Switch to mobile style

Nyskapade ortnamn

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Nyskapade ortnamn

Inläggav Inge » mån 20 mar, 2017 6:07

daniel_s skrev:Lite förenklat kan man väl säga, att namn som är skapade på 1900-talet eller senare kommer att förbli nyskapade, då det som regel är väl dokumenterat hur de kom till. Liknande konstruktioner från äldre tider kan däremot "komma undan" genom att man inte riktigt kan klarlägga hur de uppstått.

Så t ex "Vällingby" kommer alltid att vara modernt, tur det för det börjar se lite omodernt ut där ute... :-D

Vällingby är ett gammalt namn. Dessutom med all sannolikt naturligt, dvs ej konstruerat.

Det härstammar från en järnåldersform av "Vallbo". Dvs boplatsen på vallen.

Som namnet antyder låg väl den gamla byn ner på Vallen och inte uppepå höjden, men ändå. Exakt var byn/gården låg har jag inte koll på för tillfället men det bör varit längs Skattegårdsvägen som är den gamla vägen upp mot sockenkyrkan (Spånga), via Nälsta och Värsta (Idag kallat Solhem eller ännu värre Spånga Centrum...) Skattegårdsvägen går ju också nere på vallen. I varje fall genom Vällingby.

Solhem är förstås ett nyskapt namn i samband med bebyggelseexploatering och Spånga Centrum politikerditot.

Det intressantaste namnet i gamla spånga socken torde dock vara Bromsten. Bromsten betyder Bromma fästning och rester av fornborgen finns kvar. Den ligger dock i Spånga socken Och har gjort så sedan tidig medeltid. Spånga kyrka är från 11-hundratalet. Detta antyder att Sollentuna hundare hade en något annan indelning under förkristen tid än det senare fick under medeltiden.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav roggek » tis 21 mar, 2017 4:09

Inge skrev:
daniel_s skrev:Lite förenklat kan man väl säga, att namn som är skapade på 1900-talet eller senare kommer att förbli nyskapade, då det som regel är väl dokumenterat hur de kom till. Liknande konstruktioner från äldre tider kan däremot "komma undan" genom att man inte riktigt kan klarlägga hur de uppstått.

Så t ex "Vällingby" kommer alltid att vara modernt, tur det för det börjar se lite omodernt ut där ute... :-D

Vällingby är ett gammalt namn. Dessutom med all sannolikt naturligt, dvs ej konstruerat.

Det härstammar från en järnåldersform av "Vallbo". Dvs boplatsen på vallen.

Spännande...
Antingen ljuger Wikipedia eller någon annan:

Ur Wikipedia:
Namnet Vällingby är sammansatt av Vaellinge eller Wallingae och by. Namnet betyder vällingarnas by. Vallingar eller vällingar betyder ungefär folket som bor på vallen. Ordet by kommer från vikingatiden och betydde då gård. Första gången som namnet Vällingby, då Bällingaby, nämnts är i ett donationsbrev till Clara kyrka år 1315. Denna jord disponerades mindre än hundra år senare av Bromma kyrka. När Gustav Vasa lät göra en jordebok 1539 så fanns elva stycken boenden i området och Vaellingae bestod då av två gårdar. Dessa var Skattegården, som senare kom att kallas Storgården, och Lillgården. Andra boenden i närområdet var Hässelby Norr-, Mellan- och Södergård, Vinsta Norr-, Upp- och Nedergård, en gård i Grimsta och två gårdar i Råcksta. Dessa gårdar kom att övertas av adelsmän och utvidgades och Hässelbygårdarna omfattade så småningom Vinsta, Grimsta och Vällingby. Hässelbygårdarna ägdes av släkten Bonde och de var släkten som uppförde Hässelby slott, som blev klart 1657.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Inge » tis 21 mar, 2017 6:26

Vikingatiden är järnålderns sista epok. Så vad är det du menar inte stämmer? Avslutningen -by istället för -sta tyder dock på att namnet är något yngre än de flesta kringliggande. -sta är vanligen också från järnåldern, men äldre.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav BSB101 » tis 21 mar, 2017 19:55

Stefan Widén skrev:En viktig del är när man ska dra gränsen för vad som är nyskapande. Jag skulle vilja säga namn tillkomna på 1800 talet och tidigare får ses som "gamla namn" Många av dagens stadsdelsnamn härstamma ofta från en gård eller i vissa falla bara en lite stuga. å finns det inget gammalt så får det ses som nyskapat namn.

Stefan

Både gårds- och stugnamn kan ha äldre anor än 1800-talet så lite mer motivering får du komma med. Sedan får du gärna utveckla varför ett ortsnamn med anor i 1700-talet är mindre nyskapandet än ett dito i 1800-talet?

daniel_s skrev:Lite förenklat kan man väl säga, att namn som är skapade på 1900-talet eller senare kommer att förbli nyskapade, då det som regel är väl dokumenterat hur de kom till.

Du tror inte att dina förfäder på 1800-talet skulle kunna tyckt lika gällande ett namn från 1700-talet? ;)
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Anders Hanquist » tis 21 mar, 2017 20:24

Under en period var det populärt att uppkalla sina villor efter sig själv eller sin fru. Namn som Oskarshill eller Liseberg har tillkommit på detta sätt. Dessa torde varit rätt vanliga. Vissa av dem har senare utvecklats till att omfatta större områden, medan andra fallit glömska och ersatts av vanlig gatuadress. Kanske vi ska begränsa denna diskussion till att gälla namn som tillkommit i samband med en större exploatering.
Anders Hanquist

Inläggav bark » fre 24 mar, 2017 10:59

I samband med en bostadsmässa i Linköping som går av stapeln i sommar döptes en fd åker och en skogsdunge i området Västra Valla om till Vallastaden. Delvis för att de faktiskt försöker bygga klassisk kvartersstad där. Det tycker jag är ett helt okej konstruerat namn.

http://www.vallastaden2017.se/
Användarvisningsbild
bark

Inläggav NerdBoy » tor 30 mar, 2017 9:50

bark skrev:I samband med en bostadsmässa i Linköping som går av stapeln i sommar döptes en fd åker och en skogsdunge i området Västra Valla om till Vallastaden. Delvis för att de faktiskt försöker bygga klassisk kvartersstad där. Det tycker jag är ett helt okej konstruerat namn.

Ja, så länge det inte blir för mycket. Här i SL-land börjar det kännas uttjatat med Hammarby sjöstad, Norra Djurgårdsstaden, Hagastaden, Arenastaden, Järvastaden, Barkarbystaden... :?
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » tor 30 mar, 2017 10:31

Anders Hanquist skrev:Råsunda tillkom i samband med att området skulle exploateras och Råsunda förstadsaktiebolag bildades. Det var ett dotterbolag till Stockholms Nya Spårvägsaktiebolag och affärsidén var att skapa bebyggelse och därmed ett trafikunderlag för spårvägen. Namnet är en kombination av sta och Frösunda.

Jag gillar namnet Råsunda just för att det harmonierar med de andra namnen. Det är tidlöst till skillnad från... Äh, jag ska inte göra någon upprörd genom att nämna några exempel. :wink:

Området jag bor i byggdes på 90-talet och fick namnet Fredriksberg, i analogi med det intilliggande och samtida Fredriksstrand, som i sin tur lånade sitt namn av den äldre bebyggelsen intill. När jag var liten hette berget inofficiellt "Stabsberget" efter kustartilleristaben där min farfar jobbade (numera min ena grabbs skola). Jag tycker att namnen är OK eftersom de harmonierar med Johannesberg, Petersberg m fl platser i omgivningen.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » tor 30 mar, 2017 10:34

Inge skrev:Men om det beror på att andelen PR-nissar faktiskt var lägre på järnåldern eller om det beror på att naturliga namn har längre överlevnadsförmåga vågar jag inte säga.

