Nyskapade ortnamn

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Nyskapade ortnamn

Inläggav Anders Hanquist » ons 08 mar, 2017 23:54

För att inte tråden om ett eventuellt nytt namn på Galoppfältets station på Roslagsbanan ska spåra ur och handla om "konstruerade" namn (Skogås har redan figurerat) så startar jag nu en ny tråd om detta i sig intressanta ämne. När det gäller tunnelbanan så vet jag att Björkhagen är ett namn som inte fanns innan området bebyggdes. Det lanserades av projektörer 1948. Dessa hade sett några björkar i dunge på platsen. Hallonbergen och Brandbergen är väl också "moderna" namn skapade på 1950-talet.
Anders Hanquist

Re: Nyskapade ortnamn

Inläggav LÅ1 » tor 09 mar, 2017 0:29

Bra initiativ. Jag funderade på att starta en ny tråd när jag presenterade "Wikipedia-forkningen" om Skogås i Täby park-tråden. Men tänkte att urspårningen slutar nog med det.

T-banestationen Näckrosen är ju snudd på ett konstruerat namn. Ligger nära Näckrosparken. Möjligen kallades parken, eller området, för Näckrosen i folkmun?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Harald » tor 09 mar, 2017 9:44

Hallonbergen verkar inte vara nyskapat. Det finns på den ekonomiska kartan från 1951 som namn på det obebyggda området mellan Duvbo och Ursvik. Brandbergen har jag inte hittat några gamla belägg på, men det finns både Brandfältshöjden, Brännkärr och Brännkärsbergen på andra platser i Österhaninge, så det verkar ha brunnit en del i trakten.

Andra nyskapade namn är ju Saltsjöbaden och Solsidan och icke att förglömma Östermalm (1885).
Harald

Inläggav Anders Hanquist » tor 09 mar, 2017 10:31

Råsunda tillkom i samband med att området skulle exploateras och Råsunda förstadsaktiebolag bildades. Det var ett dotterbolag till Stockholms Nya Spårvägsaktiebolag och affärsidén var att skapa bebyggelse och därmed ett trafikunderlag för spårvägen. Namnet är en kombination av sta och Frösunda.
Anders Hanquist

Inläggav Jourmaster » tor 09 mar, 2017 11:06

Jourmaster bedömde att ett inlägg som handlade om företagsnamn som hållplatsnamn passade bättre i en annan tråd än den här.
viewtopic.php?f=2&t=39602&start=20#p355547
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inläggav BSB101 » tor 09 mar, 2017 11:50

I fråga i sammanhanget som säker forumets samlade expertis kan komma med ett svar på. Hur gammalt måste ett "nyskapat" namn vara för att inte anses nyskapat? Alla (orts)namn har någon gång skapas/konstrueras av en eller flera människor.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » tor 09 mar, 2017 12:06

BSB101 skrev:I fråga i sammanhanget som säker forumets samlade expertis kan komma med ett svar på. Hur gammalt måste ett "nyskapat" namn vara för att inte anses nyskapat? Alla (orts)namn har någon gång skapas/konstrueras av en eller flera människor.

Naturligtvis kan den samlade expertisen svara på detta - den har just nu samlats vid matbordet på Hjälmarsvägen 9!

På frågan finns två möjliga svar, varav det ena frångår frågeställarens presumtion att åldern är avgörande. Låt oss börja med denna förklaringsansats:

"Beslutsteorin"
Om ett ortnamn inte är följden av ett långsamt folkligt ibruktagande ("hävd") utan är följden av ett dokumenterat beslut i t ex en kommunal nämnd är det anse som "nyskapat" eller till och med "konstgjort". Hit får vi räkna t ex "Skogås" och "Brandbergen"

Nedan följer ett försök till tidsmässig avgränsning, som dock får anses vara tämligen osäker. Vidare forskning kan till och med visa att denna ansats är helt onödig!

"Tidsteorin"
Alla ortnamn som tillkommit efter min födelse är att anse som "nyskapade".

Thomas K Ohlsson
ortnamnsetymolog

Noter
Ovanstående grundar sej på "Lag om ortnamn och god ortnamnssed" samt egen forskning.
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Harald » tor 09 mar, 2017 12:12

BSB101 skrev:I fråga i sammanhanget som säker forumets samlade expertis kan komma med ett svar på. Hur gammalt måste ett "nyskapat" namn vara för att inte anses nyskapat? Alla (orts)namn har någon gång skapas/konstrueras av en eller flera människor.

Det är väl inte åldern i sig som är avgörande, utan hur namnet har tillkommit. "Nyskapade" är namn som har skapats genom ett beslut av någon instans, t.ex. en exploatör eller ett offentligt organ. Icke "nyskapade" är namn som har uppkommit spontant bland en grupp språkbrukare, i regel vid en inte närmare bestämd tid. Kanske är "nyskapade" inte den bästa benämningen, utan man borde hellre kalla dem "konstruerade".
Harald

Inläggav Anders Hanquist » tor 09 mar, 2017 12:19

Självklart har alla namn någon gång varit nyskapade. Huvuddelen av ortnamnen i Sverige har dock väldigt gamla anor. Så var ska vi dra gränsen? Jag vill föreslå slutet av 1800-talet. Urbaniseringen gav upphov till många nya stadsdelar och förorter. Ofta användes de gamla hävdvunna namnen i områdena. Men i bland ville man ha mer "säljande" namn och skapade medvetet sådant som Saltsjöbaden, Solsidan, Mälarhöjden etc. I andra fall har privat initierade villanamn givit upphov till områdesnamn, som Axelsberg eller Vega.
Anders Hanquist

Inläggav LÅ1 » fre 10 mar, 2017 0:29

Ett område som mycket i forumet handlar om har ett nyskapat namn, nämligen Norra Djurgårdsstaden. Vem, eller kanske vilka, som skapat namnet vet jag inte. Tjänstemän i staden, stadshuspolitiker eller de som var satta att marknadsföra området? I grund och botten ganska historielöst tycker jag.

Ett annat namn som är fånigt är Aspkransen. Det är med all sannolikhet skapat av mäklare. Aspkransen skall alltså vara ett gemensamt namn på Aspudden och Midsommarkransen. Vilket genomslag det fått vet jag inte, men det verkar inte vara stort.
Senast redigerad av LÅ1 fre 10 mar, 2017 9:56, redigerad totalt 1 gång.
LÅ1

Inläggav BSB101 » fre 10 mar, 2017 3:30

TKO skrev:

Naturligtvis kan den samlade expertisen svara på detta - den har just nu samlats vid matbordet på Hjälmarsvägen 9!

På frågan finns två möjliga svar, varav det ena frångår frågeställarens presumtion att åldern är avgörande. Låt oss börja med denna förklaringsansats:

"Beslutsteorin"
Om ett ortnamn inte är följden av ett långsamt folkligt ibruktagande ("hävd") utan är följden av ett dokumenterat beslut i t ex en kommunal nämnd är det anse som "nyskapat" eller till och med "konstgjort". Hit får vi räkna t ex "Skogås" och "Brandbergen"

Nedan följer ett försök till tidsmässig avgränsning, som dock får anses vara tämligen osäker. Vidare forskning kan till och med visa att denna ansats är helt onödig!

"Tidsteorin"
Alla ortnamn som tillkommit efter min födelse är att anse som "nyskapade".

Thomas K Ohlsson
ortnamnsetymolog

Noter
Ovanstående grundar sej på "Lag om ortnamn och god ortnamnssed" samt egen forskning.

Bra analys :cheesygrin: :D
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav BSB101 » fre 10 mar, 2017 3:32

Harald skrev:

Det är väl inte åldern i sig som är avgörande, utan hur namnet har tillkommit. "Nyskapade" är namn som har skapats genom ett beslut av någon instans, t.ex. en exploatör eller ett offentligt organ. Icke "nyskapade" är namn som har uppkommit spontant bland en grupp språkbrukare, i regel vid en inte närmare bestämd tid. Kanske är "nyskapade" inte den bästa benämningen, utan man borde hellre kalla dem "konstruerade".

Vad är ett offentligt organ? Byalaget, kommunfullmäktige, stamrådet, en grupp människor som levde på en plats för X år sedan?
BSB101

Inläggav BSB101 » fre 10 mar, 2017 3:36

LÅ1 skrev:Ett område som mycket forumet handlar om har ett nyskapat namn, nämligen Norra Djurgårdsstaden. Vem, eller kanske vilka, som skapat namnet vet jag inte. Tjänstemän i staden, stadshuspolitiker eller de som var satta att marknadsföra området? I grund och botten ganska historielöst tycker jag.

Ett annat namn som är fånigt är Aspkransen. Det är med all sannolikhet skapat av mäklare. Aspkransen skall alltså vara ett gemensamt namn på Aspudden och Midsommarkransen. Vilket genomslag det fått vet jag inte, men det verkar inte vara stort.

Är nog rätt säker på att många namn som vi idag ser som "historiska" på sin tid ansågs som "fåniga".
BSB101

Inläggav LÅ1 » fre 10 mar, 2017 10:07

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Ett område som mycket forumet handlar om har ett nyskapat namn, nämligen Norra Djurgårdsstaden. Vem, eller kanske vilka, som skapat namnet vet jag inte. Tjänstemän i staden, stadshuspolitiker eller de som var satta att marknadsföra området? I grund och botten ganska historielöst tycker jag.

Är nog rätt säker på att många namn som vi idag ser som "historiska" på sin tid ansågs som "fåniga".

Mycket möjligt. Det fåniga här är väl att det inte behövs, vilket väl visas genom att det aldrig fått så stort genomslag. (Ca 157 träffar i Google, varav 2 från senaste året.)
LÅ1

Inläggav LÅ1 » fre 10 mar, 2017 10:20

Harald skrev:Hallonbergen verkar inte vara nyskapat. Det finns på den ekonomiska kartan från 1951 som namn på det obebyggda området mellan Duvbo och Ursvik. Brandbergen har jag inte hittat några gamla belägg på, men det finns både Brandfältshöjden, Brännkärr och Brännkärsbergen på andra platser i Österhaninge, så det verkar ha brunnit en del i trakten.

Andra nyskapade namn är ju Saltsjöbaden och Solsidan och icke att förglömma Östermalm (1885).

Östermalm hette tidigare Ladugårdslandet. Men det nyskapade namnet är logiskt, eftersom det var stadens östra malm, innan den bebyggdes.
(Från Wikipedia: "Malm betecknar i ortnamnssammanhang områden utanför stadskärnan i flera städer i Sverige och i Finland")

Förklaringen till att Östermalm blev den "fina" stadsdelen, eller kanske en förklaringarna, är att vinden här vanligen kom från skärgården vilket gjorde luften ren. Sot och lukter från staden drog åt annat håll.
LÅ1

Inläggav Inge » lör 11 mar, 2017 7:00

Anders Hanquist skrev:Råsunda tillkom i samband med att området skulle exploateras och Råsunda förstadsaktiebolag bildades. Det var ett dotterbolag till Stockholms Nya Spårvägsaktiebolag och affärsidén var att skapa bebyggelse och därmed ett trafikunderlag för spårvägen. Namnet är en kombination av sta och Frösunda.

Ett väldigt förvirrande namn, eftersom det låter mycket naturligt. (Rå=vass) och sunda är ju sund.

Det kan för övrigt nämnas att arkeologer gör det omvända och kallar den fjärd som låg där råstasjön ligger innan förbindelsen med havet bröts, för "Fröfjärden". Ett namn konstruerat med förledet hämtat från just Frösunda. (Frösunda var förbindelsen med havet utåt. Innåt gick havsviken upp mellan Duvbo och Sundbyberg där man förstås kunde passera ut på det som skulle bli Mälaren.)

Notera för övrigt att även namnet Frösunda förstås någon gång är konstruerat av någon som velat sätta gudomlig prägel på sitt sund...

Dessa uråldrig konstruktioner är vanliga. Mäskligheten eller i varje fall vissa delar av mänskligheten förnekar sig aldrig. Det är nog i i få fall alla dessa gudabenämnda orter fått sina namn naturligt. Tex från någon tidig helgedom.

Dock skulle jag tro att de naturliga namnen. Dvs de som beskriver platsen på ett eller annat sätt, naturgeografiskt eller kulturgeografiskt är de som överväger bland järnåldersnamnen.

Men om det beror på att andelen PR-nissar faktiskt var lägre på järnåldern eller om det beror på att naturliga namn har längre överlevnadsförmåga vågar jag inte säga.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Stefan Isaksson » lör 11 mar, 2017 9:12

LÅ1 skrev:Förklaringen till att Östermalm blev den "fina" stadsdelen, eller kanske en förklaringarna, är att vinden här vanligen kom från skärgården vilket gjorde luften ren. Sot och lukter från staden drog åt annat håll.

Nja det där undrar jag om det stämmer. Vindarna i Sverige är i huvudsak västliga, och jag har mycket svårt att se att Östermalm skulle vara något undantag.

Att Östermalm blev en fin stadsdel har nog mer att göra med att många officerare bosatte sig där. Anledningen till detta var enkel: på gärdet låg flera regementen (fyra stycken om jag kommer ihåg rätt), och officerarna var inte dummare än att de ville ha nära till jobbet.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav daniel_s » sön 19 mar, 2017 18:11

Stefan Isaksson skrev:Att Östermalm blev en fin stadsdel har nog mer att göra med att många officerare bosatte sig där. Anledningen till detta var enkel: på gärdet låg flera regementen (fyra stycken om jag kommer ihåg rätt), och officerarna var inte dummare än att de ville ha nära till jobbet.

Då som nu var det väl dyrt att bo i nybyggda stadsdelar, så om det är något som förklarar att en stadsdel blev "finare" än någon annan som byggdes samtidigt med motsvarande standard så är det väl snarare efterfrågan i de starka ekonomiska grupperna. Det var alltså knappast officerarna i sig som gjorde Östermalm till en fin stadsdel, utan snarare konkurrensen.
daniel_s

Inläggav Stefan Widén » sön 19 mar, 2017 19:45

En viktig del är när man ska dra gränsen för vad som är nyskapande. Jag skulle vilja säga namn tillkomna på 1800 talet och tidigare får ses som "gamla namn" Många av dagens stadsdelsnamn härstamma ofta från en gård eller i vissa falla bara en lite stuga. å finns det inget gammalt så får det ses som nyskapat namn.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav daniel_s » sön 19 mar, 2017 20:51

Lite förenklat kan man väl säga, att namn som är skapade på 1900-talet eller senare kommer att förbli nyskapade, då det som regel är väl dokumenterat hur de kom till. Liknande konstruktioner från äldre tider kan däremot "komma undan" genom att man inte riktigt kan klarlägga hur de uppstått.

Så t ex "Vällingby" kommer alltid att vara modernt, tur det för det börjar se lite omodernt ut där ute... :-D
daniel_s

Nästa

Återgå till Ordet är fritt