En fundering kring Slussenrivningen

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

En fundering kring Slussenrivningen

Inläggav bark » ons 18 jan, 2017 9:18

Just idag håller man på att riva en del av Slussen i Stockholm som man kan se på den här bilden:

http://83.140.123.183/ImageHarvester/Images/3009-slussen_1_09_640.jpg

(reservation: Jag vet inte hur stabil länken är)

Det är alltså några små avlånga rum som låg bakom ett antal dörrar i den södra delen av Gula Gången, de bör ha legat under Restaurang Strömmen.

Dörrarna kan ses till vänster på den här bilden: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Gula_g%C3%A5ngen#/media/File:Slussen_2009e.jpg

Vad användes dessa utrymmen till?

Det finns ju många Stockholmsexperter här så någon kanske vet?
Användarvisningsbild
bark

Re: En fundering kring Slussenrivningen

Inläggav roggek » ons 18 jan, 2017 21:17

Något för de flesta unikt för Stockholm (det är inget skämt, borde finnas fler...) och kallas för Offentlig toalett.

Just dessa bemannade vid Gula Gången, stängdes under någon gång på 80-talet och var sedan förråd för Gatukontoret...
Urinoaren fanns kvar ytterligare en tid, men även den stängdes senare...I dess ställe så uppfördes en grön toalettmodul av typen "Paragon" bredvid restaurang Strömmen, men den är väl också borta i o m Slussens rivning?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Per Lind » tor 19 jan, 2017 11:11

roggek skrev:Något för de flesta unikt för Stockholm (det är inget skämt, borde finnas fler...) och kallas för Offentlig toalett.

Just dessa bemannade vid Gula Gången, stängdes under någon gång på 80-talet och var sedan förråd för Gatukontoret...
Urinoaren fanns kvar ytterligare en tid, men även den stängdes senare...I dess ställe så uppfördes en grön toalettmodul av typen "Paragon" bredvid restaurang Strömmen, men den är väl också borta i o m Slussens rivning?

Offentliga toaletter finns på många platser i landet så det är inget unikt för Stockholm, eller fattade jag Dig fel?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav Harald » tor 19 jan, 2017 11:34

Per Lind skrev:Offentliga toaletter finns på många platser i landet så det är inget unikt för Stockholm, eller fattade jag Dig fel?

Det gjorde du nog. Jag tror han menade "unikt i Stockholm", d.v.s. att det är ont om offentliga toaletter i Stockholm.
Harald

Inläggav roggek » tor 19 jan, 2017 17:14

Harald skrev:
Per Lind skrev:Offentliga toaletter finns på många platser i landet så det är inget unikt för Stockholm, eller fattade jag Dig fel?

Det gjorde du nog. Jag tror han menade "unikt i Stockholm", d.v.s. att det är ont om offentliga toaletter i Stockholm.

Huvudet på spiken.

Stockholms Stad har ju lovat 70 nya toaletter men som vanligt så ställer byråkratin till det:
http://www.dn.se/sthlm/toaletterna-fast ... yrakratin/
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav BSB101 » lör 21 jan, 2017 22:27

roggek skrev:
Harald skrev:

Huvudet på spiken.

Stockholms Stad har ju lovat 70 nya toaletter men som vanligt så ställer byråkratin till det:
http://www.dn.se/sthlm/toaletterna-fast ... yrakratin/

En dålig ursäkt då jag utgår från att man när man slöt avtalet visste om både storlek på toaletterna och gällande lagstiftning.

Jag hoppas dock att Stockholm slöt ett bättre avtal än när Sollentuna slöt ett liknande gällande "gratis", toaletter, parkbänkar, papperskorgar och annonstavlor. För er som inte vet stod det i avtalet att avtalstiden (15 år) skulle börja gälla först när den sista papperskorgen, bänken etc var på plats. Det stod dock inget i avtalet om när den sista papperskorgen, bänken etc skulle vara på plats.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Återgå till Ordet är fritt