Ett av de mer framgångsrika PR-tricken på järnåldern var när Erik Röde lockade islänningar till sitt nyupptäckta "Grönland". Jag misstänker att sonen Leif hade samma idéer när han namngav "Vinland". :o
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav BSB101 » lör 01 apr, 2017 0:23

NerdBoy skrev:
bark skrev:I samband med en bostadsmässa i Linköping som går av stapeln i sommar döptes en fd åker och en skogsdunge i området Västra Valla om till Vallastaden. Delvis för att de faktiskt försöker bygga klassisk kvartersstad där. Det tycker jag är ett helt okej konstruerat namn.

Ja, så länge det inte blir för mycket. Här i SL-land börjar det kännas uttjatat med Hammarby sjöstad, Norra Djurgårdsstaden, Hagastaden, Arenastaden, Järvastaden, Barkarbystaden... :?

Känns även ändelsen by uttjatad? Finns säkert fler by än stad i Stockholmsområdet.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Inge » lör 01 apr, 2017 2:38

BSB101 skrev:
NerdBoy skrev:

Känns även ändelsen by uttjatad? Finns säkert fler by än stad i Stockholmsområdet.

Tja om man vill vara helt säker på att ens exploatering i framtiden skall kännas igen som 10-tal bör man förstås namnge den med slutledet -staden. Detta på samma vis som -stad var typiskt kring millennieskiftet, nyfunnen eller återupplivat. Det kan nog uteslutas att namngivningsskicket överlever in på 20-talet....

Beträffande -by/-bo (betyde ursprungligen detsamma) eller -sta/-stad/-staden kan man alltid helgardera som i Barkarbystaden. Det är faktiskt inte den tautologi det kan låta som vid en jämförelse med våra granspråk, då orden ursprungligen betydde olika saker. Sammansättningen finns ju också som substantiv i boställe och bostad. Dvs platser/ställen där man bor.

Angående vanligheten har jag ju orerat om detta i ett antal inlägg redan och jag vill nog påstå att i just Stockholmsområdet är -sta/-stad/-staden vanligare än -bo/-by.

Det i sin tur har förstås sin främsta förklaring i att -sta var inne under större delen av järnåldern och -by kom först mot slutet. Det mesta av Stockholm och i synnerhet det som varit åker och således beboligt steg ur havet med ett relativt hastigt förlopp under främst den äldre järnåldern. Således är många av namnen från just denna tid. Men det är inte enda förklaringen -sta/-stad/-staden behöver ju inte beteckna ett ställe just för boende, utan kan beteckna helt andra platser som i substantivet eldstad tex. Flera av namnen med -sta har ursprungligen varit av detta slag, även om det idag betecknar ett område med bebyggelse.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Verspieder » lör 01 apr, 2017 10:35

Ordet "stad" betyder väl ursprungligen ställe/plats. Jämför bostad, eldstad och verkstad, samt åstad (resa bort från ett ställe). Dvs samma som ordet "sted" i våra västra grannländer, som inte har ett lika förvanskat språk som oss.
Hammarby Sjöställe... Arenastället... :)
Verspieder

Inläggav Inge » sön 02 apr, 2017 7:52

Verspieder skrev:Ordet "stad" betyder väl ursprungligen ställe/plats. Jämför bostad, eldstad och verkstad, samt åstad (resa bort från ett ställe). Dvs samma som ordet "sted" i våra västra grannländer, som inte har ett lika förvanskat språk som oss.

Ordet by är konstruerat ut verbet att bo. Det är knappast varken mer eller mindre förvanskast att konstruera ett ord för stad ur substantivet sta/ställe som i svenskan och tyskan än av verbet att bo som i norskan och danskan. I båda fallen handlar det om helt normal nyordsbildning.

Sedan är det en annan sak att nutida exploatörer sätt att namnge sina objekt med staden naturligtvis syftar till att ge objektet skenet av den kontinentaleuropeiska och inte minst tyska medelstora staden, vars form för tillfället råkar vara lite inne, kan kännas patetisk. En association som man förstås hoppas på skall ge lite bättre betalt när man säljer bostäderna.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » sön 02 apr, 2017 10:32

Apropå att ordet bo diskuteras här:
Ett landskap har varit indelat i bon. Som naturligtvis innefattade en mängd byar vardera. Men det är så där 800 år sedan de avvecklades, om jag förstått rätt.
Wikipedialänk.
En bit ner på denna sida finns en annan karta.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Ulrik Berggren » sön 02 apr, 2017 21:25

Inge skrev:
Verspieder skrev:Ordet "stad" betyder väl ursprungligen ställe/plats. Jämför bostad, eldstad och verkstad, samt åstad (resa bort från ett ställe). Dvs samma som ordet "sted" i våra västra grannländer, som inte har ett lika förvanskat språk som oss.

Ordet by är konstruerat ut verbet att bo. Det är knappast varken mer eller mindre förvanskast att konstruera ett ord för stad ur substantivet sta/ställe som i svenskan och tyskan än av verbet att bo som i norskan och danskan. I båda fallen handlar det om helt normal nyordsbildning.

Sedan är det en annan sak att nutida exploatörer sätt att namnge sina objekt med staden naturligtvis syftar till att ge objektet skenet av den kontinentaleuropeiska och inte minst tyska medelstora staden, vars form för tillfället råkar vara lite inne, kan kännas patetisk. En association som man förstås hoppas på skall ge lite bättre betalt när man säljer bostäderna.

Kan lite diskret påminna om att "Staden" som suffix på nyskapade namn har förekommit länge. Eller vad sägs om Kirsebergsstaden (Ö Förstaden i Malmö, började byggas vid förra sekelskiftet tror jag), Salemsstaden (namngavs på 60/70-talet) och Skarpnäcksstaden (70/80-talsidé). En rätt så lång planeringskontinuitet m a o. Kom på en till "stad" - Skärgådsstad i Österåker, som byggdes ut 80-90-tal (villastad). Ja villastäder finns det ju ett antal av med "stad" som suffix...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav NerdBoy » mån 03 apr, 2017 7:03

BSB101 skrev:Känns även ändelsen by uttjatad? Finns säkert fler by än stad i Stockholmsområdet.

Vilka nyskapade -by finns det i området? Det enda jag kan komma på på rak arm är Stureby (1926).

Nu finns det säkert fler, och det är ju just det som är det sköna. Ett namn som Ekeby, Mälby eller Säby kan mycket väl vara nyskapat men det smälter in bland namn som har hängt med i tusen år.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav LÅ1 » mån 03 apr, 2017 17:30

NerdBoy skrev:
BSB101 skrev:Känns även ändelsen by uttjatad? Finns säkert fler by än stad i Stockholmsområdet.

Vilka nyskapade -by finns det i området? Det enda jag kan komma på på rak arm är Stureby (1926).

Nu finns det säkert fler, och det är ju just det som är det sköna. Ett namn som Ekeby, Mälby eller Säby kan mycket väl vara nyskapat men det smälter in bland namn som har hängt med i tusen år.

Smälter in bättre än Solna business park, menar du? :cheesygrin:
Fel av mig, jag menade förstås bättre än Solna Business Park! :roll:
LÅ1

Inläggav Anders Hanquist » mån 03 apr, 2017 21:51

Telestaden har börjat dyka upp i pressen. Det som avses är Televerket/Telias kontorsområde i Farsta, som avvecklas när Telia flyttar till Arenastaden. Det är väl det senaste av sådana nyskapade namn. Kanske viss risk för förväxling med Telefonplan och området däromkring.
Anders Hanquist

Inläggav LÅ1 » tor 13 apr, 2017 9:26

En del ortnamn är äldre än man tror. Gröna gången vid Slussen trodde jag var ett namn som nyskapades på 1930-talet. Men det var betydligt äldre.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... -i-slussen (Namnet omnämns i texten strax under andra bilden.)
LÅ1

Inläggav roggek » tor 13 apr, 2017 9:32

Anders Hanquist skrev:Telestaden har börjat dyka upp i pressen. Det som avses är Televerket/Telias kontorsområde i Farsta, som avvecklas när Telia flyttar till Arenastaden. Det är väl det senaste av sådana nyskapade namn. Kanske viss risk för förväxling med Telefonplan och området däromkring.

Ja, varför duger inte Larsboda som är områdets riktiga namn?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt