Snöproblem i Stockholm

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inläggav daniel_s » ons 22 nov, 2017 21:06

LÅ1 skrev:"individuellt styrda elmotorer på varje hjul" låter intressant. Då kan man väl får till något som liknar differentialspärr automatiskt vid slirning.


Tja, vad är egentligen det bästa sättet att tvinga två elmotorer till samma varvtal - är det att styra dem individuellt eller att INTE styra dem individuellt? (Svar: den mest effektiva lösningen är även i detta fall en mekanisk differentialspärr! Dock klarar en typisk SL-bussförare aldrig att handha en sådan buss utan att köra sönder den så det är bara att glömma! :mrgreen: )

LÅ1 skrev:(Finns det något begrepp som är motsatsen till frambygd? Bakbygd?)


Lastbilar som inte är frambyggda brukar kallas "normalbyggda". (Ett bättre uttryck vore kanske "torpedbyggd"?)
daniel_s
 
Inlägg: 11374
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Snöproblem i Stockholm

Inläggav Harald » ons 22 nov, 2017 22:49

Två asynkronmotorer som matas från samma strömriktare kommer ju att gå med samma varvtal, nästan i alla fall. Man kan i vart fall inte få situationen som man kan få med en differential, d.v.s. att ett hjul står stilla medan det andra spinner.
Harald
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Snöproblem i Stockholm

Inläggav leifd » tor 23 nov, 2017 16:03

Harald skrev:Två asynkronmotorer som matas från samma strömriktare kommer ju att gå med samma varvtal, nästan i alla fall. Man kan i vart fall inte få situationen som man kan få med en differential, d.v.s. att ett hjul står stilla medan det andra spinner.


Vad händer om en av dessa motorer tvingas stanna, tex av ett rent mekaniskt hinder..?
Fortsätter den andra att jobba och den stoppade brinner upp kanske...
Antar ju att man måste ha något skydd, för att förhindra överhettning och brand. Får man då effekten att allt stannar..?
Är från "Peking", bor i "Grönsåpa" som ligger i "Okka".
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4198
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Snöproblem i Stockholm

Inläggav Harald » tor 23 nov, 2017 16:47

Det beror på hur kretsarna är konstruerade. En asynkronmotor är i princip en transformator, med statorlindningen som primärlindning och den kortslutna rotorlindningen som sekundärlindning. Om rotorn tvingas stå stilla, så kommer det att bli hög ström i den och därmed också i statorlindningen. I vanliga fall (nätanslutna motorer) har ju varje motor ett eget skydd som slår ifrån vid överström. I det här fallet är det kanske troligare att man har ett gemensamt skydd som stoppar omriktaren. Om en motor är mekaniskt låst, så har man ju knappast någon orsak att ha drivning på den eller de övriga.
Harald
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Snöproblem i Stockholm

Inläggav Stefan Widén » tor 23 nov, 2017 17:13

Efter denna utläggning om elmotorer på bussar kan vi återgå till snön.

Så här var det.... L7 och L21 gick klockrent vilket gläder mig som snögeneral på SS! :D :D

Väderprognosen förutspådde snö, ca 4-5 cm över sthlm (SMHI betalprognoserna). snötäcket skulle komma upp i nivåerna vid ca 8 tiden. Nu vart det annorlunda då snön började tidigare och det kom drygt dubbelt så mycket. Det som var väghållarnas stora misstag var att man missbedömde markens temperatur. De kalla nätterna hade fått kylan att gå ner och när snön kom så packade den sig och kyldes ned av marken vilket kan liknas som en konstfrusen isbana. Väghållarna borde insett att man skulle behöva halkbekämpat i tid med salt. Och japp man får fortfarande salta i sthlm speciellt på bussgator, men även cykelstråken saltas.

Att spekulera i varför väghållarna med sina UE inte har den kapaciteten att komma ut med fordonen när det verkligen behövs är ingen idé då vi inte har bakgrunden. Men om avtalen för entreprenörerna är offentliga är det väl bara att gräva för den nyfikne.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2247
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Snöproblem i Stockholm

Inläggav TKO » tor 23 nov, 2017 18:58

Och som vanligt vet signaturen 'Inge' bäst. Undrar vem som döljer sej bakom denna signatur - det måste ju vara en person med framträdande roll i vårt samhälle!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7585
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Snöproblem i Stockholm

Inläggav BSB101 » tor 23 nov, 2017 19:50

Har SL/dess underlev. ingen pli på Stockholms kommun? I Sollentuna vräker man ut salt på bussgatorna så fort någon bara nämner ordet snö. Ploga dessa bussgator har man man dock slutat med så alla med två- och fyrhjuliga fordon utan motor undanbes, i alla fall till vädermakterna renast bort slasket.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1960
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Snöproblem i Stockholm

Inläggav daniel_s » lör 25 nov, 2017 19:06

Pli?!? Nu är ju (tyvärr) inte Stockholms stad underordnad landstinget på något vis, utan de gör lite som de vill med sina gator. Men ett visst samarbete finns väl trots allt. (Sen kan man ju fråga sig om staden har pli på sina entreprenörer...)

Om det är bättre i Sollentuna så är det väl bara att gratulera till att något är bra där :mrgreen:
daniel_s
 
Inlägg: 11374
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Föregående

Återgå till Ordet är fritt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst