Sida 3 av 4

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: tor 27 jun, 2019 14:51
av Harald
TKO skrev:Om vi tittar på ett cykellopp så har även cyklisterna i damklassen cyklar med triangelram...
Medan postiljoner oavsett kön har cyklar med öppen ram.

Aha, det är därför det är farttävling på cykelbanorna. Man kanske skulle byta symbol till en postcykel.

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: sön 30 jun, 2019 21:52
av LÅ1
Det finns fler felskyltningar när det gäller cykeltrafik, eller snarare utebliven skyltning. De flesta av Stockholms stads cykelbanor byggs för att vara enkelriktade. Åtminstone i innerstaden. Men ytterst få skyltas med enkelriktningsskylt. Är det cykelfält så säger det väl sig självt, vi har högertrafik i Stockholm, likt övriga Sverige. Men är det cykelbana, skilt från körbanorna för motorfordon, så är ju dessa per definition dubbelriktade om de inte är skyltade som enkelritade.

Och det förekommer att kombinerade gång- och cykelbanor skyltas inkonsekvent. Från ena hållet säger skylten att det är gemensamt utrymme, medan det från andra hållet skyltas som om de finns en vit linje som skiljer gångbana från cykelbana. Ibland finns linjen, ibland inte. Och ibland kan man ana att det har funnits en.

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: lör 17 aug, 2019 12:12
av LÅ1
Här är ett blogginlägg om skyltning med undantag. "Även Trafikverket gör som Stockholms Stad - och skyltar förbud med undtantag".

En fråga: Visst är det väl så att vissa trafikskyltar inte gäller spårvagnstrafik, även om text med undantag för spårvagn saknas? Om så vad gäller för C1, alltså "enkelriktningsskylten"?

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: lör 17 aug, 2019 12:53
av X12
LÅ1 skrev:En fråga: Visst är det väl så att vissa trafikskyltar inte gäller spårvagnstrafik, även om text med undantag för spårvagn saknas? Om så vad gäller för C1, alltså "enkelriktningsskylten"?

Så vitt jag vet är grundregeln att inga vägmärken gäller för spårvagn. Undantagen är skyltar som anger väjningsplikt, stopplikt eller hastighetsgräns, och det är tillåtet att skylta undantag för spårvagnar vid dessa skyltar.

Vägmärken har ju oftast en betydelse som anger hur fordon ska bete sig, men spårvagnar är inget fordon enligt Trafikförordningen. De tre skyltar som även omfattar spårvagnar (väjning, stopp och hastighet) finns istället omnämnda i "Förordning om säkerhet vid tunnelbana och spårväg".

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: lör 24 aug, 2019 13:43
av kildor
Hur funkar det med parkering på tidigare enkelriktade gator som skyltats om med vägmärke C3 (förbud mot motorfordonstrafik) i syfte att tillåta dubbelriktad cykeltrafik? I Stockholm där gatorna fortfarande är "enkelriktade" (med undantag för cykel) känns det tydligt att man får parkera på vänster sida. Men hur fungerar det i andra städer? Parkering på vänster sida är ju bara tillåtet på höger sida i färdriktningen. Min minnesbild av hur det var i Stockholm innan den senaste omskyltningen var att man parkerade på båda sidor av vägen trots avsaknad av skylten för enkelriktad trafik. Var det verkligen tillåtet?

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: lör 24 aug, 2019 19:30
av daniel_s
kildor skrev:Min minnesbild av hur det var i Stockholm innan den senaste omskyltningen var att man parkerade på båda sidor av vägen trots avsaknad av skylten för enkelriktad trafik. Var det verkligen tillåtet?


Ja, för sedan väldigt många år är alla parkeringsplatser i Stockholms innerstad skyltade med vägmärken, och vägmärke gäller före regel, så om det sitter vägmärken som anger att parkering är tillåten på vänster sida av gatan (vilket det alltid gör i de fall som var aktuella här) så får man parkera där.

Sedan är det ju givetvis ett riskabelt arrangemang att tillåta motriktad cykling på en sådan gata, alldeles oavsett hur det skyltas, bl a eftersom den som med en vänsterstyrd bil svänger ut från en parkeringsplats på vänster sida av gatan har rätt svårt att upptäcka en cyklande som kommer från fel håll. Det kan även vara rätt trångt att mötas på sådana gator. Men nu styrs ju inte den här cykelgrejen i Stockholm av några som helst förnuftiga överväganden, utan det handlar bara om en policy, som till varje pris ska gå före allt annat. Och då får det väl kosta ett eller annat liv i värsta fall!

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: sön 25 aug, 2019 12:23
av BSB101
Policyn att tillåta fordon med förbränningsmotorer puttra omkring tillåts att kosta många liv per år utan några högljudda protester.

En stor fördel för den utsvängande ouppmärksamma bilisten är att cyklisten kommer komma framifrån och inte bakifrån.

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: sön 25 aug, 2019 22:02
av kildor
daniel_s skrev:Ja, för sedan väldigt många år är alla parkeringsplatser i Stockholms innerstad skyltade med vägmärken, och vägmärke gäller före regel, så om det sitter vägmärken som anger att parkering är tillåten på vänster sida av gatan (vilket det alltid gör i de fall som var aktuella här) så får man parkera där.

Tack! Lite otydligt är det när det finns två undantag från regeln om att parkering endast är tillåten på höger sida (järnväg- eller spårvägsspår på höger sida, eller enkelriktad väg) och vägmärke inte anges som ett av undantagen. Men jag har hittat det nu i vägmärkesförordningen.

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: tor 20 feb, 2020 15:40
av LÅ1

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: tor 20 feb, 2020 20:26
av Verspieder
Stockholm Direkt skrev:Det kan bli att staden går tillbaka på nytt till att skylta med "motortrafik förbjuden".
– Vi ska diskutera det men det rimliga är kanske att gå tillbaka till den skyltningen. Problemet med den är att bilisterna inte förstår trafikreglerna. De skapar större problem än vad Transportstyrelsen pratar om, säger han.


Jag förstår fortfarande inte varför just Stockholms bilister inte förstår skylten "motortrafik förbjuden", medan den fungerar i hela övriga Sverige.

En äldre artikel som berättar om just denna svårighet... i just Stockholm.
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... t6wmlwH9w/

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: tor 20 feb, 2020 21:51
av kildor
Och jag förstår fortfarande inte varför man i Sverige inte får skylta på samma tydliga sätt som i många andra länder.

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: tor 20 feb, 2020 22:44
av LÅ1
Verspieder skrev:
Stockholm Direkt skrev:Det kan bli att staden går tillbaka på nytt till att skylta med "motortrafik förbjuden".
– Vi ska diskutera det men det rimliga är kanske att gå tillbaka till den skyltningen. Problemet med den är att bilisterna inte förstår trafikreglerna. De skapar större problem än vad Transportstyrelsen pratar om, säger han.


Jag förstår fortfarande inte varför just Stockholms bilister inte förstår skylten "motortrafik förbjuden", medan den fungerar i hela övriga Sverige.

En äldre artikel som berättar om just denna svårighet... i just Stockholm.
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... t6wmlwH9w/

Eller också vill man inte förstå. Ungefär som cyklister inte förstår, eller inte vill förstå, betydelsen av märket C2 Förbud mot trafik med fordon.
Bild
Och det verkar som de som planerar skyltning vid omledning av trafik inte gör det heller. Just nu finns det en orange skylt som hänvisar cykeltrafik mot Kattarinavägen att köra Peter Myndes backe ner från Götgatan till Ryssgården. Men man låter skylten som förbjuder fordonstrafik sitta kvar. Den borde förstås ersättas med skylten som förbjuder motortrafik!

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: fre 21 feb, 2020 10:50
av Verspieder
kildor skrev:Och jag förstår fortfarande inte varför man i Sverige inte får skylta på samma tydliga sätt som i många andra länder.


Varför är skylten "motortrafik förbjuden" tillräckligt tydlig i övriga Sverige, men inte i Stockholm?

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: fre 21 feb, 2020 13:07
av kildor
Verspieder skrev:
kildor skrev:Och jag förstår fortfarande inte varför man i Sverige inte får skylta på samma tydliga sätt som i många andra länder.


Varför är skylten "motortrafik förbjuden" tillräckligt tydlig i övriga Sverige, men inte i Stockholm?

Det menar jag att den inte är. "Förbud mot motorfordon" är inte samma sak som "Förbjuden infart, gäller ej cykel". Det senare är mycket tydligare vad det handlar om.

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: fre 21 feb, 2020 19:20
av Odd
Motortrafik förbjuden gäller i praktiken endast om samtliga infarter till det avsedda området är försedda med märket, i andra fall så betyder det i praktiken endast förbud mot infart men ett fordon som redan är inne kan utan restriktion i samtliga riktningar.

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: fre 21 feb, 2020 23:40
av daniel_s
Jag tycker att ni ska börja med att läsa vad vägmärkena verkligen heter. 2007:90 heter vägmärkesförordningen.

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: lör 22 feb, 2020 8:46
av kildor
Odd skrev:Motortrafik förbjuden gäller i praktiken endast om samtliga infarter till det avsedda området är försedda med märket, i andra fall så betyder det i praktiken endast förbud mot infart men ett fordon som redan är inne kan utan restriktion i samtliga riktningar.

Jo, och det är ju bland annat därför som respekten för förbudet blir så dålig. Skylten förbjuden infart sätts upp när det skulle vara direkt olämpligt eller farligt att köra in (t.ex. vid enkelriktad trafik), och har därför ett mycket bättre signalvärde. Bättre då att använda den skylten, med tilläggstavla gäller ej cykel, om det är just detta som avses. Och det gör man som sagt i flera andra europeiska länder.

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: lör 22 feb, 2020 9:30
av daniel_s
kildor skrev:
Odd skrev:Motortrafik förbjuden gäller i praktiken endast om samtliga infarter till det avsedda området är försedda med märket, i andra fall så betyder det i praktiken endast förbud mot infart men ett fordon som redan är inne kan utan restriktion i samtliga riktningar.

Jo, och det är ju bland annat därför som respekten för förbudet blir så dålig. Skylten förbjuden infart sätts upp när det skulle vara direkt olämpligt eller farligt att köra in (t.ex. vid enkelriktad trafik), och har därför ett mycket bättre signalvärde. Bättre då att använda den skylten, med tilläggstavla gäller ej cykel, om det är just detta som avses. Och det gör man som sagt i flera andra europeiska länder.


Problemet är ju just att det är direkt olämpligt och farligt att ha cyklar som kör åt fel håll på en enkelriktad gata. Den trafik som kör åt ”rätt” håll är t ex inte ålagd att hålla så långt till höger att en mötande får plats.

Om det ska få förekomma cyklar i motsatt riktning så kan gatan helt enkelt inte vara enkelriktad.

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: lör 22 feb, 2020 11:48
av kildor
daniel_s skrev:Problemet är ju just att det är direkt olämpligt och farligt att ha cyklar som kör åt fel håll på en enkelriktad gata. Den trafik som kör åt ”rätt” håll är t ex inte ålagd att hålla så långt till höger att en mötande får plats.

Det är ju inte speciellt smart att hålla till vänster på en gata med mötande trafik :D

Visst, nuvarande regler föreskriver att man ska hålla till vänster om man ska svänga vänster från en enkelriktad gata. Men det får man väl ändra på, helt enkelt! Alternativt ändra skyltningen med pilskyltar där gatan börjar till något annat. Men i slutet på gatan är det oavsett lösning tydligast med skylt C1 (förbjuden infart) + gäller ej cykel, istället för skylt C3 (motortrafik förbjuden).

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

InläggPostat: lör 22 feb, 2020 15:58
av Hans Wibacke
Så här ser det ut i Åbo.
forbjuden-korriktning-i-abo-1.jpg
Enkelriktat för bilar, men inte för cyklar. Skyltning i Åbo.
forbjuden-korriktning-i-abo-1.jpg (78.17 KiB) Visad 339 gånger

forbjuden-korriktning-i-abo-2.jpg
Enkelriktat för bilar, men inte för cyklar. Skyltning i Åbo.
forbjuden-korriktning-i-abo-2.jpg (135.77 KiB) Visad 339 gånger

Personligen tycker jag att den skyltning som tillämpats i Stockholm är bra, men att det som cyklist känns lite riskabelt om kantparkering är tillåten (på "fel" sida).