Switch to mobile style

Borde det finnas kommunala trafikpoliser?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Borde det finnas kommunala trafikpoliser?

Inläggav LÅ1 » sön 20 aug, 2017 12:02

Denna tråd handlar om det som inte berör busstrafiken! Det finns en egen tråd i "bussar" som handlar det som berör bussarna! Kan vi lyckas var så skärpta att vi kan hålla isär detta? (Kräver förstås att viljan finns!)

Stockholms trafikborgarråd, Daniel Helldén (MP), vill att kommunerna får mer ansvar för trafiken i staden. Han vill ha en kommunal trafikpolis. Även om han vill kalla dem kommunala trafikövervakare.
"Ge Sveriges städer rätt att själva övervaka trafiken”.

I konceptet skulle också ingår att bilägaren får bötesansvaret för fler trafikförsyndelser än felparkering. Han nämner bara cykeltrafiken en gång, och då att den skulle gynnas. Inte att även den behöver övervakas!

Jag undrar om det inte vore bättre med en nationell trafikpoliskår som i första hand sysslade med trafik och lämnade över "bifynd" som narkotikabrott, efterlysta personer etc. till den "vanliga" polisen direkt. ...Eller vid närmare eftertanke så blir bra, det heller.

Dessutom vill Helldén övervaka bilister i kollektivkörfälten genom att sätta kameror på bussarna. Jag startar en egen tråd i just den delen, eftersom den platsar i annan forumkategori, se inläggets första rad.

Svt Nyheter / Stockholm har en artikel i samma ämne. (Inte bara om busskameror, även om Svt:s rubrik handlar om de.)

Angående fartkameror så kan de öka antalet olyckor!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Borde det finnas kommunala trafikpoliser?

Inläggav ADDE » sön 20 aug, 2017 13:43

Det är ju bilföraren som gör fel och borde bötas. Om ägaren får boten så blir det bara rabalder dem emellan.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Stefan Widén » sön 20 aug, 2017 16:28

ADDE skrev:Det är ju bilföraren som gör fel och borde bötas. Om ägaren får boten så blir det bara rabalder dem emellan.

Och? det är ju det som är poängen att det bilen som bötfälls. då blir det inget tjafs om vem som körde......mörka solglasögon och lösmustage påverkar ej....

Jag tycker det är bra.

När det gäller övrig trafikövervakning kan jag tycka att det är ett bra förslag. Idag får staden bötfälla en felparkerad bil men står den i vägen måste polisen dit och flytta på den. Det borde staden fixa. Även trafikdirigering och att hjälpa bilister att förstå vägmärken mm på vissa utsatt platser. Idag vid Djurgårdsbron var det var "motortrafik förbjuden" mot Djurgården, bilisterna har väldigt svårt att läsa och förstå skylten. Står det en person i varningsväst och pekar på skylten fattar de flesta.....utom de som uppenbarligen skiter i det. Tänk om de kunde bötfällas direkt efter bron.....

Det tar lång tid att lära att följa regler men helt klart är att med mer övervakning och botar blir det bättre på sikt.

En halvtimme kvar av rasten sen ska vi ut och brottas med alla som skall hem från Djurgården....Tur man har ringklocka.... :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav BSB101 » sön 20 aug, 2017 18:10

Stefan Widén skrev:
Jag tycker det är bra.

Vad är bra med att en eventuell oskyldig får ta straffet för en annan persons brott? Tycker du vi ska införa det på andra brott med? Döm knivägaren och inte personen som höll i kniven vid ett knivmord?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav kildor » sön 20 aug, 2017 18:22

BSB101 skrev:
Stefan Widén skrev:
Jag tycker det är bra.

Vad är bra med att en eventuell oskyldig får ta straffet för en annan persons brott? Tycker du vi ska införa det på andra brott med? Döm knivägaren och inte personen som höll i kniven vid ett knivmord?

Det är en helt annan sak. Lånar man ut sin bil till någon kan man säkert se till att kräva in eventuella bötesbelopp som denne orsakar, både för fortkörning och parkering. För det senare har detta tillämpats under lång tid, och är i mina ögon det enda rimliga sättet att hantera det hela för att kunna bötfälla trafikförseelser. Jag ser inte heller några problem med att tillämpa det även för fortkörning.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Odd » sön 20 aug, 2017 18:39

Jag ser inget hinder i att låta ägaren ta ansvaret för fortkörningsavgiften, på samma sätt som att ägaren tar ansvaret för felparkeringen, bompengen eller skatteskyldigheten. Om det leder till att ägaren och föraren blir osams så säger det ju mer om relationen, och tilliten, mellan föraren och ägaren, snarare än om vem som egentligen borde betala.

De enda jag kan tänka mig är emot en sådan åtgärd är de som ju täcker för sitt ansikte när de kör för fort förbi trafikkamerorna.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » sön 20 aug, 2017 19:10

Expressens ledarredaktion håller med Helldén: "Ge polisen mer pengar och mindre att göra".

Jag tycker nog att det finns ett problem med att lasta bilägaren för bilförarens överträdelser. Och det kan rimligen inte gälla annat än böter. Inte fängelse eller indraget körkort. Och att i efterhand kräva att bilägaren skall tala om vem som körde är också svårt. Speciellt om foto på föraren saknas. När det gäller parkering så är det dock rimligt att ägaren bötfälls. Annars måste ju föraren identifieras när bilen lämnas, och det skulle vara en omöjlig hållning.
LÅ1

Inläggav Inge » mån 21 aug, 2017 15:11

Vem som bäst organiserar är förstås en fråga om hur det fungerar i praktiken. Med den kader av ljugnade lapplisor som Hellden idag har under sitt befäl och med den inställning han allmännt har, måste det naturligtvis sägas vara direkt olämpligt med utökade befogenheter.

Åtgärd ett. Uppfostra och avskeda olämpliga lapplisor innan de helt kört sönder förtroendet för rättsväsendet. Därefter kan frågan diskuteras.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav BSB101 » tis 22 aug, 2017 15:00

kildor skrev:
BSB101 skrev:
Stefan Widén skrev:
Jag tycker det är bra.

Det är en helt annan sak. Lånar man ut sin bil till någon kan man säkert se till att kräva in eventuella bötesbelopp som denne orsakar, både för fortkörning och parkering. För det senare har detta tillämpats under lång tid, och är i mina ögon det enda rimliga sättet att hantera det hela för att kunna bötfälla trafikförseelser. Jag ser inte heller några problem med att tillämpa det även för fortkörning.

Det är inte en helt annan sak. Fortkörning kan innebära att man blir av med körkortet något som en felparkering inte leder till. Att anse att det enda rimliga är att person A blir av med körkortet för att person B kört för fort tyder på en något annorlunda rättsuppfattning.

Odd skrev:Jag ser inget hinder i att låta ägaren ta ansvaret för fortkörningsavgiften, på samma sätt som att ägaren tar ansvaret för felparkeringen, bompengen eller skatteskyldigheten.

Varför blandar du in skatteskyldigheten? det är det rätt naturligt att det är ägaren som får betala.
Om det leder till att ägaren och föraren blir osams så säger det ju mer om relationen, och tilliten, mellan föraren och ägaren, snarare än om vem som egentligen borde betala.

Tilliten är en sak men att bli av med körkortet för att någon annan gjort fel är större än så. Kan exempelvis innebära att man blir av med jobbet exempelvis, anser du att det är en rimlig konsekvens för att man lånat ut sin bil?

De enda jag kan tänka mig är emot en sådan åtgärd är de som ju täcker för sitt ansikte när de kör för fort förbi trafikkamerorna.

Så det är helt okej för dig att bli av med ditt eventuella körkort för att din bästa vän lånat din bil och kört för fort?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav ADDE » tis 22 aug, 2017 16:06

Stefan Widén skrev:
ADDE skrev:Det är ju bilföraren som gör fel och borde bötas. Om ägaren får boten så blir det bara rabalder dem emellan.

Och? det är ju det som är poängen att det bilen som bötfälls. då blir det inget tjafs om vem som körde......mörka solglasögon och lösmustage påverkar ej....

Jag tycker det är bra.

Så om jag lånar ut min bil till en kompis och kompisen kör alldeles för fort, är det jag som ska ta och betala fortkörningsboten?

Om det handlar om tilliten vänner emellan är det något som inte staten ska lägga sig i. Jag har inte lust att hamna i trubbel bara för att jag lånar ut mina ägodelar till vänner som jag litar på vid utlåningstillfället.
Varför ska jag åka på en smäll för en handling jag aldrig har gjort?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav NerdBoy » tis 22 aug, 2017 19:33

ADDE skrev:Så om jag lånar ut min bil till en kompis och kompisen kör alldeles för fort, är det jag som ska ta och betala fortkörningsboten?

Om det handlar om tilliten vänner emellan är det något som inte staten ska lägga sig i. Jag har inte lust att hamna i trubbel bara för att jag lånar ut mina ägodelar till vänner som jag litar på vid utlåningstillfället.

Tja, varför åker du på att betala felparkeringsavgiften när din kompis parkerar din bil på en trottoar?

Om din kompis brukar köra "alldeles för fort" med din bil så är det nog bra om du funderar en gång extra innan du lånar ut den till henom. :wink:
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » tis 22 aug, 2017 19:38

BSB101 skrev:
kildor skrev:
BSB101 skrev:Vad är bra med att en eventuell oskyldig får ta straffet för en annan persons brott? Tycker du vi ska införa det på andra brott med? Döm knivägaren och inte personen som höll i kniven vid ett knivmord?

Det är inte en helt annan sak. Fortkörning kan innebära att man blir av med körkortet något som en felparkering inte leder till. Att anse att det enda rimliga är att person A blir av med körkortet för att person B kört för fort tyder på en något annorlunda rättsuppfattning.

Vad sägs om att vi läser vad Daniel Helldén själv skriver?

"Jag vill att man flyttar just bötesansvaret från föraren till bilägaren, alltså precis det som gäller vid parkeringsböter. Därmed frigörs resurser från den tidsödande bildgranskningen och systemet kan bli mer effektivt och anpassat för städernas behov. Fortkörning som leder till indraget körkort ska självklart gå på föraren."
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Odd » tis 22 aug, 2017 21:56

Man kan kalla det för en fortkörningsavgift i stället så löser man det problemet. Om polisen däremot haffar fortköraren så är det böter, och dom skall föraren betala (och ev bli av med lappen). Kanske kan man kombinera dessa så att föraren får böter plus att ägaren får betala en fortkörningsavgift... :-D
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » tis 22 aug, 2017 23:12

Odd skrev:Man kan kalla det för en fortkörningsavgift i stället så löser man det problemet. Om polisen däremot haffar fortköraren så är det böter, och dom skall föraren betala (och ev bli av med lappen). Kanske kan man kombinera dessa så att föraren får böter plus att ägaren får betala en fortkörningsavgift... :-D

Där fick du in en intressant aspekt. Böter är ett straff, och man kan knappast ge ägaren ett straff för något som en annan gjort på eget bevåg. I alla fall inte i en rättsstat. Därför är det nog nödvändigt att kalla det fortkörningsavgift i stället, om det skall drabba den oskyldige bilägaren.
LÅ1

Inläggav TKO » ons 23 aug, 2017 13:25

Inge skrev:Vem som bäst organiserar är förstås en fråga om hur det fungerar i praktiken. Med den kader av ljugnade lapplisor som Hellden idag har under sitt befäl och med den inställning han allmännt har, måste det naturligtvis sägas vara direkt olämpligt med utökade befogenheter.

Åtgärd ett. Uppfostra och avskeda olämpliga lapplisor innan de helt kört sönder förtroendet för rättsväsendet. Därefter kan frågan diskuteras.

Ajajaj... ja vad jobbigt det är med "lapplisor" som påpekar att bilförare inte får parkera var som helst!
Jag antar att signaturen "Inge" redan anmält detta till Europadomstolen - det är ju dit personer med bristande rättsuppfattning brukar vända sej...

Frågan är om inte KBT är enda lösningen på signaturens uppenbara problem med kvinnliga befattningshavare?
Eller är det för sent?

Thomas K Ohlsson
(för tillfället inte speciellt nyanserad...)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav ADDE » ons 23 aug, 2017 14:16

NerdBoy skrev:
ADDE skrev:Så om jag lånar ut min bil till en kompis och kompisen kör alldeles för fort, är det jag som ska ta och betala fortkörningsboten?

Tja, varför åker du på att betala felparkeringsavgiften när din kompis parkerar din bil på en trottoar?

Om din kompis brukar köra "alldeles för fort" med din bil så är det nog bra om du funderar en gång extra innan du lånar ut den till henom. :wink:

Självklart tar jag en extra funderare om min kompis har på något sätt betett sig vårdslöst i trafiken med min bil. Första gången kan jag tänka mig låna ut den i god tro (ev. om kompisen får signa under lite papper för att låna min bil...) men får man avgifter för att kompisen betett sig vårdslöst, eller en skick som inte var detsamma som jag lämnade bilden, då hade jag nog lånat ut tillräckligt!

Men vissa människor skulle nog vägra att betala för sina skador när avgiften hamnar hos ägaren och inte föraren. som ägare så skulle jag nog ha åkt på den skulden och dem pengarna kommer jag aldrig se igen...

Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav BSB101 » fre 25 aug, 2017 20:44

NerdBoy skrev:

Skillnad på straff. Att kära för fort kan innebära att man blir av med körkortet.
BSB101

Inläggav kildor » lör 26 aug, 2017 10:07

BSB101 skrev:
NerdBoy skrev:

Skillnad på straff. Att kära för fort kan innebära att man blir av med körkortet.

Det vore ju väldigt lustigt om någon föreslog att bilägaren skulle bli av med körkortet vid fortkörning. Men så är ju inte fallet.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav BSB101 » sön 27 aug, 2017 17:46

kildor skrev:
BSB101 skrev:
NerdBoy skrev:Skillnad på straff. Att kära för fort kan innebära att man blir av med körkortet.

Det vore ju väldigt lustigt om någon föreslog att bilägaren skulle bli av med körkortet vid fortkörning. Men så är ju inte fallet.

Läser vi samma tråd? Förslaget att bilägaren och inte föraren ska dömas vid en fortkörning innebär att det är bilägarens körkort som ryker vid en tillräcklig stor fortkörning.
BSB101

Inläggav NerdBoy » sön 27 aug, 2017 17:55

BSB101 skrev:Läser vi samma tråd? Förslaget att bilägaren och inte föraren ska dömas vid en fortkörning innebär att det är bilägarens körkort som ryker vid en tillräcklig stor fortkörning.

Daniel Helldén skriver uttryckligen i sitt förslag att så INTE är fallet:

"Jag vill att man flyttar just bötesansvaret från föraren till bilägaren, alltså precis det som gäller vid parkeringsböter. Därmed frigörs resurser från den tidsödande bildgranskningen och systemet kan bli mer effektivt och anpassat för städernas behov. Fortkörning som leder till indraget körkort ska självklart gå på föraren."
Användarvisningsbild
NerdBoy

Nästa

Återgå till Ordet är fritt