Switch to mobile style

Repetitage

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Repetitage

Inläggav TKO » mån 19 jun, 2017 10:33

Det märks att diskussionen sker i kategorin "Ordet är fritt", för här flödar verkligen orden... eftersom jag inte är säker på att kvantitet alltid medför kvalitet skall jag försöka fatta mej kort!

Thomas Lange skrev:---klipp---
Så här var det (och jag var med så jag vet)
---klipp---

Fråga en historiker av facket om utsagor av typen "Jag vet för jag var med" alltid innebär en sanningsstämpel!

Thomas Langes redogörelse är lång och detaljerad, och verkar trovärdig. Det som kan få mej att undra är varför ingen bemötte Staffan Sävefjord i Postvagnen när det begav sej? På dett har jag tre möjliga alternativ, det finns säkert flera:

1) Ingen av de aktiva inom SSS läste inläggen på Postvagnen.

2) Inläggen lästes, befanns felaktiga men det ansågs inte nödvändigt att korrigera dessa.

3) Inläggen lästes, och eftersom de i stort sett var korrekta fanns ingen anledning att ge sej in i debatten.

Alternativ 1 är naturligtvis möjligt, men är det troligt? Återstår i så fall alternativ 2 och 3. Med tanke på den energi som nu läggs ner för att reda ut något som debatterades för 10 år sedan framstår inte heller alternativ 2 som det mest rimliga.

Oavsett hur det är med detta står jag dock fast vid det jag skrev då:
"Modern Stadstrafik är en försöksverksamhet, med (för mej) oklar finansiering. Förmodligen stöttas projektet av spårvägsindustrin - vilket förklarar den okritiska hållning som de flesta artiklar har."

Det enda som har ändrats är att det inte längre kan anses vara fråga om en försöksverksamhet!

vänligen
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Stefan Widén » mån 19 jun, 2017 16:29

Bästa Herr TKO

Jag sällar mig till de som ibland använder uttrycket " Jag var med så jag vet" och det kan man göra när man verkligen var med och i vissa fall, som idet aktuella faktiskt var ansvarig. Om man vart ansvarig så går man inte ut med annan information än den som faktiskt gällde (och gör man det så är man i slutänden tämligen rökt) och så mycket känner jag Thomas att det skulle inte ske.

Som du vet så frodas det en massa uppfattningar på alla forum som finns oavsett ämnen. Ibland kan ansvariga gå in och korrigera felaktiga uppgifter om man får kännedom om dem, jag gör det ibland när det är frågor som jag känner mig ansvarig för. Vad som sägs om SSS verksamhet på andra forum är inte alltid lätt att bevaka och därmed händer det, och kommer att hända, att felaktiga uppgifter sprids och som vi nyligen lärt oss på "källkritikens dag" är att just spåra källan i de fall något verkar felaktidigt.

Detta gjorde du och fick svar från källan. Kan det bli bättre?

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav TKO » mån 19 jun, 2017 19:12

Ja om nu inte innehållet i Modern Stadstrafik styrdes av ekonomiska intressen utan av redaktionella beslut så gör det inte saken bättre!

Den enda förklaring till den märkliga journalistiken var när det begav sej som jag kunde komma på var att det fanns ekonomiska bindningar till spårvägsleverantörerna... när jag fick detta bekräftat av Staffan S (som ju trots allt både har insikt i branschen och sällan tar till överord) hade jag ingen anledning att betvivla detta. Nu cirka 10 år senare är det svårare att bedöma olika källors trovärdighet - det är kanske heller inte nödvändigt.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Föregående

Återgå till Ordet är fritt