En och man

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: En och man

Inläggav Odd » tis 02 jan, 2018 7:41

Frågan är; Är det ett problem, egentligen?
Det är väl bra att språket utvecklas och förändras. Tänk om vi fortfarande hade talat som på 1000-talet?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » tis 02 jan, 2018 11:55

Odd skrev:Frågan är; Är det ett problem, egentligen?
Det är väl bra att språket utvecklas och förändras. Tänk om vi fortfarande hade talat som på 1000-talet?

Egentligen är det inte något problem, språkligt. Vad språkforkare och annat fackfolk tycker vet jag förstås inte.
I vissa dialektersäger man ju "en" på ett naturligt sätt till vardags. Men i normalt tal låter det konstlat, och även i skrift blir det löjligt.

Det som jag, och säkert många med mig, retar sig på är att detta är symtom på en fånig genusdebatt. På samma sätt som många nu säger talesperson i stället för talesman. Det är knappast för att dölja att det historiskt nästan bara varit män som haft en position som medfört titlar som talesman, tjänsteman, ombudsman, god man, förättningsman etc. Men den historiska orsaken kommer ju att försvinna ur framtida generationers medvetande. Var inte ängslig, utan låt historien synas i språket, säger jag.

Att man tagit bort könsbestämningen i vissa titlar, där det just fungerat som en könsbestämmning är lättare att förstå. T.ex. lärare - lärarinna. I andra sammanhang har har den feminina benämningen avsett yrkesmannens hustru. T.ex. prost - prostinna. Men detta har väl försvunnit ur språkbruket. På goda grunder.

Det finns minst en yrkestitel där könsbestämningen kan ha betydelse. Det är skådesplare kontra skådespelerska. Det kan ha betydelse för t.ex. rollsättare. Även i andra scenyrken kan det nog ha viss betydelse. Sångare och dansare t.ex.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Anders Hanquist » tis 02 jan, 2018 13:59

Så länge man inte ger sig på titeln talman i Riksdagen så bryr jag mig lite om sådana där fånigheter. Men skulle man få för sig att byta det mot "talperson" då är måttet definitivt rågat. Birgitta Dahl skötte det jobbet med den äran en gång i tiden och då diskuterades inte om hon kunde vara just "talman".
Anders Hanquist

Inläggav LÅ1 » tis 02 jan, 2018 19:37

Anders Hanquist skrev:Så länge man inte ger sig på titeln talman i Riksdagen så bryr jag mig lite om sådana där fånigheter. Men skulle man få för sig att byta det mot "talperson" då är måttet definitivt rågat. Birgitta Dahl skötte det jobbet med den äran en gång i tiden och då diskuterades inte om hon kunde vara just "talman".

Riksdagsmännen riktar ju sina tal till "herr talman" alternativt till "fru talman", beroende på vem som råkar tjänstgöra för tillfället. Tolkar man ordet "man" som könsbestämmande så skulle ju "fru talman" vara helt galet.
LÅ1

Inläggav Odd » tis 02 jan, 2018 22:04

Av någon outgrundlig anledning så slutade inte språket att utvecklas efter 1860, trots att det inte alls behövdes.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » tis 02 jan, 2018 23:14

Odd skrev:Av någon outgrundlig anledning så slutade inte språket att utvecklas efter 1860, trots att det inte alls behövdes.

Vad menar du med "trots att det inte alls behövdes"?

Det är klart att språk behöver utvecklas. Men det betyder inte att man inte får ha synpunkter på vissa språkliga förändringar. Eller på orsaken till förändringarna.
LÅ1

Inläggav twr » ons 03 jan, 2018 0:12

LÅ1 skrev:
Odd skrev:Av någon outgrundlig anledning så slutade inte språket att utvecklas efter 1860, trots att det inte alls behövdes.

Vad menar du med "trots att det inte alls behövdes"?

Det är klart att språk behöver utvecklas. Men det betyder inte att man inte får ha synpunkter på vissa språkliga förändringar. Eller på orsaken till förändringarna.

Verkligen.

Utveckling/förändring är varken bra i sig, eller dåligt i sig. Det måste värderas från fall till fall.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Anders Hanquist » ons 03 jan, 2018 0:27

LÅ1 skrev:Riksdagsmännen riktar ju sina tal till "herr talman" alternativt till "fru talman", beroende på vem som råkar tjänstgöra för tillfället. Tolkar man ordet "man" som könsbestämmande så skulle ju "fru talman" vara helt galet.

Ja visst. men man behöver ju inte tolka det så. Det har fungerat med "fru talman" länge, och kvinnor på kontor har kallats "tjänstemän" i alla tider utan att det varit konstigt på något sätt. "Tjänstekvinna" har förvisso tunits, men var något helt annat. Den gamle språkvårdaren Bertil Molde skrev en gång "Vi skall inte vara rädda ordet talesman, och vi skall inte lägga oss till med flera "taleskvinnor" eller ännu värre "talespersoner"!

Men han dog 1995 och nu fullkomligt översvämmas vi av "talespersoner" och alla andra krystade "personer".
Anders Hanquist

Föregående

Återgå till Ordet är fritt