var starkt förnekelsebehovet är hos vissa. Här är en "kommentar" (beträffande den av mig tidigare refererade artikeln från själva chefsförnekaren Anders Björkman
https://staff.ki.se/people/abjorkm ) från en av de tomtar som häckar på den internetkloak som kallas DN:s kommentarsfält:
Tack Anders Björkman för en intilligent och välargumenterad artikel. Vad vi behöver är att fler som du höjer rösten och absolut mindre av domedagsprofeterna.

Stava kan de inte heller!

Men intet är nytt under solen. Vårdpersonalen offrades under spanska sjukan också:
https://www.vardfokus.se/tidningen/2016 ... -attvarda/
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh fre 03 apr, 2020 19:55, redigerad totalt 1 gång.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 03 apr, 2020 19:40

Vad var det jag sade?

Särskilt vårdplatsboende:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BR ... m-en-vecka

Känns det igen?
Bild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav roggek » mån 06 apr, 2020 10:37

dr Cassandra Nojdh skrev:Känns det igen?
Bild

Har doktorinnan Nöjdh haft pyjamasparty på godset, nu igen??? :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 06 apr, 2020 19:02

roggek skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Känns det igen?

Har doktorinnan Nöjdh haft pyjamasparty på godset, nu igen??? :cheesygrin:

Att "roggek" inte kan producera annat än blaj har vederbörande ju visat många gånger.

Ni andra, med tankeförmågan i behåll, förstår säkert att bilden föreställer en provisorisk vårdlokal under spanska sjukan.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » mån 06 apr, 2020 19:22

dr Cassandra Nojdh skrev:Att "roggek" inte kan producera annat än blaj har vederbörande ju visat många gånger.

Ni andra, med tankeförmågan i behåll, förstår säkert att bilden föreställer en provisorisk vårdlokal under spanska sjukan.

Det tror jag att "rocgek" förstår lika bra som de flesta. Men man kan väl få komma med någon lustighet emellanåt också.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 06 apr, 2020 23:00

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Att "roggek" inte kan producera annat än blaj har vederbörande ju visat många gånger.

Det tror jag att "rocgek" förstår lika bra som de flesta. Men man kan väl få komma med någon lustighet emellanåt också.

Äh, han vill bara ge igen för gammal ost högre upp i tråden. Ett förhållandevis vanligt beteende på detta Forum. Sedan kan man ju ha olika uppfattning om "lustighet" också, men den sidodiskussionen tänker jag inte låta skymma sikten.

Situationen är :evil: så allvarlig, och de flesta har fortfarande inte snappat det, och framför allt inte sitt eget ansvar, nu när Sverige har valt den "liberala" linjen som bygger på eget ansvarstagande. Det verkar ju vara lite si och så med en saken, inte minst i självupptagna "jag gör väl som jag vill"-Stockholm. Man kan t.ex. titta på SvT Aktuellt kl. 21 6/4: https://www.svtplay.se/video/24741290/a ... tart=auto'

Uppenbarligen fattar inte alla hur smittsamt sars-Cov2-viruset är, avsevärt mycket mer smittsamt än t.ex. influensor. Kombinationen av detta gör att smittan har spridit sig betydligt snabbare i Sverige än i våra nordiska grannländer. Framför allt ser man inte sin egen roll när det gäller att sprida smittan vidare. Inte minst gäller det de sk. superspridarna, som av okunnighet, slarv eller nonchalans smittar flera tiotals andra, och som troligtvis har haft en avgörande betydelse för att pandemin har kunna sprida sig så snabbt. Anna-Lena Spetz, professor i immunologi, berättar här om en av dessa hänsynslösa stockholmscyklister som fräste förbi henne och passade på att snorduscha sin omgivning: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expe ... -omgivning
En vännina till mig arbetar inom vården (!) och måste åka t-bana till jobbet. Genom att flytta resandet något i förhållande till högtrafiken kan de som reser just då sprida ut sig i vagnarna och behöver inte tränga ihop sig. Men tror du inte att det i fredags morse kom en av dessa hänsynslösa 30-åriga karlar och satte sig mitt emot henne och började hosta. Själv var jag ute på promenad i vårsolen förra veckan, och just där gångvägen var som smalast dök det - bakifrån - upp två flåsjoggande 30-åriga hipsterskägg i neonfärgade träningskläder, som plöjde sig fram och flåsade på alla de sprang förbi. Där fick man sig en rejäl virusdusch.

Samtidigt har UK PM Boris Johnson hamnat på intensiven. Och den kinesiska kommunistdiktaturen och onkel Xi profiterar i Afrika på den pandemi de själva har skapat:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kina ... ronakrisen
dr Cassandra Nojdh

Inläggav roggek » mån 06 apr, 2020 23:42

LÅ1 skrev:

Precis.
Ibland behöver inte allt bli så nattsvart och eländigt som vår omvärld är just nu.
Vi behöver få oss ett skratt ibland.

Jag är fullt medveten om Spanska sjukan-bilden och dess ursprung och öde, och jag tillämpar också basal handhygien, social distansering och har dessutom bekanta/grannar som tråkigt nog insjuknat i covid-19 liggandes i respirator på intensiven, och alla mina tankar går till dessa.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 07 apr, 2020 10:42

roggek skrev:Jag är fullt medveten om Spanska sjukan-bilden och dess ursprung och öde, och jag tillämpar också basal handhygien, social distansering och har dessutom bekanta/grannar som tråkigt nog insjuknat i covid-19 liggandes i respirator på intensiven, och alla mina tankar går till dessa.

Bra det! Om alla gjorde så skulle mycket vara vunnet. Aktuellt-sändningen som jag refererar till ovan visar dock en annan bild, åtminstone från självupptagna Stockholm.

Vad "social distansering" innebär verkar många ha dimmiga begrepp om, vare sig det gäller att sitta tätt ihop på en uteservering eller flåsa någon i ansiktet under joggingturen. Själv släpper jag av egen kraft inte någon närmare inpå mig än 2 m, men vad hjälper det om andra ser som sin rättighet att tränga sig in i denna sfär och flåsa? Vågar sådana som jag överhuvud taget gå utanför bostaden nu, av rädsla för att möta någon "småsnuvig" flåsjoggare?
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » tis 07 apr, 2020 10:50

Ja cirka 8 minuter in i gårdagens långa Aktuellt fick vi en inblick i hur östermalmskärringar (med TVÅ balkonger!) och unga stekare resonerar. Skicka dom yngre på uppfostringsläger i de norrländska skogarna och tanterna till någon sluten anstalt är mitt tips!
(Ja min spontana reaktion var lite mer mordisk - men jag stillade mej...)

Det var också beklämmande att se hur restauranger inte anstränger sej för att upprätthålla de regler som finns, samtidigt som den så kallade besöksbranschen tycker att vi skall satsa miljarder av skattebetalarnas pengar på att "rädda" deras redan fallfärdiga bransch. Vet hut - vet sjufalt hut!

med vänliga hälsningar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » tis 07 apr, 2020 14:47

TKO skrev:Ja cirka 8 minuter in i gårdagens långa Aktuellt fick vi en inblick i hur östermalmskärringar (med TVÅ balkonger!) och unga stekare resonerar. Skicka dom yngre på uppfostringsläger i de norrländska skogarna och tanterna till någon sluten anstalt är mitt tips!

Det var också beklämmande att se hur restauranger inte anstränger sej för att upprätthålla de regler som finns, samtidigt som den så kallade besöksbranschen tycker att vi skall satsa miljarder av skattebetalarnas pengar på att "rädda" deras redan fallfärdiga bransch. Vet hut - vet sjufalt hut!

Myndigheternas ageranden är ju minst sagt motsägelsefulla. Trafiken förstärks inte där det är svårt att hålla "det rekommenderade säkerhetsavståndet". Fortfarande finns det busslinjer med stående resenärer. Hur kan då befolkningen förväntas ta situationen på allvar?
Enceladus

Inläggav TKO » tis 07 apr, 2020 14:54

Enceladus skrev:
TKO skrev:Ja cirka 8 minuter in i gårdagens långa Aktuellt fick vi en inblick i hur östermalmskärringar (med TVÅ balkonger!) och unga stekare resonerar. Skicka dom yngre på uppfostringsläger i de norrländska skogarna och tanterna till någon sluten anstalt är mitt tips!

Myndigheternas ageranden är ju minst sagt motsägelsefulla. Trafiken förstärks inte där det är svårt att hålla "det rekommenderade säkerhetsavståndet". Fortfarande finns det busslinjer med stående resenärer. Hur kan då befolkningen förväntas ta situationen på allvar?

Så bara för att det kan vara stående resenärer på ett fåtal bussar är det helt i sin ordning att sitta tätt ihop och kröka?

Signaturen "Enceladus" logik upphör aldrig att förvåna...

Dessutom har SL lovat att se till att det inte blir för trångt på framför allt bussar - att sedan personalen inte verkar ta detta på allvar är en annan sak. Skärpning!

Men jag börjar inse att det inte går att få alla skribenter att inse situationens allvar...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 07 apr, 2020 17:11

Enceladus skrev:

Den här tråden handlar om allmänna aspekter på covid-19-epidemin. För påverkan på kollektivtrafiken finns det andra trådar att använda. Var vänlig respektera detta!
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 07 apr, 2020 19:38

TKO skrev:(Ja min spontana reaktion var lite mer mordisk - men jag stillade mej...)
med vänliga hälsningar
Thomas K Ohlsson

Ja, ingenjörn, fick jag tag i de där :evil: -ans hipsterskäggen som virusduschade mig i förra veckan skulle jag strypa dem. Men sedan måste jag ju tänka lite på min kvinnliga värdighet också......

Vad de flesta inte förstår, eller inte vill ta in (det där rör inte mig, unga får bara en lättare förkylning, det är inte värre än influensa osv. osv - jag ska i sammanhanget undvika att direkt citera mitt favorithatobjekt bland asociala medier: DN:s kommentarsfält)) är hur smittsamt sars-cov2-viruset är - avsevärt mycket mer smittsamt än t.ex. influensavirusen. WHO har beskrivit det grundläggande reproduktionstalet R0 (genomsnittligt antal vidaresmittade per smittad) till 2,4 - 2,5. Som jämförelse kan nämnas ex.vis mässlingen som är betydligt mer smittsam, med ett R0-värde på 12 - 15. Under 50-talet var mässlingen en sjukdom som de flesta fick räkna med att genomgå och jag minns än i denna dag hur sjuk jag var då. Först med ett fungerande vaccin kunde vi bygga upp en flockimmunitet som fick stopp på epidemierna, men här krävs det att i storleksordningen 95% av populationen är immuniserad. Ändå förekommer lokala utbrott bland sociala grupperingar där vaccinationstäckningen är dålig. Sedan har det ju i asociala medier förekommit lögner om att MPR-vaccinet kan orsaka autism, något som den italienska fascisten Matteo Salvini också kolporterar.

Det är förstås vanskligt under pågående pandemi och med en alldeles ny och helt okänd sjukdom beräkna smittsamheten, men jag tror att WHO har underskattat R0 ganska ordentligt. Ett värde på 4 - 5 verkar mer rimligt, med tanke på hur snabbt smittan spridits. Och då duger det inte att springa omkring och flåsa på andra. Inte ens om man är en 30-åring!

PS. Den som vill fördjupa sig i vad som händer på vaccinfronten på ett mera vetenskapligt plan kan läsa den här översikten i Läkartidningen:
https://lakartidningen.se/klinik-och-ve ... u-pa-gang/

Även där finns ett kommentariat, men man förutsätts man förstås vara läkare eller åtminstone biomedicinare. En kommentar inleds med "Väck inte ett falskt hopp att det snart kommer att finnas ett tillgängligt vaccin mot COVID-19", vilket jag tycker är lite märkligt eftersom ingenting i artikeltexten gör några sådana utfästelser. När ett fungerande vaccin kommer fram har just den här pandemin dött ut (jag tror knappast att den kommer att vara längre än spanska sjukan, dvs. 1,5 - 2 år), men världen kommer att få se flera coronapandemier, så arbetet är inte på något sätt bortkastat. Bland världens fladdermöss finns en betydande reservoar för denna virusfamilj. Dessutom vet vi inte hur just sars-cov2-iruset kommer att bete sig över tid - kommer det, som en del hoppas, så småningom att bli en del av de nu globalt cirkulerade coronavirusen (med knepiga namn som HCoV-OC43, HCoV-HKU1,HCoV-229E, HCoV-NL63) och som betraktas som förkylningsvirus, men som kan vålla nog så besvärliga infektioner om än inte på något sätt i klass med sars, mers eller sars-cov2.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh tis 07 apr, 2020 22:04, redigerad totalt 1 gång.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav daniel_s » tis 07 apr, 2020 20:24

dr Cassandra Nojdh skrev:En kommentar inleds med "Väck inte ett falskt hopp att det snart kommer att finnas ett tillgängligt vaccin mot COVID-19", vilket jag tycker är lite märkligt eftersom ingenting i artikeltexten gör några sådana utfästelser.

Det är väl inte jättekonstigt. Folk länkar hit och dit, och efter några klick vet man inte riktigt vart man har kommit. Den vanliga pressen är antagligen full av optimister, jag såg t ex någon hyfsat välkänd person i Svenskan som skrev något i stil med att "det finns anledning att hoppas på ett verksamt vaccin" för någon vecka sedan och det är väl inget konstigt att en kommentar till något sådant letar sig in hos t ex Läkartidningen.
daniel_s

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 07 apr, 2020 21:50

daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:En kommentar inleds med "Väck inte ett falskt hopp att det snart kommer att finnas ett tillgängligt vaccin mot COVID-19", vilket jag tycker är lite märkligt eftersom ingenting i artikeltexten gör några sådana utfästelser.

Det är väl inte jättekonstigt. Folk länkar hit och dit, och efter några klick vet man inte riktigt vart man har kommit. Den vanliga pressen är antagligen full av optimister, jag såg t ex någon hyfsat välkänd person i Svenskan som skrev något i stil med att "det finns anledning att hoppas på ett verksamt vaccin" för någon vecka sedan och det är väl inget konstigt att en kommentar till något sådant letar sig in hos t ex Läkartidningen.

Kanske det, ja. Men som jag skrev är Läkartidningens kommentarsfält (till skillnad från t.ex. Dagens Nyheters) inte till för vilka tomtar som helst, utan de som skriver där förväntas vara läkare. Den som inledde sin kommentar med den av mig citerade mening var en (visserligen pensionerad) infektionsläkare. Där kanske man kan kräva att kommentatorn har läst artikeltexten som kommenteras.

PS. Den artikeln i SvD som åberopas ovan är väl den här:
https://www.svd.se/finns-anledning-att- ... /om/vaccin
skriven av den ideliga fil.dr. Emma Frans, som inte är läkare utan biomedicinare (medicinsk epidemiologi) och som avslutas med meningen "Så även om det inte kommer ske inom den närmsta framtiden, har vi all anledning att hoppas på ett effektivt vaccin mot covid-19. Jag kanske inte skulle ha använt ett uttryck som "all anledning" men visst finns det (viss) anledning att hoppas på ett verksamt vaccin. Helt säkert är det emellertid inte på något sätt, och framför allt kommer det som jag tidigare påpekat inte att vara till någon hjälp i den nuvarande pandemin.

Jag kontrar istället med en intervju, som kanske andas mer realism, med Jorma Hinkula, professor i molekylär virologi vid Linköpings Universitet: https://www.researchgate.net/profile/Jorma_Hinkula
https://play.acast.com/s/aftonbladetdai ... 41a6346cbe
Väl fungerande vacciner i kombination med stabila virus (dvs. virus med liten benägenhet att mutera) kan i gynnsamma fall göra det möjligt att helt utrota en sjukdom. Det har lyckats i åtminstone två fall: smittkoppor och boskapspest (en djursjukdom orsakad av ett mässlingliknade virus). Troligtvis skulle mässling hos människa kunna utrotas på samma sätt. Influensa är oerhört mycket svårare att komma åt eftersom virusen i familjen är så pass mutationsbenägna, dessutom tillförs virusstammarna ständigt nytt genetiskt material från de virusreservoarer som finns hos fåglar (fastän oftast förmedlat via något däggdjur som gris). Coronavirusen är relativt dåligt kända, så det är svårt att säga något med större säkerhet, men mutationsbenägenheten verkar vara avsevärt mindre jämfört med influensavirusen. Mot ex.vis HIV verkar det, med dagens kunskapsläge inte vara möjligt att ta fram ett vaccin. Vaccinutvecklingen mot de afrikanska blödarfebrarna har hittills haft liten framgång. Samtliga de här uppräknade virusslagen är från början djurvirus som överförts till människa, sk. zoonoser.

PS. Emma Frans har en rätt häftig hemsida: https://www.emmafrans.se/
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Enceladus » tor 09 apr, 2020 10:12

Professorn: 30-40 procent av stockholmarna kan ha smittats

Expressen skrev:I TV4 Nyhetsmorgon får smittskyddsprofessorn frågan var Sverige befinner sig på skalan nu.

– I Stockholm kanske 30-40. I bästa fall ska man säga. För vi har ändå klarat av sjukvården, det är en stor ansträngning, men det går, säger han.

I en annan tråd diskuteras andelen som har smittats i olika delar av Stockholmsområdet. Nu uttalar sig Jan Albert, professor i smittskydd vid Karolinska institutet, om saken. Siffrorna som nämns i den där tråden är alltså bara toppen av isberget. Med stor sannolikhet har flera av forumets skribenter också redan smittats!
Enceladus

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 09 apr, 2020 21:48

Det är olyckligt att vissa känner behov av att kavla ut ett och samma ämne i alla möjliga trådar. Trots det, eller kanske just därför, måste jag korsposta ett tidigare inlägg från annan tråd:
Enceladus skrev:Den där statistiken visar bara toppen av isberget. Enligt en tidigare studie från Imperial College London uppskattades det att ungefär 3 procent av den svenska befolkningen hade smittats i slutet av mars. Nu uppskattar matematikprofessorn Tom Britton att "det är mer än en miljon i Sverige". Andelen som har smittats är troligen mycket större i Stockholmsområdet än i hela landet. Dessa siffror är alltså nästan meningslösa. Vid det här laget verkar vi vara på väg mot att omkring 90 procent av alla som smittas, kommer att vara smittade efter maj.

Det är helt korrekt att antalet laboratoriebekräftat smittade är av mindre intresse nu när vi har en fullskalig samhällsspridning. Det största problemet är alltså att vi saknar empiriska data för att bedöma var i pandemin vi befinner oss. Tom Britton är en duktigt statistiker och avsevärt mycket kunnigare i matematisk statistik än jag, så hans modeller använder nog rimliga fördelningsfunktioner etc. Däremot är felkällorna betydande, och det ger också stora variationsbredder i de uppskattningar modellerna ger. Det sticker inte Britton under stol med och ha framhåller också att det inte är någonting magiskt med sådant här räknande. Ett av de stora problemen i skattningarna är, som jag tidigare varit inne på, bedömningen av det grundläggande reproduktionstalet R0. Britton utgår enligt SvD-artikeln från det ungefärliga WHO-värdet 2,5, vilket troligen är för litet. Jag har tidigare gjort bedömningen 4 - 5, men det är nog väl pessimistiskt, mellan 3 och 4 är rimligare. Den 12/3 lämnade jag denna referens: http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
där Rocklöv et al. försökte bedöma R0 utifrån publicerade data. Problemet med denna studie är att den i hög grad bygger på siffror från den kinesiska kommunistdiktaturen, och Kina släpper ingen information som inte är godkänd av KKP.

Et annat sätt är att försöka bedöma pandemins dödlighet (Case Fatality Rate, CFR) och sedan räkna baklänges, vilket är om möjligt ännu svårare eftersom man har dålig kläm på hur många som faktiskt insjuknat, eller åtminstone smittats under en pandemi. Alla sådana CFR-bedömningar betr. historiska pandemier har gjorts i efterhand och är ändå bara grova skattningar. De enda siffror man med säkerhet kan fastställa är det relativa antalet dödsfall (för ex.vis spanska sjukan i Sverige 591 döda per 100.000 invånare enl. SCB).

Så till sist något om det nästan mytiska begreppet flockimmunitet. Att ett visst antal personer i en population bedöms eller konstateras vara smittade innebär inte att de har utvecklat immunitet. Det är en mängd frågor som behöver ställas och där svaren är dåligt kända:
  • Hur länge dröjer det från smittotillfället till ett detekterbart immunsvar utvecklas (dvs. man kan påvisa antikroppar i en smittad persons blod)
  • Hur länge dröjer det innan immunsvaret är så kraftigt att personen inte längre smittar vidare (vilket möjligen är likställt med att antikropparna hejdar virusreplikationen)
  • Kan virus-RNA påvisas (med gängse PCR-teknik) hos en smittad person även om denne bedöms ha ett adekvat immunsvar
  • Hur länge varar ett immunsvar som hindrar sjukdomsutbrott vid förnyad smitta
För att få en uppfattning om detta behövs mer empiriska data och inte minst att kunna testa och bedöma immunsvaret hos (misstänkta) smittade. Sådana tester bör ha en tillförlitlighet på mer än 95% (bortåt 98% har nämnts) och där är vi inte ännu, även om en hel del utvecklingsarbete pågår. Jag har tidigare redogjort för en del principiella problem med att få fram immuntester, men ingen av dem är av den magnituden att de på något sätt omöjliggör framtagandet av sådana. VI borde kunna förvänta oss att sådana test blir tillgängliga i vården under april månad. Även självtester baserade på t.ex. immunokromatografiska metoder kan förväntas
https://en.wikipedia.org/wiki/Lateral_flow_test
och en del produkter marknadsförs redan. De har fördelen att den blodmängd som krävs kan tas kapillärt, dvs. stick i fingret vilket många diabetiker gör, men tillförlitligheten i testsituationen sjunker naturligtvis avsevärt (jag fördjupar mig inte här i alla möjliga felkällor, även om själva testreaktionen bedöms rimligt tillförlitlig).

Flockimmunitet innebär, enkelt uttryckt, att tillräckligt många i en population är immuna dvs. insjuknar inte när de utsätts för smitta. På så sätt avklingar en epidemi när det aktuella smittämnet inte längre finner tillräckligt många offer som kan insjukna och därmed föra smittan vidare. Som jag har framhållit åtskilliga gånger är flockimmuniteten beroende av R0-talet, ju högre R0 desto fler i populationen måste vara immuniserade. Ett enkelt uttryck för det är formeln (1 - (1/R0)) * 100, vilket med R0 = 2,5 ger flockimmunitet när 60% av en population utvecklat (tillräcklig) immunitet. I det läget är de 40% av populationen som inte är immuniserade i någon mening skyddade mot att bli smittade. När det här kan tänkas inträffa för covid-19-epidemin har vet vi egentligen ingenting om.

Sedan kan man ju reflektera över var som är optimalt för en smittspridande organism som ett virus (även om det kan diskuteras om virus är "organismer" i egentlig mening"). Eftersom virusets enda syfte är att fortplanta sig så mycket som möjligt så är ju lång inkubationstid, hög smittsamhet och låg dödlighet en evolutionär fördel. Exempel på detta är gamla humana virus som HPV. Exempel på motsatsen är de afrikanska blödarfebrarna och i viss mån även den ursprungliga SARS-epidemin (kanske även den influensavirusvariant som orsakade den stora mängden dödsfall under spanska sjukans andra våg 1918). Dessa virus är evolutionärt sett alltför dödliga för sitt eget bästa, och därför på sikt inte så framgångsrika även om de hinner göra en hel del skada medan de härjar (för att uttrycka sig försiktigt).
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Enceladus » lör 11 apr, 2020 10:15

dr Cassandra Nojdh skrev:[*]Hur stor är dödligheten? Den verkar vara en tiopotens högre är den vanliga säsongsinfluensan, vilket skulle vara i spannet 2 % (som jämförelse var dödstalet i spanska sjukan ca. 2,5% i Sverige), åtminstone. En del försöker vifta undan detta genom att hävda att det totala antalet sjukdomsfall är underrapporterat, vilken skull dra ned dödstalet.Vi vet inte.

Dödligheten verkar ha kraftigt överskattats i de tidiga rapporterna:

The Spectator skrev:Data from coronavirus deaths in Gangelt suggests an infection mortality rate of 0.37 per cent, significantly below the 0.9 per cent which Imperial College has estimated, or the 0.66 per cent found in a revised study last week.

Jag antar att detta beror på att det totala antalet sjukdomsfall är underrapporterat, men borde inte det ha varit uppenbart från början? :roll:
Enceladus

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 11 apr, 2020 14:04

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:[*]Hur stor är dödligheten? Den verkar vara en tiopotens högre är den vanliga säsongsinfluensan, vilket skulle vara i spannet 2 % (som jämförelse var dödstalet i spanska sjukan ca. 2,5% i Sverige), åtminstone. En del försöker vifta undan detta genom att hävda att det totala antalet sjukdomsfall är underrapporterat, vilken skull dra ned dödstalet.Vi vet inte.

Dödligheten verkar ha kraftigt överskattats i de tidiga rapporterna:

The Spectator skrev:Data from coronavirus deaths in Gangelt suggests an infection mortality rate of 0.37 per cent, significantly below the 0.9 per cent which Imperial College has estimated, or the 0.66 per cent found in a revised study last week.

Jag antar att detta beror på att det totala antalet sjukdomsfall är underrapporterat, men borde inte det ha varit uppenbart från början? :roll:

Ja, jag ser att "skribenten" som saturnusmånen brukar beteckna sina vedersakare, sin vana trogen excellerar i lösryckta citat. Det ovan citerade skrev i slutet av februari, och avslutas med konstaterandet vi vet inte, vilket väl de flesta kan läsa innantill.

Som jag har framhållit tidigare finns det betydande metodproblem med att försöka fastställa dödligheten, CFR, för en pandemi. Den viktigaste är att vi inte har data tillgängliga från tillräckligt långa tidsserier, därför blir studier av det slag som refereras nu mindre intressanta. Vi befinner oss, vilket förtjänar att framhållas, bara drygt två månader in en världsomspännande pandemi vars duration vi inte vet något om. Någorlunda trovärdiga bedömningar av CFR kanske kan göras nästa år. Som jag också tidigare framhållit blir det ändå fråga om grova skattningar. Hur grova skattningarna blir beror på tillgången på empiriska data. I brist på sådana blir frågan om det förekommer under- eller överrapportering mest en fråga om rena gissningar, som t.ex. i den famösa DN-artikeln från chefsförnekaren Anders Björkman, där han hävdade att vi inte kommer att få mer än 1000 dödsfall i Sverige. Man kan lika gärna vända på det och hävda att det förekommer en underrapportering av antalets dödsfall, eftersom långt ifrån alla som avlider är laboratoriebekräftat smittade med sars-cov2. Den tendensen kan mycket väl tänkas komma att förstärkas när sjukhusvårdens alla resurser är uttömda och sjuka människor får ligga och dö hemma, eller på "särskilda vårdboenden".
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wPG ... -av-corona

En politiskt tidskrift som "The Spectator" betraktar jag inte som någon trovärdig källa.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh sön 12 apr, 2020 12:09, redigerad totalt 1 gång.
dr Cassandra Nojdh

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt