Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
TKO skrev:Modern Stadstrafiks finansieringsmodell gör ju att man inte behöver bry sej om vare sej företagsekonomisk eller språklig effektivitet!
Och det märks ju tyvärr...
tycker
Thomas K Ohlsson
TKO skrev:Som tydligt framgår av mitt inlägg åsyftade jag inte redaktör Johanssons privatekonomiska förhållandet - utan hur utgivningen av tidskriften "Modern Stadstrafik" finansieras.
(För övrigt är det väl nästan lite för mycket begärt av en gammal man som jag att han skall komma ihåg vad han menade för flera månader sen?)
vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO skrev:Då har antingen min "källa" fel eller så minns jag fel - det senare är inte otroligt, det är några år sedan.
(Jag har försökt hitta diskussionen på Postvagnen genom Tydals sökfunktion, men lyckas inte...)
/TKO
TILLAGT: Nu har jag även försökt använda Postvagnens egen sökfunktion, men den kraschar för mej. Det kan bero på att jag är tvungen att använda en IP-proxy för att komma runt PV:s spärr av mitt eget IP-nummer. Så vi verkar inte komma längre!
TKO:s källa skrev:Modern Stadstrafik sponsras av Bombardier och Alstom. Eventuellt har någon tillverkare tillkommit. För övrigt är det annonser som gäller och prenumerationsavgifter för dem som inte är med i SSS.
SSS har inget annat med Modern Stadstrafik att göra mer än att den skickar ut den tillsammans med MfSS. Hur de ekonomiska villkoren där ser ut vet jag inte, alltså om de delar på portot eller om SSS bjuder på det. Det kostar väl inte mer att lägga med MS så det är troligt att SSS bjuder på portot, men så vitt jag förstår är det deras enda ekonomiska engagemang.
TKO skrev:Bäste Herr Kantor!
Man skulle nästan kunna tro att ni jobbar inom detektiva polisen, eller kanske till och med inom underrättelsetjänsten...
Tack - då är mitt minne inte helt otillförlitligt ändå - eller ännu!
en tacksam
Thomas K Ohlsson
TKO skrev:Thomas - tycker du verkligen att ditt inlägg tillför något i sakfrågan?
2763 skrev:TKO skrev:Thomas - tycker du verkligen att ditt inlägg tillför något i sakfrågan?
Jag heter inte Thomas, men känner mig ändå nödgad att ifrågasätta.
Herr Ansvarig Utgivare Lange klarlägger exakt vad som gäller för tidskriften, på vilket sätt menar du Thomas K Olsson att det INTE skulle tillföra sakfrågan något?
Jag undrar eftersom jag inte förstår hur fakta i sak inte tillför sakfrågan något.
M.v.h.
Tony
Staffan Sävenfjord skrev:Anledningen till att det är två tidningar är främst att Modern Stadstrafik också distribueras separat till prenumeranter. Det är naturligtvis en stor förmån att få MS som extra förmån vid medlemsskap i Spårvägssällskapet. Men jag vet inte hur detta skall kunna överföras på SJK. Det behövs alltså att någon utomstående startar en tidning i en specialnisch av det som Tåg i dag bevakar.
Modern Stadstrafik drivs av Thomas Johansson, som också redigerar den och står för de flesta artklarna. Under hösten 2007 och 2008 samdistribuerades tidninen under namnet Modern Lokaltrafik med den kommersiella tidningen Bussbranschen. ML kunde ses som en utvidgad fortsättning på VTI:s Lätta spår, som var en gratistidning vem som helst kunde beställa. Thomas Johansson gjorde även den.
Samdistributionen är alltså främst för att man skall slippa dubbla portoavgifter.
Thomas K Ohlsson skrev:Staffan Sävenfjord skrev:Anledningen till att det är två tidningar är främst att Modern Stadstrafik också distribueras separat till prenumeranter. Det är naturligtvis en stor förmån att få MS som extra förmån vid medlemsskap i Spårvägssällskapet. Men jag vet inte hur detta skall kunna överföras på SJK. Det behövs alltså att någon utomstående startar en tidning i en specialnisch av det som Tåg i dag bevakar.
Modern Stadstrafik drivs av Thomas Johansson, som också redigerar den och står för de flesta artklarna. Under hösten 2007 och 2008 samdistribuerades tidninen under namnet Modern Lokaltrafik med den kommersiella tidningen Bussbranschen. ML kunde ses som en utvidgad fortsättning på VTI:s Lätta spår, som var en gratistidning vem som helst kunde beställa. Thomas Johansson gjorde även den.
Samdistributionen är alltså främst för att man skall slippa dubbla portoavgifter.
Är detta heller inte sant? Staffan jobbade väl på "Bussbranschen" - så jag tycker att han borde veta...
undrar
Thomas K Ohlsson
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst