Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inläggav twr » mån 01 jan, 2018 11:55

En bro i Ringvägens förlängning mot Djurgården är en idé från tidigt 1900-tal, om jag minns rätt. 1948 hölls en tävling om Österbron, som då hade flyttat ut till Nacka. En vacker hängbro vann tävlingen. I 1960 års trafikledsplan ingick Österbron. I Dennispaketet 1992 hade det blivit en tunnel, Österleden. Detta är nu den enda del av ringleden som inte är byggd. I Trafikverkets nuvarande utredningar tar tunneln en stor sväng österut för att komma ned på tillräckligt djup för att vara bergtunnel. I den nu avslutade Sverigeförhandlingen blev det inget avtal om vägen. Ett helt annat förslag kommer från organisationen Yimby, som föreslår en Österbro http://www.yimby.se/osterbron/, som har placerats öster om Södra Djurgården, för att bli mindre politiskt känslig.

Jag tänker att något som har planerats så länge kommer att byggas förr eller senare (i någon form). Men jag kanske har fel i den tanken? Inget är säkert, och i närtid blir det väl antagligen inte.

Här frågar jag alltså främst om vi tror att det överhuvudtaget kommer att byggas en förbindelse för vägtrafik. Om det sedan skulle bli av finns det olika sätt att baka in kollektivtrafik i projektet, men det kanske vi (om intresse finns) ska diskutera i andra kategorier (det finns redan trådar om detta).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inläggav BSB101 » mån 01 jan, 2018 14:28

Kommer nog byggas till slut då den behövs. Kommer troligtvis dock inte bli som bro utan tunnel och bra är det. Finns betydligt mer trevliga saker att använda markyta till speciellt i en stad.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Enceladus » tis 02 jan, 2018 0:36

Jag gissar också att den kommer att byggas, men lite längre fram i tiden. Inom loppet av några decennier kommer befolkningen likväl att fördubblas i storstadsregionen. Vid den tiden har den största delen av samhället förhoppningsvis insett att massbilism inte är en långsiktig lösning, varför tunneln eller bron primärt utformas för kollektivtrafik, d.v.s. spårtrafik (valet av trafikslag spelar mindre roll). Notera att förbifarten inte är utformad för kollektivtrafik - bussramper räcker inte.
Enceladus

Inläggav BSB101 » tis 02 jan, 2018 18:40

Även i framtiden kommer människan ha behov av att förflytta sig individuellt. Med andra kommer både cykel, kollektivtrafik, bil och olika transportpoolslösningar behövas. På korta avstånd cykel/gång och på längre avstånd kollektivtrafik men det kommer alltid finnas ett behov av folk att förflytta sig längre sträckor men inte ens med "Pomperipossa-skatt" kommer vi kunna bygga ut kollektivtrafiken så mycket. Visst, inrikespass för att passera sockengränsen kan vi alltid införa men det hoppas jag inte ens du tycker är en bra idé.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Enceladus » ons 03 jan, 2018 13:18

Ja, det är en förutsättning att biltrafiken står för finansieringen av förbindelsen (inklusive kollektivtrafikdelen). Men det har nog de flesta redan insett vid det här laget.
Enceladus

Inläggav ADDE » ons 03 jan, 2018 17:47

Ingen som har tänkt att dra tunneln norra länken-Larsberg-Skurusund? Det borde ge lidingö en enorm vinst. idag missar österleden lidingö helt!

Visst trafikringen kanske inte blir så lockande när leden befinner sig så pass långt ut, men där finns det andra vinster att ta ut!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav twr » ons 03 jan, 2018 17:57

ADDE skrev:Ingen som har tänkt att dra tunneln norra länken-Larsberg-Skurusund? Det borde ge lidingö en enorm vinst. idag missar österleden lidingö helt!

Visst trafikringen kanske inte blir så lockande när leden befinner sig så pass långt ut, men där finns det andra vinster att ta ut!

Vägverkets förstudie för "Östlig förbindelse" jämförde många olika alternativ, bland annat via Lidingö. Detta alternativ valdes bort. Varför minns jag inte.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Återgå till Ordet är fritt