En och man

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

En och man

Inläggav TKO » ons 18 okt, 2017 12:46

Inge skrev:Låt oss först konstatera att man är inkompetent. Uppgiften är att guida resenärerna och när man inte ens kan svara på vart en uppgång som resenären pekar på leder, då klarar man inte sin arbetsuppgift. Man är per definition inkompetent.

---klipp---

Låt oss först konstatera att det är svårt att förstå vem "man" är som är inkompetent. Kan det månne vara skribenten "Inge"?

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 18 okt, 2017 12:57

Ja, ingenjörn, det är svårt att veta vad skribenten ifråga har för genus. Dessutom har min dotter, som vet allt om att uttrycka sig PK (ett uttryck som jag egentligen inte gillar eftersom det används ofta av fascister), sagt att det numera heter "en" eftersom "man" inte är sms. (som man säger) "genusneutralt". Det där låter ju som man(!) kommer från direkt Norrland: "känn´ du en Sixten?". Men så är hon ju också gift med en norrlänning.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » ons 18 okt, 2017 13:08

dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, ingenjörn, det är svårt att veta vad skribenten ifråga har för genus. Dessutom har min dotter, som vet allt om att uttrycka sig PK (ett uttryck som jag egentligen inte gillar eftersom det används ofta av fascister), sagt att det numera heter "en" eftersom "man" inte är sms. (som man säger) "genusneutralt". Det där låter ju som man(!) kommer från direkt Norrland: "känn´ du en Sixten?". Men så är hon ju också gift med en norrlänning.

Ordet "man" kan man ha många synpunkter på. Men det lär härstamma från ordet människa, vilket ju språkligt är femininum. Att ändra till -person i alla möjliga titlar är löjligt, om man frågar mig.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav TKO » ons 18 okt, 2017 13:10

För att fortsätta det språkligt/dialektala sidospåret vill jag påpeka att pronomet "en" används även i den vackraste av dialekter - Närkingskan!

Lyss tillpoetens ord:

"En borde inte sova
när natten faller på
en borde se på stjärnorna
en borde vara två"

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » ons 18 okt, 2017 13:11

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, ingenjörn, det är svårt att veta vad skribenten ifråga har för genus. Dessutom har min dotter, som vet allt om att uttrycka sig PK (ett uttryck som jag egentligen inte gillar eftersom det används ofta av fascister), sagt att det numera heter "en" eftersom "man" inte är sms. (som man säger) "genusneutralt". Det där låter ju som man(!) kommer från direkt Norrland: "känn´ du en Sixten?". Men så är hon ju också gift med en norrlänning.

Ordet "man" kan man ha många synpunkter på. Men det lär härstamma från ordet människa, vilket ju språkligt är femininum. Att ändra till -person i alla möjliga titlar är löjligt, om man frågar mig.
Att skriva 'en' istället för 'man' är ett simpelt kasusfel, som att skriva 'hon' istället för 'henne', något som förvisso är vanligt i vissa dialekter.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 18 okt, 2017 13:17

Ja, vissa lever ju kvar i kasusvärlden. Det vore kanske bäst om de höll sig där!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Inge » ons 18 okt, 2017 13:17

TKO skrev:
Inge skrev:Låt oss först konstatera att man är inkompetent. Uppgiften är att guida resenärerna och när man inte ens kan svara på vart en uppgång som resenären pekar på leder, då klarar man inte sin arbetsuppgift. Man är per definition inkompetent.

---klipp---

Låt oss först konstatera att det är svårt att förstå vem "man" är som är inkompetent. Kan det månne vara skribenten "Inge"?

undrar
Thomas K Ohlsson

Låt oss konstatera att nivån för de intellektuella utmaningarna kan variera, när vi ändå diskuterar intelligensen.

Jag tycker dock inte att syftningen är svårförstålig. I synnerhet inte med följande skrivet direkt före.
Markus F skrev:..så det är inte personalen som är inkompetent.

Jag replikerade alltså mot detta.

Finner dock ingen anledning att betvivla TKOs ord då han uppger sig se svårigheter i att inse sammanhanget.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 18 okt, 2017 13:19

Som sagt, allt detta grundar sig på ett påstående som vi inte vet någonting om sanningshalten i (och nu uttrycker jag mig vänligt).
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » ons 18 okt, 2017 14:17

Inge skrev:
TKO skrev:

---klipp---

undrar
Thomas K Ohlsson

Låt oss konstatera att nivån för de intellektuella utmaningarna kan variera, när vi ändå diskuterar intelligensen.

Jag tycker dock inte att syftningen är svårförstålig. I synnerhet inte med följande skrivet direkt före.

Finner dock ingen anledning att betvivla TKOs ord då han uppger sig se svårigheter i att inse sammanhanget.

Så signaturen menar "den" men skriver "man"?
Inte underligt att det blir obegripligt!

utbrister
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » ons 18 okt, 2017 15:07

TKO skrev:
Inge skrev:Låt oss konstatera att nivån för de intellektuella utmaningarna kan variera, när vi ändå diskuterar intelligensen.

Så signaturen menar "den" men skriver "man"?
Inte underligt att det blir obegripligt!

utbrister
Thomas K Ohlsson

Det obestämda 'man' används med fördel för större kollektiv. Viket kollektiv tror du kan tänkas åsyftas?

Ledning: Det finns bara ett omnämnt i citerat från Markus.

Att Markus i sin tur använde ett kollektivt begrepp ter sig rimligt utifrån att det fanns flera vittnesmål. Det är mindre rimligt att alla observerat samma kvinna som jag.
Användarvisningsbild
Inge

Re: En och man

Inläggav TKO » ons 18 okt, 2017 15:51

Om man nu menar "personalen" är det kanske lämpligt att skriva "personalen"? Eller om det är för jobbigt så går det också att använda ett pronomen - lämpligen "den"...

Dessutom går det att ifrågasätta om ett kollektiv som "personalen" kan vara inkompetent - det torde snarare vara så att några, flera eller alla individer som ingår i kollektivet är inkompetenta. Men nyansering har kanske aldrig tillhört signaturen "Inge":s starkaste sidor?

Men nu när vi fått veta vilka som avsågs blir slutsatsen att det är en ganska infam anklagelse signaturen "Inge" kommer med - hen mer eller mindre idiotförklarar alla som arbetar med att informera trafikanter vid T-centralen/Stockholm City. Och detta tydligen på mycket lösa grunder, hörsägen är ett ord som dyker upp i mina tankar.

Men det är ju lätt att vräka ur sej otidigheter bakom en anonym signatur - beteendet är inte ovanligt.

vänligen
Thomas K Ohlsson
ovanligt kompetent

PS: För övrigt kan jag inte påminna mej att jag druckit någon "du- och brorskål" med signaturen "inge" - så jag undanber mej detta duande. Hyfs, snits och stil verkar inte ingå i signaturen "Inge":s uppfostran - det är nästan så jag tror han gått på Carlsons... /DS
TKO

Inläggav Inge » ons 18 okt, 2017 15:56

TKO skrev:Om man nu menar "personalen" är det kanske lämpligt att skriva "personalen"? Eller om det är för jobbigt så går det också att använda ett pronomen - lämpligen "den"...

Dessutom går det att ifrågasätta om ett kollektiv som "personalen" kan vara inkompetent - det torde snarare vara så att några, flera eller alla individer som ingår i kollektivet är inkompetenta. Men nyansering har kanske aldrig tillhört signaturen "Inge":s starkaste sidor?

Men nu när vi fått veta vilka som avsågs blir slutsatsen att det är en ganska infam anklagelse signaturen "Inge" kommer med - hen mer eller mindre idiotförklarar alla som arbetar med att informera trafikanter vid T-centralen/Stockholm City. Och detta tydligen på mycket lösa grunder, hörsägen är ett ord som dyker upp i mina tankar.

Men det är ju lätt att vräka ur sej otidigheter bakom en anonym signatur - beteendet är inte ovanligt.

vänligen
Thomas K Ohlsson
ovanligt kompetent

Du har rätt i sak. Men fel i form. Man skall inte idiotförklara alla utifrån observation av en delmängd.

Men i form har du fel. Det bestämda 'den' syftar på hela personalen utan nyanser. Det obestämda 'man' öppnar för just individuella undantag. Dock fortfarande undantag.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 18 okt, 2017 20:47

TKO skrev:Om man nu menar "personalen" är det kanske lämpligt att skriva "personalen"? Eller om det är för jobbigt så går det också att använda ett pronomen - lämpligen "den"...

vänligen
Thomas K Ohlsson
ovanligt kompetent

PS: För övrigt kan jag inte påminna mej att jag druckit någon "du- och brorskål" med signaturen "inge" - så jag undanber mej detta duande. Hyfs, snits och stil verkar inte ingå i signaturen "Inge":s uppfostran - det är nästan så jag tror han gått på Carlsons... /DS

Ja, ingenjörn vad ska man säga. Genom lämpligt valda abstraktioner utan fastlagd innebörd kan man "bevisa" vad som helst.

Nu har jag ju, i likhet med APA ( vars medlemmar inte får ställa diagnoser på offentliga personers mentala hälsa - ex.vis USA:s president - den sk. Goldwater rule: https://www.psychiatry.org/news-room/ap ... water-rule) förbjudits yttra mig vidare om detta, men ingenjörn vet nog vad jag menar.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Inge » lör 21 okt, 2017 9:40

TKO skrev:Dessutom går det att ifrågasätta om ett kollektiv som "personalen" kan vara inkompetent - det torde snarare vara så att några, flera eller alla individer som ingår i kollektivet är inkompetenta.

Oj hoppsan, det ovanstående tänkte jag inte på att de skrev när jag svarade förra gången. Du verkar ärligen missförstått det opersonliga pronomenet "man". Detta syftar just på individerna i kollektivet och inte kollektivet som sådant, vilket blir resultatet om man istället skriver "den".

Det syftar heller inte med nödvändighet på alla individer i kollektivet, men på kollektivets individer i allmänhet.

Jämför; Man får inte gå in genom dörren, utan särskilt tillstånd.

Huvudsatsen beskriver vad som i allmänhet gäller för individen. Bisatsen beskriver de särskilda fallen.

Menar man samtliga individer skulle man i dativ kunna skriva en och var, då utesluts undantagen. Dock skrivs det som bekant vanligen med omvänd ordföljd, var och en, i fast uttryck. Motsvarande finns inte riktigt för nominativformen (även om man ibland, strikt gramatiskt felaktigt, kan se var och en där också), men det vore inte formellt fel att skriva man och var.

Det skrev jag dock inte. Jag skrev bara man, vilket medger att individuella undantag kan finnas.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » lör 21 okt, 2017 10:08

Inge skrev:
LÅ1 skrev:

Att skriva 'en' istället för 'man' är ett simpelt kasusfel, som att skriva 'hon' istället för 'henne', något som förvisso är vanligt i vissa dialekter.

Det skall kanske tilläggas att det antagligen finns någon form av rationalisering för dåligt språkbruk involverat. Kanske påhittad på genusakademien vid Umeås högskola? (en Sixten är dock rätt kasusform, ackusativ)

Egentligen vet jag förstås inte ursprunget till rationaliseringen, det finns ju många som vill känna sig kränkta. Om man då inte heller förstår att pronomenet, såväl som ändelsen, är skapade ur den oböjda ordstamnen man och inte av den förvisso i svenskan sammanfallande maskulina formen, ser man förstås en möjlighet att beskriva sig som kränkt utifrån detta. I sådana sammanhang brukar jag påpeka att det är olika ordformer och att det faktiskt finns språk som skiljer dem genom stavning, man respektive mann. Då brukar de på något plan inse sitt misstag, även om de för den skull inte överger sin möjlighet att känna sig kränkta.

Nåväl, nu finns det mer än kränkthetsivran och dialekter som hotar formen man. Engelskans one har nog större inflytande och så även faktumet att ackusativ, dativ och genitivformerna alla bygger på en.

man [nominativ]
ens [genitiv]
en [dativ]
en [ackusativ]

Än så länge får man dock säga att användande av en istället för man är ett simpelt kasusfel, rationaliserat eller ej.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Harald » lör 21 okt, 2017 10:47

Inge skrev:man [nominativ]
ens [genitiv]
en [dativ]
en [ackusativ]

Det där är en teoretisk och ohistorisk konstruktion utan rot i verkligt språkbruk, kanske en skolmästarregel från 1900-talet. Här är några exempel ur Svenska Akademiens ordbok.

Fornsvenska: är bätre at en tigher / än mena onth then han goth sigher
Olaus Petri 1527: Thz wore ärlighit ath en rättade sich sielff
Gustaf Fröding 1891: Ofta ser en, att det tar skada, / som växer vackrast och lofvar mest.
Harald

Inläggav Inge » lör 21 okt, 2017 10:55

Harald skrev:
Inge skrev:man [nominativ]
ens [genitiv]
en [dativ]
en [ackusativ]

Det där är en teoretisk och ohistorisk konstruktion utan rot i verkligt språkbruk, kanske en skolmästarregel från 1900-talet. Här är några exempel ur Svenska Akademiens ordbok.

Fornsvenska: är bätre at en tigher / än mena onth then han goth sigher
Olaus Petri 1527: Thz wore ärlighit ath en rättade sich sielff
Gustaf Fröding 1891: Ofta ser en, att det tar skada, / som växer vackrast och lofvar mest.

Att Fröding skriver det är ju medvetet. På Värmländska säger man "en" eller egentligen bare "e".

Vad gäller de äldre formerna så har båda förekommit länge inom det germanska språkområdet. Jag nämnde Engelskan ovan. Men på Skandinaviska språk och tyska heter det man. Det är ingen 19-hundrratalsregel, men möjligen en 16- eller 17-hundratals dito.
Användarvisningsbild
Inge

Återgå till Ordet är fritt