Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav Lennart Petersen » tis 20 mar, 2018 3:46

Högersidan skrev:Hoppas på att tekniken utvecklas under ett ansvarstagande och inte trycks ut innan det är helt säkert att använda för att investerare och aktiefolk måste ha sin vinst snabbt. Hur man gör med folket idag som inte vill/har råd att byta till en självkörande bil kommer bli svårt att lösa. Tanken kring självkörande fordon är ju såklart mycket spännande. Kollektivtrafik som kan opereras utan förare 24 / 7, transporter som inte påverkas av den mänskliga faktorn(sömn, felnavigering etc.) och längre resor med egen bil. Nöjet att kunna köra bil kan jag lätt byta in mot ett säkrare och snabbare framförande av trafiken. Dock är detta en framtid på horisonten och kommer nog inte att uppfyllas under min livstid :)

Nu har självstyrande fått ett rejält avbräck sedan den första dödsolyckan inträffat. En kvinna blev överkörd av en självstyrande . Visserligen tycks hon själv delvis varit oaktsam med att gena över gatan men oavsett så blir denna händelse ett stort bakslag. Och förmodligen hjälper det inte om man kommer fram till att självstyrande är typ 10x säkrare än manuell. Ska man introducera en så helt ny trafikmetod måste den vara i det närmaste 100% annars accepteras den inte.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2032
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav BSB101 » tis 20 mar, 2018 7:46

Lennart Petersen skrev:
Högersidan skrev:Hoppas på att tekniken utvecklas under ett ansvarstagande och inte trycks ut innan det är helt säkert att använda för att investerare och aktiefolk måste ha sin vinst snabbt. Hur man gör med folket idag som inte vill/har råd att byta till en självkörande bil kommer bli svårt att lösa. Tanken kring självkörande fordon är ju såklart mycket spännande. Kollektivtrafik som kan opereras utan förare 24 / 7, transporter som inte påverkas av den mänskliga faktorn(sömn, felnavigering etc.) och längre resor med egen bil. Nöjet att kunna köra bil kan jag lätt byta in mot ett säkrare och snabbare framförande av trafiken. Dock är detta en framtid på horisonten och kommer nog inte att uppfyllas under min livstid :)

Nu har självstyrande fått ett rejält avbräck sedan den första dödsolyckan inträffat. En kvinna blev överkörd av en självstyrande . Visserligen tycks hon själv delvis varit oaktsam med att gena över gatan men oavsett så blir denna händelse ett stort bakslag. Och förmodligen hjälper det inte om man kommer fram till att självstyrande är typ 10x säkrare än manuell. Ska man introducera en så helt ny trafikmetod måste den vara i det närmaste 100% annars accepteras den inte.


På vilket sätt är det ett "rejält avbräck" och "ett stort bakslag"? Känns som det är lite väl tidigt att dra några slutsatser hur denna olycka kommer påverka om det ens kommer påverka något på längre sikt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2061
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav TKO » tis 20 mar, 2018 7:58

Olyckan har fått flera aktörer att stoppa provkörningarna med självkörande fordon. Så en viss påverkan har händelsen redan haft...

Vilken långsiktig effekt detta har är naturligtvis allt för tidigt att sia om, vi kan dock konstatera att det som många försäkrat "aldrig kommer att hända" redan har hänt!

tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7885
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav Odd » tis 20 mar, 2018 8:11

Lennart Petersen skrev: Ska man introducera en så helt ny trafikmetod måste den vara i det närmaste 100% annars accepteras den inte.

Nu är det väl extremt svårt att mäta, men än så länge, inklusive denna olycka, så är väl autonomt körande fordon säkra till i stort sett 100%, om man tar hänsyn till antal dödsolyckor/km de varit inblandade i....
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4184
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav TKO » tis 20 mar, 2018 8:17

Odd skrev:
Lennart Petersen skrev: Ska man introducera en så helt ny trafikmetod måste den vara i det närmaste 100% annars accepteras den inte.

Nu är det väl extremt svårt att mäta, men än så länge, inklusive denna olycka, så är väl autonomt körande fordon säkra till i stort sett 100%, om man tar hänsyn till antal dödsolyckor/km de varit inblandade i....


Utan att ha något som helst belägg för saken så tror jag att självkörande fordon än så länge har större antal dödolyckor per (miljontals) kilometer än konventionella fordon.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7885
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav LÅ1 » tis 20 mar, 2018 8:48

Den olycka som det talas om här hade med stor sannolikhet skett även med en förare i bilen. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/poli ... bilens-fel
Bilen var utrustad med flera kameror och bilderna visar, enligt den lokala polisen, hur kvinnan gick ut i gatan på ett sådant sätt att en olycka hade varit svår att undvika även om bilen hanterats av en förare
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12585
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav Odd » tis 20 mar, 2018 9:02

LÅ1 skrev:Den olycka som det talas om här hade med stor sannolikhet skett även med en förare i bilen. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/poli ... bilens-fel


Det luriga är att hitta rätt bias för olycksstatistiken.

Men, även om självkörande fordon är väldigt mycket säkrare än förarstyrda fordon så är det en annan typ acceptansnivå som måste övervinnas. Eller i klartext, folk behöver en människa att skylla olyckan på. När självkörande fordon blir allmänt förekommande så måste vi nog även acceptera att olyckor händer utan att det är någons fel och att ingen helt enkelt kan hängas. Men försök att övertyga anhöriga om det...

Jämför med flygolyckan över Überlingen där den ena pilotbesättningen inte litade på automatiken som skulle undvika olyckor, varvid olyckan skedde. Där var det en anhörig som helt enkelt inte kunde acceptera att det var ett människa-maskin-misstag som orsakade olyckan utan skyllde på trafikledaren.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4184
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav Lennart Petersen » tis 20 mar, 2018 16:27

LÅ1 skrev:Den olycka som det talas om här hade med stor sannolikhet skett även med en förare i bilen. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/poli ... bilens-fel
Bilen var utrustad med flera kameror och bilderna visar, enligt den lokala polisen, hur kvinnan gick ut i gatan på ett sådant sätt att en olycka hade varit svår att undvika även om bilen hanterats av en förare

Tänkbart men det hindrar inte att olyckan får stor uppmärksamhet och det blir stora misstankar mot detta sätt att köra.
Vi kan jämföra med flyget som måste ha extremt hög säkerhetsnivå annars skulle inte folk våga flyga. Att det kanske är mångdubbla risken att köra bil hindrar inte flygrädda från att köra bil i stället för att flyga. Psykologin handlar förmodligen om att vi måste lita på andra och inte på sig själv och vi har ingen möjlighet att själva påverka. För flyg är vi helt utlämnade åt andra däruppe, för tåg vet vi att vi i alla fall är kvar på marken och kanske kan kliva ut om vi överlevt en krasch .
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2032
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav Hans Wibacke » tis 20 mar, 2018 16:57

LÅ1 skrev:Den olycka som det talas om här hade med stor sannolikhet skett även med en förare i bilen. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/poli ... bilens-fel
Bilen var utrustad med flera kameror och bilderna visar, enligt den lokala polisen, hur kvinnan gick ut i gatan på ett sådant sätt att en olycka hade varit svår att undvika även om bilen hanterats av en förare

Bilen hade dessutom en "backup driver" som skulle ha kunnat ingripa om hen hade reagerat på situationen. En av kamerorna som bilen var utrustad med var riktad mot denna "backup driver" så om hen varit ouppmärksam borde inspelningen visa detta, antar jag.

Jag är mest förundrad över att bilen körde något för fort (38 mph på en väg där hastighetsbegränsningen är 35 mph). Man tycker ju att automatiken inte borde tillåta detta. Det är ju ändå typ 5 km/h för fort.

Källa: https://www.sfchronicle.com/business/ar ... 765481.php
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 425
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav LÅ1 » tis 20 mar, 2018 17:36

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Den olycka som det talas om här hade med stor sannolikhet skett även med en förare i bilen. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/poli ... bilens-fel
Bilen var utrustad med flera kameror och bilderna visar, enligt den lokala polisen, hur kvinnan gick ut i gatan på ett sådant sätt att en olycka hade varit svår att undvika även om bilen hanterats av en förare

Tänkbart men det hindrar inte att olyckan får stor uppmärksamhet och det blir stora misstankar mot detta sätt att köra.
Vi kan jämföra med flyget som måste ha extremt hög säkerhetsnivå annars skulle inte folk våga flyga. Att det kanske är mångdubbla risken att köra bil hindrar inte flygrädda från att köra bil i stället för att flyga. Psykologin handlar förmodligen om att vi måste lita på andra och inte på sig själv och vi har ingen möjlighet att själva påverka. För flyg är vi helt utlämnade åt andra däruppe, för tåg vet vi att vi i alla fall är kvar på marken och kanske kan kliva ut om vi överlevt en krasch .

Helt korrekt. Möjligen kan man invända att människors minne kan vara kort även i sådana här fall.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12585
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav Enceladus » ons 21 mar, 2018 1:49

Hans Wibacke skrev:
LÅ1 skrev:Den olycka som det talas om här hade med stor sannolikhet skett även med en förare i bilen. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/poli ... bilens-fel
Bilen var utrustad med flera kameror och bilderna visar, enligt den lokala polisen, hur kvinnan gick ut i gatan på ett sådant sätt att en olycka hade varit svår att undvika även om bilen hanterats av en förare

Bilen hade dessutom en "backup driver" som skulle ha kunnat ingripa om hen hade reagerat på situationen. En av kamerorna som bilen var utrustad med var riktad mot denna "backup driver" så om hen varit ouppmärksam borde inspelningen visa detta, antar jag.

Jag är mest förundrad över att bilen körde något för fort (38 mph på en väg där hastighetsbegränsningen är 35 mph). Man tycker ju att automatiken inte borde tillåta detta. Det är ju ändå typ 5 km/h för fort.

Källa: https://www.sfchronicle.com/business/ar ... 765481.php


Enligt den andra bilden inträffade olyckan här. Hastighetsbegränsningen ser ut att vara 45 mph.
Enceladus
 
Inlägg: 2616
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav Claes Thure Moberg » ons 21 mar, 2018 12:13

Självfallet kommer inte en enstaka olycka att stoppa utvecklingen mot självkörande fordon. Det kommer inte heller den andra, tredje eller fjärde eller tionde olyckan att göra. Vi har nu haft människokörda fordon i 100 år och fortfarande sker det olyckor dagligen. Antalet människor som dödas i trafikolyckor överstiger antalet döda i flyg-, järnvägs- och sjöfartsolyckor "sky high". Liksom det överstiger antalet som dödas i terrorattacker. Trots detta fortsätter vi att köra bil.

Den ekonomiska vinst som kan hämtas hem av självkörande bilar är ju så stor att den utvecklingen inte kommer att stoppas. Med den följden att miljoner av chaufförer med tiden blir arbetslösa.

Skall vi se till trådens ämne så tror jag att självkörande bilar en gång när utvecklingen kommit tillräckligt långt kommer att innebära höjd trafiksäkerhet samt en situation där alla fordon följer trafikreglerna och håller hastighetsgränserna. Men dit är det fortfarande långt att vandra. Det som kommer att bli ett stort problem är mixad trafik där självkörande fordon blandas med förarkörda fordon. Och där är det nog de förarkörda fordonen som "fockar upp" trafiksituationen. Till exempel där förare irriterar sig över det långsamma och försiktiga framförande som de automatiska fordonen kommer att ha - i vart fall i början.

Sedan kan vi nog räkna med att precis som med all annan teknik så kan fingerfärdiga personer omprogrammera även de automatiska fordonen så de "speedas upp" och får en mer aggresiv körstil. Med de följder som detta kan få.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 735
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav LÅ1 » ons 21 mar, 2018 14:03

Claes Thure Moberg skrev:Skall vi se till trådens ämne så tror jag att självkörande bilar en gång när utvecklingen kommit tillräckligt långt kommer att innebära höjd trafiksäkerhet samt en situation där alla fordon följer trafikreglerna och håller hastighetsgränserna. Men dit är det fortfarande långt att vandra. Det som kommer att bli ett stort problem är mixad trafik där självkörande fordon blandas med förarkörda fordon. Och där är det nog de förarkörda fordonen som "fockar upp" trafiksituationen. Till exempel där förare irriterar sig över det långsamma och försiktiga framförande som de automatiska fordonen kommer att ha - i vart fall i början.

Risken är ju att alla andra trafikanter, inklusive fotgängare, lär sig att de självkörande bilarna är "snälla" och kommer att utnyttja det, så att dessa ideligen blir stoppade av människor som går över gatan eller bilar som tränger sig före i korsningar etc.

Claes Thure Moberg skrev:Sedan kan vi nog räkna med att precis som med all annan teknik så kan fingerfärdiga personer omprogrammera även de automatiska fordonen så de "speedas upp" och får en mer aggresiv körstil. Med de följder som detta kan få.

Att folk kommer att "jailbreaka" bilarna kan ju bli ett problem. Här måste nog till tvingande säkerhetssystem så att bilarnas system återställer sig självt vid oauktoriserad uppdatering, alternativt vägrar att starta bilen.
Och kommer de ändå ut i trafiken med med förändrad programvara som påverkar körstil, hastighet och liknande så borde (den automatiska) trafikövervakningen genast slå larm.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12585
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav BSB101 » tor 22 mar, 2018 14:47

TKO skrev:Vilken långsiktig effekt detta har är naturligtvis allt för tidigt att sia om, vi kan dock konstatera att det som många försäkrat "aldrig kommer att hända" redan har hänt!


Hur många är "många"? Att det funnits en och annan optimist håller jag med om men att det skulle varit en spridd uppfattning har i alla fall inte jag upplevt. Det har mer handlat om att självkörande bilar på sikt skulle köra bättre än människa förare, inte att självkörande bilar skulle minska antalet olyckor till noll.

Vi ska även komma ihåg att det är människor som sitter och programmerar alla dessa system...
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2061
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav TKO » tor 22 mar, 2018 16:37

BSB101 skrev:
TKO skrev:Vilken långsiktig effekt detta har är naturligtvis allt för tidigt att sia om, vi kan dock konstatera att det som många försäkrat "aldrig kommer att hända" redan har hänt!


Hur många är "många"? Att det funnits en och annan optimist håller jag med om men att det skulle varit en spridd uppfattning har i alla fall inte jag upplevt. Det har mer handlat om att självkörande bilar på sikt skulle köra bättre än människa förare, inte att självkörande bilar skulle minska antalet olyckor till noll.

Vi ska även komma ihåg att det är människor som sitter och programmerar alla dessa system...



"Många" är fler än "några" men färre än "alla".

Exempel på användning - "Många resenärer fick kortare restid när SL införde pendeltåg som kör förbi några mindre stationer i Sollentuna, medan några tyckte det var pissdåligt. Man kan inte glädja alla!"

upplyser
Thomas K Ohlsson
(jourhavande modesrmålslärare)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7885
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav Lennart Petersen » tor 22 mar, 2018 18:15

Det handlar nog om olika acceptans , det har sagt någonstans att om cykeln uppfunnits idag hade den omgående förbjudits som farlig och kanske fått användas på cirkus eller så. Men liksom bilen har vi den i vardaglig användning sedan nästan en forntid. För bilen så hade vi för drygt 50år sedan över 1000 döda årligen i vägtrafiken , en olycka var nästan en banal vardagshändelser. Trots långt större volym har vi idag något över 200 om året och en svår olycka är en riksnyheter. Vi har väsentligt högre krav på säkerhet. Men för något helt nytt , som självstyrande, finns det knappast någon tolerans för något annat än så total säkerhet som möjligt. Annars kommer ingen anförtro sig åt en automatbil och det oaktat om en vanlig är farligare. Det är väl lätt inse att många känner obehag för det automatiska. Fast kommer man till ett stadium där det blir i det närmaste 100% så kan det bli något. Utan att tänka på det så noga så finns det ett automatiskt transportsystem som många anförtror sig åt dagligen nämligen hiss, men jag tror inte man haft förtroende för det om det inte varit så gott som 100% säkert åka hiss. Det värsta som kan ske är att det blir stopp och att jour får åka ut.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2032
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav BSB101 » fre 23 mar, 2018 9:09

TKO skrev:
BSB101 skrev:
TKO skrev:Vilken långsiktig effekt detta har är naturligtvis allt för tidigt att sia om, vi kan dock konstatera att det som många försäkrat "aldrig kommer att hända" redan har hänt!


Hur många är "många"? Att det funnits en och annan optimist håller jag med om men att det skulle varit en spridd uppfattning har i alla fall inte jag upplevt. Det har mer handlat om att självkörande bilar på sikt skulle köra bättre än människa förare, inte att självkörande bilar skulle minska antalet olyckor till noll.

Vi ska även komma ihåg att det är människor som sitter och programmerar alla dessa system...



"Många" är fler än "några" men färre än "alla".


Med andra ord så använder du ordet "många" i detta fall för att sälja in din sanning utan att egentligen veta hur verkligheten är. Det kan vara bra att kunna specialisera mer än att det rör sig om mer än noll procent men färre än 100 procent. Blir rätt meningslöst annars att "snacka" om antal.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2061
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav BSB101 » fre 23 mar, 2018 9:14

Lennart Petersen skrev:Det handlar nog om olika acceptans , det har sagt någonstans att om cykeln uppfunnits idag hade den omgående förbjudits som farlig och kanske fått användas på cirkus eller så.


Det påstås så mycket nu för tiden.

Men för något helt nytt , som självstyrande, finns det knappast någon tolerans för något annat än så total säkerhet som möjligt. Annars kommer ingen anförtro sig åt en automatbil och det oaktat om en vanlig är farligare. Det är väl lätt inse att många känner obehag för det automatiska.


Varför skulle människan idag vara annorlunda än människan för drygt hundra år sedan? Bilen fick snabbt acceptant trots olyckor och det är jag övertygad om att den förarlösa bilen kommer få också även om man inte når upp till 100 procent säkerhet. Så länge den förarlösa bilen blir bättre än dagens människokörda bilar kommer den bli accepterad. Redan idag lägger vi våra liv i händer på maskiner och även om det i visa fall finns en människa bakom som kan gripa in gör detta inte så mycket för säkerheten (i alla fall inte till det positiva).
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2061
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav TKO » fre 23 mar, 2018 10:06

BSB101 skrev:Med andra ord så använder du ordet "många" i detta fall för att sälja in din sanning utan att egentligen veta hur verkligheten är. Det kan vara bra
att kunna specialisera mer än att det rör sig om mer än noll procent men färre än 100 procent. Blir rätt meningslöst annars att "snacka" om antal.


Jag tror att de allra flesta förtog vad jag menade i mitt ursprungliga inlägg - att kräva kvantifiering ner på procentnivå är ju rent av löjligt!

("Många sollentunabor är lite kinkiga" är ett annat användningsexempel")

hälsar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7885
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inläggav BSB101 » fre 23 mar, 2018 17:47

TKO skrev:
BSB101 skrev:Med andra ord så använder du ordet "många" i detta fall för att sälja in din sanning utan att egentligen veta hur verkligheten är. Det kan vara bra
att kunna specialisera mer än att det rör sig om mer än noll procent men färre än 100 procent. Blir rätt meningslöst annars att "snacka" om antal.


Jag tror att de allra flesta förtog vad jag menade i mitt ursprungliga inlägg - att kräva kvantifiering ner på procentnivå är ju rent av löjligt!


Du läser uppenbarligen vad jag skriver men du kanske ska ta dig tid att förstå det också? När har jag krävt "kvantifiering ner på procentnivå"? Det enda jag efterfrågar är något mer precist än att det kan vara mellan noll och hundra procent. För när man använder ett ord som "många" gör man anspråk på att åsikten man framför delas av en större grupp och då kan det vara bra att dels ha någon form av stöttning till påståendet samt ange på ett ungefär hur stor denna grupp är.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2061
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst