130 på motorväg

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

130 på motorväg

Inläggav Inge » ons 20 sep, 2017 10:44

Eftersom vi har så många vägtrafikförordningsintresserade på detta forum tänkte jag ställa följande fråga. När tilläts 130 km/h senast på svenska motorvägar?

Såväl 1998 som 2008 var detta uppe till beslut, men prutades ned till 120 km/h och väldigt få sträckor. Men redan i1979 års förordning var det lagligt för TSV att höja hastigheten till 130 km/h, men jag tror aldrig att man gjorde det.

Jag tror därför att vi måste gå längre tillbaka i tiden. Före 1967 fanns det ju fri fart, så då kunde man uppenbarligen köra i 130 km/h. Men jag undrar om det inte fanns kvar 130 sträckor in på 70-talet?
Användarvisningsbild
Inge

Re: 130 på motorväg

Inläggav Kantorn » ons 20 sep, 2017 11:17

Klipp från trafikverket angående hastighetsbegränsningar
1968
"Intill dess annat bestämmes får motorfordon icke föras med högre hastighet än 100 km i timmen på motorväg och i övrigt 80 km i timmen"; gällde från och med 1 mars (SFS 1968:12).

Från och med 8 maj 1968 infördes differentierade hastighetsgränser för första gången på försök, 90 km/h på vanliga vägar, 110 km/h på bättre vä gar och 130 km/h på motorvägar (SFS 1968:91). Men redan månaden därpå avbröts försöket - på grund av det ökade antalet olyckor under midsommarhelgen - och man återgick till en högsta tillåtna hastighet av 90 km/h - med undantag för motorväg där 130 km/h fortfarande skulle gälla (SFS 1968:416). Den 2 september togs försöket - i någon begränsad omfattning - dock upp på nytt och vissa vägavsnitt fick då en maxhastighet av 110 km/h (SFS 1968:463). Under helgperioderna infördes sedan temporära hastighetsgränser och därmed hade hastighetsfrågorna etablerat sig som en central del av den fortsatta trafiksäkerhetsdebatten.

1970
I augusti detta år meddelade trafiksäkerhetsverket att hastighetsgränserna 90 km/h utanför tätort och 110 km/h på motorväg kommer att bibehållas tills vidare. Beslutet grundade sig på en utredning som gjorts av VTI.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Inge » ons 20 sep, 2017 11:22

Kantorn skrev:Klipp från trafikverket angående hastighetsbegränsningar
1968
"Intill dess annat bestämmes får motorfordon icke föras med högre hastighet än 100 km i timmen på motorväg och i övrigt 80 km i timmen"; gällde från och med 1 mars (SFS 1968:12).

Från och med 8 maj 1968 infördes differentierade hastighetsgränser för första gången på försök, 90 km/h på vanliga vägar, 110 km/h på bättre vä gar och 130 km/h på motorvägar (SFS 1968:91). Men redan månaden därpå avbröts försöket - på grund av det ökade antalet olyckor under midsommarhelgen - och man återgick till en högsta tillåtna hastighet av 90 km/h - med undantag för motorväg där 130 km/h fortfarande skulle gälla (SFS 1968:416). Den 2 september togs försöket - i någon begränsad omfattning - dock upp på nytt och vissa vägavsnitt fick då en maxhastighet av 110 km/h (SFS 1968:463). Under helgperioderna infördes sedan temporära hastighetsgränser och därmed hade hastighetsfrågorna etablerat sig som en central del av den fortsatta trafiksäkerhetsdebatten.

1970
I augusti detta år meddelade trafiksäkerhetsverket att hastighetsgränserna 90 km/h utanför tätort och 110 km/h på motorväg kommer att bibehållas tills vidare. Beslutet grundade sig på en utredning som gjorts av VTI.

Jo jag googlade också fram det där. Det är dock inte särskilt tydligt uttryckt. Det fattas något mellan att 130 km/h fortsatt skulle gälla och att 110 km/h skulle bibehållas.

Men det jag tror är att lagstiftningen tillät 130 km/h ganska länge. Definitivt in på 80-talet. Men att TSV någon gång dessförinnan slutat tillämpa hastighetsgränser över 110 km/h. Frågan är dock när man gjorde detta?

Art man 1970 skriver att 110 km/h skall bibehållas är förstås en ledtråd. Men det är en ledtråd som bara gäller specifikt denna tidpunkt. I princip kan man ha tillåtit högre hastigheter både tidigare och senare.

Min gissning är att man hade en semestersänkning sommaren 1970 som man detta år lät gälla tillsvidare. Men om det var så är frågan?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Kantorn » ons 20 sep, 2017 14:31

Sant. Det fattas något i det andra stycket jag citerade - ett "t.o.m.". Jag som varit bilintresserad sedan jag var extremt liten - ca 3 år (1971)(då jag för övrigt kunde det mesta om vägskyltar) kan inte påminna mig om någon väg i Sverige som varit skyltad med 130. Men jag är ju inte så stor del av svenska folket. Jag minns sänkningen till 90.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Inge » ons 20 sep, 2017 15:44

Men på 70-taler var det nog inte så att man skyltade motorvägshastiget om den inte avvek från den normala. Det fanns så att säga en hastighet inbakad i motorvägsskylten. Vilket det för övrigt också gjorde kring millennieskiftet. (Innan man började med 120)
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Martin Bernandersson » mån 16 okt, 2017 0:05

Inge skrev:Men på 70-taler var det nog inte så att man skyltade motorvägshastiget om den inte avvek från den normala. Det fanns så att säga en hastighet inbakad i motorvägsskylten. Vilket det för övrigt också gjorde kring millennieskiftet. (Innan man började med 120)

Kring millennieskiftet var det definitivt inte så (Jag tog körkort 1997), hastighet skyltas alltid på motorväg. Det är bara skylten för gårdsgata och skylten för tätort (som infördes kring millennieskiftet) som hade implicit hastightesbegränsning (gångfart resp. 50 km/h). Dock gick inte detta fram riktigt så numera skyltas alltid 50 km/h (eller annan vald hastighetsbegränsning) tillsammans med tätortsskylten.
Martin Bernandersson

Inläggav daniel_s » mån 16 okt, 2017 8:18

Det där är lite fel vinkling. ”Regelhastigheterna” 50/70/110 gäller fortfarande, så om det på t ex en motorvägspåfart bara står ”motorväg” utan någon hastighetsskylt så är det 110 som gäller. I övrigt har du ungefär rätt, men det var när man började skylta en massa 60, 80 och 100 som det blev för osammanhängande och det var då man återgick till att för tydlighetens skull skylta hastighet även i de fall den sammanfaller med bashastigheten. Men om det i något fall saknas uttrycklig hastighetsskyltning så gäller ändå reglerna, dock kan det ju möjligen finnas förmildrande omständigheter om man missar ett förhållande som innebär lägre hastighetsgräns än man trodde.
daniel_s

Inläggav Kantorn » mån 16 okt, 2017 8:46

Martin Bernandersson skrev:
Inge skrev:Men på 70-taler var det nog inte så att man skyltade motorvägshastiget om den inte avvek från den normala. Det fanns så att säga en hastighet inbakad i motorvägsskylten. Vilket det för övrigt också gjorde kring millennieskiftet. (Innan man började med 120)

Kring millennieskiftet var det definitivt inte så (Jag tog körkort 1997), hastighet skyltas alltid på motorväg. Det är bara skylten för gårdsgata och skylten för tätort (som infördes kring millennieskiftet) som hade implicit hastightesbegränsning (gångfart resp. 50 km/h). Dock gick inte detta fram riktigt så numera skyltas alltid 50 km/h (eller annan vald hastighetsbegränsning) tillsammans med tätortsskylten.

Samtidigt som skylten för tätort kom att gälla som 50, så kom motorvägsskylten att gälla som 110. På många ställen var man tvungen att sätta upp 90-skylt vid motorvägsskylten, trots att 90 gällde även innan det blev motorväg. Ett sådant ställe var västra infarten till Växjö.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Inge » mån 16 okt, 2017 9:02

daniel_s skrev:Det där är lite fel vinkling. ”Regelhastigheterna” 50/70/110 gäller fortfarande, så om det på t ex en motorvägspåfart bara står ”motorväg” utan någon hastighetsskylt så är det 110 som gäller. I övrigt har du ungefär rätt, men det var när man började skylta en massa 60, 80 och 100 som det blev för osammanhängande och det var då man återgick till att för tydlighetens skull skylta hastighet även i de fall den sammanfaller med bashastigheten. Men om det i något fall saknas uttrycklig hastighetsskyltning så gäller ändå reglerna, dock kan det ju möjligen finnas förmildrande omständigheter om man missar ett förhållande som innebär lägre hastighetsgräns än man trodde.

Men på 70-talet var nog regelhastigheten för motorväg fortfarande 130 km/h. Möjligen var det så att "semesterregeln" som blev permanent inte heller skyltades. I så fall fanns det ju inga motorvägar med mer än 110 km/h efter 1970 fram till dess 120 km/h infördes. Dock är det oavsett det tveksamt om det efter sommaren 1970 fanns några motorvägar som inte var "nedskyltade", fram till dess man tog bort regelhastigheten, för att sedan återinföra den med 110 km/h. Men det är alltså själva frågan?
Användarvisningsbild
Inge

Återgå till Ordet är fritt