Enceladus skrev:Claes Thure Moberg skrev:Frågan gäller "Kommer Österleden att byggas". Inte något i stil med att "bör" Österleden att byggas. Själv tror jag: "Aldrig i h****e". I vart fall inte inom si så där 50 år. Rent personligen anser jag att Österleden borde byggas - snarast, men jag har inte den beslutsrätten. Medan de partier som styr i inblandade Kommuner och i Länet aldrig kommer att anslå de pengar som skall till. Detta helt enkelt därför att vi snackar om en fråga som inte har tryck underifrån. Man vinner helt enkelt inte val på att förespråka en Österled. Vilket är en helt annan sak jämfört med om samhället faktiskt skulle ha nytta av den.
Den nu förda bostadspolitiken har inneburit att ett flertal kommuner badar i pengar. Vad politikerna tänker göra med pengarna beror till stor del på vilka politiker vi väljer, men det är så mycket pengar att vissa
inte riktigt vet vad som ska göras med dem.
Nu är du där igen, att visa kommuner har gått med ett överskott några år betyder inte att man "badar" i pengar. Vi är även in i en lågkonjunktur samtidigt som kostnader för exempelvis vård och omsorg. Finns flera rapporter från SKL angående detta och innan du fortsätter att tala om att kommunerna "badar" i pengar bör du läsa dessa.
LÅ1 skrev:För övrigt är väl C inget högerparti! Utan ett mittenparti!
Nej, C är inget mittenparti, lika lite som L är liberaler.
Anders Hanquist skrev:Finns det egentligen några riktiga "högerpartier" i Sverige, med internationella mått mätt. Konservativa amerikanare skulle nog nästan se Moderaterna som några slags förskräckliga "commies".
Det mest relevanta måste väl ändå vara att jämföra partierna som finns i Sverige med varandra? Annars blir det rätt meningslöst. För övrigt är det att förenkla lite väl mycket att dela upp partierna efter någon tänkt höger-vänster-skala.